LMM i audi

Pro_fxr jobbar påre
25 december 2012 · 751 Inlägg

tjena.

har en svag känsla att de kan vara LMM som spökar i min bil, provade koppla ur den här för ett tag sen, vart inga större förändringar på bilens gång, enda jag kände var att tomgången blev lite oroligare,

men som sagt, LMM kanske är slut?

min undran är om de går att "testa" en luftmassemätare från en audi a4 2.0 TFSI, själv har ja en a3 3.2 V6.
när ja sökte på regnr på bildelsbasen så kommer de upp en massa olika sensorer, så fick känslan av att dem passar fast de inte är samma tillverkningsnr.

//michael

Audi A5 (2008)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
25 december 2012 · 2 203 Inlägg

Du borde kolla felkoder innan du köper något.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 december 2012 · 7 229 Inlägg

Pro_fxr skrev:
tjena.

har en svag känsla att de kan vara LMM som spökar i min bil, provade koppla ur den här för ett tag sen, vart inga större förändringar på bilens gång, enda jag kände var att tomgången blev lite oroligare,

men som sagt, LMM kanske är slut?

min undran är om de går att "testa" en luftmassemätare från en audi a4 2.0 TFSI, själv har ja en a3 3.2 V6.
när ja sökte på regnr på bildelsbasen så kommer de upp en massa olika sensorer, så fick känslan av att dem passar fast de inte är samma tillverkningsnr.

//michael

nej det går tyvär inte

men köp en felsökningsdator på biltema smile funkar skit bra och kostar inte många kronor !!

men som du förklarar skulle jag också gissa på att lmm har gett med sig, kolla på ebay om du hittar något där. Men se till att de är samma artikelnummer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pro_fxr jobbar påre
25 december 2012 · 751 Inlägg

Har kollat felkoder. Får inte upp några på den. Men motorn hostar å pustar på 2000varv. Och de blev ingen skillnad på gången utan lmm. Samt att vid kallstart så går bilen som den ska.

Får söka reda på en lmm då som passa:)

Audi A5 (2008)
Jocke_T
25 december 2012 · 81 Inlägg

Hade samma problem på min A4 förra året men det visade sig att vara tryckreglerventilen till vevhusvent gjort sitt.

Pro_fxr jobbar påre
25 december 2012 · 751 Inlägg

Vars sitter denna??

Audi A5 (2008)
TyraX
25 december 2012 · 526 Inlägg

håller med föregående talare! Tryckreglerventilen till vevhusventilationen! Har haft samma problem!

Har du kollat så alla stift är okej?
Kan ju gå som ett arsle om en tändspole dummar sig mm.mm.
Kolla hur färgen ser ut på stifterna och kolla om den går fet/torr på nån a cylindrarna! Lätt sak att kolla!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Pro_fxr jobbar påre
27 december 2012 · 751 Inlägg

Stift och spolar är bytt för kanske 200mil sen.bör inte va dom. Men ska kolla hur stiften ser ut.
bilen går väl bra tkr ja. Är bara dedär ryckandet som stör.

Tryckregleringsventilen. Har nån en aning vars den sitter?? eller hur den ser ut

Audi A5 (2008)
JohanGillberg Putsbög
27 december 2012 · 70 Inlägg

liten plastmojäng med två st plast slangar till som sitter under din plastkåpa uppepå motorn, vanligt att dom där beter sig så med de symptomen, bytt flertal på jobbet sitter med 5st skruv om jag inte minns fel, lätt att byta

mvh Johan

Senast redigerat av Johan_golfgti (27 december 2012)

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera
BMW e30 323 (1984)
Pro_fxr jobbar påre
28 december 2012 · 751 Inlägg

okej:) får ta å skruva lite här framöver när ja hinner:) tack för tipset. hade aldrig kommit på de:P

Audi A5 (2008)
Revotech Pedal To The Metal
28 december 2012 · 750 Inlägg

Jocke_T skrev:
Hade samma problem på min A4 förra året men det visade sig att vara tryckreglerventilen till vevhusvent gjort sitt.

Ett mycket vanligt problem..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
mb_pucken
28 december 2012 · 5 087 Inlägg

bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Revotech Pedal To The Metal
28 december 2012 · 750 Inlägg

Handhavande fel av ägaren xD wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
AlextremeII
3 januari 2013 · 104 Inlägg

Vet inte hur de är på de nyare audisarna, men det jag vet är att du inte får ut nån felkod på LMM även om den är trasig. Kopplar du däremot ur den så får du en felkod på att LMM "inte kan kontaktas", eller nått åt de hållet...
Så är det iallafall på min A4 -96, men vet som sagt inte hur de är på dom nyare...

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
IK
27 mars 2014 · 54 Inlägg

mb_pucken skrev:
bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Det ska vara så på 2.0tfsi
När du skruvar av oljelocket med motorn igång så ska det vara undertryck

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
mb_pucken
27 mars 2014 · 5 087 Inlägg

IK skrev:

mb_pucken skrev:
bytte en sådan på en audi på jobbet och på den märkte vi att motorn fick vakum i vevhusventilationen så de va nästan omjligt att lyfta oljelocket med bilen igång. den gick även bättre med oljelocket avplockat.

Det ska vara så på 2.0tfsi
När du skruvar av oljelocket med motorn igång så ska det vara undertryck

Konstiga var att efter bytet försvann nästan allt undertryck och bilen gick då bra, den gick även bra utan oljelock wink har inte under min 5 år som vag mek stött på en bil med sådant undertryck...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
IK
11 maj 2014 · 54 Inlägg

Det ska vara undertryck på den motorn, sen om det är överdrivet mycket undertryck så får man undersöka vad som är fel.

1.8t är däremot inte så, där står locket och hoppar lite pga övertryck, så fort man gasar lite så ändras det till undertryck.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang