3610
Sök

Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

7 481 Inlägg
7 januari 2013
de hästtjejer jag känner har iaf BE kort smile men som ni säger så kanske många INTE har det pga dåligt intresse osv,,

158 Inlägg
7 januari 2013
Vikkien skrev:
BozniaN skrev:
Volvo V70  2.4T 01-07 !

2.4L med turbo kallar du bensinsnålt? Nej, plus att bilen är stor och inte speciellt hög.

Lycka till med att hitta en bra dragbil som inte dricker nått då...

327 Inlägg
7 januari 2013
torpis skrev:
steelseries skrev:
HAHAHA! jag kan kolla bussen åt dig. Vart åker du imellan?

Exakt min tanke! Har nämligen aldrig dragit släp med något stabilare än en buss.  Nu vet jag inte hur stor eller tung en häst är, men får den inte plats i skåpet utan släp?

Alla personbilar är mer eller mindre vingliga med tungt släp, men bussen går som på räls.

http://cars-database.com/data_images/mo … per-04.jpg

hahah! Kan hästen va där inne.. Slipper en krångla med släp om en tkr det är svårt å backa å grejer roll

2 656 Inlägg
7 januari 2013
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Ryckiga starter, gunga sig loss, hur kör du egentligen? Jag har mer än en häst inom familj och bekantskapskrets så att dra djurtransport är något jag vill påstå att jag har koll på, men behovet av 4WD finns normalt inte för att ta en häst mellan A och B på ett tryggt vis.

Men som sagt visst det kan vara bekvämt för en själv, och skall man genom en hage som består av lera och backar för att hämta en sjuk häst kan en rejäl 4WD vara bra att ha men få av bilarna som nämnts i den här tråden duger till det. Det finns folk man kan ringa i det läget, ett bättre alternativ än att köra en stor och dyr bil året runt...

vet itne om du nånsin varit på en blöt hästtävling?? det kan jag annars påvisa att jag har runt om i halland där alla parkeringar med släpet oftast sker på en åker eler dylikt så såklart skulle jag föredra en 4'4 till att transpotera hästa kraken i

Jag kan inte påstå att det är min favoritsysselsättning direkt men visst jag har varit på några sådana evenemang. Är det något du och jag har gemensamt kan vi bägge vittna om att hästfolk relativt sällan kör Land Rover, Tahoe, Kingcab´s eller liknande utan att modeller som till exempel Volvo 745 och 855 tvärt om är mycket populära. De stora och rejäla modellerna faller på att de ibland inte får dra mer än ett knappt ton på B-kort visserligen, det spelar säkert en liten roll det också.

ja det finns folk som kör dessa bilar med helt klart men skulle nog vilja påstå att folk som är lite mer "seriösa" faktiskt kör 4x4 syrran tävlade på hög nivå och där va nog 70-80% 4x4or många många xc70is och xc90is minns jag men även vitaror i massor va där

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2013
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

vet itne om du nånsin varit på en blöt hästtävling?? det kan jag annars påvisa att jag har runt om i halland där alla parkeringar med släpet oftast sker på en åker eler dylikt så såklart skulle jag föredra en 4'4 till att transpotera hästa kraken i

Jag kan inte påstå att det är min favoritsysselsättning direkt men visst jag har varit på några sådana evenemang. Är det något du och jag har gemensamt kan vi bägge vittna om att hästfolk relativt sällan kör Land Rover, Tahoe, Kingcab´s eller liknande utan att modeller som till exempel Volvo 745 och 855 tvärt om är mycket populära. De stora och rejäla modellerna faller på att de ibland inte får dra mer än ett knappt ton på B-kort visserligen, det spelar säkert en liten roll det också.

ja det finns folk som kör dessa bilar med helt klart men skulle nog vilja påstå att folk som är lite mer "seriösa" faktiskt kör 4x4 syrran tävlade på hög nivå och där va nog 70-80% 4x4or många många xc70is och xc90is minns jag men även vitaror i massor va där

Ok jag har en lite annorlunda minnesbild men vi funderar vidare på det du skrev, vilket innebär att ungefär var fjärde bil hade två drivande hjul. Merparten av dessa hade förstås problem att ta sig därifrån när de stått ett par timmar och sjunkit ner i det mjuka underlaget? Om inte, kan det ligga något rimligt i vad jag skrev under inlägg #64, att 4WD är bekvämt men inte nödvändigt?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

39 Inlägg
7 januari 2013
volvo 945 ft billig drift och delar,driftsäker,lastar mkt m.m

* Voff voff *
10 989 Inlägg
7 januari 2013
Jag har kört en del hästsläp åt fruns syster och visst har det varit lite lerigt och eländigt då och då, men trots FWD har jag tagit mig ut varenda gång utan draghjälp. Så jag får nog instämma i att 4WD är smidigt och bekvämt, men absolut inte ett direkt krav för att kunna åka på hästtävlingar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 656 Inlägg
7 januari 2013
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Ok jag har en lite annorlunda minnesbild men vi funderar vidare på det du skrev, vilket innebär att ungefär var fjärde bil hade två drivande hjul. Merparten av dessa hade förstås problem att ta sig därifrån när de stått ett par timmar och sjunkit ner i det mjuka underlaget? Om inte, kan det ligga något rimligt i vad jag skrev under inlägg #64, att 4WD är bekvämt men inte nödvändigt?

dom kom därifrån absolut när det inte var lerigt och dylikt smile så du har rätt i att en 2wd skulle funka ofta med sen e de inte alltid 4wd hjälper heller var i klippan eller runt där en gång och det regnade så in i *** slutade med att det stog en traktor och drog upp 90% av alla ekipage på vägen big_smile hahah de var lite komik big_smile

Evildan
7 januari 2013
Att man behöver en stor stark motor för att dra hästtransport funderar jag över.
Jag har aldrig haft något behov av en massa hästkrafter alla de gånger jag och så många andra inbitna hästmänniskor har släpat dessa höga hästkärror med cW värde som en tegelsten över halva sverige, med B21 100hk försedda 245 och B230f 116hk försedda 745 samt gamla MB 240dieslar då man kör så mjukt och försiktigt att man inte utnyttjar ens de "klena" motorerna till fullo så en Japs av modernare snitt med 129hk/150hk med en betydligt mera utvecklad motorstyrning och då tjänligare effektregister skulle väl då antagligen klara av detta galant i mitt tycke.

26 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Att man behöver en stor stark motor för att dra hästtransport funderar jag över.
Jag har aldrig haft något behov av en massa hästkrafter alla de gånger jag och så många andra inbitna hästmänniskor har släpat dessa höga hästkärror med cW värde som en tegelsten över halva sverige, med B21 100hk försedda 245 och B230f 116hk försedda 745 samt gamla MB 240dieslar då man kör så mjukt och försiktigt att man inte utnyttjar ens de "klena" motorerna till fullo så en Japs av modernare snitt med 129hk/150hk med en betydligt mera utvecklad motorstyrning och då tjänligare effektregister skulle väl då antagligen klara av detta galant i mitt tycke.

Rquired håller inte riktigt med.

Rquired skrev:
Men tänk på att inte köpa en allt för liten motor om du skall dra släp som väger runt 1400-1500kg, det är något du ångrar när du märker att den inte orkar accelerera upp i 80km/h längs en motorvägspåfart samt förbrukningen blir hög för att motorn kräver höga varv för att orka dra. Grand Vitara med 128hk fyra låter väldigt klent!

5 150 Inlägg
8 januari 2013
nu drar ja mest husvagn men de finns inge värre än klen maskin. blir galen när ja drar med min 250d utan turbo. ska man komma igång uppför en lagom backe så håller ja ca 60 efter en km :p har man tur gör den 90 på 4an och 5an åker bara i nerför:-P skönt med min 250dt på 180+ och 320nm+ bär de i mot är de bara gasa lite mera så håller man 80 vare sig de är uppför eller nerför:-P jag drar en boggi vagn på 1300kg och 5,5 meter utan dragstång:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
8 januari 2013
Vikkien skrev:
Evildan skrev:

Rquired skrev:
Men tänk på att inte köpa en allt för liten motor om du skall dra släp som väger runt 1400-1500kg, det är något du ångrar när du märker att den inte orkar accelerera upp i 80km/h längs en motorvägspåfart samt förbrukningen blir hög för att motorn kräver höga varv för att orka dra. Grand Vitara med 128hk fyra låter väldigt klent!

Nope, han brukar förespråka bilar med stora motorer.
Han brukar ha som anledning att rekommendera det då dom enligt honom drar mindre bränsle vid motorvägskörning och annan tuffare belastning än mindre motorer.
Detta stämmer till viss del anser jag, en stor stark motor som belastas får ofta en % lägre bränsleförbrukningshöjning än en mindre klenare motor.
Ex: Den BMW X5 3.0 som jag visade på, drar enligt BMW själva 1.27L blandad körning utan släpkärra , vi ponerar då att den vill ha 1.52liter med släpet efter vilket är en 20% ökning av förbrukningen.
En RAV4 2.0 vill ha utan släp 0.8L blandad körning, om vi då tänker oss att den vill ha 50% mera bensin vid släpdragning så tar den ändå 1.2L milen vilket ändå är mindre än tidigare nämnda BMW utan släpet efter.

Räkneexempel med ett bensinpris på 14,50kr/L.
Om vi nu tänker oss att du kör 2000mil/år blir det för en BMW 1.27L*14.50kr*2000mil=36830kr innan du hängt på släpet.

Samma sträcka med RAV4 0.8*14.5*2000=23200kr utan släpet efter.

Då leker vi med tanken att du kör med släp ca 20% 400mil av den totala körsträckan:
BMW med släp: 1,52*14,5*400=8816kr.
BMW utan släp:1.27*14,5*1600=29464kr.
2000mil/år varav 400 mil med hästsläpet ger en bränslekostnad på 38280kr.
Vilket utslaget/månad blir: 3190kr.
Snitt per mil: 19,14kr.

RAV4 med släp: 1,2*14,5*400=6960kr.
RAV4 utan släp: 0,8*14,5*1600=18560kr.
2000mil/år varav 400 mil med hästsläpet ger en bränslekostnad på 25520kr.
Vilket utslaget/månad blir: 2126kr.
Snitt per mil: 12,76kr.

Jag har som jag skrev tidigare släpat med 245/745/MB240 och det är inga som helst problem, det krävs inte så mkt effekt att få upp 1500kg släp i lagstadgade 80km/h, man accelererar inte något hårt ändå med en häst i släpet om man har förhoppningar om att kunna lasta den mer än en gång wink

Vad har du släpat med tidigare?

26 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Evildan skrev:
Vikkien skrev:
Evildan skrev:

Rquired skrev:

Han brukar ha som anledning att rekommendera det då dom enligt honom drar mindre bränsle vid motorvägskörning och annan tuffare belastning än mindre motorer.
Detta stämmer till viss del anser jag, en stor stark motor som belastas får ofta en % lägre bränsleförbrukningshöjning än en mindre klenare motor.
Ex: Den BMW X5 3.0 som jag visade på, drar enligt BMW själva 1.27L blandad körning utan släpkärra , vi ponerar då att den vill ha 1.52liter med släpet efter vilket är en 20% ökning av förbrukningen.
En RAV4 2.0 vill ha utan släp 0.8L blandad körning, om vi då tänker oss att den vill ha 50% mera bensin vid släpdragning så tar den ändå 1.2L milen vilket ändå är mindre än tidigare nämnda BMW utan släpet efter.

Om vi nu tänker oss att du kör 2000mil/år blir det för en BMW 1.27L*14.50kr*2000mil=36830kr innan du hängt på släpet.

Då leker vi med tanken att du kör med släp ca 20% 400mil av den totala körsträckan:

Jag har som jag skrev tidigare släpat med 245/745/MB240 och det är inga som helst problem, det krävs inte så mkt effekt att få upp 1500kg släp i lagstadgade 80km/h, man accelererar inte något hårt ändå med en häst i släpet om man har förhoppningar om att kunna lasta den mer än en gång wink

V70 men den dricker så mycket, jag kommer inte att dra släp efter bilen så ofta.

Evildan
8 januari 2013
Jag räknade "högt" för att du skulle få en möjlighet att jämföra kostnaden.
Kör du än mindre släp blir det givetvis ännu billigare i den arma undermotoriserade japanen oavsett om det är en honda/toylåda/suzuki.

V70 är duktiga dragbilar annars, stadiga och stryktåliga brukar dom vara.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2013
Vikkien skrev:
Evildan skrev:

Rquired skrev:

Du beskrev det väl, jag håller inte riktigt med. smile
Precis som jag resonerade kring att 4WD är bekvämt men inte nödvändigt, är en stor motor bekvämt men inte nödvändigt. Skillnaden mellan 4WD och en större motor på en dragbil är att 4WD drar alltid mer bränsle, även om det inte behövs medan en större motor faktiskt kan vara snålare vid exempelvis tunga last.

Jag tycker Evildan´s exempel är lite knepigt faktiskt, varför jämföra en stor och tung BMW X5 med en liten Toyota? I det här fallet är det inte den större motorn som är skyldig till den högre förbrukningen jämfört med andra faktorer som flera hundra kilo extra och ett mycket högre luftmotstånd. Och glöm inte däcken, en BMW X5 är byggd för väldigt breda däck i dimensioner man vanligtvis hittar på sportbilar medan Rav4 rullar på vad som vid en jämförelse kan liknas vid cykeldäck.

Jämför exakt samma bil istället, säg:
Bil 1: En liten kombi med 2.0L motor på fyra cylindrar som dricker 0.8L/mil.
Bil 2: En bil av exakt samma modell som ovan men med en 3.0L sexa under huven som dricker 0.9L/mil.

Med släp dricker bil 1 kanske 1.3L/mil och är då en pina att dra med, medan bil 2 med den starkare motorn dricker 1.1L/mil och man känner knappt av ett släp bakom bilen du har ändå fullt tillräckliga prestanda.

Nu jämför vi exakt samma bil, men med stor eller liten motor! Och visst bil 2 dricker mer till vardags, men kör du mycket med släp blir bränslekostnaden mindre i den änden istället. En större motor blir nog aldrig billigare i drift, men skillnaden kan bli så liten att den större motorn blir prisvärd om du förstår hur jag tänker?

Tanken kommer av att jag har själv ägt en Suzuki Grand Vitara V6 och det var en stark dragbil som gick relativt snålt med släp efter men jag upplevde den ändå som något trött, varken omkörningar (t.ex på motorväg) eller motlut var något den bilen tog med en klackspark. Och då är den motorn i egenskap av en V6 ändå rätt kraftig redan på lägre varv, jag kan tänka mig att en liten fyra med kraften på höga varv kommer upplevas som klen. Och att man behöver växla mycket samt ligga och dra på höga varv för att den skall orka dra i vissa lägen.

Så jag ville helt enkelt komma med ett förslag, det är bekvämt med en lite större motor och skillnaden i förbrukning behöver inte nödvändigtvis bli enorm eller ens nämnvärd! Nu skriver du dock att du inte kör släp så frekvent, då minskas förstås effekten.

Men provkör och räkna åtminstone på vad en lite större maskin kan tänkas kosta dig och om du tycker den är värd merkostnaden!
Senast redigerat av Rquired (8 januari 2013)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2013
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

dom kom därifrån absolut när det inte var lerigt och dylikt smile så du har rätt i att en 2wd skulle funka ofta med sen e de inte alltid 4wd hjälper heller var i klippan eller runt där en gång och det regnade så in i *** slutade med att det stog en traktor och drog upp 90% av alla ekipage på vägen big_smile hahah de var lite komik big_smile

Usch, ja en del knepiga och otrevliga saker har man sett när ett större antal ekipage skall iväg ungefär samtidigt. Ofta i stil med att någon får för sig att köra rakt igenom den värsta leran för att komma iväg fortare, men självklart fastnar de ordentligt helt enligt Murphy´s lag. smile

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
8 januari 2013
Vikkien skrev:
Evildan skrev:
Vikkien skrev:
Evildan skrev:

V70 men den dricker så mycket, jag kommer inte att dra släp efter bilen så ofta.

grejjen är att de bilar du kollar på driker ungefär som en v70 ... Jag hade personligen kollat efter en x3 diesel

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2013
Väldigt mycket beror på bilens konstruktion, motorns effektkurva, kamaxelprofil och utväxlning.

Jag hade aldrig problem att dra släp med min gamla 740, trots 116 hk, så gick 1500-1600 kg släp galant och utan större protester tack vare att motorn är råstark och har effekten på rätt ställe för att fixa uppgiften. I jämförelse känns en V70 med minsta motorn (140 hk) väldigt klen.

Att dra en 1500kg vagn med en Merdedes diesel av äldre modell på säg 75 hk är heller inga problem, Den har vettig effektkurva och rätt utväxling.

Tänk på en lastbil som kan väga upp till 60 ton på 400 hk. Då gnäller vi om 1500 kg på 100 hk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Najs
9 januari 2013
Cheva tahoe år95-97
Drar endel soppa. Men är stora i bagage så du får platts med sadel o annat, du sitter fint, får dra mkt osv.. Hadde en o drog racebilen med förut. Funkar även kanon o fälla baksätet o sova i :-P

OUTLAW1
9 januari 2013
vad är det för v70 du drar med i vanliga fall som dricker så mycket.
Jag kör min v70 t5 2002:a med fullastat drag plus familjen i bilen.
Motorvägshastighet dvs 80km/h med släp dricker min 0,94 i snitt...

Det kallar inte jag mycket med tanke på all last man har i bilen samt bakom.

Sök