Köpråd: Tjej söker bil för att dra hästsläp med

it_mutt Avstängd
12 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

Jag tror han menar att t.ex. V70N (t.ex. min) får dra ynkliga 1320 kg på b-kort. Och där är det inte tjänstevikten som begränsar och därmed kommer den fortfarande bara få dra 1320 kg även med nya reglerna. 1320 kg är bedrövligt lite för en så stor bil. Med BE däremot får jag dra 1800 kg.

//Brådhis

Ja, men det är ju för att du då har en tjänstevikt på 1320kg...right?

Nej... Jag skrev ju just att det inte beror på det. Bilen väger 1660 kg (tjänstevikt) och får lasta 520 kg. Kvar till 3500 kg är då 1320 kg vilket blir vad bilen får dra på B-kort, både nu och med nya reglerna.

//Brådhis

Och jag gjorde en edit som du inte hann se wink

Ah, ja, då stämmer det bra ja. Och det blir samma sak på ex.vis min A6:a om man bara har B, så nej, det hjälper inte alla

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fredda_king Fotograf
12 januari 2013 · 1 319 Inlägg

är de inte dags för en tråd där man kan diskutera dragbilar å släpvagnsvikter i stället?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Brådhis * Voff voff *
12 januari 2013 · 10 331 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:

Ja, men det är ju för att du då har en tjänstevikt på 1320kg...right?

Nej... Jag skrev ju just att det inte beror på det. Bilen väger 1660 kg (tjänstevikt) och får lasta 520 kg. Kvar till 3500 kg är då 1320 kg vilket blir vad bilen får dra på B-kort, både nu och med nya reglerna.

//Brådhis

Och jag gjorde en edit som du inte hann se wink

Ah, ja, då stämmer det bra ja. Och det blir samma sak på ex.vis min A6:a om man bara har B, så nej, det hjälper inte alla

Okej! Då är vi överens. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
12 januari 2013 ·

fredda_king skrev:
är de inte dags för en tråd där man kan diskutera dragbilar å släpvagnsvikter i stället?

Det finns det, sök i forumet.

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2013 · 10 331 Inlägg

fredda_king skrev:
är de inte dags för en tråd där man kan diskutera dragbilar å släpvagnsvikter i stället?

Det finns en så´n men eftersom den här trådens topic innehåller det, på garaget.org, sällsynta ordet tjej så är alla här istället...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
12 januari 2013 · 7 877 Inlägg

Nya reglerna innebär en ökning av total tillåten tågvikt (bil+släp) på 4250 kg, mot tidigare 3500. Detta under förutsättning att du gör en uppkörning med släp och får s.k "utökad B-Behörighet".
Dessa regler innebär att ovan nämda V70 får dra sina fulla 1800 kg.

För att få dra de riktigt tunga släpen på upp till 3500 kg för bara släpet (Får dras av t.ex Land Rover Defender) och köra hela ekipage på över 4250 kg krävs däremot ett riktigt BE-körkort.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
it_mutt Avstängd
12 januari 2013 · 10 388 Inlägg

twin_cam skrev:
Nya reglerna innebär en ökning av total tillåten tågvikt (bil+släp) på 4250 kg, mot tidigare 3500. Detta under förutsättning att du gör en uppkörning med släp och får s.k "utökad B-Behörighet".
Dessa regler innebär att ovan nämda V70 får dra sina fulla 1800 kg.

För att få dra de riktigt tunga släpen på upp till 3500 kg för bara släpet (Får dras av t.ex Land Rover Defender) och köra hela ekipage på över 4250 kg krävs däremot ett riktigt BE-körkort.

NEJ! (va faen!)



Nya reglerna (igen);

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.


En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet

Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilars totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre … tammelser/



Och -varför- envisas "ni" med att blanda in tågvikt? Det har inget med saken att göra varesig vid "b" eller "utökad b", FÖRUTOM om det i papperna finns något angivet under "sammanlagda bruttovikt för bil + släp" (eller liknande) för bilen.

Senast redigerat av it_mutt (12 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
13 januari 2013 · 10 331 Inlägg

it_mutt skrev:
Och -varför- envisas "ni" med att blanda in tågvikt? Det har inget med saken att göra varesig vid "b" eller "utökad b", FÖRUTOM om det i papperna finns något angivet under "sammanlagda bruttovikt för bil + släp" (eller liknande) för bilen.

Jag tror att folk missar att tågvikt är baserat på bruttovikter, medan det är totalvikterna (dvs "pappersvikterna") som ska räknas på B-kort.

Dvs med BE får du räkna tågvikt, men på B är det totalvikterna!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 januari 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
13 januari 2013 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Och -varför- envisas "ni" med att blanda in tågvikt? Det har inget med saken att göra varesig vid "b" eller "utökad b", FÖRUTOM om det i papperna finns något angivet under "sammanlagda bruttovikt för bil + släp" (eller liknande) för bilen.

Jag tror att folk missar att tågvikt är baserat på bruttovikter, medan det är totalvikterna (dvs "pappersvikterna") som ska räknas på B-kort.

Dvs med BE får du räkna tågvikt, men på B är det totalvikterna!

//Brådhis

Ja, det är nog mycket troligt. Men jag tycker lite att om man ska slänga sig med uttryck som inte alla har koll på, så ska man iaf själv ha koll på det. Men ja, antagligen är det så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hool
13 januari 2013 · 1 067 Inlägg

it_mutt skrev:

Brådhis skrev:

it_mutt skrev:
Och -varför- envisas "ni" med att blanda in tågvikt? Det har inget med saken att göra varesig vid "b" eller "utökad b", FÖRUTOM om det i papperna finns något angivet under "sammanlagda bruttovikt för bil + släp" (eller liknande) för bilen.

Jag tror att folk missar att tågvikt är baserat på bruttovikter, medan det är totalvikterna (dvs "pappersvikterna") som ska räknas på B-kort.

Dvs med BE får du räkna tågvikt, men på B är det totalvikterna!

//Brådhis

Ja, det är nog mycket troligt. Men jag tycker lite att om man ska slänga sig med uttryck som inte alla har koll på, så ska man iaf själv ha koll på det. Men ja, antagligen är det så

Ah du får typ vahetere inte köra med en släpvagn som är för tung lixom.. 

Går att läsa i den där blågula lappen som du fick postad till dig när du köpte bilen brushan..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
fluppidupp ...
13 januari 2013 · 757 Inlägg

finns det ingen typ kalkylator som visar om det är godkännt eller inte där man kan fylla i värdena på bilen och vikten på det som ska dras osv? smile

Hool
13 januari 2013 · 1 067 Inlägg

robzter skrev:
finns det ingen typ kalkylator som visar om det är godkännt eller inte där man kan fylla i värdena på bilen och vikten på det som ska dras osv? smile

Har du inte BE spelar det ingen roll.   Oavsett last på släpet är det för tungt är det för tungt..

PÅ Be är det  Tjänstevikten + lastvikten som inte får överstiga maxlast på släpet och max släpvagnsvikt på dragbilen.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
fluppidupp ...
13 januari 2013 · 757 Inlägg

dom borde göra om dom här reglerna bara då bilarna knappt får dra någonting längre då dom väger så mycket.

fluppidupp ...
13 januari 2013 · 757 Inlägg

så om specarna på dragbilen är:
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1400
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3900


får jag dra en trailer med

2000kg totalvikt
1460kg lastvikt


och om min bil som ska på trailern väger 1150kg?

Sjuka är ju att det är större chans att man får dra en helt livsfarlig enkalaxlad trailer än en säker boggi vagn.

Hool
13 januari 2013 · 1 067 Inlägg

robzter skrev:
så om specarna på dragbilen är:
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1400
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3900


får jag dra en trailer med

2000kg totalvikt
1460kg lastvikt


och om min bil som ska på trailern väger 1150kg?

Sjuka är ju att det är större chans att man får dra en helt livsfarlig enkalaxlad trailer än en säker boggi vagn.

1400 är max på B kort. 

1800 är max för bilen...   Oavsett körkort.. 


Så du bör ta BE och/eller hitta ett lätt bilsläp..   Tjänstevikter på 4-700kg är inte ovanligt.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
MurranBoy Streetracer
13 januari 2013 · 66 Inlägg

Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

it_mutt Avstängd
13 januari 2013 · 10 388 Inlägg

MurranBoy skrev:
Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

Ja är ju inget konstigt, är ju brutto som räknas där. Blir ju tyvärr inte så "sen" om man tar BE

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MurranBoy Streetracer
13 januari 2013 · 66 Inlägg

Nej då kommer dom sänka det lite, dom vill tydligen få bort många ekipage som har vändskiva.  typ miniatyrer av långtradare...!

Hool
13 januari 2013 · 1 067 Inlägg

MurranBoy skrev:
Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

Så tillvida tjänstevikten på kärran inte överstiger max släpvagnsvikt på dragbilen.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
granadadr
13 januari 2013 · 7 320 Inlägg

Hool skrev:

MurranBoy skrev:
Dock får du lagligt dra en kärra med totalvik 7000kg olastad efter en Toyota Corolla med BE wink

Så tillvida tjänstevikten på kärran inte överstiger max släpvagnsvikt på dragbilen.

tjänstevikten behöver inte vara mindre wink men brutto,, jag har dragit mitt 2 tons släp bak i en fiesta wink det väger tomt 600 kg wink å jag fick dra 900 tror jag
när man har BE räknas inte tjänstevikten,, utan bruttovikten= den vikt det är vid tillfället smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang