Handbroms ligger emot V70N -04

Mattii
8 januari 2013 · 96 Inlägg

Hej!

Har ett problem med min V70N -04, att handbromsbackarna ligger emot på vänster bakhjul, när jag kör en längre strecka så blir det jäkligt varmt och det luktar bränt. Har nyligen bytt till nya skivor och handbrombackar.
Har haft bilen inne på en service på mekonomen och en reparation hos en mindre privat verkstad efter att jag bytte bromsar och påpekat det att handbromsen ligger emot, de har sagt att de ska kolla upp det men bägge har sagt när jag hämtat bilen att det inte varit något som varit fel när jag hämtat bilen, bara sagt att det bara är att köra in det lite.
Men om de ligger emot för det är nytt borde det väl även vara på höger?

En sak som kan vara värt att tillägga, den saken som är inringad på bilden satt mycket mer spänd på vänster än vad den gjorde på höger sidan.
http://img32.imageshack.us/img32/8949/nyal.jpg
(lånad bild)

Så vad säger ni? Är det bara köra o va glad som båda verkstäderna säger eller har bägge fel? Enligt mig tycker jag inte det ska bli så varmt och lukta bränt, men man tycker ju inte heller att två olika verkstäder ska ha fel heller.

Mvh Mattias :-)

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2013 · 1 248 Inlägg

hur många hack är det innan handbromsen nyper? det ska vara 5-7 hack. annars så lossar du lite på damasken vid handbromsen, viker upp den vita plast kåpan och lossarlite på muttern.

det är tyvärr inte så enkelt att den måste ligga på på båda sidorna. då handbroms wiren delar sig som ett Y så är det den sidan som rör sig lättast som går tillbaka när man släpper handbromsen. och är då wiren lite för spänd så kan inte backarna gå tillbaka helt.

Volvo Xc70 (2001)
Mattii
8 januari 2013 · 96 Inlägg

VKN_940 skrev:
hur många hack är det innan handbromsen nyper? det ska vara 5-7 hack. annars så lossar du lite på damasken vid handbromsen, viker upp den vita plast kåpan och lossarlite på muttern.

det är tyvärr inte så enkelt att den måste ligga på på båda sidorna. då handbroms wiren delar sig som ett Y så är det den sidan som rör sig lättast som går tillbaka när man släpper handbromsen. och är då wiren lite för spänd så kan inte backarna gå tillbaka helt.

Okej, det är något sånt som det är, vet att när jag hade bort bromskivan, o släppte på vajern så tyckte jag inte den inringade saken blev något lösare på vänster, medans högersidan vart den mycket lösare.
Kan det ha kärvat fast på något sätt på vänstersidan?

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2013 · 1 248 Inlägg

jag brukar alltid ta bort den och smörja upp och kolla så den går lätt varje gång jag byter handbromsbackar. det är tyvärr inte ovanligt att dom kärvar ihop.

Mattii skrev:

VKN_940 skrev:
hur många hack är det innan handbromsen nyper? det ska vara 5-7 hack. annars så lossar du lite på damasken vid handbromsen, viker upp den vita plast kåpan och lossarlite på muttern.

det är tyvärr inte så enkelt att den måste ligga på på båda sidorna. då handbroms wiren delar sig som ett Y så är det den sidan som rör sig lättast som går tillbaka när man släpper handbromsen. och är då wiren lite för spänd så kan inte backarna gå tillbaka helt.

Okej, det är något sånt som det är, vet att när jag hade bort bromskivan, o släppte på vajern så tyckte jag inte den inringade saken blev något lösare på vänster, medans högersidan vart den mycket lösare.
Kan det ha kärvat fast på något sätt på vänstersidan?

Volvo Xc70 (2001)
Mattii
8 januari 2013 · 96 Inlägg

VKN_940 skrev:
jag brukar alltid ta bort den och smörja upp och kolla så den går lätt varje gång jag byter handbromsbackar. det är tyvärr inte ovanligt att dom kärvar ihop.

Får skruva isär och försöka smörja, men kan det annars vara så att det räcker med att köra ett tag så de får slipas ner lite? Efter som bägge verkstäderna sa att det inte var några fel och att det fungerar som det ska?

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2013 · 1 248 Inlägg

det går att göra så också. men risken är att det blir förvarmt så att limmet släpper mellan belägget och matallen eller att bromsskivan blir skev. dessutom om justeringen kärvar så kommer den för varje gång den har slitits in att börja om på nytt när du drar handbromsen nästa gång.

Mattii skrev:

VKN_940 skrev:
jag brukar alltid ta bort den och smörja upp och kolla så den går lätt varje gång jag byter handbromsbackar. det är tyvärr inte ovanligt att dom kärvar ihop.

Får skruva isär och försöka smörja, men kan det annars vara så att det räcker med att köra ett tag så de får slipas ner lite? Efter som bägge verkstäderna sa att det inte var några fel och att det fungerar som det ska?

Volvo Xc70 (2001)
Mattii
8 januari 2013 · 96 Inlägg

VKN_940 skrev:
det går att göra så också. men risken är att det blir förvarmt så att limmet släpper mellan belägget och matallen eller att bromsskivan blir skev. dessutom om justeringen kärvar så kommer den för varje gång den har slitits in att börja om på nytt när du drar handbromsen nästa gång.

Jo, det är ju sant. Bättre att smörja upp det om det är fast kärvat.

Saffranskalle Palfinger tekniker
8 januari 2013 · 1 248 Inlägg

exakt. det är lite trångt men det går att få loss hela expandern eller vad man nu vill kalla den. man får vika ut den och så sitter det en sprint till wiren man bara ska trycka ut. om den sprinten inte går lätt så kärvar det också. sprinten är ca 5x6mm

Mattii skrev:

VKN_940 skrev:
det går att göra så också. men risken är att det blir förvarmt så att limmet släpper mellan belägget och matallen eller att bromsskivan blir skev. dessutom om justeringen kärvar så kommer den för varje gång den har slitits in att börja om på nytt när du drar handbromsen nästa gång.

Jo, det är ju sant. Bättre att smörja upp det om det är fast kärvat.

Volvo Xc70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang