Kangoo eller Berlingo, vilken är sämst?

Germax
9 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Kollat på bilar runt 35-40k, vilken av bilarna är det minst fel på?

felek
9 januari 2013 · 175 Inlägg

jag skulle sagt berlingon, har jobbat med volvo/renualt på en verkstad och måste säga att en renualt är en dålig bil!

vi har haft båda bilarna och svaret från mig är berlingo. Fast ska du köpa en sådan bil så skulle jag siktat på en expert/jumpy dem drar typ samma och har samma motorer men är större. och goare att köra. mer utrymme.

Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
9 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Håller med om peugoten. Ljusår bättre än kangoo. Har kört båda bilarna i jobbet mycket.
Men som felek skrev. Hoppa upp ett snäpp i storlek, mycket mera ombonad och trevligare. Nästan som att åka i en "vanlig" bil.
Körde skåne t&r föe några dagar sedan, 84mil i en expert. Det var helt okej. Men motorvägs körning i en kangoo/berlingo är total katastrof.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
NiKeMaN Entreprenör
9 januari 2013 · 1 286 Inlägg

Säger också Berlingo..... Renault ska man hålla sig ifrån.

// Niklas Johansson
Germax
9 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Jumpy/Expert ser ut som en trevlig bil men det är mycket dyrare ser jag.
Får man in en 2400x1200 skiva i dessa, knappt va?

Ser att det sitter en 2 liters diesel i dessa, de går hyfsat snålt ändå hoppas jag?

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
9 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Germax skrev:
Jumpy/Expert ser ut som en trevlig bil men det är mycket dyrare ser jag.
Får man in en 2400x1200 skiva i dessa, knappt va?

Ser att det sitter en 2 liters diesel i dessa, de går hyfsat snålt ändå hoppas jag?

Vet faktiskt inte om en sån skiva går in.
När jag körde skåne resan var det 95% motorväg. Stressad som jag var så hade jag pedalen tryckt mot golvet i stort sätt hela tiden.
Så den tuffade på fint i 150-160km/h. Det gick åt 92liter diesel på 84mil. Ganska snålt på konatant fullgas.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
felek
9 januari 2013 · 175 Inlägg

prata med min far, han sa att de inte får plats med en sådan skiva. finns jumpy som är long edition som kanske får plats.. men inte i en vanlig.

finns 3 typer av dieselmotorer, den ena är en 1.9d den andra en 1.9td och den sista är en 2.0hdi. säger direkt att du inte vill ha en utan turbo! slö som en fisk.

1.9td är bra kan läcka lite olja men inte något farligt, den drar 0.7-0.8 blandat. håll koll på temperaturen! åk aldrig den med vatten läckage, toppen gillar att spricka/böja. den är gjord av aluminium.

2.0hdi där har du lite mer elektronik som diesel pumpen, på 1.9td är den mekanisk men här har vi en elektronisk och dem gillar att knasa fast de gör alla diesel pumpar om man inte "vårdar" bilen, bilar hatar fukt och den har mer elektronik... MEN, bilen drar någon deciliter mindre dvs 0.6-0-7 blandat.

vi i familjen har en cittra evasion (jumpy fast för familjen) den har du 2.0hdi (samma motor) just nu har vi problem med värmepaketet som är då ett automatiskt sådant.

och 2 st jumpy/expert med 1.9td som bara går och går som vi använder i förtaget.

skulle jag varit dig så skulle jag skippat hdi motorn även om den drar lite mindre och tagit en stabil och billig 1.9td. HEHE

big_smile

Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Germax
9 januari 2013 · 12 086 Inlägg

Får man ändå inte in en byggskiva i Experten så känns den onödig, större och tyngre. Högre skatt och högre förbrukning. Jag kommer pendla 2+2mil till jobbet och åka mellan huset och bygghandeln. Jag är ju annars en person som värderar komforten högt men just nu vill jag bara åka billigt och problemfritt känner jag. Volvon har gått åt så jag behöver en ny bil snarast. Egentligen tycker jag franska bilar är skit, men utbudet på små snåla skåpbilar är dåligt om man ska ha annat, Caddy finns ju men då sticker ju priset i höjden..

Jag förstår vad du menar med gammal beprövad teknik, mekanisk pump mm. Jag antar att motorn får bli vad det blir när resten klaffar.

felek
9 januari 2013 · 175 Inlägg

oh! en sak till! bakaxeln på partner/berlingo! dem klarar inte överdriven lastning! men ska du pendla så är den bra. jo jag förstår att du inte gillar franska bilar, de gjorde jag med tongue till 205 gti:n tongue

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
mb_pucken
9 januari 2013 · 5 087 Inlägg

vist är de värdelöst att man inte får in typ spånskivor? tycker dom som bygger bilarna borde tänka på vissa standardmått på byggvaror. skulle köra golv spånskivor en gång så lånade jobbet caddy maxi dvs den längre modellen. rulla till byggmax för å konstatera att det fattades några centimeter. då blev ja förbannad å åkte å hämta min merca kombi å då gick dom in:-D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 januari 2013 · 7 228 Inlägg

berlingo helt klart ! smile ingen racer men en skit bra bil !

jag hade en bensinare på 1,8 (?) och 72hk den körde jag på 0,7-0,8 med nytaget körkort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Winterdrift
10 januari 2013 · 365 Inlägg

skippa 1.9d utan turbo så är nog allt grönt.

Nästintill omöjligt att bli av med körkortet i en sådan om det är 110 väg :p

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Melin Trafikledare
10 januari 2013 · 563 Inlägg

Det finns ju en bil som jag tycker är överlägsen både Renault och Berlingo, ialf måttmässigt och driftsäkerhet.
När Nissan lanserade Nv200 för nått år sen så köptes det in en sån till företaget.
Den har rullat runt 35 000 mil på ca två år, utan några som helst drivlineproblem.

Visst, bromsar och hjullager är ju bytt, men den har ju gått en del med tongue

http://www.bomanexpress.se/sites/default/files/images/small_car_thumb_1.jpg

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 januari 2013 · 1 778 Inlägg

Melin skrev:
Det finns ju en bil som jag tycker är överlägsen både Renault och Berlingo, ialf måttmässigt och driftsäkerhet.
När Nissan lanserade Nv200 för nått år sen så köptes det in en sån till företaget.
Den har rullat runt 35 000 mil på ca två år, utan några som helst drivlineproblem.

Visst, bromsar och hjullager är ju bytt, men den har ju gått en del med tongue

http://www.bomanexpress.se/sites/defaul … humb_1.jpg

Va fan jobbar man med om bilen rullar nästan 1500mil i veckan:p?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
_XenoX_ Tekniker
10 januari 2013 · 221 Inlägg

Citroen Peugeot och Renault har ju samma delar sins i mellan .. Samma motorer med på vissa modeller så jag skulle ju säga lika dåliga,, eller bra

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
DKn
10 januari 2013 · 535 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Melin skrev:
Det finns ju en bil som jag tycker är överlägsen både Renault och Berlingo, ialf måttmässigt och driftsäkerhet.
När Nissan lanserade Nv200 för nått år sen så köptes det in en sån till företaget.
Den har rullat runt 35 000 mil på ca två år, utan några som helst drivlineproblem.

Visst, bromsar och hjullager är ju bytt, men den har ju gått en del med tongue

http://www.bomanexpress.se/sites/defaul … humb_1.jpg

Va fan jobbar man med om bilen rullar nästan 1500mil i veckan:p?

Fast de e väl ca 350 mil vecka?

Melin Trafikledare
10 januari 2013 · 563 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Melin skrev:
Det finns ju en bil som jag tycker är överlägsen både Renault och Berlingo, ialf måttmässigt och driftsäkerhet.
När Nissan lanserade Nv200 för nått år sen så köptes det in en sån till företaget.
Den har rullat runt 35 000 mil på ca två år, utan några som helst drivlineproblem.

Visst, bromsar och hjullager är ju bytt, men den har ju gått en del med tongue

http://www.bomanexpress.se/sites/defaul … humb_1.jpg

Va fan jobbar man med om bilen rullar nästan 1500mil i veckan:p?

Expressbud i hela Europa, dygnet runt, året runt lol

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
PhiCas
10 januari 2013 ·

köp en berlingo, har själv en berlingo-08 gamla karossen med 1,6hdi är nästan gratis att köra! hur nöjd som helst med den!

fantomen Putsar Cosworth
10 januari 2013 · 195 Inlägg

Min farbror hade en Berlingo, bakaxeln rostade och gick av. Gick inte att få tag på nån begagnad i Sverige. Den svetsades ihop, kördes 100 mil sen såldes den. Sen köptes en connect. Det hade jag gjort, köpt en Connect.

Audi hatare.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang