prata med min far, han sa att de inte får plats med en sådan skiva. finns jumpy som är long edition som kanske får plats.. men inte i en vanlig.
finns 3 typer av dieselmotorer, den ena är en 1.9d den andra en 1.9td och den sista är en 2.0hdi. säger direkt att du inte vill ha en utan turbo! slö som en fisk.
1.9td är bra kan läcka lite olja men inte något farligt, den drar 0.7-0.8 blandat. håll koll på temperaturen! åk aldrig den med vatten läckage, toppen gillar att spricka/böja. den är gjord av aluminium.
2.0hdi där har du lite mer elektronik som diesel pumpen, på 1.9td är den mekanisk men här har vi en elektronisk och dem gillar att knasa fast de gör alla diesel pumpar om man inte "vårdar" bilen, bilar hatar fukt och den har mer elektronik... MEN, bilen drar någon deciliter mindre dvs 0.6-0-7 blandat.
vi i familjen har en cittra evasion (jumpy fast för familjen) den har du 2.0hdi (samma motor) just nu har vi problem med värmepaketet som är då ett automatiskt sådant.
och 2 st jumpy/expert med 1.9td som bara går och går som vi använder i förtaget.
skulle jag varit dig så skulle jag skippat hdi motorn även om den drar lite mindre och tagit en stabil och billig 1.9td. HEHE