3522
Sök

Svarv slitza oslitzade bromsskivor ?

Adder
972 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Har haft isär bromsskivorna och svarvat dem.

Någon som vet om de blir bra att slitza dem så här:

http://forumbilder.se/images/182201380840P9370.jpg

Tanken är att ena cirkeln ska gå nästan från vänster ytterkant till höger innerkant på skivan och den andra mitt över gå från höger ytterkant till vänster innerkant.

För de måste bli bättre än att göra såhär:

http://forumbilder.se/images/3e2201380858Pa95c.jpg

Dvs två helt runda i linje eller vad man ska kalla de med navet. Då borde beläggen få en liten klack tillslut ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 231 Inlägg
12 januari 2013
Ser ingen funktion alls i det där eftersom varken värme eller vatten kan ta sig ifrån bromsskivan via dom där spåren :o som jag har förstått det är det de slitzat är till för smile

498 Inlägg
12 januari 2013
Håller med föregående.... all smuts, värme osv. måste ju liksom bort från skivan och inte finnas kvar i några spår!

Adder
972 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Zzoink skrev:
Ser ingen funktion alls i det där eftersom varken värme eller vatten kan ta sig ifrån bromsskivan via dom där spåren :o som jag har förstått det är det de slitzat är till för smile

Förstår att de inte är den helt optimala lösningen men bör väl ändå göra lite skillnad. I och med att de inte kostar mig något.

Den ev gas som bildas vid en hård inbromsning bör väl kunna ledas bort via de spåren i och med att skivan rör sig får ju hela belägget någon gång kontakt med ett spår ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Markus1987 skrev:
Håller med föregående.... all smuts, värme osv. måste ju liksom bort från skivan och inte finnas kvar i några spår!

Smuts ? De kan väl lika gärna sätta sig i slitzade skivor ?

Värme vet jag inte riktigt dock gasen som bildas borde ju kunna lättare leta sig bort då skivan rör sig har ju belägget alltid någon spår där gasen kan ta vägen ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

7 282 Inlägg
12 januari 2013
Tveksam till att du kommer märka någon skillnad oavsett om du har slitsar eller inte ännu mindre hur dom ser ut.

498 Inlägg
12 januari 2013
Nå, jag är inget proffs när det gäller såna här saker, men oftast så har ju alla slitsade skivor sina spår ända ut till kanterna där de "mynnar ut" så att säga, så tänkte mer att smutsen då lättare kan försvinna från skivan... Men vad vet jag, enbart gissningar big_smile

1 366 Inlägg
14 januari 2013
Slitsarna är delvis placerad ut mot kanterna för att skära bort glaceringen som kan uppstå på bromsbelägg vid höga temperaturer. Dessutom är det testat att det ger den mest optimala kylning till skivor som annars lättare slår sig vid exempelvis bankörning.

Dina slitsar kommer alltså inte göra någon nytta och gör du dem som de ska vara med en skarp kant så kommer du alltså karva upp lite fina spår i bromsbelägget här och där... katastrof.

Gör du dem utan skarpa kanter så får du antagligen bara lite sämre bromsförmåga.

1 758 Inlägg
14 januari 2013
En anledning att ha slitsarna hela vägen ut är också att gaser och partiklar då slungas ut av centrifugalkraften som uppstår när skivan roterar.

Sök