En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.
Spindeltappen åkte ur när den fick smaka på blåslampan! Gött.
Tog även ur lagren. Lika bra att sätta dit nya när det är isärplockat.
Näst på tur blir nog blästring o pulverlack. Det mesta ska jag lämna in och en del gör jag själv.
En bromstrumma var väldigt rostig så där tvekar jag på hur jag ska göra. Ingen idé att lägga ned nå jobb på den men å andra sidan kostar två nya 4000:- . Får väl eventuellt spana efter begagnat eller bita i det sura äpplet. Bromsar är ju rätt viktigt...
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
7 januari 2015 · 6 473 Inlägg
mät exakta innerdiametern på den fina trumman & försök hitta en med ungefär samma mått
Fick nya lagringar till spindeltappen och pressade i dom:
Lagren ska sen brotschas för att passa spindeltappen (King pin). Det är viktigt att man brotschar så att bägge lagren linjerar annars får man inte i tappen. Då ska man använda verktyg SVO 1171! Meeeen... det finns inte på Biltema så jag gjorde en egen variant. En bit M16 gängstång som jag gjorde hål i för att passa skaftet på brotschen sen svarvade jag till en "skarvmutter" så jag fick två stycken konade muttrar. Spindeln har blivit målad åxå!
Nu får skaftet på ställbara brotschen agera styrning så man får dra den upp o ner. Lite bakvänt men det verkar funka i alla fall.
Nu väntar jag på att framvagnen ska bli blästrad o målad. Blir nog klart i veckan...
greasemonkey2 skrev: Blir fint det där Kanske ombyggnad till amazon skivor vore nått..
Ja, jag funderade på det men då borde man ha ett servo också? Trummorna funkar ju så jag fortsätter med det. Fick tag i ett par bättre begagnade trummor som jag kommer att använda...
In i garaget och tog ned framvagnen. Ramen hade rosthål som behövde fixas...
Styrväxeln läckte olja så jag passade på att byta packboxen på den. Men jäklar vad styrarmen satt fast. Jag fick lov att svetsa ihop en avdragare och då kröp den av. Hehe!
Nu ska jag dra lite bromsrör med mera. Det börjar bli dax att få den klar för säsongen...
farbrorbozzeSköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
Som vanligt tar saker o ting längre tid än vad som var tänkt.
Framvagnen skruvade jag dit och så var det dax för bromsrör. Men först ska huvudbromscylindern dit. Jag tänkte att jag skulle pröva att använda tvåkretscylindern som jag hade hemma så jag gjorde ett fäste åt den:
Sen skruva dit den. Blev fint som snus:
Men, men... fast jag luftat o luftat så kändes pedalen svampig. Jag tillverkade ett "luftningslock" så jag slapp pedaltrampandet men icke.
Såååå... tid för eftertanke. Bägge cylindrarna hade samma slaglängd men diameter på original är 25 mm och på VW-cylindern är den 19 mm. Låter väl inte allt för mycket men när man räknar på arean så ser man att det är mindre än 60% av original. Man måste alltså ändra utväxlingen på pedalen så att den ger större slag.
Mnja, nu blev det för mycke micklande så jag backade och monterade tillbaka originalcylindern och si, nu funkade det på en gång.
Vad som dessutom var bökigt var att det är DIN-nipplar (M10 x 1) på VW och SAE (tum) på original. Blev till att kona om rören alltså.
Nåja krängningshämmaren skulle dit också. De gamla distansstagen var ruttna och jag vet att det finn nya att köpa men varför göra det enkelt för sig? Jag tog en M16 gängstång i rostfritt och svarvade till o gängade. Till de kupade brickorna gjorde jag en stans. Jag kunde då hetta upp en RF-bricka och lägga den på stansen och smälla till. Å si på fään, det funkade.
Sen blev det montering. Blev bra:
Jag justerade hjulvinklarna också sen lite mer småpyssel så nu är den på rull igen!