3681
Sök

Tjenare jag har en audi a8 4.2liters v8 310hk 1999

881 Inlägg
23 februari 2013
Bara trådens titel ger ju ett visst intryck... big_smile

792 Inlägg
23 februari 2013
Älskar folk som inte använder punkter när de skriver det blir så sjukt lätt att förstå hoppas allt går bra med projektet pren lagd bratackhej

Ungdoms Räser
425 Inlägg
23 februari 2013
jag höll på att läsa sen såg jag att det var 5 sidor men efter några sidor blev det inget svar från mestred tråkigt tycker jag men nu hoppas vi alla på att han ska uppdatera med sin v8 1999 audi turbo planad topp osv osv jag tror att den bilen går jätte fort eftersom den har turbo

*pust!*

wink

8 Inlägg
23 februari 2013
Om man lägger ner jobb med att plana topparna borde du även satsa på kolvuppstötarfjädrar. Det ska göra enorm skillnad har jag hört.

Volvo V70N 2,5T 2005

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
23 februari 2013
Anders Hansson skrev:
Om man lägger ner jobb med att plana topparna borde du även satsa på kolvuppstötarfjädrar. Det ska göra enorm skillnad har jag hört.

jo kolvuppstötarfjädrar i titan gör en jävla skillnad... blir bra studs i motorn

8 Inlägg
23 februari 2013
Ofan, har de kommit i titan nu med? När jag höll på med motortrimmning som värst var de gjorda av trä men deklart det var ju ett tag sen nu om man tänker efter.

Volvo V70N 2,5T 2005

DMNDphoto
727 Inlägg
23 februari 2013
CHEEVA skrev:
Anders Hansson skrev:

jo kolvuppstötarfjädrar i titan gör en jävla skillnad... blir bra studs i motorn

Han måste också ha 4 kolvuppstötarfjädrar i varje cylinder eftersom bilen är 4 takt. Detta är för att motorn inte ska varva sönder.

Vill man ha ett högt vridmoment bör man ha kolvuppstötarfjädrar i titan men ska bilen få många hästar och varva mycket bör man använda kolfiber.

Samma teknik används i både rallybilar (titanfjädrar) och F1 bilar (Kolfiber) så det funkar mycket bra.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

8 Inlägg
23 februari 2013
Mattyyy skrev:
CHEEVA skrev:
Anders Hansson skrev:

Han måste också ha 4 kolvuppstötarfjädrar i varje cylinder eftersom bilen är 4 takt. Detta är för att motorn inte ska varva sönder.

Vill man ha ett högt vridmoment bör man ha kolvuppstötarfjädrar i titan men ska bilen få många hästar och varva mycket bör man använda kolfiber.

Samma teknik används i både rallybilar (titanfjädrar) och F1 bilar (Kolfiber) så det funkar mycket bra.

Du nämner fördelar med kolfiber kontra titanfjädrar. Vad tror ni om att köra 4 kolvar med titanfjädrar och 4 kolvar med kolfiberfjädrar? Då kanske man uppnår en perfekt kombination av högt vrid och höga hästkrafter/rpm. Jag tror dock att man bör montera fjädrarna av olika material på varannan kolv och helst diagonalt för jämnare gång i motorn. Kan nog bli dumt med bara titan på ena halvan och kolfiber på andra halvan. Detta gäller dock inte om man har konverterat till dubbla utgående axlar från motorn.

Volvo V70N 2,5T 2005

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
23 februari 2013
Anders Hansson skrev:
Mattyyy skrev:
CHEEVA skrev:

Du nämner fördelar med kolfiber kontra titanfjädrar. Vad tror ni om att köra 4 kolvar med titanfjädrar och 4 kolvar med kolfiberfjädrar? Då kanske man uppnår en perfekt kombination av högt vrid och höga hästkrafter/rpm. Jag tror dock att man bör montera fjädrarna av olika material på varannan kolv och helst diagonalt för jämnare gång i motorn. Kan nog bli dumt med bara titan på ena halvan och kolfiber på andra halvan. Detta gäller dock inte om man har konverterat till dubbla utgående axlar från motorn.

haha big_smile jag hade nog kört med kolfiber kolvar och titanfjädrar .. stakarna får va i glasfiber sen tankar man med vodka

12 086 Inlägg
23 februari 2013
Snacka om att inte ha en om vad man pratar om smile

Nya kamaxlar till din bil kostar mer än bilen, man planar inte topparna på en V8a btw..

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
23 februari 2013
Germax skrev:

Nya kamaxlar till din bil kostar mer än bilen, man planar inte topparna på en V8a btw..

har planat toppar till v8or flera gånger wink

908 Inlägg
23 februari 2013
själv kör ja en 745 med 4dubbla 30tums basar  och 3 värsting slutsteg som är ihop löddade. och special ull i lådan som gör att när jag spelar hög musik så skjuts bilen fram av bastrycket som när man trycker in  NOS knappen, sen är den special lättad på backspeglarna oxå av firma.

150 Inlägg
24 februari 2013
Ett råd till er alla som trimmar med titanfjädrar. När jag var ute och sladdade med min sjufööörti så lossna en fjäder och sköts rakt in i höger framdäck vilket resulterade i punktering = 150kr. Alltså det kan bli en dyr historia om man har otur och inte vet hur man trimmar. (var inte jag som trimma). PS om ni undrar hur fjädern tog sig ut ur motorn var det via mitt uppborrade vevhusventilationssystem från EBAY.

DMNDphoto
727 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:

Jaha och varför planar man inte topparna på en V8a då? Kul att du påpekar att ts inte vet vad han pratar om men gör själv en miss.

Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.

12 086 Inlägg
24 februari 2013
Mattyyy skrev:
Germax skrev:

Jaha och varför planar man inte topparna på en V8a då? Kul att du påpekar att ts inte vet vad han pratar om men gör själv en miss.

Jag svarar inte folk som kommer från Eskilstuna.

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:
Mattyyy skrev:
Germax skrev:

haha älskar humorn i denna tråden big_smile

men det är faktiskt inte helt ovanligt att plana v8 toppar, dock tror jag ts har jävligt mkt att lära

SSS -12
3 217 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:
Mattyyy skrev:
Germax skrev:

Så vad gjorde du precis?

Alltså. Ni måste in och kolla resterande forumsinlägg, han ger ju riktigt matnyttiga tips lite här och var!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

DMNDphoto
727 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:
Mattyyy skrev:
Germax skrev:

Haha det var ju precis vad du gjorde nu wink

1 938 Inlägg
24 februari 2013
Germax skrev:
Mattyyy skrev:
Germax skrev:

Du kan få svara en Göteborgare istället smile
Det är många som planar v8toppar, finns folk här på Garaget som har gjort det, sen om dom finner det seriöst nog att svara i denna tråden, knappast.

Finns dom som planar 1-2mm bara för kompets skull, att du får fräsa av insugsflänsarna är en helt annan historia.
Att säga att man inte planar v8 toppar är som att säga att man inte byter motorolja på en v6.

På tal om inget bör man ha kolvuppstötarfjädrar i kolfiber på båda sidorna och kolvnedstötarfjädrar i titan på enbart ena sidan, då kan man stänga av ena cylinderbanken och få maximal bränsleekonomi.

Evildan
24 februari 2013
Mattyyy skrev:
Germax skrev:
Mattyyy skrev:

Haha det var ju precis vad du gjorde nu wink

lol
Kan även sammanfattas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-00882fb37c5db7fd832934f4d472370e.jpg

Sök