BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 315 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
(hela bottenplattan antar jag du menar?)

Nej nej, jag menar den hjälpram som bakvagnen inklusive diff sitter monterad på. en hjulupphängning i en bit m.a.o. Sitter fäst på fyra punkter mot bottenplattan plus fjädrar plus stötdämpare. Fram likadant - men utan diff... lol

pontiacen skrev:
Får man aldrig köra så är det som bekant inte roligt särskilt länge smile

Nej det är ju sant. Men den här bilen får jag oberoende inte köra på något annat vis än att jag får den besiktigad med den motor jag stoppar i, eftersom jag inte har någon originalmotor. Bilbes. kräver uppgraderade bromsar och hjulupphängingar.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
22 januari 2013 · 1 080 Inlägg

jodå, evighetsprojekt har sin egen lockelse. även om slutmålet alltid ligger i att köra

Alla är vi väl olika, mitt evighetsprojekt lockar inte det minsta wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
22 januari 2013 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:

jodå, evighetsprojekt har sin egen lockelse. även om slutmålet alltid ligger i att köra

Alla är vi väl olika, mitt evighetsprojekt lockar inte det minsta wink

För min del är det rätt mycket nyfikenheten inför att få bygga och snickra det ena och det andra som lockar. Lite spännande att ge sig in på något man inte kan från tidigare, men stolt känsla då man ser att det går vägen. Häromsommaren då jag extraknäckte som byggare sade han som jag byggde med att om man kan spika ihop ett bräde med ett annat, så kan man bygga hus. Jag tänker lite lika här: jag kan svetsa ihop en plåtlapp med en annan, jag kan mäta med måttbandet och jag kan drämma till med vinkelkapen. Då måste det gå att få ihop en bil wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
24 januari 2013 · 582 Inlägg

Vad är det för diameter på 2002 turbons fjäderben? Hittar det inte någonstans...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
25 januari 2013 · 582 Inlägg

Nåja, så var första rostlagningarna gjorda på BMW:n! Kan tyvärr inte sätta upp några bilder eftersom mina katter tuggat sönder min usb-sladd... Men ni vet ju hur det ser ut; "före"-bilder med rosthål i skärmarna i hjulhusen, "efter"-bilder med fyrkantiga lappar punktade dit med MIG:en.

Så rev jag lite i trösklarna också. Låt oss säga att de är lagom rostiga för att det ska kännas naturligt att kapa upp dem och stoppa dit ett par ordentliga balkar, som kan bindas ihop med buren och bakvagnsinfästningen.

Bra kväll, bra feelis även om MIG:en jävlades lite.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
26 januari 2013 · 582 Inlägg

Favorit i repris även idag, fortfarande utan bilder. Men hjulhusen fram är i praktiken färdigsvetsade nu, fattas ett hål än som jag tar då jag demonterat framvagnen.

Bara resten kvar då! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
30 januari 2013 · 582 Inlägg

Nu blåser nya vindar - i form av en sladd lånad av grannfrun så jag kan ladda upp bilder igen! big_smile

Spenderade ett par kvällar med att svetsa hjulhusen fram, och nu ser de ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c8316e939b89b3b9e81d0c15fd1e3dba_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-2d34f40d51f2bf941171993226d5f561_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9568b7c5108822954f4091b3cb6b917d_large.jpg


Igår kapade jag upp ena tröskeln. De är rätt så murkna både bak, mitt på och fram, fläckvis. Jag ska stoppa dit förstärkningsbalkar så därför försökte jag inte ens lappa utan öppnade upp dem direkt. Buren är bara bultad i golvet nu, och det känns som lite slöseri på bra styvhet. Istället tänker jag binda ihop buren med tröskelbalkarna, och bak i tröskelbalkarna kommer fästena till e30-bakvagnen som är ca 5cm bredare än original. Det blir styvt och bra. Så här ser det ut på höger sida bak, bakom tröskelplåten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9019d311b210ca3fcb38cd221bf254e0_large.jpg


Så till sist en liten stämningsbild från mitt tillhåll (Det vita draperiet på väggen är en brandfilt som gnistskydd... tongue ):

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a860211702580a8fcd04ec8a4c1992f3_large.jpg


Jag önskar en god afton!
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
30 januari 2013 · 411 Inlägg

Ser bra ut, kul att det går framåt smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
pontiacen
31 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Trevligt att det går framåt smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
31 januari 2013 · 582 Inlägg

Inhandlat epoxy tvåkomponentsfärg idag. Svettigt dyrt, men jag hoppas det lönar sig i längden.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
3 februari 2013 · 582 Inlägg

Återigen en framstegsbringande dag i gruvan. Jag började med att lossa den här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-713e1510511e03656860edb58683bef6_large.jpg

Jag har inte tittat desto närmare på bakvagnen faktiskt, eftersom jag ändå inte har tänkt att använda den. Jag konstaterade bara att det finns ett par rosthål och att bussningar, bromsslangar, fjädrar och dämpare troligen alltsammans är original från -75...

Så gav jag mig på att putsa upp hjulhusen för att se vad jag har framför mig. Körde en session med stålborste i vinkelkap och gick från detta... :

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f7795ac5b5ed87dcb3fbb6efff657bc4_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-00627d08b82579b313bb6a85debecef0_large.jpg

... till detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ca901603845cbf4ec4d57234b1b4c2cb_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-a265d82bd8c58c4438e8eccec33f0141_large.jpg

Det blir att svetsa nytt m.a.o. Men det är ju ingen svår konstruktion, bara att göra. Men jag väntar nog med det tills jag har nya bakvagnen på plats och ser vart saker och ting hamnar. Lite förbryllar det mig dock att föregående ägare har bultat in buren i detta... kexbo. Så här ser det ut inifrån:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8ad0fcd839e6a04120783effe4845680_large.jpg

Ändå är helhetsintrycket av dagens hjulhusgenomgång positiv; det var inte så illa som jag hade tänkt att det kunde vara, och undertill, under underredsmassan, är bilen i bättre skick än jag hade trott. Infästningarna för bakvagnen är bara rostiga i det som syns vid trösklarna, resten är tiptop. Så jag kommer inte att flytta dem, utan bara svetsa rosten och bygga ihop dem bättre med tröskelbalkarna. Jag moddar e30-bakvagnens fästen istället. På tisdag ska jag och kolla på en 325i som en kille säljer delar av, och om den är fin tar jag både fram- och bakvagn av den, med bromsar och allt.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
3 februari 2013 · 411 Inlägg

Ser bra ut det här, ska bli spännande att se hur det kommer att funka med E30 grejer. Hoppas att det blir köp smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
3 februari 2013 · 582 Inlägg

L.D. Peter skrev:
ska bli spännande att se hur det kommer att funka med E30 grejer. Hoppas att det blir köp smile

Ja det hoppas jag också, för jag behöver få  tag på e30-grejer för att komma vidare. Spännande blir det också; det som jag upplever som största utmaningen är att få rätt camber- och castervinklar på hörnstolparna fram. Så funderar jag också lite på hur jag ska göra för att så exakt som möjligt få grejerna centrerade i karossen när jag svetsar om fästena. Bilen har blivit körd på isen i något skede, hur kan jag enklast kolla att den inte blivit skev? Vad brukar man räkna som säkrast fasta mätpunkter?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
5 februari 2013 · 582 Inlägg

Nu har jag lite att bita i igen en tid framöver!

Var ikväll och skaffade lite delar från en e30 325i:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4296e06cc419a64042cc49692bc3da9a_large.jpg

Framvagn komplett så när som på styrservo, som killen redan hade hunnit sälja. Tämligen fina skivor med, plus bromsok i normalt skick. Fjäderbenen mäter 51mm, att jämföra med mina original 35mm... Dessutom diff, torde vara 3.73 utväxling. Nån bakvagn fick jag inte, vi skulle återkomma till den när snön smält bort. Det finns säkert annat att göra under tiden tongue

Nu blir det att se hur jag ska göra med framvagnsinfästningen mot rambalkarna. hjälpramen på e30 har bulthålen ett par centimeter längre ut; just så mycket att de hamnar utanför balkarna.

På den här adressen kan man läsa om samma operation:
http://75challengebmw.blogspot.fi/2011/ … ation.html

Här ser man hur mycket det skiljer:

http://3.bp.blogspot.com/-1ms1FzukYeM/TlB_9utdh1I/AAAAAAAAABg/FQZCg9W1Rs4/s1600/rrrrr.jpg

Och så här har de löst problemet:

http://4.bp.blogspot.com/-5Q64bM_-xl4/TlCABqkTrhI/AAAAAAAAABo/SWpe1uiv8Ng/s1600/297627_245992218766046_209850452380223_814264_4327248_n.jpg

Själv är jag inte så sugen på att göra på det sättet. Det passar sig kanske i ett land med generösa besiktningsregler, men inte i Finland. Jag vill att så mycket som möjligt ska se bolt-on ut... Som jag ser det är alternativen antingen att korta balken mitt på (och då eventuellt flytta ut fästpunkterna för bärarmarna), att använda original hjälpram och måtta dit e30-vagnens bärarmar, eller att flytta in balkens ändar så den bultar mitt i rambalkarna. Jag lutar mot sista alternativet, eftersom jag gärna behåller e30:ans hjulbredd.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
L.D. Peter Överpedantisk?
5 februari 2013 · 411 Inlägg

Här har du lite att bita i smile
Jag tycker att dina tankegångar låter vettiga, svårt att ge några tips när man inte har grejerna framför sig.

Kommer fortsätta att följa detta med spänning smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Big-Nyz
6 februari 2013 · 582 Inlägg

Nya e30-framvagnen i delar. Det är i sådana här situationer man inte ska höja blicken alltför högt mot horisonten så man inser hur mycket arbete som ligger framför en...

Jag mätte lite ikväll, och vad jag fann kan sammanfattas i två saker: Dessa fjäderben är ett par centimeter kortare (!!!) än original 1502. Det hade jag aldrig gissat, men det är ju att tacka och bocka varmast. Sedan måste hjälpramen kortas fyra centimeter på var sida för att få in bultarna mitt i rambalkarna. Det är egentligen inga konstigheter med det heller, det är bara att tänka igenom var jag kapar så jag kan svetsa ihop det osynligt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4e7b53bd804adbd6daf10643e2a2887c.jpg

Ett par glada bonusar för kvällen är att jag lyckades sälja bort en skrotbil, en Escort -94, och sedan kom en garagekompis förbi och donerade till projektet ett par överblivna Koni dämpare och en serie sänkfjädrar till Golf Variant big_smile Jag vet inte vad jag ska göra med dem, men de hittar säkert sin plats någonstans...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
12 februari 2013 · 582 Inlägg

Hämtade hem sex meter 50x50mm balk idag, med 2mm vägg, och började kolla lite på trösklarna:


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e1e87b05e47163f35268195ae1e2035b.jpg

Balken är förvånansvärt lätt, sex kilo metern, jag hade gissat på det dubbla... Så det känns inte alls illa att stoppa dit dem. Jag tror bakvagnen kommer att sitta mycket stadigare på det här sättet. Balken binds också till buren inifrån, vilket ytterligare ökar stadgan.

Tyvärr har min svets, en Esab LKA 150, börjat kärva allt mer på sista tiden, och ikväll tog det stopp... Jag kommer inte vidare innan jag fått tag på ny matarvajer sad Och eftersom den har en del år på nacken så verkar det vara svårt att få fram delar till den, så jag kanske får fixa till någonting själv av en cykelvajer eller något. Ska fara och se vad jag får tag i imorgon efter jobbet. 

Ja just det, jag har bokat en e36 styrservo också!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
17 februari 2013 · 582 Inlägg

En dag med svetsen. Jag fick inte tag på någon matarvajer så jag testade köpa hem en tvåmeters cykelväxelvajer istället. Med lite fix passade den alldeles utmärkt. Nu har jag dock bara två meters slangpaket... Men den matar tråd som den ska i alla fall, utan ryck.

Nu är båda tröskelbalkarna på plats, samt höger bakvagnsinfästning färdigsvetsad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-23bff1bae01cb41dd0148ccaf4cc5893_large.jpg

Här är vänster balk i framkant:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0b63b1aebbe03d0a27aa6809122bad88_large.jpg


Vad kvällen lidit har svetsen igen börjat klotta alltmer, och till sist konstaterade jag att jag är utan gas, flaskan står på två bar... Synd, för jag hade tänkt svetsa massivt hela morgondagen. Nå, jag får förbereda fogar och kapa till plåtbitar färdigt imorgon istället. Jag hoppas ta mig igenom den här fasen av bygget så snabbt som möjligt, för man kan ju inte precis påstå att det är roligt att hålla på och svetsa i rostig plåt... tongue

Senast redigerat av Big-Nyz (17 februari 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
pontiacen
17 februari 2013 · 1 080 Inlägg

Drygt när sådant sätter stopp, man tappar tempo, och det vill man inte innan man kommer till de roliga delarna av projektet.

Kul att det rör sig framåt iaf smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
17 februari 2013 · 582 Inlägg

En särdeles framstegsrik dag i skruvargrytet.


Jag inledde dagen med att skära bort lite rost och kapa till lita plåtlappar:

Vänster fästpunkt för bakvagnen
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9943b80d46c4e6a76813eecbe8f2c0b8_large.jpg

Golvet bakom B-stolpen, vänstra sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c8c8930ce58403c7db8ebeadc0582db4_large.jpg

Men när jag punktade fast de första lapparna konstaterade jag att svetsen inte klottade och det kom gas som det skulle! Kanske de två återstående baren i flaskan ände skulle räcka en bit idag?

Jag klippte till en lapp till höger bakre hjulhus, och helsvetsade av bara farten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d28bd33646fd684504569270661959a6_large.jpg

Efter det vet jag inte riktigt vad som hände, och i vilken ordningsföljd. Svetsen spelade som en trollflöjt, jag hamnade in i något slags flow och hamnade samtidigt in i bilen. Under dagens och kvällens lopp har jag sedan lappat alla  hål i golvet i "baksätet" (bilen blir nog tvåsitsig...), kapat bort plåtväggen som baksätet ursprungligen legat på, samt helsvetsat störtburens tassar vid B-stolpen.

Det sistnämnda var lite knepigt eftersom golvet är så pass tunt och tassarna så grova, men jag svetsade först en liten svetssträng med låg strömstyrka på golvet för att få lite tjockare gods:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-eedaafe63b355f39597cc29a36d8bcac_large.jpg

Sedan gick det bra att bränna på ordentligt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-69747c1beb0ba4a4991bab4c7b4e6d90_large.jpg

Jag helsvetsade också kanten mot trösklarna, och de svetsfogarna kom kant i kant mot svetsfogarna som balkarna i trösklarna sitter fast med. Så resultatet känns mycket gediget, och jag känner igen att svetsandet gått framåt.

Jag har också mätt lite på e30 bakvagnsbalken. Fästpunkterna ligger 22mm längre ut än på originalbakvagnen. Det betyder att jag inte nödvändigtvis ens måste bygga om den, utan det skulle räcka med att göra excentriska bussningar. Kan någon här uttala sig om ifall det vore några nackdelar med en sådan lösning?

En gott dagsverke med andra ord. - Men vad annat är att vänta när man har ynnesten att få vakna upp till en söndag helt fri från plikter! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang