Bilen har rullat 31000mil så jag tänkte kosta på ny olja i hela drivlinan.
Någon som vet om det är knepigt att byta och vad det ska va för olja i resp del. Bak och framdiffen ska va vanliga diffar så där ska vanlig transmissionsolja i antar jag? Hur är det med växellådan och fördelninglådan?
Ja, jag hittade guiden alltså men det stog inget vettigt i den.
Står ju ordagrant vilken olja i vilken del!
Vad letar du efter???
Du verkar väldigt säker.
Det står bakaxel, vilket jag redan visste. Sen står det transaxel, manuell 5/1. Hur ska man tolka det? Då har jag åtminstone 2 delar till som ej nämns.
Ja, jag hittade guiden alltså men det stog inget vettigt i den.
Står ju ordagrant vilken olja i vilken del!
Vad letar du efter???
Du verkar väldigt självsäker.
Det står bakaxel, vilket jag redan visste. Sen står det transaxel, manuell 5/1. Hur ska man tolka det? Då har jag åtminstone 2 delar till som ej nämns.
Klart att jag är!
Växellåda fördelningslåda samma olja samt bakaxel en annan precis som det står på oljeguidens sida
Klart att jag är!
Växellåda fördelningslåda samma olja samt bakaxel en annan precis som det står på oljeguidens sida
Jag vill byta diff fram och bak, växellåda och fördelningslåda.
Jag vill bara veta och du verkar ju veta mer än guiden så då kunde du väl upplyst mig från början?
Men på guiden kan du skriva ut sidan och sedan inhandla precis rätt olja och rätt mängd vart du vill. Bara att översätta om du vill ha ett annat fabrikat av olja!
Fördelningslåda samt vxllåda är en enhet med samma olja Väldigt noga att fylla olja i flera omgångar i växellådan så du får rätt mängd i fördelningslådan åxå då oljan sakta rinner över från vxllådan till fördelningslåda.
Och bakaxel är bara att tömma och fylla på nytt. Diff fram är i vxllåda precis som på en framhjulsdriven.
Motorolja v-lådeolja och slutväxelolja är de oljor som byts ut. Har du manuell låda så har oljan aldrig bytts ut. Besök din lokala VW-återföräljare och fråga vad det ska vara för oljor i resp enhet så kanske du kan hitta det billigare på annat håll?
När du ändå håller på så byt bromsvätskan, ska bytas vart annat år, var även beredd på att byta bromsvätskebehållare om du täner byta vätska med hjälp av tryckluft, då den runda behållaren blir klen efter åren. Jag har själv sprängt 2st såna behållare.
Motorolja v-lådeolja och slutväxelolja är de oljor som byts ut. Har du manuell låda så har oljan aldrig bytts ut. Besök din lokala VW-återföräljare och fråga vad det ska vara för oljor i resp enhet så kanske du kan hitta det billigare på annat håll?
När du ändå håller på så byt bromsvätskan, ska bytas vart annat år, var även beredd på att byta bromsvätskebehållare om du täner byta vätska med hjälp av tryckluft, då den runda behållaren blir klen efter åren. Jag har själv sprängt 2st såna behållare.
några kommentarer på det där inlägget...
Har du manuell låda har oljan aldrig bytts ut? Den är nog bytt på 30 tusen mil det finns folk som sköter bilarna, jag byter alltid alla oljor på mina bilar så det var löjligaste jag hört, om du inte köpte den bilen ny och körde alla mil, då vet du ju det.
Besök ditt lokala vw återförsäljare, står klart och tydligt på oljeguiden, eller är man osäker ändå (import speciell modell kanske) ringer man dom så får man svar, varför stressa hem efter jobbet för åka fråga vilken olja då man inte tänkt köpa oljan där förmodligen?
bromsvätska vartannat år, det har jag ingen kommentar på.
några kommentarer på det där inlägget...
Har du manuell låda har oljan aldrig bytts ut? Den är nog bytt på 30 tusen mil det finns folk som sköter bilarna, jag byter alltid alla oljor på mina bilar så det var löjligaste jag hört, om du inte köpte den bilen ny och körde alla mil, då vet du ju det.
Besök ditt lokala vw återförsäljare, står klart och tydligt på oljeguiden, eller är man osäker ändå (import speciell modell kanske) ringer man dom så får man svar, varför stressa hem efter jobbet för åka fråga vilken olja då man inte tänkt köpa oljan där förmodligen?
bromsvätska vartannat år, det har jag ingen kommentar på.
lycka till
Så sant! jag bytte alla oljor vid 24000mil på min 00:a 4-motion