2135
Sök

Buick Special -65 Rullande renovering

Till att börja med så kommer tråden att börja ca 1år bakåt i tiden och jobba sig fram till hur det ser ut i dagsläget...sen blir man väl aldrig riktigt klar med jänkare heller, man kommer alltid på nåt man kan göra bättre eller... Visa mer

48 994 Visningar
Uppdaterades senast 31 mars 2014
649 Inlägg
21 januari 2013
#21
Märks att du har lagt ner mycket tid på bilen smile Och seriöst blir det! tongue Att du vågar plocka isär automaten, skulle inte jag våga med tanke på alla delar som sitter i en sån big_smile


94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#22
DieLuftWaffe skrev:
Märks att du har lagt ner mycket tid på bilen smile Och seriöst blir det! tongue Att du vågar plocka isär automaten, skulle inte jag våga med tanke på alla delar som sitter i en sån big_smile

Tack så mycket!
Även fast bilen ser ut som en pilsnerhäck eftersom lacken är nerslipad så har jag lagt ner över 700timmar på den big_smile vet inte om det är lite, mycket eller normalt med tid på ett sånt här jobb , har säkert glömt skriva hälften+att man är ett ollon som inte tog kort på allt man gjorde på bilen före och efter bilder.
Men jag hade gett mig f*n på att ha den klar till den 25 maj ifjol och med 4mån på mig va det stressigt så jag tänkte nog aldrig på att ta några kort. Klarade av att besikta den 26 maj men kunde inte köra förrän en vecka senare pga att lådan pajja.

Ja jag plockade inte ur lamellerna och banden men resten smile
Senast redigerat av saabmaffian (9 februari 2013)

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

649 Inlägg
22 januari 2013
#23
saabmaffian skrev:
DieLuftWaffe skrev:
Märks att du har lagt ner mycket tid på bilen smile Och seriöst blir det! tongue Att du vågar plocka isär automaten, skulle inte jag våga med tanke på alla delar som sitter i en sån big_smile

Tack så mycket!
Även fast bilen ser ut som en pilsnerhäck eftersom lacken är nerslipad så har jag lagt ner över 700timmar på den big_smile vet inte om det är lite, mycket eller normalt med tid på ett sånt här jobb , har säkert glömt skriva hälften+att man är ett ollon som inte tog kort på allt man gjorde på bilen före och efter bilder.
Men jag hade gett mig f*n på att ha den klar till den 26 ifjol och med 4mån på mig va det stressigt så jag tänkte nog aldrig på att ta några kort. Klarade av att besikta den 25 men kunde inte köra förrän en vecka senare pga att lådan pajja.

Ja jag plockade inte ur lamellerna och banden men resten smile

Det brukar bli så att man glömmer bort att ta kort när man jobbar på som f*n smile Men hellre lite kort än inga alls wink Och bilen kommer passa skit bra i svart när du lackat, skit bra färgval smile


94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#24
Nu har vi kommit till hur det ser ut idag,

En ganska fin garagekompis -49 Ford custom(såld nu)
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-eab078d6fbd4ed5d6275a4ca88f33060.jpg

Morbrors -35 Plymouth buisness coupé, det är hans garage/verkstad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-9973bc4b5839c775d6d30da3f8afecbc.jpg

Tog bort den fula dragkroken, får se om jag får tag på nån avtagbar krok typ westfalia, skulle vilja ha så att man inte ser dragbalken en sån där U formad som bla min a6 har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-93d755c350853fbd0db46ddb63a91cdf.jpg


Här kommer en före/efterbild på bakaxeln/avgas(höll kameran lite snett)
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-c28ce1b5d7c1a50924b4fb99952d8d25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-32a3f4a657bedc3fc13375589ab18c23.jpg


Före/efter på motorrum, inte klart än ska byta kylare, slangar, fläkt, expansionskärl, luftfilter, tändkablar mm. tror jag ska linda headerserna också.
Har även renoverat huvudbromscylindern, bromsservon och torkarmotorn, kupefläkt, fläkthus samt lackat dessa.
Gjort ny elhärva till motorn så nu har inte alla kablar samma färg längre tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-8f33329e8d4184c19e3d8de023116621.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-3875ab85afe72023ee79a82fd3a73323.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-25fe467bcf9127dc53fafb89447af1cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-945d04c4abf1c57a8d9d97a4d1c9f3f7.jpg

Dålig före/efterbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-1fb118e43908d7c9bd0aee74584a6d40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-9eefc773f4692c29989a203f4fb09216.jpg
Nytt rattnav+tutring och knapp, rattstång lackad, knäckte till en plåt för radion då jag inte hittade nån orginal konsoll, lägg märke till vxlknoppen nr5 liten biljardboll tongue


Ny bagageluckelist
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-2f7f4f8103c6ab16e32057ac261a73ba.jpg


Provisoriska bränsletanken från en vaz lada eftersom jag skulle köra i fjol sommar(och den röda som satt där läckte som ett såll) men aldrig fick tag på en orginaltank, hittade ingen i sverige.(vill ha en helt ny)
Nu har jag kommit fram till att det blir en tank till en cheva belair -65 från dalhems, samma som det ska va i min orginal fast tankröret är kortare så det får förlängas, måste bara köpa den först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-83e4e3be408acc7e9bb59691d2af338b.jpg


Har gjort nya dörrsidor som är färdiga för att kläs. (Nej den är inte oljehärdad)
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-0872977618d2e741c9843eda32533cbc.jpg

Nån som har? saknar en fönstervev.
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-d32f2b42657711695e96b2338656baf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-3f2d73e60e1048051ad9c647b90b17e5.jpg

Kom på att jag faktiskt blästrat och grundat dessa saker som numera är monterade, fot/handbromsen, bromstrummor, bromssköldar.
Senast redigerat av saabmaffian (31 mars 2014)

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

48 Inlägg
22 januari 2013
#25
Du kan ju inte ha hiphop fälgar på en sådan raritet! 14 eller 15" och 70 profil är det som gäller!


94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#26
arne_moessa skrev:
Du kan ju inte ha hiphop fälgar på en sådan raritet! 14 eller 15" och 70 profil är det som gäller!

Ja ok men valde iaf 17" som ett mellanting, ville inte ha för små men inte heller för stora. Hade iofs vart fränt med breddade 15-16" plåtisar cool

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#27
Kom igen nu, lite kommentarer. För mycket/lite skrivet, bra/dåligt jobb, tar gärna emot förslag, kritik, synpunkter, ideer big_smile

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
#28
Du har ju lagt ner mycket jobb på din 'häck' - bra jobbat tycker jag ... och fälgarna blev snygga enligt mitt tycke smile

De skrev att du lyckades renovera klockan i bilen, hur bar du dig åt? Finns det några manualer man kan gå efter? Skulle bra gärna vilja få igång klockan till min Edsel men har ju liksom aldrig dissekerat något urverk någon gång tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#29
-MATS- skrev:
Du har ju lagt ner mycket jobb på din 'häck' - bra jobbat tycker jag ... och fälgarna blev snygga enligt mitt tycke smile

De skrev att du lyckades renovera klockan i bilen, hur bar du dig åt? Finns det några manualer man kan gå efter? Skulle bra gärna vilja få igång klockan till min Edsel men har ju liksom aldrig dissekerat något urverk någon gång tongue

Tackar! Jo jag gillar också fälgarna, kollade på en massa fälgar och tyckte dessa passade bäst med bilens utseende.

Jo klockan är till att börja med ett mekaniskt men eluppdraget urverk, det dras upp med en elmagnet.
Jag lossade uret från hastigehtsmätarhuset, blåste ur urverket damm och skit filade brytaren till elmagneten och la hela urverket(utan att skruva isär det) i en burk med rostlösning.
Dagen efter så sköljdes urverket ur med mer rostlösning, gnuggade med tops överallt för att få bort där det va lite ytrost kvar, torkade av det och sedan droppade jag på typ symaskinsolja på alla rörliga delar, kopplade ström till magneten och...klick så drog magneten upp uret och det började ticka igen big_smile sen va det bara att ställa in klockan och ställa hastigheten på urverket och kolla mot en annan klocka varannan timme så tiden stämde(inte går för fort eller för sakta)urtavlan samt visare torkades ren med vatten på en bit tyg för att inte förstöra org. färgen.

Ditt är väl kanske helt mekaniskt?

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
#30
saabmaffian skrev:
-MATS- skrev:
Du har ju lagt ner mycket jobb på din 'häck' - bra jobbat tycker jag ... och fälgarna blev snygga enligt mitt tycke smile

De skrev att du lyckades renovera klockan i bilen, hur bar du dig åt? Finns det några manualer man kan gå efter? Skulle bra gärna vilja få igång klockan till min Edsel men har ju liksom aldrig dissekerat något urverk någon gång tongue

Tackar! Jo jag gillar också fälgarna, kollade på en massa fälgar och tyckte dessa passade bäst med bilens utseende.

Jo klockan är till att börja med ett mekaniskt men eluppdraget urverk, det dras upp med en elmagnet.
Jag lossade uret från hastigehtsmätarhuset, blåste ur urverket damm och skit filade brytaren till elmagneten och la hela urverket(utan att skruva isär det) i en burk med rostlösning.
Dagen efter så sköljdes urverket ur med mer rostlösning, gnuggade med tops överallt för att få bort där det va lite ytrost kvar, torkade av det och sedan droppade jag på typ symaskinsolja på alla rörliga delar, kopplade ström till magneten och...klick så drog magneten upp uret och det började ticka igen big_smile sen va det bara att ställa in klockan och ställa hastigheten på urverket och kolla mot en annan klocka varannan timme så tiden stämde(inte går för fort eller för sakta)urtavlan samt visare torkades ren med vatten på en bit tyg för att inte förstöra org. färgen.

Ditt är väl kanske helt mekaniskt?

Tack för infon! Jag har egentligen ingen susning om hur min klocka är konstruerad, men troligtvis är den väl av samma typ som din smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#31
-MATS- skrev:
saabmaffian skrev:
-MATS- skrev:
Du har ju lagt ner mycket jobb på din 'häck' - bra jobbat tycker jag ... och fälgarna blev snygga enligt mitt tycke smile

De skrev att du lyckades renovera klockan i bilen, hur bar du dig åt? Finns det några manualer man kan gå efter? Skulle bra gärna vilja få igång klockan till min Edsel men har ju liksom aldrig dissekerat något urverk någon gång tongue

Tackar! Jo jag gillar också fälgarna, kollade på en massa fälgar och tyckte dessa passade bäst med bilens utseende.

Jo klockan är till att börja med ett mekaniskt men eluppdraget urverk, det dras upp med en elmagnet.
Jag lossade uret från hastigehtsmätarhuset, blåste ur urverket damm och skit filade brytaren till elmagneten och la hela urverket(utan att skruva isär det) i en burk med rostlösning.
Dagen efter så sköljdes urverket ur med mer rostlösning, gnuggade med tops överallt för att få bort där det va lite ytrost kvar, torkade av det och sedan droppade jag på typ symaskinsolja på alla rörliga delar, kopplade ström till magneten och...klick så drog magneten upp uret och det började ticka igen big_smile sen va det bara att ställa in klockan och ställa hastigheten på urverket och kolla mot en annan klocka varannan timme så tiden stämde(inte går för fort eller för sakta)urtavlan samt visare torkades ren med vatten på en bit tyg för att inte förstöra org. färgen.

Ditt är väl kanske helt mekaniskt?

Tack för infon! Jag har egentligen ingen susning om hur min klocka är konstruerad, men troligtvis är den väl av samma typ som din smile

Helt mekanisk kanske va lite tidigare än -59 iofs tongue brukar ju inte bli så mycket rost heller i klockan på en bil så det borde inte va några problem för dig att få igång den.
Du känner möjligtvis inte igen vilken bil handtag och fönstervev i min är ur?

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

48 Inlägg
22 januari 2013
#32
saabmaffian skrev:
arne_moessa skrev:
Du kan ju inte ha hiphop fälgar på en sådan raritet! 14 eller 15" och 70 profil är det som gäller!

Ja ok men valde iaf 17" som ett mellanting, ville inte ha för små men inte heller för stora. Hade iofs vart fränt med breddade 15-16" plåtisar cool

Vad är det för bultmönster på Buick? Är det samma som lilla bultmönstret till cheva? Har för mig att svågerns fälgar från hans Buick passade på min gamla Nova. Kan kolla på vinden om mina 14"breda slots alu ligger kvar där. Om du vill ha brett vill säga cool


94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#33
arne_moessa skrev:
saabmaffian skrev:
arne_moessa skrev:
Du kan ju inte ha hiphop fälgar på en sådan raritet! 14 eller 15" och 70 profil är det som gäller!

Ja ok men valde iaf 17" som ett mellanting, ville inte ha för små men inte heller för stora. Hade iofs vart fränt med breddade 15-16" plåtisar cool

Vad är det för bultmönster på Buick? Är det samma som lilla bultmönstret till cheva? Har för mig att svågerns fälgar från hans Buick passade på min gamla Nova. Kan kolla på vinden om mina 14"breda slots alu ligger kvar där. Om du vill ha brett vill säga cool

Har faktiskt 14" breda slotmags liggande, du kan se på dom gamla bilderna sitter dom på bak, har även framfälgarna som är i mycket bättre skick men tyckte inte dom passade bilen. Däremot skulle jag kunna tänka mig typ 10" breda 15-16" plåtisar.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
22 januari 2013
#34
saabmaffian skrev:
Du känner möjligtvis inte igen vilken bil handtag och fönstervev i min är ur?

Nej hmm De är inte ur någon Fordprodukt från tiden, så mycket kan jag åtminstone säga neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

58 Inlägg
22 januari 2013
#35
Fint jobbat..   Stor skillnad nu om man kollar tillbaka på hur den såg ut när du fick tag i den...   Synd att lackeringen gick åt skogen bara.. blir det ett nytt försök eller ??
Tycker fälgarna passa bra jag!!!


94 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#36
warniee skrev:
Fint jobbat..   Stor skillnad nu om man kollar tillbaka på hur den såg ut när du fick tag i den...   Synd att lackeringen gick åt skogen bara.. blir det ett nytt försök eller ??
Tycker fälgarna passa bra jag!!!

Tackar! Jo lite skillnad hoppas jag det är tongue
Ja jo hade tänk lacka den nu till sommarn, får se om jag lämnar bort den på lack eller lackar den själv...kanske ska lacka den mitt på dagen isåfall så man blandar rätt mängd härdare/färg/förtunning lol

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

94 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#37
Dags för en update

dagstempen i verkstan
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-a8b74249b4af7b84720f704835ee9958.jpg


Bättre före/efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-1fb118e43908d7c9bd0aee74584a6d40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-ba165a1f79b816a071eda567c31d6741.jpg


under före/efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-ba286fd538e91491030fd28cabc22740.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-c94546b17aab35b43bf481055cacf2bf.jpg


lite bilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-0a9efa9a934c17fcd19cab2fe37be5ac.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-e534d2e952cfcb523d36d494b3058ad5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-ef8057239a635c711496414a60dfd0c2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-53db279070d88bd9833903511386560f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-ecd6e7e5bbfaec8c198b4f4dad0c7ccb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-3a7b97ae07ef4dbab88e445c3c5e5842.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-8ea5b9c8170057bf77425a87c70cdc4a.jpg

förgasarn är väl kanske onödigt stor på den här motorn 750cfm
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-4e8bbd196dd4d487c1a9fcda581bba1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-6bff6986e21d8c656bf50188e8afadd4.jpg

Lite kvällsjobb vart iaf idag, tog och fixade några fästen till innertaket och askkoppen som jag aldrig gjorde i fjol.

Jätteraka och fina tongue ska sitta på b-stolpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-03c23bdb95dd8dbb284a25085e6258b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-03c23bdb95dd8dbb284a25085e6258b8.jpg

efter lite övertalning med hammarn
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-e468bad53536e2698d3b7cb0582b1116.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-2db6bd825ee46d6b8323ed15d00dec5b.jpg


plåtren
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-cd7103f9c178a6d2d96e3168fb50563e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-f43da0479eae020d68be62f887875a20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-9b17827b9613d4750c47c0c1de6581f1.jpg

uppe i hörnet på a-stolpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-63197b27303d8ba6cc27ec22d34eb55d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-6bd5615bdf4aff596885e8c5ce515a4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-013b67b82f82a9ec8b1ab7a4f96c974e.jpg


Askkopp som jag aldrig fick till ifjol mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-018b1bfaa188e309838e726d7a8790c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-9a400b3790209f7889644d26dd5cbe72.jpg

Nu funkar spolarpumpen igen smile Ny behållare denna va gratis och hade legat oanvänd sen typ 70talet hemma, feltema tror jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-87cf523fce11055cf1e163953cc966b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70642/70642-dd8ec3b6378ec8dbb44d57b219dde861.jpg

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

900 Inlägg
24 januari 2013
#38
hunne mycke du. tänkte på de du skrev om tanken där. polaren som har en -65a me tog en ny tank direkt från usa kostade 2500kr plus frakt. men han kom tyvärr inte ihåg varifrån han tog den!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

94 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#39
sydstatare skrev:
hunne mycke du. tänkte på de du skrev om tanken där. polaren som har en -65a me tog en ny tank direkt från usa kostade 2500kr plus frakt. men han kom tyvärr inte ihåg varifrån han tog den!!

Ok den på dalhems skulle kosta 2400kr, kommer inte ihåg va frakten skulle va.
Du kan inte skicka lägga upp en bild på den eller pma? fråga kompisen först kanske smile

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

649 Inlägg
2 februari 2013
#40
Hur går det med projektet? big_smile



Sök