Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
tack på förhand alla folowers!
0.40 är väl en av överdimensionerna ifall blocket skulle vara borrat och om nu kolvringen är så pass stor att den överlappar i blocket så gissar jag på att ditt block inte blivit borrat någon gång.
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
tack på förhand alla folowers!
0.40 är väl en av överdimensionerna ifall blocket skulle vara borrat och om nu kolvringen är så pass stor att den överlappar i blocket så gissar jag på att ditt block inte blivit borrat någon gång.
då bör jag kanske lämna tillbaka dom? han på volvo visste inte så han sa ta med dom och prova annars får du lämna tillbaka dom så ah.. blir ju mycket att fila annars?
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
tack på förhand alla folowers!
Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det
kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
tack på förhand alla folowers!
Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det
Problemet är att jag hittar fan inte några andra kolvringar, och dom ringarna jag ska ha har utgått ifrån volvo.. Ska jag prova gapet på alla mina ringar och hålla tummarna på dom är i ''nyskick'' ? ;D
Oj oj vilket bygge du gjort!! Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD Kämpa på prem. lagd såklart
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?
Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt
Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?
tack på förhand alla folowers!
Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det
Du får jätte gärna skriva ner det!!
Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de
kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus
Oj oj vilket bygge du gjort!! Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD Kämpa på prem. lagd såklart
Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer
Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Pontus240 skrev:
Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det
Du får jätte gärna skriva ner det!!
Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de
Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. tack som fan
Oj oj vilket bygge du gjort!! Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD Kämpa på prem. lagd såklart
Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer
Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Du får jätte gärna skriva ner det!!
Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de
Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. tack som fan
Ajemen de är samma motor som jag har i min 245:a 81mm borr är det Kolla gärna min tråd
kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus
Oj oj vilket bygge du gjort!! Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD Kämpa på prem. lagd såklart
Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer
Pontus240 skrev:
Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de
Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. tack som fan
Ajemen de är samma motor som jag har i min 245:a 81mm borr är det Kolla gärna min tråd
glömde ta bilder idag tyvärr men inte mycket att se ändå. Fick iaf pressat i bussningarna i bakaxeln och i bärarmarna! Behöver bara ha tag i ett panhardstag från 240 och svetsa om det så det blir rätt längd och sen blir det att montera bussningarna i det staget också sen är det bara att hänga dit bakvagnen
sådär ja! vart precis på posten och hämtade ut mitt paket från KL Racing, snabbt, billigt & bra. Tack grabbar!
Det är nya kolvringar i paketen kanske jag ska nämna också, behöver bara skaffa några filar så jag kan slipa in alla ringar. glömde av det när jag va i stan så jag får väl köra in typ imorgon och köpa de
Har precis monterat kolvar och stakar i motorn, drog de på lösen och veva runt motorn(med mycket olja). Sen drog jag stakarna enligt anvisningar och moment osv.. Då låser sig hela motorn. De går alltså inte att vrida runt motorn.. Vad har jag gjort för fel?