2137
Sök

Volvo 142 -69 T5 - Långtidsprojekt

Volvo 142 1969, T5 450hk?

Maskinförare
398 710 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2020
174 Inlägg
15 juli 2014
#341
http://operationr.com/2012/07/29/atdrag … -turbo-t5/
Där står alla åtdragnings moment smile

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

Maskinförare
681 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#342
Daniel-N skrev:
Arp bultar ska väl dras med 120nm? om jag inte missminner mig.

Jag fick svar från Lmr dom skulle dras med 70 nm smile

Pontus240 skrev:
http://operationr.com/2012/07/29/atdragningsmoment-850-turbo-t5/
Där står alla åtdragnings moment smile

kanon bra länk, tack så mycket!

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
15 juli 2014
Trådstartare
#343
Godkväll! har fått gjort lite saker idag också smile

började med att hona upp blocket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-3d1b4485a487212bc294a3402aaee185.jpg

la i nya vevlager och slängde dit veven
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-f913e3779b84037564698494ae305217.jpg

sen gav jag mig på att byta alla ventiltätningarna, fyfan i helvete va dom satt hårt, men men det gick fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-dac4dbd3306738999bc3d7b977b0c386.jpg

sen monterade jag in alla ventiler i toppen igen. Det blev alltså ingen portning nu, vi får se hur det beter sig först smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-2ea891a5aa284180c5021fe1b98df957.jpg

fick även målat bakaxeln 1 gång till, och alla stag + bärarmarna. blir fint som fan med lite ny färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-1adc3f3fb26def0751b12d5cd881bce4.jpg
Over n out!
Senast redigerat av aDedorsson (16 juli 2014)

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#344
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Creeper
176 Inlägg
16 juli 2014
#345
aDedorsson skrev:
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

0.40 är väl en av överdimensionerna ifall blocket skulle vara borrat och om nu kolvringen är så pass stor att den överlappar i blocket så gissar jag på att ditt block inte blivit borrat någon gång.

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

Maskinförare
681 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
#346
TheSame skrev:
aDedorsson skrev:
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

0.40 är väl en av överdimensionerna ifall blocket skulle vara borrat och om nu kolvringen är så pass stor att den överlappar i blocket så gissar jag på att ditt block inte blivit borrat någon gång.

då bör jag kanske lämna tillbaka dom? han på volvo visste inte så han sa ta med dom och prova annars får du lämna tillbaka dom så ah.. blir ju mycket att fila annars?

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

174 Inlägg
16 juli 2014
#347
aDedorsson skrev:
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det smile

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

Maskinförare
681 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#348
Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det smile

Du får jätte gärna skriva ner det!! smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Creeper
176 Inlägg
17 juli 2014
#349
En sån bok är guld att ha vid mek. Jag har både till 240 och 850 för mitt bygge. De finns på feltema också och är helt klart värda att köpa.

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04

Maskinförare
681 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#350
Lämnade tillbaka kolvringarna till volvo idag.

Problemet är att jag hittar fan inte några andra kolvringar, och dom ringarna jag ska ha har utgått ifrån volvo.. Ska jag prova gapet på alla mina ringar och hålla tummarna på dom är i ''nyskick'' ? ;D

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#351
Det är väl såhär man mäter kolvringarna?
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-225184e7cf206eee323ffdf19de88ce3.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
#352
Inte mycket gjort idag men rengjort allt noga som fan och sen la jag dit veven och gördeln, limma & moment drog smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-eb3f14ac18455cfe8c927ac0b219bfff.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-498f748916784ff9b2cf82e8567247f0.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Japs-Samt VW Älskare
32 Inlägg
20 juli 2014
#353
Oj oj vilket bygge du gjort!!
Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD
Kämpa på prem. lagd såklart smile


174 Inlägg
21 juli 2014
#354
aDedorsson skrev:
Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Skulle behöva lite hjälp med info om vad för kolvringar jag ska ha, osv. Var inne på volvo innan idag och dom hade bara en sort kvar och det va inte standard. men den hette 0,40 eller nått (paketet ligger kvar i verkstan) så kan inte läsa på det nu. provade att lägga i en gammal kolvring i fodret och sen la jag i den nya och tryckte ner det med kolven på samma ställe och den var ju jääätte mycket större och det blev ju inget gap alls, det lappade över varandra. Är detta rätt? ska jag slipa in ringarna så mycket?

Jag vet inte hur kompet va i motorn eftersom jag köpte de här blocket + kolvar demonterat. och jag vill gärna inte skruva ihop motorn utan att va säker på att dom är riktigt tongue

Hoppas ni kan bomba med svar på hur ni tycker jag ska göra, ska jag lämna tillbaka paketet och köpa någon annanstans? eller ah ska jag helt enkelt kontrollera alla mina kolvringar som sitter på kolvarna först?

tack på förhand alla folowers!

Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det smile

Du får jätte gärna skriva ner det!! smile

Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon smile jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de smile

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

Maskinförare
681 Inlägg
21 juli 2014
Trådstartare
#355
Sagge957 skrev:
Oj oj vilket bygge du gjort!!
Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD
Kämpa på prem. lagd såklart smile

Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer smile

Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Pontus240 skrev:

Jag köpte en heansy bok från meca och där står allt sånt i, och sen beror det lite på hur dom har gjort allt vid tillverkning men om dom överlappar så skall du nog lämna tillbaka dom och köpa andra! om jag minns helt rätt så ska de va mellan 40-65 som är ett godkänt glapp. men som sagt så kommer jag inte ihåg helt men skulle kunna skriva ner ring gapet på dom 3 olika ringarna tills imon om du vill? eller om du köper en sådan bok så slipper man googla om det smile

Du får jätte gärna skriva ner det!! smile

Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon smile jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de smile

Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. smile tack som fan big_smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

174 Inlägg
22 juli 2014
#356
aDedorsson skrev:
Sagge957 skrev:
Oj oj vilket bygge du gjort!!
Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD
Kämpa på prem. lagd såklart smile

Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer smile

Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:

Du får jätte gärna skriva ner det!! smile

Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon smile jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de smile

Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. smile tack som fan big_smile

Ajemen de är samma motor som jag har i min 245:a smile 81mm borr är det smile
Kolla gärna min tråd wink

kolla gärna in mitt projekttråd 245 med T5 motor :)
Mvh Pontus

Maskinförare
681 Inlägg
22 juli 2014
Trådstartare
#357
Pontus240 skrev:
aDedorsson skrev:
Sagge957 skrev:
Oj oj vilket bygge du gjort!!
Titta på den första sidan och tänkte att den var för mycket rost och för dåligt skick för att lyckas, men ack så fel jag hade xD
Kämpa på prem. lagd såklart smile

Hehe, allt går om man bara vill såklart! kul att du följer smile

Pontus240 skrev:

Ursäkta att jag vart seg men ska nog kunna lösa detta imon smile jag köpte mina kolvringar från Kl-Racing funkar skit fint de smile

Haha ingen fara. Har inte varit hemma dom senaste dagarna ändå så har inte blivit något gjort i verkstan tyvärr. Åhfan jag har varit inne på kl och kollat men jag hittade inget då men jag kollade väl med röven för nu såg jag att dom hade ringar! Dom ska passa en B5204t alltså ? jag får väl kontrollera ringarna och de så det är rätt tjocklek osv.. smile tack som fan big_smile

Ajemen de är samma motor som jag har i min 245:a smile 81mm borr är det smile
Kolla gärna min tråd wink

härligt! smile

jojo jag brukar allt kika in hos dig smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#358
update,

glömde ta bilder idag tyvärr men inte mycket att se ändå. Fick iaf pressat i bussningarna i bakaxeln och i bärarmarna! Behöver bara ha tag i ett panhardstag från 240 och svetsa om det så det blir rätt längd och sen blir det att montera bussningarna i det staget också sen är det bara att hänga dit bakvagnen smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#359
sådär ja! vart precis på posten och hämtade ut mitt paket från KL Racing, snabbt, billigt & bra. Tack grabbar!

Det är nya kolvringar i paketen kanske jag ska nämna också, behöver bara skaffa några filar så jag kan slipa in alla ringar. glömde av det när jag va i stan så jag får väl köra in typ imorgon och köpa de wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187182/187182-9d6db1ab7c08820eadf3f9291cbd87d7.jpg

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

Maskinförare
681 Inlägg
1 augusti 2014
Trådstartare
#360
Hjälp!!!

Har precis monterat kolvar och stakar i motorn, drog de på lösen och veva runt motorn(med mycket olja). Sen drog jag stakarna enligt anvisningar och moment osv.. Då låser sig hela motorn. De går alltså inte att vrida runt motorn.. Vad har jag gjort för fel?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442


Sök