Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 177 864 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

Almen11 skrev:
Fränt projekt! Kommer definitivt följa detta! smile

Angående okhållaren, måste inte skivan hamna i mitten för att man ska kunna få i 2 lika stora belägg? Eller tänker jag fel nu..

Tackar de e är trevligt att höra.

Oken jag använder både fram och bak är ju monterade med glidpinnar så oken kan ju röra sig i sidled.
Detta borde väl göra att den biten är lugn.

Funderade på om de va nåt annat jag missat som typ snedbelastning eller nåt annat skumt..

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

N_petersson skrev:
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile

Ja det är en lite speciell charm med dom helt klart!
Hur fin den blir återstår att se, som jag skrivit tidigare så ligger inte utseendet överst på listan men det finns med där nere nånstans wink

N_petersson
1 mars 2013 · 18 Inlägg

MatsaBusen skrev:

N_petersson skrev:
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile

Ja det är en lite speciell charm med dom helt klart!
Hur fin den blir återstår att se, som jag skrivit tidigare så ligger inte utseendet överst på listan men det finns med där nere nånstans wink

Nej jag förstod det smile men det hade varit kul att få se en av dessa i riktigt fint skick rulla på vägarna ! De är ju inte allt för vanliga ändå smile

MatsaBusen
1 mars 2013 · 515 Inlägg

N_petersson skrev:

MatsaBusen skrev:

N_petersson skrev:
Älskar dessa gamla bilarna! Hoppas du gör den riktigt fin! smile

Ja det är en lite speciell charm med dom helt klart!
Hur fin den blir återstår att se, som jag skrivit tidigare så ligger inte utseendet överst på listan men det finns med där nere nånstans wink

Nej jag förstod det smile men det hade varit kul att få se en av dessa i riktigt fint skick rulla på vägarna ! De är ju inte allt för vanliga ändå smile

mm kostar ju en slant att fixa den biten dock.
Någon typ av ny lack finns med i planerna också faktiskt men mer än så säger jag inte än wink

LeafBox Lat Perfektionist
2 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Jag har sett ett par utav dessa som är registrerade med 20vt motorn, men min fråga är hur det kan vara lagligt?

*Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
*Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
*Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Finns det intyg att få tag i till dessa bilar? Jag undrar då jag själv vill ha igenom ett framtida bygge, men kan inte lista ut hur jag ska få den nya motorn godkänd pga effekten.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Almen11 Kasta inte bäver i trähus
2 mars 2013 · 265 Inlägg

Handlar det inte om att man behöver byta hela bromssystemet till större, eventuellt förstärka upp osv.

Vad vore en bil utan turbo?
Nissan Skyline R33 GTST "Midnight Purple" (1993)
LeafBox Lat Perfektionist
2 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Almen11 skrev:
Handlar det inte om att man behöver byta hela bromssystemet till större, eventuellt förstärka upp osv.

Men såvitt jag kan läsa så spelar det ingen roll om det bara är "ändrat fordon" eller "ombyggt fordon" så är reglerna för effektökning densamma om man inte har ett såntdär intyg. Eller har jag missat ngt?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Almen11 Kasta inte bäver i trähus
2 mars 2013 · 265 Inlägg

LeafBox skrev:

Almen11 skrev:
Handlar det inte om att man behöver byta hela bromssystemet till större, eventuellt förstärka upp osv.

Men såvitt jag kan läsa så spelar det ingen roll om det bara är "ändrat fordon" eller "ombyggt fordon" så är reglerna för effektökning densamma om man inte har ett såntdär intyg. Eller har jag missat ngt?

Men teoretiskt sett borde man ju kunna sänka effekten i motorn, bänka den så man har papper på det. Och sen besiktiga med lägre effekt. Men kanske inte funkar så heller.

Vad vore en bil utan turbo?
Nissan Skyline R33 GTST "Midnight Purple" (1993)
LeafBox Lat Perfektionist
2 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Almen11 skrev:

LeafBox skrev:

Almen11 skrev:
Handlar det inte om att man behöver byta hela bromssystemet till större, eventuellt förstärka upp osv.

Men såvitt jag kan läsa så spelar det ingen roll om det bara är "ändrat fordon" eller "ombyggt fordon" så är reglerna för effektökning densamma om man inte har ett såntdär intyg. Eller har jag missat ngt?

Men teoretiskt sett borde man ju kunna sänka effekten i motorn, bänka den så man har papper på det. Och sen besiktiga med lägre effekt. Men kanske inte funkar så heller.

Näe, man får ju inte ändra på motorn man byter till heller?

Senast redigerat av LeafBox (2 mars 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
MatsaBusen
2 mars 2013 · 515 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag har sett ett par utav dessa som är registrerade med 20vt motorn, men min fråga är hur det kan vara lagligt?

*Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
*Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
*Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Finns det intyg att få tag i till dessa bilar? Jag undrar då jag själv vill ha igenom ett framtida bygge, men kan inte lista ut hur jag ska få den nya motorn godkänd pga effekten.

15kw per 100kg är väl den regeln som brukar användas.
säg att min väger 1300 när den är färdig (skulle tro att det slutar på ~1350kg)
men 15kw x 13 hundra kilo = 195kw x1.36 = 265.2hk
Så på 1300 kilo skulle jag alltså få ha 265.2hk och AAN motorn har ju 229hk så det är ju lugn

finns massor att läsa i detta ämne på nätet men det jag fick till mig av SFRO att jag skulle byta för att kvala in till ombyggt fordon vilket ger tillgång till 15kw per 100kg regeln var:
motor, bakaxel, växellåda och hela bromssystemet (ok+skivor och huvudbromscylinder)

Men ska du ge dig på något så rekommenderas att du ringer SFRO och pratar med dom först.

Vill man komma åt att göra ändringar på motorn så finns det lite undantag om man etanolkonverterar.
TROR tex att man slipper avgascertifieringen som annars krävs om man ska ändra på motorn, tex turbokonvertera.

LeafBox Lat Perfektionist
2 mars 2013 · 6 359 Inlägg

MatsaBusen skrev:

LeafBox skrev:
Jag har sett ett par utav dessa som är registrerade med 20vt motorn, men min fråga är hur det kan vara lagligt?

*Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
*Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
*Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK

Finns det intyg att få tag i till dessa bilar? Jag undrar då jag själv vill ha igenom ett framtida bygge, men kan inte lista ut hur jag ska få den nya motorn godkänd pga effekten.

15kw per 100kg är väl den regeln som brukar användas.
säg att min väger 1300 när den är färdig (skulle tro att det slutar på ~1350kg)
men 15kw x 13 hundra kilo = 195kw x1.36 = 265.2hk
Så på 1300 kilo skulle jag alltså få ha 265.2hk och AAN motorn har ju 229hk så det är ju lugn

finns massor att läsa i detta ämne på nätet men det jag fick till mig av SFRO att jag skulle byta för att kvala in till ombyggt fordon vilket ger tillgång till 15kw per 100kg regeln var:
motor, bakaxel, växellåda och hela bromssystemet (ok+skivor och huvudbromscylinder)

Men ska du ge dig på något så rekommenderas att du ringer SFRO och pratar med dom först.

Vill man komma åt att göra ändringar på motorn så finns det lite undantag om man etanolkonverterar.
TROR tex att man slipper avgascertifieringen som annars krävs om man ska ändra på motorn, tex turbokonvertera.

Jag försökte räkna på detdär igår, men jag listade aldrig ut hur man skulle göra det, så det tackar vi för! smile
Jag vet inte hur dom ser på mina planer isf, för motoruppgraderingen är inte massiv, så bakaxel och bromssystem ifrån donator bilen är på sin höjd lika bra som orginal, troligen sämre. tongue
Ah, får ringa SFRO när det väl drar igång!

Senast redigerat av LeafBox (2 mars 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
MatsaBusen
3 mars 2013 · 515 Inlägg

Jaha det blev en sväng till verkstan idag också
Tänkte ju att jag skulle fixa klart bromsarna på en sida iallafall men det gick ju lite sådär.

Börjar med bak då
Byte till högersidan då det är lite mer plats o smidigare där. då passade org skivan rätt skapligt lustigt nog. tog precis i..
får se om det blir ett shims eller om det räcker att slipa lite bara när det kommit hem nya skivor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a40f40febb66c96021c666f14c7017e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-88c5fadeb1e015b685b5dd2f9772e2a7.jpg

Försökte lyfta på en av fälgarna som följde bilen vid köpet men de blev tvärnit (va visst 14") så gick ut o hämtade en 15" speedline fälg o det fungerade ju, men aningen tajt då också dock..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bc2720347339b480a2b198ebe41c983d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-babbd90067a6593316debf357fa9a592.jpg

Verkar lite svårt att få till bra där fram faktiskt
testade lite på högersidan även här. (med samma adapter som jag hade på vänster) ifall jag missat nåt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd0b2853c59b42dfbc0c4a271e02dd46.jpg
Passade ju sådär, skivan blev bra centrerade i ok-hållaren men tyvärr blev skivan stum när man drog fast den.

Ville iallafall testa o se hur det skulle bli o de va väl tur i oturen att man gjorde för adaptrarna passar självklart inte ihop med oken även om tillverkaren påstår det.
ni ser varför här nedanför
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3907bf99ccec0f96feb32ce802c26d4b.jpg

adaptern är för "hög" så belägget skulle aldrig gå fritt utan att man slipar typ 10mm. o det finns det ju inte direkt tillräckligt med material i adaptrarna för att göra.

får kika på nån annan lösning istället tror ja..
Vore himla skönt o hitta någon färdig lösning/färdigt koncept.

Annars finns det ett par olika vägar att gå
se om det passar med nyare fjäderben mot framvagn och drivknut/axel.
Eller om man ska försöka leta reda på ett eftermarknadskitt o öppna plånboken...
K-sport har enda kittat jag hittat men de går ju på typ 12k.

Tycker dock att kitten till golf 1 borde passa o de går ju få lite billigare.

finns det några förslag så är dom hjärtligt välkomna!

CarpeDiem German Engineering
3 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Kommer att bli bra smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
MatsaBusen
8 mars 2013 · 515 Inlägg

Sådär ja, då var bak inpassat o så gott som klart på båda sidorna.

Bara en ny handbromsvajer på det så kan man lämna bakvagnen.
Ska se hur lätt det är att få tag i, ingen av dom vanliga kedjorna som verkar kunna beställa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d4d3ec87cdf611534632309a04b8a417.jpg

Ska ge mig på främre igen under morgondagen, fått lite nya ide'er under veckan.

Senast redigerat av MatsaBusen (8 mars 2013)

Nemooo
8 mars 2013 · 93 Inlägg

Ser bra ut!! smile

MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Nemooo skrev:
Ser bra ut!! smile

Tackar smile alltid trevligt med respons!

Almen11 Kasta inte bäver i trähus
9 mars 2013 · 265 Inlägg

Skönt att kunna lämna en färdig bakvagn och fortsätta där framme smile Bra jobbat! smile

Vad vore en bil utan turbo?
Nissan Skyline R33 GTST "Midnight Purple" (1993)
MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Hängde på låset på mekonomen idag.
Resultatet av det blev ett par Ford 300x24mm skivorna jag beställde igår.

10mm plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3916cd031f05d589f9c00d6d1e0dd963.jpg

Trevligt med pelarborr i verkstan
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-aa5f4f09821c52aa0eb2cd16c4976bc0.jpg

checkar så det kan tänkas funka i verkligheten också o inte bara i mitt huvud
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d02ab92debd46d29db32198744d1a3be.jpg

Resultatet blev ju skapligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c44ee309f844f1dd107db580b2e90473.jpg

verkar fungera smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c44ee309f844f1dd107db580b2e90473.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-966c93c11de66229183188664a35bfbe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ec12259e76040e9fbac21fc37dadf77d.jpg
Högersidan funkar ju iallafall, slängde ihop en adapter till lite snabbt innan jag la ner för dagen o la färg på båda.
Får väl hoppas det passar också sen.

Fördelen med ford skivorna är ju att de är större och har en annan inpressning, detta gjorde det möjligt att tillverka så simpla adaptrar
Skulle behöva fixa nya shims till skivorna, dels vore det bra om dom var lika stora som insidan av ford skivorna så det blir lättare att montera/centrera skivor o eventuellt fälgar sen, o så skulle de behöva vara nån mm tjockare
Men nu har jag jag så det går o komma framåt iallafall.
fixa klart andra sidan för att sedan kunna dra nya bromsrör runt om är väl planen ungefär.

MatsaBusen
9 mars 2013 · 515 Inlägg

Almen11 skrev:
Skönt att kunna lämna en färdig bakvagn och fortsätta där framme smile Bra jobbat! smile

Ja det e himla skönt. nu känns de ju som att man börjar komma nånstans smile

Tottii Audiskadad
14 mars 2013 · 1 287 Inlägg

ser juh skit bra ut juh! cool
bara jobba på!!

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang