Audi 90 quattro -85 Projekt Tq

Långtidsprojektet
  • 83 Följare
  • 177 947 Visningar
  • Projektet avslutat 11 oktober 2018
MatsaBusen
22 maj 2013 · 515 Inlägg

Jaha, skrotade planerna på att mixtra med termostat och tempgivare.
Kamremsbyte låg ändå på listan att få gjort, hade bara tänkt att göra de i höst men de skadar ju inte o göra nu så.
Har varken kunskapen eller orken att göra det bytet själv utan lämnar iväg bilen i helgen så ska den och vattenpumpen bytas, bara hoppas att det är pumpen som jävlas så det blir ordning på det här nån gång.

även beställt en ny insugsslang i silikon då den gamla sjöng på sista versen redan när jag la i motorn.
http://www.x-parts.de/pics/1010726_1.jpg
stod dock att den skulle passa både alla 20v turbo vilket jag tycker är lustigt, men de lär ju märkas när den kommer hem.
Annars har det varit rätt lugnt en stund nu tyvärr.
Hoppas på att få nya ok-adaptrarna i veckan, ska vara frästa o klara iallafall.

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

Ny vattenpump hjälpte inte utan tempmätaren står om inte än mer stabilt på 100 grader.
får ge en extern mätare chansen helt enkelt och hoppas på det antar jag..

tyvärr så tror jag att den visar rätt men nåt problem är det ju bevisligen och mätaren står näst på tur.

Vet inte om typ spricka i toppen eller gången toppackning kan vara möjlig orsak annars?

Putteliten
27 maj 2013 · 9 078 Inlägg

Luktar det avgaser eller bensin i expansionskärlet? Trycker den ur sig vatten när termostaten öppnar? Provat att köra utan termostat? Funkar kylfäkten som den ska? Har du fått igenom vatten i värmepaketet med?

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

som jag skrev tidigare så håller den vattnet, luktar inte avgaser, kylfläkten går nu igång det hade jag inte fått den att göra tidigare, finns värme i bilen.

Enligt mig så finns det inga klassiska tendenser till kass packning men tankarna far ju iväg åt det hållet för det "kan ju inte vara något så enkelt som mätaren" klart det kan vara självklart men känns som de e nåt jävligare.

Putteliten
27 maj 2013 · 9 078 Inlägg

Låter ju helt klart märkligt, som sagt inget typiskt toppackning problem låter det som. Vid vilken temp slår fläkten till då? Den ska väl gå igång runt 90 va?

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

fick tag i en 85 graders givare. men fläkten går ju bara igång om bilen står nån minut på tomgång när den är ordentligt varmkörd.

Senast redigerat av MatsaBusen (27 maj 2013)

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

runt 100

Putteliten
27 maj 2013 · 9 078 Inlägg

Tänkte på det om tempmätarn visar 100 å du stänger av bilen och öppnar expansionskärlet, kokar det då? Akta händer å nylle om du ska prova. Men om fläkten ska slå till vid 85 och tempmätarn visar 100, så känns det som att det är mätaren det är fel på.

MatsaBusen
27 maj 2013 · 515 Inlägg

jo visst känns det lite som de, men samtidigt så har den ju fungerat när det läckte. men en annan givare ska ju i under veckan som sagt.
Tiden börjar rinna iväg o bilen ska fasen va klar snart!

MatsaBusen
28 maj 2013 · 515 Inlägg

Nya insugsslangen är på plats iallafall
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5d581a51f4c15332680966274c28c7a7.jpg

va nyss o skaffade en extern mätare med adaptrar som ska i nån dag under veckan.
Blev även att beställa en tempgivare som hör till 2.2l motorn o slå dit, måste bara hitta kabel nr 2 till givarn också sad

MatsaBusen
30 maj 2013 · 515 Inlägg

lite gjort idag också, tyvärr utan några direkt framsteg.

Blev en givare på kylarslangen som går till vattengrenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c95bc77c6f9ce71e2cb51f8287645184.jpg

Letade reda på den andra kabeln till org tempgivare och satte dit tempgivaren köpt på mekonomen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-300801e4f1fdb7f42ca4c914921a241d.jpg
Tyvärr så verkar detta vara fel givare då mätaren antingen är heldöd eller i topp.....
beter sig mer som en termokontakt för tex fläkt lr nåt verkar de som, mätte den när systemet var varmt och motståndet vad då 0,3ohm.


Blev en åktur vilket fall bara för att konstatera att den nya temporära mätaren visar samma som den förra org mätaren gjorde, att bilen går för varmt (Ca 100 grader).

slet mig i håret och tömde systemet än en gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cde5a4c73d6ac467848f24d5fd06addb.jpg

slet ut termostaten igen och satte dit det här istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-babfcfb471828e0e9abd0abf8307f26a.jpg
den förra termostaten, aningen modifierad.

Trodde jag var något på spåret men vid även denna provkörning så blev det negativt utfall (även om det självklart tog längre tid).

så nu funderar jag på om cirkulation skiter sig i o med den strippade termostaten.
Kyler den nya kylaren för dåligt?
kanske bara behöver lite luftguider för kylaren?
bör man testa att koppla om kylarslangarna? utloppet från termostathuset går ner till botten och inloppet i vattengrenröret får från toppen av kylaren precis som det sitter på s2orna.

Ska man testa att bygga om så att nedre anslutningen på kylaren blir utlopp istället? känns som det skulle kunna göra skillnad :S

finns det fler möjliga fel? ÖS PÅ med förslag och spekulationer!

Har någon en org kylare i bra skick så säg till!

Senast redigerat av MatsaBusen (30 maj 2013)

jensgarage
31 maj 2013 · 9 Inlägg

jag vet hur hårt det suger att tömma och fylla vatten (om man blandar) hoppas du finner lösning på problemet, låter vettigt med att skifta slangarnas ingång, som sagt försök efterlikna orginal för motorn, kanske har någon påverkan?

Ford Escort Ghia "Escan" (1997)
Audi 100 C4 Avant "V6an" (1993)
MatsaBusen
1 juni 2013 · 515 Inlägg

Fixat!
som vanligt så är det ju bara något enkelt o lätt klantigt
Lyckades tydligen polvända fläkten när jag bytte kylaren

Nu är läget iallafall så att det är betydligt bättre men inte klockrent, går att köra men när hela systemet är varmt stiger tempen om man inte kör.
Tänkte fortfarande testa att skifta in/utgång på kylaren för att se om det blir någon skillnad och för att få försöka få det att lira bättre med givaren till fläkten.
finns även planer på att slänga ihop någon typ av luftguider till kylaren och eventuellt bygga om lite för fläkten.

försökte via vag beställa en ny tempgivare istället för den felaktiga jag fick från mekonomen (va enda 2 poliga dom hade till min bil)  men den hade utgått ur VAG's sortiment..
Till min förvåning fanns den hos Meca så det gick att beställa via mekonomen iallafall!

Kan även säga att jag testade inbromsningar lite mer seriöst också, väldigt nöjd med bromsförmågan.
Dock så behöver jag se över oket höger bak då anläggningsytan inte är klockren som ni ser här nedan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d17f0f792480787ef9eae96542b7a529.jpg

volvo_-racing
1 juni 2013 · 386 Inlägg

kommer följas! smile

MatsaBusen
2 juni 2013 · 515 Inlägg

volvo_-racing skrev:
kommer följas! smile

Du är varmt välkommen

Fräst järn, 10 respektive 13mm tjockt borde inte vara några problem tycker jag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-733a37ad8408cb8aa76e0caa4443cf5c.jpg

Färdig okhållare
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-47b5cf9533310f1dc44841d4a72087a4.jpg

får se hur det lirar när man kan komma ut o köra lite igen.
Har även börjat lite med luftguiderna till kylaren. aldrig hållt på med glasfiber förut så får väl se hur det blir.
Köpte alldeles för lite polyester vilket fall så jag får fixa mer..

MatsaBusen
21 juni 2013 · 515 Inlägg

Jaha vart var jag
Nya Ok-hållarna fram funkar klockrent, bakbromsen är fixad.
Dimensionen på tankhålet är korrigerat.
rattlåset är bytt o verkar fungera.
Org sidokjolar är monterade

va o vägde bilen också, 1300kg utan förare med halv tank och massa extra i bilen. ska kontrollväga en gång till med tom bil och full tank men det ser ju ut som att den håller ungefär den vikten jag vill för tillfället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6fdaaca3d65c550129eae8c245245543.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-29afb1b470358c8b307217985b8e8c56.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1e2a48c777af63dc48f9261309a2f3c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e0def569eb86dd7f725c998e228a1b4c.jpg

Funderar på om man ska montera dom via blinkersarna fram eller om man ska strunta i de, tycker de orangea gör sig rätt väl också ju.

Så nu är planen att prata med SFRO och se när det finns tid.
Ska bara kladda ner lite seriösare lista på vad jag har slängt ihop för skoj

MatsaBusen
22 juni 2013 · 515 Inlägg

Putteliten skrev:
Ser bra ut du! Jag är mera för vita blinkers, men alla är vi olika.

Ja det brukar jag vara också men i detta fall så tycker jag det bryter av lite gött o så blir de ju lite mer 80 tal wink
får testa helt enkelt

MatsaBusen
17 juli 2013 · 515 Inlägg

Har varit stillestånd här ett tag nu i väntan på SFRO tid. väntar fortfarande på att han ska höra av sig.

Det som har blivit gjort e dragkroken som hittade tillbaka efter att jag såg att man fick dra 1800 på vanligt B kort.
och så blev de nån temporär avskärmning till luftfiltret i Aluminium.
Ska bli lite seriösare sen jag drar om bränslerör o har mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-df40989bc9b79d71cf2c9c5b098a5219.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c396e68fb6eaed13ad7363f8ceae7faf.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang