Varvtalet stiger när jag kopplar !

Odii
28 januari 2013 · 65 Inlägg

Okej lät som en svar jag kan acceptera, bra att det inte är någon knas i bilen då.

Volvo 940 Turbo "Odiis 8v turbo" (1996)
Volvo v70 t5 "VIP" (1997)
AeroMackan
28 januari 2013 · 607 Inlägg

uhlin skrev:
Vet att saab 9-3 hade lite problem med vissa årsmodeller (inte säker på vilka årsmodeller, men tror det var av de första iallafall) att torpedväggen gav vika, den sprack ungefär där som rattaxeln går igenom.

Finns en sak att köpa och förstärka med där. men är det redan sprucket så hjälper det inte.

Därav kan det va så när du trycker ner kopplingen kan det böja plåten lite såpass att det drar upp gasen lite.

Att det skulle va kopplingen som börjar bli dålig och därav detta tvivlar jag på.


Kanske kan va lite långskott detta, men ett tips iallafall då jag vet att minst två jag känner haft detta problem med spricka i torpedväggen.

Att torpedväggen ger vika brukar vara på 9-3 Viggen högerstyrda bilar smile

uhlin
28 januari 2013 · 2 834 Inlägg

MarcusHoglund skrev:

uhlin skrev:
Vet att saab 9-3 hade lite problem med vissa årsmodeller (inte säker på vilka årsmodeller, men tror det var av de första iallafall) att torpedväggen gav vika, den sprack ungefär där som rattaxeln går igenom.

Finns en sak att köpa och förstärka med där. men är det redan sprucket så hjälper det inte.

Därav kan det va så när du trycker ner kopplingen kan det böja plåten lite såpass att det drar upp gasen lite.

Att det skulle va kopplingen som börjar bli dålig och därav detta tvivlar jag på.


Kanske kan va lite långskott detta, men ett tips iallafall då jag vet att minst två jag känner haft detta problem med spricka i torpedväggen.

Att torpedväggen ger vika brukar vara på 9-3 Viggen högerstyrda bilar smile

Har som sagt hänt på ett par bilar som jag vet om och de båda var iallafall vänsterstyrda roll

Sen om dessa var viggen kan jag inte tänka mig.

Jag kör själv en saab 9-3 -02 nu, var lite betänksam just om detta men jag kanske kan va lugn själv då om nu inte detta är så vanligt.

DusanMandick Random Hero
28 januari 2013 · 4 047 Inlägg

jojje81 skrev:

A-Dahlgren skrev:
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!

Jag ser negativt i det.. tänk om du hårdkör och är uppe och nosar på varvstopp vad händer när man frikopplar och motorn rusar upp i varv tro?

tål bilen inte att ligga på varvstopp så kan du lika gärna köpa en prius o tassa runt.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Andromeda Rumpmas
28 januari 2013 · 3 860 Inlägg

jojje81 skrev:

A-Dahlgren skrev:
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!

Jag ser negativt i det.. tänk om du hårdkör och är uppe och nosar på varvstopp vad händer när man frikopplar och motorn rusar upp i varv tro?

Naturligtvis gäller varvstoppet ändå.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jonaz1
28 januari 2013 · 25 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är inget fel, det är en miljögrej. När du kopplar ur höjs varvet några hundra rpm och går ned igen för att bränna ut allt bränsle. Typisk miljömuppsgrej.

Känns ju ganska värdelöst hmm Finns det nåt man kan ta bort/byta ut för att slippa det så vitt du vet ?

jojje81 George
28 januari 2013 · 1 956 Inlägg

DusanMandick skrev:

jojje81 skrev:

A-Dahlgren skrev:
Ser inget negativt i det.. Jag har efter sprut på min s60! Kanon bra ju!

Jag ser negativt i det.. tänk om du hårdkör och är uppe och nosar på varvstopp vad händer när man frikopplar och motorn rusar upp i varv tro?

tål bilen inte att ligga på varvstopp så kan du lika gärna köpa en prius o tassa runt.

Antar att den fina kommentaren var till mig?

Isf önskar jag dig och spec din motor lycka till eftersom jag antar att du bara ligger på varvstopp. Vilket är riktigt tufft måste jag erkänna smile

Själv ska jag fundera seriöst på Prius förslaget wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Andromeda Rumpmas
28 januari 2013 · 3 860 Inlägg

Jonaz1 skrev:

Andromeda skrev:
Det är inget fel, det är en miljögrej. När du kopplar ur höjs varvet några hundra rpm och går ned igen för att bränna ut allt bränsle. Typisk miljömuppsgrej.

Känns ju ganska värdelöst hmm Finns det nåt man kan ta bort/byta ut för att slippa det så vitt du vet ?

Jag läste någonstans på STCS att det går att ta bort med Tech-II om man vet var man ska leta.
Och vadå, det är säkert flera milligram bränsle per växling som annars hade passerat oförbränt. Tänk på miljön! wink
Nej, irriterande faktiskt att behöva vänta på motorn ska gå ned i varv, det är lätt att det blir lite småryck när man växlar upp. Alla T7-motorer har denna funktion.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jonaz1
28 januari 2013 · 25 Inlägg

Andromeda skrev:

Jonaz1 skrev:

Andromeda skrev:
Det är inget fel, det är en miljögrej. När du kopplar ur höjs varvet några hundra rpm och går ned igen för att bränna ut allt bränsle. Typisk miljömuppsgrej.

Känns ju ganska värdelöst hmm Finns det nåt man kan ta bort/byta ut för att slippa det så vitt du vet ?

Jag läste någonstans på STCS att det går att ta bort med Tech-II om man vet var man ska leta.
Och vadå, det är säkert flera milligram bränsle per växling som annars hade passerat oförbränt. Tänk på miljön! wink
Nej, irriterande faktiskt att behöva vänta på motorn ska gå ned i varv, det är lätt att det blir lite småryck när man växlar upp. Alla T7-motorer har denna funktion.

Okej jag får väl söka lite på det o se om jag hittar nåt tack för tipset ! smile Ja det är skit irriterande tycker jag.. Jag har ju dessutom 3 tums rör på så mullrar ju lite o ska jag va ärlig är det inte kul alls att åka på en bil träff o det låter som att man inte klarar av att växla ordentligt pga detta smile

Chaoticc
30 januari 2013 · 78 Inlägg

Det stämmer bra , T7 system har dessa små härliga miljöfunktioner min 9-5 aero gör likadant , dock ska det inte va mycket o inte stanna kvar på varv.
Du ska knappt märka det.
Hade detta lilla fenomen på en 9-3a ja hade , stanna lite väl länge varje gång man koppla ur eller växla.
Felet där var Magnetventilen.
För att koppla ur detta behövs det lite redigering i mjukvara.
Vänd dig till Nordic Performance NKPG isf jonas smile

Nissan 300ZX "Fairlady" (1991)
Volvo 240 GL "Volvo 240 B5204T" (1987)
Nissan Skyline R33 GT-S M-Spec "7Sins Edition" (1998)
Jonaz1
30 januari 2013 · 25 Inlägg

Chaoticc skrev:
Det stämmer bra , T7 system har dessa små härliga miljöfunktioner min 9-5 aero gör likadant , dock ska det inte va mycket o inte stanna kvar på varv.
Du ska knappt märka det.
Hade detta lilla fenomen på en 9-3a ja hade , stanna lite väl länge varje gång man koppla ur eller växla.
Felet där var Magnetventilen.
För att koppla ur detta behövs det lite redigering i mjukvara.
Vänd dig till Nordic Performance NKPG isf jonas smile

Snacka med lite kompisar idag och dom sa irinsip samma sak som du smile Synd att det ska ha med mjukgöra att göra hmm Men tack för tipset får ta en titt hos dom smile

IK
18 februari 2014 · 54 Inlägg

Jonaz1 skrev:
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

Fungerar din farthållare? Om inte så har du fel på bromsljuskontakten som sitter vid pedalen.
Det kan bli så, varvtalet går upp en liten bit bara när man växlar.
Det har absolut inget med kopplingen att göra som nån har skrivit, det är ju skrattretande

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
IK
18 februari 2014 · 54 Inlägg

Jonaz1 skrev:
Tja ! Som rubriken lyder stiger varvtalet när jag kopplar. Jag har haft felet ett tag men inte orkat lägga energi på det men börjar bli lite trött på det nu ! Varje gång jag kopplar vid växling stiger varvtalet en bit och sedan faller sakta ner igen. Jag är ganska 100 på att det inte är gas häng då jag inte märkt att det stiger om jag bara släpper gasen. Som sagt va alla bilar har ju sina sjukdomar och jag vill inte ge mig på att byta koppling om nu fallet inte är det ! Har ni nåt tips om vad jag kan prova innan jag ger mig på ett kopplings byta ? Det är en saab 9-3 aero jag kör. Tack på förhand /Mvh Jonas smile

Fungerar din farthållare? Om inte så har du fel på bromsljuskontakten som sitter vid pedalen.
Det kan bli så, varvtalet går upp en liten bit bara när man växlar.
Det har absolut inget med kopplingen att göra som nån har skrivit, det är ju skrattretande

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Hilmer
18 februari 2014 · 1 789 Inlägg

Om man frikopplar och släpper gasen tvärt så släpper den ju ut laddtryck och sen när man fått i nästa växel så ska den få upp trycket på nytt. Håller den då istället kvar varvtalet en aning så blir övergången smidigare och mindre ryckig. Det är alltså inget fel utan en finess wink
Om det sen gäller alla modeller/märken vete tusan, men det är hittills den enda vettiga förklaringen på detta fenomen jag har hört.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang