Ang sommardäck till Elmia

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Jag och min polare snackade lite med en polis på elmia förra året.
Den polisen ansåg inte att det var tvång på vinterdäck då men han tyckte ju att man bör ha det när det var halt ute. Vilket låter vettigt enligt mig.
Jag åkte ner på sommarhjul. Bara att ta det lugnt så kommer man fram. Men var en krock som jag såg på vägen ner iallafall. Säkert några som rejsade ner eller skulle köra om i snömodden med sommardäck.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 februari 2013 · 3 519 Inlägg

Varför skulle det vara för tidigt med att starta denna tråd när folk redan nu bestämmer tid och plats för tex bugrun.
Om det är snö på backen här, självklart åker jag då med vinterdäck. Men man vet som sagt aldrig hur det ser ut längre söder ut för min del.
Får hoppas på ett riktigt fint vårväder med torr asfalt och strålande sol smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
Cadillac_The_King
3 februari 2013 ·

Mr_M_ skrev:
Varför skulle det vara för tidigt med att starta denna tråd när folk redan nu bestämmer tid och plats för tex bugrun.
Om det är snö på backen här, självklart åker jag då med vinterdäck. Men man vet som sagt aldrig hur det ser ut längre söder ut för min del.
Får hoppas på ett riktigt fint vårväder med torr asfalt och strålande sol smile

kanske är för att det är mer en 2 månader kvar till Elmia antagligen

FLindgren
3 februari 2013 · 5 089 Inlägg

Kommer det vara snö ute till påsk alltså?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Macki_ Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 februari 2013 · 3 519 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Mr_M_ skrev:
Varför skulle det vara för tidigt med att starta denna tråd när folk redan nu bestämmer tid och plats för tex bugrun.
Om det är snö på backen här, självklart åker jag då med vinterdäck. Men man vet som sagt aldrig hur det ser ut längre söder ut för min del.
Får hoppas på ett riktigt fint vårväder med torr asfalt och strålande sol smile

kanske är för att det är mer en 2 månader kvar till Elmia antagligen

Det är knappt 2 månader dit.
Tiden går fort.
För det är inte långt till bugrun?! Dit är det ju ca 6 månader

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden
dasboot
3 februari 2013 · 441 Inlägg

vad jag vet så är inte försäkringsbolaget super imponerade om man orsakar en olycka eller är med i en olycka och skadar någon p.g.a. man har sommar däck vid vinterväglag....

Senast redigerat av dasboot (3 februari 2013)

FLindgren
3 februari 2013 · 5 089 Inlägg

Mr_M_ skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Mr_M_ skrev:
Varför skulle det vara för tidigt med att starta denna tråd när folk redan nu bestämmer tid och plats för tex bugrun.
Om det är snö på backen här, självklart åker jag då med vinterdäck. Men man vet som sagt aldrig hur det ser ut längre söder ut för min del.
Får hoppas på ett riktigt fint vårväder med torr asfalt och strålande sol smile

kanske är för att det är mer en 2 månader kvar till Elmia antagligen

Det är knappt 2 månader dit.
Tiden går fort.
För det är inte långt till bugrun?! Dit är det ju ca 6 månader

Pratar dom i denna bugrun tråden då om dom ska ha cabben uppe eller nere påvägen dit? Ifall det regnar?tongue

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Nisse_R Maskinförare
3 februari 2013 · 287 Inlägg

Kommer inte åka med sommardäck, men man kommer ha 19" vinterdäck smile Säkerheten först. Förra året åkte man med vinterdäck ner sen så la man på sommardäcken när snön var borta.

xXSammy
3 februari 2013 · 6 569 Inlägg

Många har ju ändå billiga allround däck på sina stora fälgar.. Måste se snyggt ut när man ligger där i diket.

Montera dubbfria däck på sommarfälgarna är det bästa alternativet ;P

De/Dem
olivernilsson Den med lägst bil vinner
3 februari 2013 · 617 Inlägg

jag kommer nog köra med sommardäcken smile har åkt med sommardäck i mitten av mars sen jag fick körkort. har inte fått någon böter än har inte heller krockat. men visst är det mycket snö så tar jag väll vinterdäcken återstår att se då.

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Bara för det så hoppas jag på att det snöar så kan jag åka ner på gatslicks som jag kör på bilen big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Enjimmieextra
5 februari 2013 · 146 Inlägg

förra året var elmia i april därav ingen lag på vinterdäck för er som jämför.

såg en krock när den skedde och ett fler tal avåkningar förra året, jag åkte dock sommardäck men med förstånd och höll extra avstånd och tog de lugnt och de funka fint smile

BOLIN_
5 februari 2013 · 2 763 Inlägg

Jag hade sommarsulorna på förra året och det var sådär att köra dit faktiskt, men det gick bra ändå! I år blir det vintersulorna smile

Volvo - For Life
Jimpan92
5 februari 2013 · 20 Inlägg

Fett sugen på att muttra fast sommardäcken innan elmia så man har något att visa upp med sad men man vill ju komma fram säkert, först och främst med en Hel bil...

Volvo xc70 polis "Vita Pärlan" (2005)
BMW 328i "lill4 blå" (1995)
BMW 323i Coupé "Lill3br0r" (1996)
Cadillac_The_King
5 februari 2013 ·

Jimpan92 skrev:
Fett sugen på att muttra fast sommardäcken innan elmia så man har något att visa upp med sad men man vill ju komma fram säkert, först och främst med en Hel bil...

Varför inte slänga in sommar fälgarna i bagaget o byt när du är i jkpg  tar ju lite plats annars hyr ni ett gäng buss o lasta in fälgar i än skåpbil allt kan lösas med lite fantasi :-)

ultraomer
5 februari 2013 · 126 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Jimpan92 skrev:
Fett sugen på att muttra fast sommardäcken innan elmia så man har något att visa upp med sad men man vill ju komma fram säkert, först och främst med en Hel bil...

Varför inte slänga in sommar fälgarna i bagaget o byt när du är i jkpg  tar ju lite plats annars hyr ni ett gäng buss o lasta in fälgar i än skåpbil allt kan lösas med lite fantasi :-)

Konstigt att man inte tänkte på det förra året när man åkte med sommarsulor på slask på 100-väg, hahah big_smile

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Cadillac_The_King
5 februari 2013 ·

ultraomer skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Jimpan92 skrev:
Fett sugen på att muttra fast sommardäcken innan elmia så man har något att visa upp med sad men man vill ju komma fram säkert, först och främst med en Hel bil...

Varför inte slänga in sommar fälgarna i bagaget o byt när du är i jkpg  tar ju lite plats annars hyr ni ett gäng buss o lasta in fälgar i än skåpbil allt kan lösas med lite fantasi :-)

Konstigt att man inte tänkte på det förra året när man åkte med sommarsulor på slask på 100-väg, hahah big_smile

Exakt haha sj är man glad över att man bara har 10-20 min till elmia

Emilius Avstängd
5 februari 2013 · 1 714 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jag och min polare snackade lite med en polis på elmia förra året.
Den polisen ansåg inte att det var tvång på vinterdäck då men han tyckte ju att man bör ha det när det var halt ute. Vilket låter vettigt enligt mig.
Jag åkte ner på sommarhjul. Bara att ta det lugnt så kommer man fram. Men var en krock som jag såg på vägen ner iallafall. Säkert några som rejsade ner eller skulle köra om i snömodden med sommardäck.

Alla pattskaften med Skylines och Volvo T-vad som helst skulle ju rejsa ner dit förra året som vanligt,
såg livsfarligt ut.

Vi som åkte lite mer bilar som inte riktigt var anpassade för Autobahn körde en egen liten grupp,
och det var sommardäck på. Funkade fint, polarna ryckte kryckorna på sina Hondor i snömodden lol

Men mestadels var det svensson i sina BMW 320i som blastade om så snön bara yrde,
för vem vill missa så ska det låta liksom.

twin_cam Smålänning
5 februari 2013 · 7 877 Inlägg

Kan fortfaronde inte förstå varför det är en så viktig fråga... Bilen ska stå på en parkering liksom, jag är bara glad om folk inte lägger märke till min på en parkering...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2013 · 5 092 Inlägg

Har dock inte läst alla svar i denna tråden än, men förra året vill jag mig inte minnas att det var nå snö ute? yikes eller är jag helt ute & cyklar?

Åkte iallafall ner på sommarhjulen själv och har inga speciella minnen om någon halka? annars överlag är det väll att om det är "sommarväglag" innan man får sätta på sommarhjulen så får man väll ha det? dvs inge snö/is på vägarna. sen att påsken kommer jäkligt tidigt i år så är väll risken rätt stor att det är snö kvar i påsk hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang