Ang sommardäck till Elmia

olivernilsson Den med lägst bil vinner
5 februari 2013 · 617 Inlägg

fredagen var det snö smile även på lördag morgonen. men på lördagen på vägen hem va det ingenting smile=

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Vurtne DEVIL
5 februari 2013 · 1 171 Inlägg

Alltid lika kul att läsa att folk som promt måste sätta på sommardäcken inför Elmia, bara för att dem har 2" större fälgar inför sommaren som dem kan impa på 14-åringarna med.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
DanielAsplund
5 februari 2013 · 317 Inlägg

Busgrabb skrev:
Som någon sa...hur man kan ens sitta och bestämma det nu?
Kolla vädret dagen innan, visar prognosen typ 7 grader och sol så är det fan säkrare att åka med sommardäck på än sladdriga vinterdäck med sämre prestanda på torr fin väg.

Även om prognosen visar +7 i 2 veckor så är vägbanan minusgrader fortf även om den är bar:P, Körde ner förra året med 745an med sommar däck och visst de gick men man får se det som så att bara för att man vet "jag kan köra" med sommardäck även om det är snö så är det inte alla som "KAN" köra så man får ta det försiktigt i vilket fall som helst, finns många idioter ute på vägarna så bara för man själv har vett i huvve så är det inte alla som har det spec en helg som elmia smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 februari 2013 · 2 972 Inlägg

Tror det kvittar fullständigt vilka däck som sitter på. Allan-ballan-tuffingarna med för litet ego som måste gasa för att kompensera storleken innanför brallan kommer ändå ställa till det - om de så har de bästa, nyaste, finaste dubbdäcken. (Ni som tar åt er - tänk igen innan ni öppnar foderluckan wink )
Olyckor kommer att ske - oavsett väglag och oavsett däckval.

Men ja, ganska löjligt att diskutera däckval som är väderberoende 2 månader innan. Som om Vettel skulle bestämma nu att han ska köra på regndäck på tävlingarna i Mars liksom....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Jimpan92
5 februari 2013 · 20 Inlägg

Lika bra att köra vinterdäck! Man kan ju alltid ta med sig sommardäcken men det skulle bara bli bökigt och sitta där ute med domkraft och byta däck låter inte lockande haha,

Man kanske borde lägga ett egg bakom alla gaspedaler så kommer ingen hälsa på i diket :p

Senast redigerat av Jimpan92 (5 februari 2013)

BMW 323i Coupé "Lill3br0r" (1996)
Volvo xc70 polis "Vita Pärlan" (2005)
BMW 328i "lill4 blå" (1995)
Busgrabb Rejsa ?
5 februari 2013 · 2 959 Inlägg

DanielAsplund skrev:

Busgrabb skrev:
Som någon sa...hur man kan ens sitta och bestämma det nu?
Kolla vädret dagen innan, visar prognosen typ 7 grader och sol så är det fan säkrare att åka med sommardäck på än sladdriga vinterdäck med sämre prestanda på torr fin väg.

Även om prognosen visar +7 i 2 veckor så är vägbanan minusgrader fortf även om den är bar:P, Körde ner förra året med 745an med sommar däck och visst de gick men man får se det som så att bara för att man vet "jag kan köra" med sommardäck även om det är snö så är det inte alla som "KAN" köra så man får ta det försiktigt i vilket fall som helst, finns många idioter ute på vägarna så bara för man själv har vett i huvve så är det inte alla som har det spec en helg som elmia smile

Håller inte med om att det är minus på vägbanan om det varit sol och +7 grader i 2 veckor.
Kallade på vägen än i luften...ja visst.

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
5 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Legosoldaten skrev:
Alltid lika kul att läsa att folk som promt måste sätta på sommardäcken inför Elmia, bara för att dem har 2" större fälgar inför sommaren som dem kan impa på 14-åringarna med.

Vad är det för fel att impa på 14-åringarna big_smile ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 februari 2013 · 3 929 Inlägg

Busgrabb skrev:

Legosoldaten skrev:
Alltid lika kul att läsa att folk som promt måste sätta på sommardäcken inför Elmia, bara för att dem har 2" större fälgar inför sommaren som dem kan impa på 14-åringarna med.

Vad är det för fel att impa på 14-åringarna big_smile ?

Exakt! Klart som fan man ska ha lite lammkött ju, går ju knappast att få det med 15 tums sur fälgar som jag har tongue

Senast redigerat av Thunderbird88 (5 februari 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Vurtne DEVIL
5 februari 2013 · 1 171 Inlägg

Busgrabb skrev:

Legosoldaten skrev:
Alltid lika kul att läsa att folk som promt måste sätta på sommardäcken inför Elmia, bara för att dem har 2" större fälgar inför sommaren som dem kan impa på 14-åringarna med.

Vad är det för fel att impa på 14-åringarna big_smile ?

Haha vafan, det säger ju säg själv tongue

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
mb_pucken
5 februari 2013 · 5 087 Inlägg

jag tänker helt enkelt åka på det som lämpar sig för dagen smile fint sommarväder och väglag så sommardäck, är de minsta risk för snö eller
halka så åker jag på vinterdäck. man får välja däck efter väglaget och förståndet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
5 februari 2013 · 621 Inlägg

Bara för att göra det lite annorlunda iår så kan väl alla som ska dit slänga på plåtfälgar med dubbdäck. Snacka om att det skulle sticka i ögonen på folk smile

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
DusanMandick Random Hero
5 februari 2013 · 4 047 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Bara för att göra det lite annorlunda iår så kan väl alla som ska dit slänga på plåtfälgar med dubbdäck. Snacka om att det skulle sticka i ögonen på folk smile

Tror ingen skulle reagera, för man ju 5-6st nyare audis med plåtfälgar om dan

Senast redigerat av DusanMandick (5 februari 2013)

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
5 februari 2013 · 5 092 Inlägg

Busgrabb skrev:

Legosoldaten skrev:
Alltid lika kul att läsa att folk som promt måste sätta på sommardäcken inför Elmia, bara för att dem har 2" större fälgar inför sommaren som dem kan impa på 14-åringarna med.

Vad är det för fel att impa på 14-åringarna big_smile ?

HAHA xD

Andromeda Rumpmas
5 februari 2013 · 3 860 Inlägg

Mr_M_ skrev:
Halloj..
Skulle vilja veta hur folket tänker iår ang sommarhjul ner till Elmia, då det är lag på vinterdäck fortfarande den helgen. Kommer du som kör ner till Elmia i egen bil att ha sommardäck? Eller kommer du ha vinterdäck för att inte riskera böter?

Hur tänker du?

Man bör nog snarare tänka: "Ska jag riskera att köra med sommardäck och orsaka en olycka jag kunnat undvika med vinterdäck?". Det kan vara busväder på våren. Är det bara eventuella böter man tänker på kan man ställa bilen och lämna tillbaka körkortet. Och låta bli att skaffa barn.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 februari 2013 · 14 041 Inlägg

Andromeda skrev:

Mr_M_ skrev:
Halloj..
Skulle vilja veta hur folket tänker iår ang sommarhjul ner till Elmia, då det är lag på vinterdäck fortfarande den helgen. Kommer du som kör ner till Elmia i egen bil att ha sommardäck? Eller kommer du ha vinterdäck för att inte riskera böter?

Hur tänker du?

Man bör nog snarare tänka: "Ska jag riskera att köra med sommardäck och orsaka en olycka jag kunnat undvika med vinterdäck?". Det kan vara busväder på våren. Är det bara eventuella böter man tänker på kan man ställa bilen och lämna tillbaka körkortet. Och låta bli att skaffa barn.

smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xJohnnyx
7 februari 2013 · 3 Inlägg

Jag tänker ha dubbfria vinter däck på mina original fälgar. Och tänker köra med dom hela sommaren :)just det vi tala om Mr_M_ och nu har jag bestämt mig för det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang