2077
Sök

Trailerdragare, men vad heter själva dragkroken???

69 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja, undrar vad draganordningen på en trailerdragare heter med ett mer specifikt namn??? Den bästa bild som jag hittar med mitt ordförråd är den här:

http://s7.postimage.org/w7s6ov2hn/trailerdragare.jpg

Mvh Jesper

466 Inlägg
4 februari 2013
#2
vändskiva ^^

och sedan heter "pinnen" som man låser fast i vändskivan när man kopplar trailer heter kingpin
Senast redigerat av skanepiraten (4 februari 2013)


69 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#3
Å tack!

Finns det någon standard som följs? ...Eller det är klart det finns men finns det olika storlekar?

Mvh Jesper

429 Inlägg
4 februari 2013
#4
Om jag får vara nyfiken så undrar jag varför du undrar? smile

Du menar om de finns olika storlekar på just vändskivan eller?


5 089 Inlägg
4 februari 2013
#5
Swemil93 skrev:
Om jag får vara nyfiken så undrar jag varför du undrar? smile

Du menar om de finns olika storlekar på just vändskivan eller?

Troligtvis ska han ta  körkort och orkar inte öppna boken wink

\Lindgren

429 Inlägg
4 februari 2013
#6
FLindgren skrev:
Swemil93 skrev:
Om jag får vara nyfiken så undrar jag varför du undrar? smile

Du menar om de finns olika storlekar på just vändskivan eller?

Troligtvis ska han ta  körkort och orkar inte öppna boken wink

Så kan det mycket väl vara wink


69 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#7
Troligtvis spånar jag i att bygga en dragbil.

Dock ingen stor, utan en för C1E-behörigheten.
Senast redigerat av Thorped (6 februari 2013)

Mvh Jesper

155 Inlägg
6 februari 2013
#8
Standard mått på Kingpinen brukar vara 2" om jag inte har helt fel.
Finns även 3.5" som vi använder oss av till tungtransporter med maskintrailer t.ex..

Vad ska du bygga på? smile

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!

69 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#9
Först ska jag rita upp en bra konstruktion i CADen, sen får jag se om jag hittar någon bra donationsbil eller om det blir att bygga en helt egen ram och plocka lite delar från andra bilar. Säkert är iaf att det inte finns så många bilar som väger runt 2 ton och som kan/får dra 12ton utan att göra en rejäl ombyggnad, inget jag är rädd för iofs.

Mvh Jesper

* Voff voff *
10 931 Inlägg
7 februari 2013
#10
http://www.betrailer.se/ kan kanske ge lite idéer?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
7 februari 2013
#11
Thorped skrev:
Först ska jag rita upp en bra konstruktion i CADen, sen får jag se om jag hittar någon bra donationsbil eller om det blir att bygga en helt egen ram och plocka lite delar från andra bilar. Säkert är iaf att det inte finns så många bilar som väger runt 2 ton och som kan/får dra 12ton utan att göra en rejäl ombyggnad, inget jag är rädd för iofs.

Amerikanska pickuper vet jag får dra bra många ton med en lösning som liknar en vändskiva, i USA, vad svenska regler och EU byrokraterna tycker och svmlar om är ju en annan fråga...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Thedriftking
7 februari 2013
#12
Finns ju många dodge ram (3500) med vändskiva, skapligt fränt ^^

1 163 Inlägg
7 februari 2013
#13
Thedriftking skrev:
Finns ju många dodge ram (3500) med vändskiva, skapligt fränt ^^

Ja, dom finns även med kulkoppling på flaket... Det har jag på min.
Reggad med dragvikt på 7500kg, bilen är C-reggad.

Dessvärre är inte kulkoppling lagligt att regga in längre, allt idag måste vara vändskive koppling...



Sök