BlåMes SAAB 9-3 SS Aero -05

Försöker fixa till en riktigt schysst SAAB som förhoppningsvis även ska kunna ställas ut lite grann! :)
  • 55 Följare
  • 66 609 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 juni 2014
BlauMes
22 februari 2013 · 1 801 Inlägg

Idag har jag fått AUXen aktiverad! Sjukt skönt! Äntligen riktig musik i bra kvalité! Vart man ju ännu mer sugen på en högtalaruppgradering!

Inköpslista för elmia:
3.5" 2 ohms koaxialer
2 kanalsteg
Baslåda
Dämpmatta i MASSOR!

Så ser det ut! Ska ta reda på om det är 6.5"orna eller 3.5"orna som skorrar vid högt ljud men är rätt säker på att det är 3.5orna. Sägs att det ska göras Jättemycket att bara dämpa dörrarna så börjar med det innan jag köper 6.5or!

Ska göra service nästa vecka!

Saab 9-3 (2008)
CarpeDiem German Engineering
22 februari 2013 · 9 081 Inlägg

Härligt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
lingua
23 februari 2013 · 2 271 Inlägg

BlauMes skrev:
Idag har jag fått AUXen aktiverad! Sjukt skönt! Äntligen riktig musik i bra kvalité! Vart man ju ännu mer sugen på en högtalaruppgradering!

Inköpslista för elmia:
3.5" 2 ohms koaxialer
2 kanalsteg
Baslåda
Dämpmatta i MASSOR!

Så ser det ut! Ska ta reda på om det är 6.5"orna eller 3.5"orna som skorrar vid högt ljud men är rätt säker på att det är 3.5orna. Sägs att det ska göras Jättemycket att bara dämpa dörrarna så börjar med det innan jag köper 6.5or!

Ska göra service nästa vecka!

3x5" är 4 ohm, rättare sagt alla högtalare i bilen är 4 ohm förutom 6x5" i dörrarna som är på 2 ohm.
Helt rätt att det ger mer att dämpa dörrarna.

Aux är underbart, tänkte köpa och prova en sån här så man slipper sladden också.
http://www.dustinhome.se/product/501061 … zQodRGwAZA

Senast redigerat av lingua (23 februari 2013)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Monchhichi APA
23 februari 2013 · 39 Inlägg

Lät som billig service, jag hörde med dem och då skulle dem ha 7200kr för 12k servicen.. Har skjutit upp det nu ett tag men nu börjar jag närma mig att jag måste boka sad

Saab 9-3 SC (2006)
Asplundarn
9 mars 2013 · 708 Inlägg

inte för att vara den som är den men snackade med en av killarna på svenska bil i segeltorp för ca ett halvår sen ang ljudet i bilen, du är medveten om att vi har fiberkabel i våra bilar va? det är inga analoga så om du ska byta högtalare kommer det inte bli så stor skillnad, det han rekommenderade mig att göra va att sätta in en aktiv baslåda och koppla den på framhögtalarna för det är tydligen där vi har basen. Annars måste man riva ut hela skiten och dra om allt med analoga kablar hmm det känns lite overkill, 06 bytte saab tillbaka från fiber till analoga igen.

BlauMes
9 mars 2013 · 1 801 Inlägg

Asplundarn skrev:
inte för att vara den som är den men snackade med en av killarna på svenska bil i segeltorp för ca ett halvår sen ang ljudet i bilen, du är medveten om att vi har fiberkabel i våra bilar va? det är inga analoga så om du ska byta högtalare kommer det inte bli så stor skillnad, det han rekommenderade mig att göra va att sätta in en aktiv baslåda och koppla den på framhögtalarna för det är tydligen där vi har basen. Annars måste man riva ut hela skiten och dra om allt med analoga kablar hmm det känns lite overkill, 06 bytte saab tillbaka från fiber till analoga igen.

Jo då väl medveten om det. Nackdelen är att högtalarna i fram är jättedåliga. Kopplar in mig på högtalarna i dörrarna.

Saab 9-3 (2008)
Asplundarn
9 mars 2013 · 708 Inlägg

aah det va dom jag menade, btw hur gick det med 245 däck? eller du kanske inte har hunnit testa? smile

BlauMes
9 mars 2013 · 1 801 Inlägg

Asplundarn skrev:
aah det va dom jag menade, btw hur gick det med 245 däck? eller du kanske inte har hunnit testa? smile

Nej jag har tyvärr inte hunnit prova än. Ska ta och göra det någon dag :-)

Saab 9-3 (2008)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

Tog och provade 18" jag hade till förra saaben! Satt riktigt fint! De blir som sagt svarta med röd kant smile

http://i47.tinypic.com/2u7bon8.jpg

Saab 9-3 (2008)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

Photoshopade lite snabbt nu också!

Såhär SKA det bli! smile

http://i46.tinypic.com/4lq0ck.jpg

Saab 9-3 (2008)
VWRaffe
21 mars 2013 · 55 Inlägg

Jag vet inte varför jag inte gillar dom där baklyktorna...skulle hellre röktona dem smile

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

VWRaffe skrev:
Jag vet inte varför jag inte gillar dom där baklyktorna...skulle hellre röktona dem smile

Funderade på om jag skulle göra det. Det är mina baklysen bara att jag tonar den där ramen smile
Tycker om 08ans lysen men vill inte ha så mycket silver då det blir Röd/svart tema smile Så tonar ramen istället! smile

http://i47.tinypic.com/6te16p.jpg

Där har du med "helt" röktonat smile Ser inte dumt ut det heller men vill ha kvar det röda! smile

Saab 9-3 (2008)
VWRaffe
21 mars 2013 · 55 Inlägg

Haha ja om du tycker om det så så ska du väl köra på det tycker jag smile, längtar tills gatorna rensas från allt skit så man kan ta ut biljäveln. Saknar den som fan....vi ska ut o fotta bilarna tillsammans med Puttenutte, Södertälje trion wink

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

VWRaffe skrev:
Haha ja om du tycker om det så så ska du väl köra på det tycker jag smile, längtar tills gatorna rensas från allt skit så man kan ta ut biljäveln. Saknar den som fan....vi ska ut o fotta bilarna tillsammans med Puttenutte, Södertälje trion wink

Jo jag med! Man vart ju inte lite mer sugen när man provade sommarfälgarna och tog en provrunda och fick känna att man äntligen hade grepp!

Ja det är jag med på! big_smile Vore riktigt kul! Eller bara glida runt 3 stycken i rad tongue



Inom en väldigt nära framtid kommer det nog också göras en storbeställning från Maptun! ;D

Saab 9-3 (2008)
VWRaffe
21 mars 2013 · 55 Inlägg

Haha, sj kör man ju med BSR...steg 2 tongue...ska se om ja ska in med steg 3 och en ny snurra...vill upp över 300 smile har 247hk med 388Nm

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

VWRaffe skrev:
Haha, sj kör man ju med BSR...steg 2 tongue...ska se om ja ska in med steg 3 och en ny snurra...vill upp över 300 smile har 247hk med 388Nm

Najs! Siktar på att beställa steg 3 med downpipen! smile Får man ju iaf 275! Sen lär man väl inte stanna där tongue

Saab 9-3 (2008)
VWRaffe
21 mars 2013 · 55 Inlägg

Haha ja sen ere väl dags att köpa starkare koppling för ja vetefan om originala pallar 300 häst

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

VWRaffe skrev:
Haha ja sen ere väl dags att köpa starkare koppling för ja vetefan om originala pallar 300 häst

Nja dom rekommenderar ju på maptun att du gör det smile Kör du etanol eller bensin? Tänkte köra etanol jag smile

Saab 9-3 (2008)
VWRaffe
21 mars 2013 · 55 Inlägg

Kör bensin...vill inte lukta apa haha...men etanol då e det väl mycket jobb med nya spridare o shit

Saab 9-3 Aero SS "BSR" (2005)
BlauMes
21 mars 2013 · 1 801 Inlägg

VWRaffe skrev:
Kör bensin...vill inte lukta apa haha...men etanol då e det väl mycket jobb med nya spridare o shit

Har en bekant som jobbat med det där som ska hjälpa mig installera styrdon och spridare smile Blir lite dyrare hästar men roligt också!

Saab 9-3 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang