10 februari 2013
Trådstartare
God eftermiddag! Har under ett tag haft problem med mina bromsar på bilen som är från 2001.
Vid inbromsning så sjunker bromspedalen något. Vid hård inbromsning märks detta mer tydligt.
En mekaniker befarade att huvudbromscylindern, alternativt luft var boven i dramat. Denna mekaniker har idag luftat systemet och bytt bromsvätskan. Enligt honom kom där inte bara luft utan även 'gegga' som han uttryckte det.
Han skulle ha bytt cylindern men hade inte riktigt tid. Har en utbytescylinder som ligger i hans verkstad atm.
Nåväl. Jag tyckte dock att bromsarna svarade lite mer efter luftningen men pedalen sjunker fortfarande.
Jag har även utfört följande tester själv på plant betonggolv:
Med bilen avstängd: Pumpat 3-4 gånger på pedalen och sedan startat. Pedalen sjönk.
Med bilen igång, stillastående: Pumpade upp ett tryck och stod på pedalen. Pedalen sjönk EJ.
Med bilen igång, i låg hastighet: Vid första inbromsning sjönk ej pedalen. Dock efter att ha helt släppt på pedalen och kört ytterliggare några meter så började den sjunka igen.
Så. Vad kan vara nästa steg?
Bromsskivorna vet jag är lite småslitna. Beläggen byttes någon gång förra året eller året därpå. Bilen godkänd på förra besiktningen som skedde i februari 2012 utan anmärkningar på varesig dålig bromsverkan, eller ojämn bromsverkan. Bilen har efter besiktningen endast gått ca 200 mil fram till dess att jag köpte den.
Jag har dock kört bilen rätt flitigt.
Frågan är dock: Skall pedalen sjunka så pass mycket att den tar i botten om skivorna är slitna? Jag vet hur det är att köra med slitna belägg. Det har jag erfarenhet av. Men slitna skivor vet jag liksom inte mycket om, annat än att bilen uppenbarligen har sämre bromsegenskaper.
Men som sagt: Vad bör jag göra i det här skedet?
Bilen ska besiktas innan 28e Februari. Är det ens någon idé att åka dit? Vill inte få spanska flaggan om jag kan undvika det.