3599
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, ca 20000-25000kr

1 893 Inlägg
13 februari 2013
#81
Jongen skrev:
Vill ju helst ner på ca 0,5 i förbrukning, tyvärr tror jag det är svårt både för BMW och Volvo i den prisklassen.

Det är svårt med alla äldre bilar, som ligger inom din budget.
Nyare BMW 320d går under 0,5. Men de ligger låååångt utanför din budget. wink

Nyare bilar finns som klarar 0,5. Äldre (= max 25'000kr) bilar är väldigt få, och inget jag skulle vilja köra 10 mil om dagen med.
Äldre dieselbilar har dessutom en (Straff)-skatt, som gör att eventuell besparing i soppa, går rätt ner i statens kassa ändå. 10 mil om dagen räcker inte för att gå plus med en äldre diesel bil.

Om du höjer ribban lite, till 0,6. Så klarar till och med min trimmade V40 T4 den förbrukningen på landsväg om man håller sej under vad skyltarna säger. (Gäller fas-2, 2001-2004. Fas-1, 1996-2000 drar betydligt mer.)

För sju år sedan, köpte jag en Golf III 1,6 GL variant. Körde med den i tre år, den drog 0,7 i stads körning. Uppskattar att den drog någonstans 0.5 - 0.6 ute på vägen. Körde den i tre år utan problem. När jag sålde den, var det pga rosten. (Mitt fel, jag tvättade den i maskintvätt två gånger på de tre åren.)

En golf med minsta motorn, kan du få tag i för 10'000kr, lägg de återstående pengarna på de 0.1 liter/mil som den ligger över ditt mål på bil som drar under 0.5. Du kan köra ganska många mil för de pengarna.

Hoppas du hittar nått! coolbig_smilecool


341 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#82
0,5 är ju inget måste, mer en riktlinje. Sen ska man ju trivas med bilen oxå, annars blir det lätt att man byter ganska snabbt. Funderar just nu på att testa en C2:a, annars kanske en A3:a

184 Inlägg
13 februari 2013
#83
Jag skulle nog gå med A3. bra mycket bättre kvalite och sportigare känsla jämfört tex. Lupo och sitt-å-träng. Haft A3 1.8 -99 , var grymt nöjd med den bilen. Dock är det bra om du hittar en som inte har gått många mil smile


341 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#84
Hur är förbrukningen på den motorn?

Ubåtsingenjör
7 302 Inlägg
13 februari 2013
#85
Jongen skrev:
Hur är förbrukningen på den motorn?

skulle satsat på 1,6an ska va mindre strul med den samt att den dricker mindre men är inte mycket slöare

1,6an dricker ca 0,6 blandat kan klättra upp på 0,7-0,75 på vintern

101 hästar


6 Inlägg
13 februari 2013
#86
Hur går det med bilköp?
Jag är i samma sits och kan ingenting :-)
Funderar mellan C3, Golf, Lupo, Yaris med en budget på ca 30 000:-.
Har ni några fler tips om dessa bilar? :-)

243 Inlägg
14 februari 2013
#87
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.
Senast redigerat av marcus0510 (14 februari 2013)

Avstängd
1 714 Inlägg
14 februari 2013
#88
marcus0510 skrev:
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.

Är inte en Golf helt utan grejer som kan gå sönder bättre än ett rymdskepp likt 850?
Budget skulle jag kalla 850 också, med mer skräp man inte behöver på.


Ubåtsingenjör
7 302 Inlägg
15 februari 2013
#89
marcus0510 skrev:
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.

amen du snälla ... skulle en golf eller ja vilken bil som nästan va utav sämre kvalité än en 850?


Fri fart för ett fritt folk!
14 040 Inlägg
15 februari 2013
#90
marcus0510 skrev:
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.

?`

tanten åkte 855turbo aut 94 till jobbet 14mil t&r
det kostade flis.

nuvarande bilen drar hälften så mycket vi sparar sjuka pengar på våran lilla Arosa som måhända att det är en liten "skit" bil men den har inte strulat något
och gick igenom med blankt papper på bes  fast den rullat 3000mil sen förra bes som var i maj smile

ingen volvo har fungerat smärt fritt för mig i 3000mil det kan jag lova dig.

visst har det varit lite små grejer med Arosan men ett hjulager och en tändkabel och vanlig service på 3000mil kan man inte klaga på när bilen kostade 3200kr i inköp smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 893 Inlägg
15 februari 2013
#91
Growe skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.

?`

tanten åkte 855turbo aut 94 till jobbet 14mil t&r
det kostade flis.

nuvarande bilen drar hälften så mycket vi sparar sjuka pengar på våran lilla Arosa som måhända att det är en liten "skit" bil men den har inte strulat något
och gick igenom med blankt papper på bes  fast den rullat 3000mil sen förra bes som var i maj smile

ingen volvo har fungerat smärt fritt för mig i 3000mil det kan jag lova dig.

visst har det varit lite små grejer med Arosan men ett hjulager och en tändkabel och vanlig service på 3000mil kan man inte klaga på när bilen kostade 3200kr i inköp smile

Jag tar volvo som ett exempel, eftersom jag vet lite mer om volvo än andra märken. Men högst troligt gäller det alla märken.

En 855 från 94 suger i sej mängder med soppa, att den har automatlåda, gör att den drar ännu mera. (Moderna automater drar inte mer.)
År 2001 kom volvo med variabel avgas kam på sina bilar, det ökar vridet på låga varv och möjliggör en lägre förbrukning.
Så en 855/V70, nyare än 2000 drar troligtvis mindre bränsle än en 94a.
Även om hårdvaran (Motor/låda) kanske är oförändrade från en årsmodell till nästa, så sker det hela tiden en utveckling på mjukvarusidan. Tex, så drar en S40 03a mindre bränsle än en 02a. Motorn är orörd, men det sitter annan programvara i bilens dator.

Jag hoppas ni kan se trenden?
Ju nyare bil, destu lägre förbrukning...

Sedan gäller det storlek på motorn, antal cylindrar osv... En grundregel ÄR att flera cylindrar drar mera bränsle.
Fords nya Focus, har en turbo matad tre cylindrig motor på endast en liter. Mindre motor och färre cylindrar!!!

Vill du åka snålare, gäller således, mindre motor (Absolut inte mer än fyra cylindrar) och nyare bil.


Fri fart för ett fritt folk!
14 040 Inlägg
15 februari 2013
#92
Kristian_V skrev:
Growe skrev:
marcus0510 skrev:
Jag tror man sparar mer pengar på att köpa en bil av högre kvalitet som dricker 0.8 än något ihopslängt budgetskräp som dricker 0.5.

Jag hade hellre satt mig i en välvårdad nybesad 850 för 10.000:- och lagt undan resten till bensin och ev. reparation.

Blir skönare att pendla och antagligen snällare mot plånboken.

?`

tanten åkte 855turbo aut 94 till jobbet 14mil t&r
det kostade flis.

nuvarande bilen drar hälften så mycket vi sparar sjuka pengar på våran lilla Arosa som måhända att det är en liten "skit" bil men den har inte strulat något
och gick igenom med blankt papper på bes  fast den rullat 3000mil sen förra bes som var i maj smile

ingen volvo har fungerat smärt fritt för mig i 3000mil det kan jag lova dig.

visst har det varit lite små grejer med Arosan men ett hjulager och en tändkabel och vanlig service på 3000mil kan man inte klaga på när bilen kostade 3200kr i inköp smile

Jag tar volvo som ett exempel, eftersom jag vet lite mer om volvo än andra märken. Men högst troligt gäller det alla märken.

En 855 från 94 suger i sej mängder med soppa, att den har automatlåda, gör att den drar ännu mera. (Moderna automater drar inte mer.)
År 2001 kom volvo med variabel avgas kam på sina bilar, det ökar vridet på låga varv och möjliggör en lägre förbrukning.
Så en 855/V70, nyare än 2000 drar troligtvis mindre bränsle än en 94a.
Även om hårdvaran (Motor/låda) kanske är oförändrade från en årsmodell till nästa, så sker det hela tiden en utveckling på mjukvarusidan. Tex, så drar en S40 03a mindre bränsle än en 02a. Motorn är orörd, men det sitter annan programvara i bilens dator.

Jag hoppas ni kan se trenden?
Ju nyare bil, destu lägre förbrukning...

Sedan gäller det storlek på motorn, antal cylindrar osv... En grundregel ÄR att flera cylindrar drar mera bränsle.
Fords nya Focus, har en turbo matad tre cylindrig motor på endast en liter. Mindre motor och färre cylindrar!!!

Vill du åka snålare, gäller således, mindre motor (Absolut inte mer än fyra cylindrar) och nyare bil.

men idag har fortfarande ingen gjort den diesel som går snålare än Lupons 0.29l/milen
märkligt tycker jag.
så nyare betyder inte snålare nyare betyder mer skit som gör bilen törstigare.
även om motorn i sig är snålare.

Lupon har förövrigt 3cyl pd motor.
samma motor säljs fortfarande
skillnaden är ett partikelfilter

sitter i tex a1, polo, skoda osv
iof en 1.4Liters istället för 1.2 som Lupo 3L har
men inte snålare än 3L
lite märkligt att ingen tillverkare slagit det ännu.

inte ens hybriderna klarar det

jag anser att det är vättigare att välja en äldre bil som går snålt än en ny som inte går snålt eller drar likvärdigt.


våran 855turbo var allt utom ekonomisk 0.9 låg den dom 17milen tanten körde.

tankade lika ofta som med våran arosa skillnaden är 80Liters tank på volvon 34liter på arosan smile

förra tankningen kom vi 50mil på 31liter
svårslaget för dom 3200:- bilen kostade smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
15 februari 2013
#93
Om du vill titta på bränsle ekonomi och bra hållbarhet så är det japanska småbilar från år 2000 och uppåt som gäller. Sen får du tolka rådet hur du vill. Lycka till med bilköpet Mvh jonas


4 261 Inlägg
16 februari 2013
#94
sjogren75 skrev:
Om du vill titta på bränsle ekonomi och bra hållbarhet så är det japanska småbilar från år 2000 och uppåt som gäller. Sen får du tolka rådet hur du vill. Lycka till med bilköpet Mvh jonas

snackar vi om honda civic-accord- osv? eller vilka modeller pratar vi om?

SSS -12
3 217 Inlägg
16 februari 2013
#95
panda666 skrev:
sjogren75 skrev:
Om du vill titta på bränsle ekonomi och bra hållbarhet så är det japanska småbilar från år 2000 och uppåt som gäller. Sen får du tolka rådet hur du vill. Lycka till med bilköpet Mvh jonas

snackar vi om honda civic-accord- osv? eller vilka modeller pratar vi om?

Accord har aldrig varit en småbil.

Men du är någonstans på spåret, du prickade in Honda!

Honda Jazz, Civic
Mitsubishi Colt
Suzuki Swift
Mazda 2 och 3 (3:an tillhör golfklassen, precis som Civicen)

Det finns garanterat fler om man sätter sig och funderar på vad som rullar ute på vägarna.

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 februari 2013
#96
panda666 skrev:
sjogren75 skrev:
Om du vill titta på bränsle ekonomi och bra hållbarhet så är det japanska småbilar från år 2000 och uppåt som gäller. Sen får du tolka rådet hur du vill. Lycka till med bilköpet Mvh jonas

snackar vi om honda civic-accord- osv? eller vilka modeller pratar vi om?

småbilar - dvs upp till golfstorlek
Kan även rekommendera en titt på toyota avensis sedan (även om denna är mellanklass), morsan har en från -00 med 1.8-liters motorn, absolut ingen raket men tack vare vvti så går den iaf snålt, landsväg i 90-tempo drar den under 0,6. Hyfsat bekväm att köra och åka i, driftsäkra som man är van vid när det gäller toyota.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

4 261 Inlägg
16 februari 2013
#97
har prövat både honda civic hatchback och sedan 1992;or sista veckorna nu..båda bilarna känndes roliga samt pigga vid låga växlar. vilka fler bilar är så där som dom? är mitsubishi colt ungefär samma bil?

Avstängd
1 714 Inlägg
16 februari 2013
#98
panda666 skrev:
har prövat både honda civic hatchback och sedan 1992;or sista veckorna nu..båda bilarna känndes roliga samt pigga vid låga växlar. vilka fler bilar är så där som dom? är mitsubishi colt ungefär samma bil?

Finns några liknande bilar fast alla med undantaget att de håller inte lika bra som Honda.

Honda är världens största tillverkare av motorer, och de kan sin sak.


773 Inlägg
16 februari 2013
#99
hittar du en honda civic/crx med v-tec för under 30000 kr go for it!!!! hade en crx doch 124 hästar kom mellan 45-55 mil på en 35 liters tank och det var undomskörning/lekning/200km/h på motorvägar alltid över 35 mil på trippmätaren. Slutsats rolig bil billig i delar du kan köra den som om du stulit den. SE UPP med motorer som äter olja bara då det oftast är kolvringar som är trasiga.  Lycka till


4 261 Inlägg
16 februari 2013
#100
silversnurran skrev:
hittar du en honda civic/crx med v-tec för under 30000 kr go for it!!!! hade en crx doch 124 hästar kom mellan 45-55 mil på en 35 liters tank och det var undomskörning/lekning/200km/h på motorvägar alltid över 35 mil på trippmätaren. Slutsats rolig bil billig i delar du kan köra den som om du stulit den. SE UPP med motorer som äter olja bara då det oftast är kolvringar som är trasiga.  Lycka till

har kollat några faktiskt som var på riktigt....risiga...super risiga säger ja bara. bara 1 stämpel på deras service bok..kamremen helt místerium om den har blivit bytt..

vågar man köpa en som inte har full service bok och kamrem bytt?? vad tycker ni??


Sök