I en dieselmotor antänds dieseln av kompressionsvärmen. (vid start har man ibland glödstift som hjälp) Därför måste den sprutas in precis när den ska antändas, annars skulle det tända för tidigt och istället bromsa kolven när den är på väg upp.
En normal bensinmotor har ett kompressionsförhållande på runt 8-11:1 och en diesel har minst det dubbla. Detta för att skapa kompressionsvärmen som erfodras för förbränningen. Främst pga denna skillnaden blir det omöjligt att lyckas köra en bensinmotor på diesel. Men även pga att bensin och diesel har så olika "karaktär", bensinen är mycket mer explosiv och behöver inte värme för att antända på samma sätt som diesel. Bensinen avger explosiva ångor som tändstiften antänder, det gör inte diesel och därför går den inte att antända på samma sätt.
Edit: pga dom mycket högre trycken som är i en dieselmotor så är dom grövre byggda, varken dom rörliga delarna eller block och topp skulle hålla för påfrestningarna som blir på en dieselmotor.
Det finns en anledning att t.ex chevas 6,2l diesel väger runt 100 kg mer än deras 5,7l bensinare, och det är inte skillnaden i cylindervolym... (tog dom som exempel då jag har lite koll på vad dom väger)
Senast redigerat av henke_99 (12 februari 2013)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...