BowserQ skrev:
Vi säger att jag införskaffar en bil. Vi tar Volvo 740 GL med B230F motorn som har elektroniskt insprutning.
Sen införskaffar jag en B18, B20, B21 eller B23. Jag antar att alla dessa ser exakt lika ut utseendemässigt?
Vad ska jag tänka på om jag dieselkonvertera dem om jag redan vet att kompresionen ska vara hög och lager och kamaxel ska vara kraftigt byggda? Jag valde volvos rödblocksmotorerna för dem är kända för att ha grova lager och vevstake, dock inte hög komp men det går väll att plana.
Som jag tror att hur man konvertera så gör man så här:
1. Plana toppen så man får 20 kg komp. Eventuellt byt topp till en annan eller be någon proffs svetsa i toppen.
2. Byt till kraftigare packing.
3. Byt till hårdare ventilfjädrar för att det ska täta bättre.
4. Byt till en T-kam.
5. Gänga dit glödstift.
6. Skaffa ett dieselbatteri.
7. Införskaffa dieselpump.
8. Monter dit ett insprutningssystem som känner av hur förbränningen blir.
Frågor:
1. Är det så här kortfattat man brukar göra?
2. Måste man byta bränslepump till dieselpump? Dieselbilar sprutar in mindre bränsle än bensin.
3. Vad är det klassiska diesel insprutningssystemet?
4. Hur fungerar ett elektriskt insprutningssystem på diesel?
5. Kommer en volvo rödblockare hålla?
6 Bör jag byta kamaxel eller kan man låta den vara för dem är ju rätt så lågvarvig.
7. Passar en M47 växellåda på B23, B21, B20, B18?
8. Vad tror ni besiktiningen säger när jag har diesel i tanken och kör med orginal motor och det fungerar?