Erfarenheter med Devcon F?

TNybergGarage
12 februari 2013 · 14 Inlägg

Tjenna

Jag har en Honda cr125 1986. Ett vanligt problem med dessa crossar är att vid vattenpumpen vittrar/äts metallen upp. Med tiden så ger kåpan vika och vatten pumpas in i växellådan.

Min första tanke var att ringa Honda och köpa en ny men dom kunde inte få fram någon alls. Ringde och kollade med flera Honda center men alla hade samma svar.

Nästa steg var då att börja leta efter en beg kåpa. Har letat hela vintern efter en i bra skick men då alla drabbas av samma sak till slut är det svårt att hitta en som är bra. Har sett vissa kåpor som varit upplagade med epoxy på ebay men inte fått svar av dom som säljer vad det är för något dom har använt. På de bilder jag har sett har det varit typ svart epoxy. Såg nästa ut som gummi.

Efter en stund på google så hittade jag Devcon F. En Epoxyputty till reparationer av aluminiumgjutgods med mycket god kemikalieresistens. Letade vidare på google och hittade på några forum att folk använder Devcon F till att laga topplock och vid portningsjobb då man tagit för mycket eller vill bygga upp.

Om det är någon som har använt Devcon F så hör gärna av er med erfarenheter samt råd om hur man bör gå till väga. Även åsikter om andra produkter är välkomna. 

Våren börjar trots allt närma sig och i övrigt är min motor i riktigt bra skick så vill inte att den bara står.

Tack på förhand

MVH Torbjörn

Nissan 200sx s13 "250SX RBS13" (1991)
Volvo 945 Turbo "Murre" (1996)
Opel Combo D lång "Vitsippan" (2014)
PH_
12 februari 2013 · 310 Inlägg

Varför inte bara svetsa upp kåpan och sedan planfräsa den om det behövs?

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
TNybergGarage
13 februari 2013 · 14 Inlägg

Tanken har slagit mig men eftersom det är gjuten aluminium så jag inte övervägt det än. Men har pratat med en från Holland som hade samma problem. Han sa att Devcon F inte funkar till just detta. Han hade svetsat och det funkade bra.

Men igår så träffade jag en polare som ev kan göra en helt ny till mig. Cnc bearbetat samt bättre design än original så jag hoppas det går i hamn smile

Opel Combo D lång "Vitsippan" (2014)
Nissan 200sx s13 "250SX RBS13" (1991)
Volvo 945 Turbo "Murre" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang