Golf 4 1,9 TDI. Tankat bensin.

rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

det är så att frugan råkade tanka bensin istället för diesel
vad ska ja göra, är det skrot nu och bara byta motor eller?

Senast redigerat av Dieselsmurfen (19 februari 2013)

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:
det är så att frugan råkade tanka bensin istället för diesel
vad ska ja göra, är det skrot nu och bara byta motor eller?

Har hon kört på bensin? Tills den stannade?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

hon körde en bit efter det men den dog inte, hon parkerade.
och så startade jag den idag och så tyckte ja den gick konstigt. ryckigt och typ.

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:
hon körde en bit efter det men den dog inte, hon parkerade.
och så startade jag den idag och så tyckte ja den gick konstigt. ryckigt och typ.

Inte så konstigt. men då går den iallafall. Töm ut bensinen och i med diesel. Kan du lossa på nån slang/rör i motorrummet och koppla på 12V på bränslepumpen bak så du får ut all bensin i rören så är det ännu bättre. Häll i några DL 2-taktsolja i samband med start igen.

Den överlever troligen. Lär gå lite lustigt några minuter så låt den stå på tomgång tills den går rent. Säg till frun att hon är skyldig dig en kotlett och en pilsner på fredag. Klart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

rime skrev:
hon körde en bit efter det men den dog inte, hon parkerade.
och så startade jag den idag och så tyckte ja den gick konstigt. ryckigt och typ.

Inte så konstigt. men då går den iallafall. Töm ut bensinen och i med diesel. Kan du lossa på nån slang/rör i motorrummet och koppla på 12V på bränslepumpen bak så du får ut all bensin i rören så är det ännu bättre. Häll i några DL 2-taktsolja i samband med start igen.

Den överlever troligen. Lär gå lite lustigt några minuter så låt den stå på tomgång tills den går rent. Säg till frun att hon är skyldig dig en kotlett och en pilsner på fredag. Klart.

hon är skyldig mig det varje fredag i en måndag nu big_smile
men ja är inte riktigt kunnig med motorer.
är det svårt att tömma bensinen?

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:

Dieselsmurfen skrev:

rime skrev:
hon körde en bit efter det men den dog inte, hon parkerade.
och så startade jag den idag och så tyckte ja den gick konstigt. ryckigt och typ.

Inte så konstigt. men då går den iallafall. Töm ut bensinen och i med diesel. Kan du lossa på nån slang/rör i motorrummet och koppla på 12V på bränslepumpen bak så du får ut all bensin i rören så är det ännu bättre. Häll i några DL 2-taktsolja i samband med start igen.

Den överlever troligen. Lär gå lite lustigt några minuter så låt den stå på tomgång tills den går rent. Säg till frun att hon är skyldig dig en kotlett och en pilsner på fredag. Klart.

hon är skyldig mig det varje fredag i en månad nu big_smile
men ja är inte riktigt kunnig med motorer.
är det svårt att tömma bensinen?

:-)

Det vet jag inte på din bil men lite tips tills någon annan har ett mer kunnigt svar:
- trädgårdsslang ner i tanken kopplat till en borrmaskinspump
- Kryp under och se om det finns nån slang/skruv du kan lossa
- Tvångskör bränslepump enl. ovan.

Inget raketforskaruppdrag. Lite stilla tankeverksamhet så hoppas jag du löser det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sandzoo
19 februari 2013 · 2 071 Inlägg

hur mycket är det tankad med bensin? full?

Sandzoo i da house
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

sandzoo skrev:
hur mycket är det tankad med bensin? full?

Precis... Mitt ex tankade 20 liter bensin i vår V70. Jag fyllde på ytterligare 45 liter diesel och 5 dl 2-taktsolja och körde hem. Den lät kul... Efter flera småtankningar och 3-4 dagar gick den som vanligt igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

hon tankade 200kr
men körde kanske 5-10 km bara

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:
hon tankade 200kr
men körde kanske 5-10 km bara

Jag är en risktagare. Är du det med hade jag hinkat på full tank diesel och låtit den gå på tomgång i 10 minuter och sedan börjat köra försiktigt. Tanka 5-10 liter diesel så snart du kan i några dagar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

hur mycket 2 taktsolja ska hälla i då

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:
hur mycket 2 taktsolja ska hälla i då

Säg att du får i 30 liter diesel så hade jag dyngat i 3-4 dl. Detta gör man INNAN tankning så att det blandar sig. Sen vet jag inte om bensinen och dieseln skiktar sig i tanken men att köra så mycket som möjligt när den väl är ute och åker är väl en bra idé. Då blandas det i tanken under körning. Den kommer säkerligen att gå märkligt med ojämn tomgång som varierar och låter "inte så bra" Lugn körning på låga varv...

Jag vet inte om du har katalysator/partikelfilter på denna? Det mår säkerligen inte bra av denna behandling om så är fallet. Vågar inte svara på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vurtne DEVIL
19 februari 2013 · 1 171 Inlägg

Han skrev ju det, 5dl borde räcka. Men sen kanske nån dl efter varje tank du gör.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Volvofarfar
19 februari 2013 · 1 312 Inlägg

Har lika motor i min seat, och i instruktionsboken står det att man kan köra med inblandning av bensin i nödfall

Senast redigerat av Volvofarfar (19 februari 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

Så det ska gå att tanka diesel bara menar du

Audi RS4 (2006)
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

Vad är det för 2 takts olja ja ska ha? Gick till biltema dom hade till vespor och cross bara

Audi RS4 (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2013 · 17 488 Inlägg

rime skrev:
Vad är det för 2 takts olja ja ska ha? Gick till biltema dom hade till vespor och cross bara

Helt riktigt. Det är det som gäller. 2t-olja blandar sig snällt med bensin/diesel och fungerar som smörjmedel. Vilket du behöver för att smörja upp pumpen då bensin inte smörjer som diesel gör. Diesel är faktiskt en olja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sandzoo
19 februari 2013 · 2 071 Inlägg

har råkat tanka 15l bensin i en dieselbil.. tankade resten med diesel (tanken är 80l)
körde 10mil o tankade igen..
bilen funkade x antal år utan problem smile
så jag skulle bara tankat diesel lite då o då.. utan att bekymmer smile

Sandzoo i da house
rime
19 februari 2013 · 158 Inlägg

Och det är bara att hälla i där man häller i olja vanligtvis. Vågar ite riktigt men det är värt ett försök

Audi RS4 (2006)
sandzoo
19 februari 2013 · 2 071 Inlägg

rime skrev:
Och det är bara att hälla i där man häller i olja vanligtvis. Vågar ite riktigt men det är värt ett försök

där man häller diesle tongue

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang