Köpa "ny" bil för 150.000:- vad ska man välja!!?

Bejan85
3 mars 2013 · 15 Inlägg

Som sagt ska byta upp mig lite är tanken....

Vad ska man välja för bil om man har en budget på ca 150.000:-

Krav
Krocksäker
Driftsäker
Billig i drift (servicar och bränsle)
Dragvikt (b-kort ca 1300kg minimum)
Rymlig med stort bagage (barnvagn ska in!)
Så låg skatt som möjligt
Gärna automat
Gärna lite högre sitthöjd
Diesel
Reservdelar

Bilar jag sneglat lite på!
*Touran
*Passat
*V70 II
*X-trail
*Qasqhai+2
*Avensis
*Verso
*Vectra
*Zafira opc-line
*Mondeo
*S-max
*Octavia
*Legacy
*Forester

Inte kört någon av dem, vet inte hur rymliga de är eller hur mycket bagaget sväljer. Har ni erfarenheter av dessa bilar? + och - Finns det fler bilar som jag bör kika på?

Kom igen ös på med era erfarenheter och bedömningar!!

//Richard

xXSammy
3 mars 2013 · 6 580 Inlägg

Alfa 159 finns både med kombi och diesel..automat till det kan vara svårt.

Får dra 1490kg med B-kort. (Iaf min, sedan och diesel)
Finns med 1.9L diesel som även sitter i Saab, Opel m.f

Annars säger jag Ford Mondeo..bägge bilarna billiga i inköpspris, Fords Powershift fungerar bra..kamremmen ska bytas vid 20.000 mil eller 10år. Bilarna kommer också med el-uppvärmd framruta vilket är ett köp-argument till vintern.

De/Dem
OpelP1
3 mars 2013 · 1 412 Inlägg

Malheus skrev:
Alfa 159 finns både med kombi och diesel..automat till det kan vara svårt.

Får dra 1490kg med B-kort. (Iaf min, sedan och diesel)
Finns med 1.9L diesel som även sitter i Saab, Opel m.f

Annars säger jag Ford Mondeo..bägge bilarna billiga i inköpspris, Fords Powershift fungerar bra..kamremmen ska bytas vid 20.000 mil eller 10år. Bilarna kommer också med el-uppvärmd framruta vilket är ett köp-argument till vintern.

Håller helt med dig. smile

Att sedan andra klankar ner på dom för att få sälja sin volvo via forumet är en annan grej.

Xaos kaptenXaos
3 mars 2013 · 136 Inlägg

Respiratorn skrev:
För 25k till så är den din!

Fiat, ehrm Alfa-Romeo?

Tänk på andrahandsvärdet/värdeminskningen på många skitbilar så går framförallt  Skoda, Ford, Opel, Nissan, m.fl. bort. Dom är dessutom väldigt plastiga och känns allmänt ömtåliga. Tråkigt att köpa bil för 150k som är värd 50k efter ett är eller två samt att reparationskostnaderna också är högre parallellt med värdeminskningen.

Inbillar mig att Volvo, VW och Toyota står sig mycket bättre... Volvo håller bäst, resten är en smaksak...

VW Passat bör ju vara schysst.

Annars:

http://www.blocket.se/vi/45642707.htm?ca=9

haha om den nu är så bra varför säljer du den :-P Jag föreslår en Ford mondeo eller en Audi a4 vet inte hur de ligger i pris, men riktigt nöjd med min och har har en polare som har en av nyare snitt och dom går som klockor båda två

Audi A4 Avant 1.8tsq "Våga Vägra Kolfiber" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 mars 2013 · 7 234 Inlägg

Respiratorn skrev:
Volvo håller bäst, resten är en smaksak...

dagens skämt ?!?! roligt var det iallafall tongue

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xaos kaptenXaos
3 mars 2013 · 136 Inlägg

Mmm visst:-P men åk och prova bilarn hos handlare så du får känna efter de är det bästa sättet.

Audi A4 Avant 1.8tsq "Våga Vägra Kolfiber" (2004)
Xaos kaptenXaos
3 mars 2013 · 136 Inlägg

Det är de han är ute efter med att ladda 600 nm utan att öppna motorn. Bilarna är gjorda för att klara de HK som är från fabrik. Trimmar man får man räkna med att de kostar och saker kommer gå sönder. Men de är inte de ts vill veta

Audi A4 Avant 1.8tsq "Våga Vägra Kolfiber" (2004)
Xaos kaptenXaos
4 mars 2013 · 136 Inlägg

Enkelt sätt att testa en bil rå trimma och de håller så har du en bra bil, går de sönder nått skulle du köpt en Volvo

Audi A4 Avant 1.8tsq "Våga Vägra Kolfiber" (2004)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2013 · 7 234 Inlägg

Respiratorn skrev:
Ladda på 5-600NM i en Skoda, Opel, Ford eller något liknande och se hur länge det håller. Om vi bortser från USA och håller oss till europeiska bruksbilar hävdar jag att Audi, BMW och Volvo är klart mest hållbara. Går det att köra med 4-600 hästar utan att öppna motorn + att växellåda och drivlina håller så borde dom hålla mer än bra med typ 200 originalhästar? När man har sorterat ut dom märkena som håller bäst får man sen se till vad reparationskostnaderna ligger på. Audi och BMW drar snabbt iväg och då blir det bara Volvon kvar, i min värld iaf...

nu är vw audi skoda och seat mer eller mindre samma prylar så det ska nog inte va några problem !

sen har du mercedes som står pall för mer än så också... och att sitta att säga att bmw och audi är dyrare att äga beror endast på okunskap

sen har du lexus som är väldigt driftsäkra och alltid är i top utav statistiken, även subaru är driftsäkra och bra bilar.

Men hävda du på en massa så håller vi andra oss till verkligheten smile

Ont: jag hade kollat på forester dock sticker ju skatten iväg om du ska ha en diesel

eller kanske en bmw 520d ? bra bränsle ekonomi, komfortabel, bra och dra med, helt ok reservdelspriser... vet dock inte hur skatten ser ut men bör inte va allt för blodigt

Senast redigerat av CHEEVA (4 mars 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_pucken
4 mars 2013 · 5 088 Inlägg

jag skulle helt klart kikat på en skoda superb smile tycker det är väldigt fina bilar och verkar vara driftsäkra likt andra skodor smile srn är dom rymliga som fan wink ska du ha automat så kolla efter en 6 stegad dsg om du ska ha en bil med drag smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2013 · 7 234 Inlägg

mb_pucken skrev:
jag skulle helt klart kikat på en skoda superb smile tycker det är väldigt fina bilar och verkar vara driftsäkra likt andra skodor smile srn är dom rymliga som fan wink ska du ha automat så kolla efter en 6 stegad dsg om du ska ha en bil med drag smile

väldigt bra alternativ smile bygger på beprövade grejjer inom vag koncernen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mb_pucken
4 mars 2013 · 5 088 Inlägg

CHEEVA skrev:

mb_pucken skrev:
jag skulle helt klart kikat på en skoda superb smile tycker det är väldigt fina bilar och verkar vara driftsäkra likt andra skodor smile srn är dom rymliga som fan wink ska du ha automat så kolla efter en 6 stegad dsg om du ska ha en bil med drag smile

väldigt bra alternativ smile bygger på beprövade grejjer inom vag koncernen

ja ibland funderar man på om dom lanserar sakerna i audi och vw och sedan tar de som funkar och sätter i skodorna när det inte är "nytt" :p jobbar på skoda och vw verkstad och tycker vi bara servar skodorna medans dom andra drabbas av konstiga fel trots att dom delar saker smile skulle jag byta till en bil innom våra märken blev det en skoda smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
4 mars 2013 · 7 234 Inlägg

mb_pucken skrev:

CHEEVA skrev:

mb_pucken skrev:
jag skulle helt klart kikat på en skoda superb smile tycker det är väldigt fina bilar och verkar vara driftsäkra likt andra skodor smile srn är dom rymliga som fan wink ska du ha automat så kolla efter en 6 stegad dsg om du ska ha en bil med drag smile

väldigt bra alternativ smile bygger på beprövade grejjer inom vag koncernen

ja ibland funderar man på om dom lanserar sakerna i audi och vw och sedan tar de som funkar och sätter i skodorna när det inte är "nytt" :p jobbar på skoda och vw verkstad och tycker vi bara servar skodorna medans dom andra drabbas av konstiga fel trots att dom delar saker smile skulle jag byta till en bil innom våra märken blev det en skoda smile

skulle mer gissa på att när sakerna väl lanseras i skodan så är det färdig utvecklat och alla barnsjukdommar är borta smile skit bra bilar helt enklet, kanske inte lika lyxiga som audi men det är ju skit samma

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
4 mars 2013 · 3 929 Inlägg

För det första, du har trevliga bilar i listan så som Passat, Touran, Legacy osv.
Sen har du bilar som Avensis, Vectra och sånt skit. Är du säker på vad du är ute efter?
Kan tänka mig att du vill åka skönt och då bör du direkt kolla undan från liknande såna bilar. Kört en sprillans ny Avensis och större skit får man fan ta och leta efter. Mer plast än i en jänkare vafan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Jongen
4 mars 2013 · 341 Inlägg

Har oxå testat senaste Avensis och tycke inte alls om den, kändes ganska gammal faktiskt. Passaten tycker jag är snäppet bättre än Touranen som känns lite billigare.

Har själv en V70 2,4d av senaste modellen, parkeringsvärmaren i den är helt super! Man ställer bara in tiden när man ska åka på morgonen och då är bilen uppvärmd o klar smile

Men en Passat med parkeringsvärmare hade varit trevligt, typ denna kanske?
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag … _3&w=3

Bejan85
4 mars 2013 · 15 Inlägg

Känns som de flesta är inne på bilar från vag koncernen.... Superben är mkt fin dock kanske svårt att hitta någon vettig för de pengarna jag är sugen på att lägga... Annars Octavia rs diesel skulle vara ett alternativ...

Passaten är inte jättesnygg om det inte är r-line.... Men känns som om det får bli en helg till att åka och provköra och kläma på lite bilar!

Andromeda Rumpmas
4 mars 2013 · 3 860 Inlägg

CHEEVA skrev:

mb_pucken skrev:
jag skulle helt klart kikat på en skoda superb smile tycker det är väldigt fina bilar och verkar vara driftsäkra likt andra skodor smile srn är dom rymliga som fan wink ska du ha automat så kolla efter en 6 stegad dsg om du ska ha en bil med drag smile

väldigt bra alternativ smile bygger på beprövade grejjer inom vag koncernen

http://www.teknikensvarld.se/2011/03/07 … rivningen/

http://www.dn.se/motor/problem-med-volkswagens-dsg-lada

Men Soda Superb är en riktigt trevlig bil. Men den finns ju med 6växlad manuell också. Och så 170 hk TDI-motorn på det smile

Senast redigerat av Andromeda (4 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PMPerformance
4 mars 2013 · 2 266 Inlägg

Vet inte varför Vw har sämre kvaliteter än skoda, med tanke på rost och dsg haverier som de skrivs om.
Subaru legacy diesel verkar ha problem med ramlager så de blir motor ras.

Bmw 520d 08-09 har strax över 2000 i skatt och drar lite.

svetsdiff !!!
Presidento Of World
4 mars 2013 · 3 331 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Opel_In … =7&w=3

Helt ok bil, går billigt ganska snygg

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
JohanW
4 mars 2013 · 212 Inlägg

Octavian stämmer in på mycket du efterlyser, kör en TDI105 i jobbet, kört nästan 6000mil på två år och inte haft några som helst problem med den än, bagaget är på 580liter vilket är som V70 ungefär.
Pratat med en del kollegor som kör samma bil och dom säger samma sak. Bra dörrar (lätt o få in och ur barn/barnstol)
Servicekostnad har jag dock ingen aning om eftersom jag inte ser dom fakturorna men tror inte det är så giftigt.

Saknar lite motor i min men den duger som bruksbil helt klart. RS TDI är nog helt klart trevlig.

Mini JCW (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang