Kan ett hjullager på höger sida låta när man svänger höger?

Fredde_Vette JaG
4 mars 2013 · 785 Inlägg

Hej.

Har en Lupo som låter om hjullager, men kan inte komma fram till vilket det är.

Bilen låter illa när man svänger höger i 100 km/h och tystnar när man svänger vänster.

Enligt konstens alla regler bör det vara Vänster hjullager som är kass, men känner ett litet glapp på vänster sida.. Kan dock vara från länkarmen..

Tänkte byta lager, men vill inte byta på fel sida...

Tacksam för ideer..

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
mb_pucken
4 mars 2013 · 5 087 Inlägg

prova att snurra på hjulet lite fart samtidigt som du lägger en hand på fjädern så brukar det kännas tydliga vibrationer i fjädern :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fredde_Vette JaG
4 mars 2013 · 785 Inlägg

Svårt att göra då bilen är framhjulsdriven.
Har provat det bak utan att hitta något.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
mb_pucken
4 mars 2013 · 5 087 Inlägg

nedå det brukar gå bra ändå smile behövs inte så hög fart :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fredde_Vette JaG
4 mars 2013 · 785 Inlägg

ok.. jo, lågfart har jag provat med handen, men det enda ljud jag hörde var lite skrap från bromsarna..

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Johnson
4 mars 2013 · 613 Inlägg

Behöver inte glappa för att vara dåligt..

bytte precis på min S60.. glappade inget.. Men grym skillnad när ja bytte, tyst å fint smile

Blev nyfiken och kapade isär det gamla, va små håligheter i lagerbanorna..

Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Fredde_Vette JaG
4 mars 2013 · 785 Inlägg

Men just att jag inte kan lokalisera vilken sida retar mig enormt!!

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
mb_pucken
4 mars 2013 · 5 087 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
ok.. jo, lågfart har jag provat med handen, men det enda ljud jag hörde var lite skrap från bromsarna..

prova du och känna på fjädern nät hjulet snurrade smile kolla även så du inte har resta kammar på däcket. däckets mönster blir liksom högre på sidan gämfört med klacken brevid osv eller att mönstret går i vågor. brukar ge hjullagerljud som blir högre vid balstning tex vid en kurva.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
F4S4N CAD-konstruktör
4 mars 2013 · 1 392 Inlägg

På min gamla V40 slutade det låta på höger sida när jag svängde höger, så visst kan det göra det!

Brukar ju gå att höra vart ljudet kommer från. Har du låtit någon annan köra bilen och lyssna från passagerarstolen?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Fredde_Vette JaG
4 mars 2013 · 785 Inlägg

Ska prova att åka med och klättra runt i bilen och lyssna.

Däcken är ok, inga taggar. Har kört 200 mil på dem och detta kom plötsligt.

Har även provat att känna på fjäder och tallrik när jag snurrat på hjulet utan att känna skillnad från sida till sida.

Stora problemet med lagerbyte är att dom är pressade in i spindeln, och press har jag inte tillgång till.

Får köra till det rasar så vet jag säkert vilken sida det är... smile hehe

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
JoXter
4 mars 2013 · 492 Inlägg

Man brukar kunna säga att svänger man höger och höger är dålig så brukar det låta mer då, just pga att du
För över all vikt till högersidan, och sen om du svänger vänster så försvinner vikten från den sidan och ljudet
Blir då mindre.. Ofta kan man använda sig av den metoden men inte alltid den funkar, ett annat sätt man kan
Göra är att ta bort hjul och sedan bromsok och belägg på båda sidor (börja med den man tror det är) sedan
Montera tillbaka hjulet å snurra, då hörs de bättre iom att du inte har några bromsar som ligger och stör

Hoppas de hjälper smile

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
uhlin
4 mars 2013 · 2 834 Inlägg

JoXter skrev:
Man brukar kunna säga att svänger man höger och höger är dålig så brukar det låta mer då, just pga att du
För över all vikt till högersidan, och sen om du svänger vänster så försvinner vikten från den sidan och ljudet
Blir då mindre..

Hoppas de hjälper smile

Hur tänker du där? wink

JoXter
4 mars 2013 · 492 Inlägg

uhlin skrev:

JoXter skrev:
Man brukar kunna säga att svänger man höger och höger är dålig så brukar det låta mer då, just pga att du
För över all vikt till högersidan, och sen om du svänger vänster så försvinner vikten från den sidan och ljudet
Blir då mindre..

Hoppas de hjälper smile

Hur tänker du där? wink

Nejfan tvärtom blir de ju :p trött i huvudet..

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
hangman
4 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Är ingen seriös här och vet hur man kollar ett lager ??!


Hissa upp bilen känn efter glapp när du vicklar ut och in på hjulet.


SNURRA hjulet för hand och lägg fingret på fjädern, vibrerar det är lagret trasigt!

uhlin
4 mars 2013 · 2 834 Inlägg

hangman skrev:
Är ingen seriös här och vet hur man kollar ett lager ??!


Hissa upp bilen känn efter glapp när du vicklar ut och in på hjulet.


SNURRA hjulet för hand och lägg fingret på fjädern, vibrerar det är lagret trasigt!

Inte alla ggr det är glappt om lagret är dåligt.

Men att snurra hjulet och känna om det är vibrationer i fjädern brukar ju kännas.

Eller om det är framhjulsdriven bil så kan man ju alltid lyfta ena hjulet och lägga i en växel, då brukar det till och med höras om det är missljud.

Inte så bra att göra detta på en diffad bil dock wink Och inte fyrhjulsdriven heller. Slutar inte så bra då den troligen åker av domkraften och blir hål i golvet. yikes

dawwe ...has left the building...
4 mars 2013 · 4 474 Inlägg

Borde ju gå att lyssna med "stetoskop" direkt mot lagerhuset så att säg, sedan gör man samma sak på andra sidan. Är det ena lagret kasst så borde man hör en tydlig skillnad...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JoXter
4 mars 2013 · 492 Inlägg

hangman skrev:
Är ingen seriös här och vet hur man kollar ett lager ??!


Hissa upp bilen känn efter glapp när du vicklar ut och in på hjulet.


SNURRA hjulet för hand och lägg fingret på fjädern, vibrerar det är lagret trasigt!

Finns väll olika sätt att kolla på, själv har jag aldrig bytt fel sida iaf!

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Fredde_Vette JaG
5 mars 2013 · 785 Inlägg

Låter när jag svänger åt höger och tystnar vid vänstersväng!
Känner ett litet glapp höger, men kollade det ensam på uppfarten, så kunde ej kolla om det var kulbulten på bärarmen.
Var stensäker på att det var vänster som var kass, men tvivlar när jag hittat det lilla glappet.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Fredde_Vette JaG
9 mars 2013 · 785 Inlägg

Nu har jag stressat bilen 150 mil till och varit lite taskig i svängar osv.. hissade upp bilen för att kolla glapp och missljud!

Höger fram har rasat! All logik borta.. låter bara när jag svänger höger och höger lager är kass!
Trodde man kunde lita på regeln att högersvängs-missljud var vänster lager, men EJ!

Tack för alla bra ideér.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
ttefwes
12 november 2013 · 192 Inlägg

hangman skrev:
Är ingen seriös här och vet hur man kollar ett lager ??!


Hissa upp bilen känn efter glapp när du vicklar ut och in på hjulet.


SNURRA hjulet för hand och lägg fingret på fjädern, vibrerar det är lagret trasigt!

lite sent kanske, men jag misstänker också att mitt hjullager börjar bli dåligt, jag gjorde precis som du sa men hur mycket ska det egentligen vibrera?

när jag snurrade på hjulet och höll fjädern mellan tumme och pekfinger så kände man ju något minimalt

( men det ska väl inte vara helt stumt i och med att man snurrar hjulet så ger väl det vibration också?)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang