2782
Sök

Factory Five 33

Racerod, mer snabb än snygg. Svart Virus

919 498 Visningar
Uppdaterades senast 20 maj 2017
1 423 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#1561
Kanske dags att få lite liv i denna tråd igen smile
Var ute i garaget igår kväll några timmar.



https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-85402dcda02f4e16d4cd29dd401d8220.jpg
Så här har den stått sedan Knutstorp

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-8c11978e22b78a4eebc77bb00d9222ac.jpg
Motorn ska tillbaka i Corvetten så att den kan köras över till annan förvaringsplats

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-eb00a65f869498d8386b8d807c74d02b.jpg
Tar knappt 2 timmar att lossa allt och lyfta. Keep it simple

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-7118a27318f6589d0adbfb96fdaecdc2.jpg
Hur svårt kan det vara?

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-99e7342f4aa723bea5b50c429e93e6cf.jpg
Av med koppling, i Corvetten kör vi automat

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190643/190643-efa29a6bce8fce877f39db5da5b74434.jpg
Då är frågan vad vi ska fylla hålet med???

Förslag tages tacksamt emot.

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

Båtmek
720 Inlägg
6 november 2014
#1562
Cheva Duramax med dubbelturbo wink


500 Inlägg
6 november 2014
#1563
Mercury Racing’s QC4v

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."

Random
480 Inlägg
6 november 2014
#1564
LS-motor? Verkar ju tåla en hel del till en ganska billig peng.

http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr … tor-build/
Senast redigerat av Fimp3n (6 november 2014)

ArtDirector
462 Inlägg
6 november 2014
#1565
Vilot skrev:
Mercury Racing’s QC4v

+1 smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

1 026 Inlägg
6 november 2014
#1566
Smidigt motorbyte! Ser så ren och fin ut den motorn, e den nästan ny?
Vill du ha ännu mer pulver eller hur går tankarna?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 542 Inlägg
1 423 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#1568
J_Jespersen skrev:
Cheva Duramax med dubbelturbo wink

Hade onekligen sett häftig ut med två 5" skorstenar med svarta kvastar ur, men diesel är inte min grej, tack för förslaget.

Vilot skrev:
Mercury Racing’s QC4v

Fick Googla detta och hade naturligtvis beställt direkt om jag haft pengarna men det känns lite "out of my legue" men tack ändå.

Fimp3n skrev:
LS-motor? Verkar ju tåla en hel del till en ganska billig peng.

http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr … tor-build/

Tankarna går onekligen åt LS-hållet, men har aldrig meckat med detta innan så kunskaperna är dåliga, behöver läsa på, men det är nog vägen att gå.

Cortina1 skrev:
Smidigt motorbyte! Ser så ren och fin ut den motorn, e den nästan ny?
Vill du ha ännu mer pulver eller hur går tankarna?

Ut ur 33an är smidigt, att lägga tillbaka den i Corvetten är det definitivt inte. Ny är den inte, å andra sidan har den inte gått speciellt långt efter renovering, är en 383. Ska man ändå bygga ny motor så inte vill man ha mindre hästar än det var i denna, ca 400-450. Så över 500 ska jag, sedan är det bara frågan hur?

farbrorbozze skrev:
Härligt att de rör på sig igen smile

Trodde du gubben var död eller lol

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

510 Inlägg
7 november 2014
#1569
Nånting med turbo


341 Inlägg
7 november 2014
#1570
Slimbastard skrev:
Nånting med turbo

Toppmonterad kompressor är väl nästan häftigare? wink


855 Inlägg
7 november 2014
#1571
Överladd = skruvkompressor, annars brutal sugare är mitt recept. LS-baserad i vilket fall. Finns en betydande grej med LS.... Vikten! PLUS att den har ju en jämnare gång jämfört med äldre gen smallblock. Har ju tyvärr europeisk tändföljd.
Sen om du vill bygga motor själv eller börja med en färdig är ju en smaksak. Skulle ju kunna slå Jonas på Tradetech Sweden en signal och kolla priser. Osby lägger på en tredjedel nästan.....

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#1572
Ja oavsett vad det blir så kommer jag bygga själv, det är ju det jag tycker är roligt med den här hobbyn.

Och så som det ser ut nu så pekar allt på en hyfsad stor LS typ 427, 434 eller 441 utan överladdning.
Vet inte riktigt vilket block jag ska utgå från om det blir ett fodrat LS 3 eller 7 av ERL eller ett av LSX, Dart, RHS.
LSX och Dart är gjutjärns block som tål typ 2000 hk och RHS ett förstorat LS block där man lätt kan få ut över 500 kubik. I pris skiljer det faktiskt inte så mycket men med alla special grejer som behövs till RHS så känns det kanske lite off.

Tycker man sedan att det inte rör på sig tillräckligt så är det ju bara att hänga på en skruv eller två sniglar cool

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

855 Inlägg
8 november 2014
#1573
Nu börjar gubben snacka i rätt termer hör jag!  HE HE

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

855 Inlägg
8 november 2014
#1574
Finns lite läsvärda artiklar här:

http://www.superchevy.com/how-to/0901gm … e-history/

Sen varför dom slänger på en förgasare och går miste om hela konceptet, det fattar inte jag.

Finns ju bra grejjor. Kolla denna reklamfilmen från MSD

https://www.youtube.com/watch?v=qdaQoy8GPok

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 423 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#1575
Har nu kollat på att bygga en LSX motor i över en vecka, vet inte hur många timmar jag lagt på nätet, har säkert kollat varenda artikel och forum om LS motorer. Och det är en ny värld för mig och framförallt en dyrare värld.

I alla fall så är konceptet då här långt

GM LSX block 4,125 i borr
Eagle vev 4.125 slag vilket då ger 440 ci
Eagle 6.125 H stakar
Mahle kolvar
Trick Flow 260 toppar rektangulära portar
Comp Cam 260/270 114 0.624/0.624
GM LSX/LS7 Single Plane, Tall Deck insug
Quick Fuel  950 cfm, 4-Barrel, Down-Leg förgasare(insprutning i all ära men en gammaldags förgasare begriper man sig i alla fall på)
Meziere elektrisk vattenpump
Moroso oljetråg
ATI svängdämpare
Centerforce DYAD Drive System kopppling

Sen tillkommer ju en jävla massa småpryttlar för att få att att lira och dessa är inte speciellt billiga. För samma pengar får man en färdigmonterad gammaldags 434 på 700 häst. man kan ju verkligen fråga sig om det är rätt väg att gå? Ovanstående kombination ger nog mellan 675 och 700 häst.

Tar tacksamt emot synpunkter på kombinationen då jag är nybörjare med LS motorer.
Ska man direkt gå större i borr?

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
16 november 2014
#1576
vill du vara unik så hade jag använt mig utav en evinrude 2 takts v8 !

Kan bli lite meck att få det att lira riktigt, men ack så häftigt !


855 Inlägg
17 november 2014
#1577
hmm... Lite omoget svar i mitt tycke. Om man vill ha kraft och nuvarande inte räcker till så funkar ju inte dom där småmotorerna. Men håller med om att det är fäckt. Dock i nåt annat litet. Tex en ATV...? Dessutom har väl båtmotorer behandlats tidigare i tråden...

Nej men jag tycker som "partisk" i målet om LS motorer. Men om du ändå ska envisas med att gå bakåt mot stenåldern med förknasare, så finns det ju kanske traditionella aftermarket block? Kommer ju då inte att använda givarna som går med LS motorn. Går väl att stroka ett sånt alublock lika väl?

Men....var det inte en gubbe för några månader sen som sa nåt om övermotoriserad bil efter en konbana?........lol

Varför betala mer när man kan få hälften till samma pris???
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

1 026 Inlägg
17 november 2014
#1578
Om det är som du säger mycket dyrare med LS
Så går min röst på old school.
Tror du lär bli jättenöjd ändå

Nymodigheter i all ära, i slutändan är det väl ändå
körupplevelsen som räknas.


1 423 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1579
Har redan en Evinrude 2-taktare och den sitter där den ska, dvs i båten lol

Övermotoriserad, ja på konbana har ju inte hästkrafterna varit något problem, men när man kom ut på riktig bana kändes det som att mer pulver varit en tillgång smile

En LS motor är ca 1,5 ggr så dyr som en gammaldags, men är definitivt en bättre motor när man kommer över 427 i kubik. Finns det någon i Sverige som håller på med att bygga LS motorer?

Ville egentligen mest veta om min kombo var rätt innan jag tryckte på knappen. cool

V. I. R. U. S. (Very Immature Racers of the United States)
For Those Infected With RACING Disease, Our Motto: "YOUNG ONCE, IMMATURE FOREVER"
Första medlemmen utanför US.

10 164 Inlägg
17 november 2014
#1580
Du får göra som du vill blir dyrt hur man än gör i bil hobbyns värld.

Fördelen med aluminium block är ju helt klart vikten mindre vikt = går fortare kan man ju förenkla det till.

Förgasare är man ju själv också lite frälst i enkelt och smidigt på många sätt. smile

Gå på magkänslan men kanske roligt testa något nytt också wink

Jag kommer följa oavsett vad du stoppar i den cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök