Nya vinterdack, friktion eller dubb??

naak2803
13 mars 2013 · 346 Inlägg

hej,

ja som rubriken lyder, tankte kopa nya vinterdack, och undrade vilka man bor satsa pa till en kia sportage 1.7.
dubb eller friktionsdack?

tacksam for svar.

epic_mazur
13 mars 2013 · 274 Inlägg

Dubb alla dagar i veckan smile

Finns jue dock friktionsdäck som är riktigt bra, men nokian hakkapelitta dubbdäck är en favorit

horbybonnen
13 mars 2013 · 1 160 Inlägg

dubb om du kör mycket på landet.den dagen isen kommer är dubben guld värda

Richtenb
13 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Min åsikt är att friktion bara funkar i Tyskland eller söderut. Friktionsdäck är livsfarliga så fort det blir lite is och det spelar ingen roll vilket märke det är.

naak2803 skrev:
hej,

ja som rubriken lyder, tankte kopa nya vinterdack, och undrade vilka man bor satsa pa till en kia sportage 1.7.
dubb eller friktionsdack?

tacksam for svar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2013 · 1 443 Inlägg

Lägger också min röst på dubbat, på is är det som sagts ovan det enda som biter...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
panda666
13 mars 2013 · 4 250 Inlägg

hehe roligt att folk fortfarande undrar vad man ska ha på vinter:) dubbdäck o inget annat...dom som vågar sig på nått annat får ingen bra upplevelse..

spelar inge roll vilken bil du väljer. säger ju sig självt. dubbdäck får du bästa kontroll på vinter. Och här i sverige blir det riktiga vintrar

TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2013 · 1 443 Inlägg

panda666 skrev:
hehe roligt att folk fortfarande undrar vad man ska ha på vinter:) dubbdäck o inget annat...dom som vågar sig på nått annat får ingen bra upplevelse..

spelar inge roll vilken bil du väljer. säger ju sig självt. dubbdäck får du bästa kontroll på vinter. Och här i sverige blir det riktiga vintrar

har själv kört fyrhjulsdrivet i 13 år och skulle aldrig få för mig att hänga på annat än dubbat, dra sig framåt är en sak, en fyrhjulsdriven bil bromsar däremot varken bättre eller sämre än någon annan bil, dubb=bett, det satt dubbfritt på subban när jag köpte den, i stort sett nya nokian, körde på skiten i en vecka innan jag sålde dem till nån idiot och köpte dubb istället, aldrig mer dubbfritt på mina bilar.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
panda666
13 mars 2013 · 4 250 Inlägg

TS_quattro skrev:

panda666 skrev:
hehe roligt att folk fortfarande undrar vad man ska ha på vinter:) dubbdäck o inget annat...dom som vågar sig på nått annat får ingen bra upplevelse..

spelar inge roll vilken bil du väljer. säger ju sig självt. dubbdäck får du bästa kontroll på vinter. Och här i sverige blir det riktiga vintrar

har själv kört fyrhjulsdrivet i 13 år och skulle aldrig få för mig att hänga på annat än dubbat, dra sig framåt är en sak, en fyrhjulsdriven bil bromsar däremot varken bättre eller sämre än någon annan bil, dubb=bett, det satt dubbfritt på subban när jag köpte den, i stort sett nya nokian, körde på skiten i en vecka innan jag sålde dem till nån idiot och köpte dubb istället, aldrig mer dubbfritt på mina bilar.

bra snack, tror det är därför det är så mke trafikolyckor också. Många som fortfarande tycker att  året runt däck, eller friktions däck passar på för vinterkörning

TS_quattro fyrkrafsare
13 mars 2013 · 1 443 Inlägg

panda666 skrev:

TS_quattro skrev:

panda666 skrev:
hehe roligt att folk fortfarande undrar vad man ska ha på vinter:) dubbdäck o inget annat...dom som vågar sig på nått annat får ingen bra upplevelse..

spelar inge roll vilken bil du väljer. säger ju sig självt. dubbdäck får du bästa kontroll på vinter. Och här i sverige blir det riktiga vintrar

har själv kört fyrhjulsdrivet i 13 år och skulle aldrig få för mig att hänga på annat än dubbat, dra sig framåt är en sak, en fyrhjulsdriven bil bromsar däremot varken bättre eller sämre än någon annan bil, dubb=bett, det satt dubbfritt på subban när jag köpte den, i stort sett nya nokian, körde på skiten i en vecka innan jag sålde dem till nån idiot och köpte dubb istället, aldrig mer dubbfritt på mina bilar.

bra snack, tror det är därför det är så mke trafikolyckor också. Många som fortfarande tycker att  året runt däck, eller friktions däck passar på för vinterkörning

yepp, i nysnö/slask så funkar de dubbfria lika bra som dubbat I vissa fall bättre men det är väldigt olika från däck till däck, men i takt med att snön blir tillpackad och hård eller slasket fryser så försvinner greppet i de dubbfria ju glattare underlaget blir, att de som åker dubbfritt har något grepp alls på packad snö där det inte är sandat är tack vare de som kör dubbat och ruggar upp ytan och förhindrar den att bli helt slät och glatt. sedan ska man inte inbilla sig att bara för att ett däck har dubb så är det världsbäst på vinterväg, finns en hel del billigt kina-skit som överhuvudtaget inte borde få användas i trafiken oavsett årstid...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Hamilton
13 mars 2013 · 8 864 Inlägg

Tycker att trådskaparen ska vänta med vinterdäck med tanke på årstiden, bättre att köpa när det blir dags att använda dom. Däck är en "färskvara"

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
ElTacoNacho
13 mars 2013 · 486 Inlägg

Dubb, att du ens frågar..

Navkapsel
13 mars 2013 · 4 637 Inlägg

Erfarenhet av båda i olika situationer, på moderna bilar. dubbfritt duger möjligtvis om man ska göra en gunga till nån unge...

Peter_5565
13 mars 2013 · 326 Inlägg

Dubbfritt alla gånger. Finns ingen anledning alls att skramla omkring med dubbar längre. Inse att greppet är lite sämre vid isgata och lika bra eller bättre vid alla andra väglag och anpassa farten efter det, så kommer du aldrig att gå tillbaka till dubbdäck sedan.

Varför finns det förresten massor av idioter som flänger omkring med sina 5år gamla dubbdäck och tror att dom är lika bra som när dom var nya? Ska man absolut köra dubbat så måste man ju byta varannat år, sen är dom ju värdelösa överallt. Hur många gör det av er som förespråkar dubbat? 

"Ja, men jag har ju dubbat så jag kan ju fläska på hur fort jag vill med mina antika dubbdäck där hälften av dubbarna är borta."

OpelP1
13 mars 2013 · 1 412 Inlägg

Dubbat.

Har halkat runt en vinter med nya dubbfria och när vägarna är lite isiga så är det ju helt värdelöst, dubbat är mer allround.

R_fused There is no replacement for displacement
13 mars 2013 · 630 Inlägg

Körde dubbfritt 3 vintrar med min gamla v70 och dedt funka helt ok, med gislaved softfrost då. Men man får ju ta det lugnare än med dubbat för det kan ju släppa lättare när det är isgata, men anpassar man farten funkar det ju helt klart. Kör dock dubb nu och kommer köra dubbat i framtiden med, för det är ju när det är blixthalka och man inte vet om det man behöver dubben, är det solklart halt så vet man ju om det och anpassar därefter.
Svårare när det kommer oförberett.

Lurken_85
13 mars 2013 · 832 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Dubbfritt alla gånger. Finns ingen anledning alls att skramla omkring med dubbar längre. Inse att greppet är lite sämre vid isgata och lika bra eller bättre vid alla andra väglag och anpassa farten efter det, så kommer du aldrig att gå tillbaka till dubbdäck sedan.

Varför finns det förresten massor av idioter som flänger omkring med sina 5år gamla dubbdäck och tror att dom är lika bra som när dom var nya? Ska man absolut köra dubbat så måste man ju byta varannat år, sen är dom ju värdelösa överallt. Hur många gör det av er som förespråkar dubbat? 

"Ja, men jag har ju dubbat så jag kan ju fläska på hur fort jag vill med mina antika dubbdäck där hälften av dubbarna är borta."

Kan bara hålla med. För övrigt kan jag inte påstå att det släpper mer eller oftare med dubbfritt än med dubbat.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
partyvan
13 mars 2013 · 1 071 Inlägg

köpte michelin x-ice till denna vinter och dom fungerar bra på torrt underlag men vid is/snö så har dom inte en chans mot nokian hakkapelita 7

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Evildan
13 mars 2013 ·

Åkt dubbfritt yrkesmässigt i 10år på både Fulda, Good Year samt Michelin, inga problem alls med att bromsa eller styra på is eller snö eller det vanligaste vinterväglaget på större vägar, blöt kall asfalt.

Finns flertalet tester där dubbfria är minst lika bra som motsvarande dubbdäck.

Då man mestadels framför sitt fordon på kala asfaltsvägar är dubben platta som häftstiftshuvuden när dom väl behövs, då greppar de tinte särskilt bra.

Vid annat väglag än just ishalka är det mönstrets rensningsförmåga som avgör hur bra däcket fungerar, dubben gör självklart ingen nytta i lössnö, slask osv och försämrar snarare däckets greppande egenskaper på barmark då dessa glider på asfalten till skillnad fån ett friktionsdäck med en större mängd greppande sajpningar.

caromania Forummoderator
13 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Även jag väljer dubbfritt då de är tystare och mer bekväma på mina vanliga vägar, dvs motorväg, detta i kombination med antisladd. Emellertid säger jag då "dyra dubbfria". Men man ska absolut ha klart för sig att det är sämre grepp än dubbat. Detta innebär att det ett par dagar per år är ett klart sämre val. Tex häromdagen då det töade, frös på och kom lite snö på kvällen här i södra Uppland. Svinhala isfläckar dolda under ett tunt istäcke. Då måste man inse att det inte går att ligga på hårt och för nära. Vilket såklart innebär att det vore omöjligt att väja eller klara en älg eller unge...

Men som sagt. Antisladd och bra dubbfria. Bara man kör med hjärnan och kanske accepterar och har möjlighet att ställa bilen de mest extrema dagarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Richtenb
14 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Fast att påstå att dubbarna inte behövs 85% av tiden osv är ju relativt oväsentligt. Det är ju de övrig 15% som betyder något när du upptäcker att du är på väg glidandes mot en stolpe eller märker i dimman att en bil är 50 meter framför och står still och underlaget är is.

I stockholm kommer ju var och varannan bil inte ut från 10cm snökanter med sina super friktionsdäck. När det var som värst stod 4hjulsdrivna Audi suvar fast mitt på gatorna i Stockholm med sina friktionsdäck (jag frågade dem) och jag bränner förbi med en liten mazda 323 med dubbdäck.

Jag har haft friktionsdäck 2 gånger. Helt nya bra märke på en Subaru Impreza, Kommer sakta i en kurva, glider 4 meter i sidled på is in i en stolpe. det gick inte att göra ett skit.

Fraktade Pontiacen från ett garage till ett annat med Dunlop 3d super sport mega ultra friktionsdäck. Fick köra 50 hela vägen med antisladd och antispinn inkopplat, helt livsfarligt. Också sprillans nya däck med toppbetyg i tester

Friktionsdäck är skit när det väl händer nåt, den som påstår något annat har aldrig varit med om en verklig situation utan har nöjt puttrat runt på asfalt och i lagom snö där friktionsdäck funkar.

Har man väl varit med om en situation i friktionsdäck så vet man att de inte går att lita på, man sitter då på helspänn så fort underlaget ser lite glatt ut.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang