Nya vinterdack, friktion eller dubb??

risodlarn
14 mars 2013 · 577 Inlägg

Richtenb skrev:
Fast att påstå att dubbarna inte behövs 85% av tiden osv är ju relativt oväsentligt. Det är ju de övrig 15% som betyder något när du upptäcker att du är på väg glidandes mot en stolpe eller märker i dimman att en bil är 50 meter framför och står still och underlaget är is.

I stockholm kommer ju var och varannan bil inte ut från 10cm snökanter med sina super friktionsdäck. När det var som värst stod 4hjulsdrivna Audi suvar fast mitt på gatorna i Stockholm med sina friktionsdäck (jag frågade dem) och jag bränner förbi med en liten mazda 323 med dubbdäck.

Jag har haft friktionsdäck 2 gånger. Helt nya bra märke på en Subaru Impreza, Kommer sakta i en kurva, glider 4 meter i sidled på is in i en stolpe. det gick inte att göra ett skit.

Fraktade Pontiacen från ett garage till ett annat med Dunlop 3d super sport mega ultra friktionsdäck. Fick köra 50 hela vägen med antisladd och antispinn inkopplat, helt livsfarligt. Också sprillans nya däck med toppbetyg i tester

Friktionsdäck är skit när det väl händer nåt, den som påstår något annat har aldrig varit med om en verklig situation utan har nöjt puttrat runt på asfalt och i lagom snö där friktionsdäck funkar.

Har man väl varit med om en situation i friktionsdäck så vet man att de inte går att lita på, man sitter då på helspänn så fort underlaget ser lite glatt ut.

bra skrivet

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Muttley
14 mars 2013 ·

Om jag får tillägga lite.  Jag kör dubbfritt och har 0 tillbud att rapportera om och ligger ändå på 1000 mil i månaden. 
Jag kör på isgator, snö slask.  Skogsvägar, stora vägar.

Lär er hantera kringlan och pedalerna istället.

ElTacoNacho
14 mars 2013 · 486 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=_gp6ka12q78

sluta inbilla er att ni kan stanna lika fort med dubbfritt.

Germax
14 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Att säga att dubbfritt fungerar bra är lite samma argument som att säga att kinadäck funkar bra.

Bra friktionsdäck funkar bra under många vägförhållanden, men inte alla.
Friktionsdäck har den stora fördelen att de är tysta. Jag skulle säga att man i många delar av landet kan välja friktion om man är beredd på att ta det extra lugnt vid extrema vinterförhållanden.

Det ska tilläggas att många friktionsdäck är totalt odugliga sommartid, för dom som tycker det är smidigt att ha året-runt däck.

FBI_Jygge
14 mars 2013 · 19 Inlägg

helt klart dubbdäck..
har dubbfritt på min cheva van och fast den väger tre ton så start i i minsta uppförsbacke är det totalt värdelöst med dubbfria
en 2 ton lättare bil med dubbdäck klarar att greppa på riktigt branta uppförsbackar

så helt klart dubbdäck:)

börnabörnabörna
DasAuto
14 mars 2013 · 2 751 Inlägg

KJensen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=_gp6ka12q78

sluta inbilla er att ni kan stanna lika fort med dubbfritt.

Sluta inbilla dig att hela Sverige kör på frusna sjöar.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
it_mutt Avstängd
14 mars 2013 · 10 388 Inlägg

FBI_Jygge skrev:
helt klart dubbdäck..
har dubbfritt på min cheva van och fast den väger tre ton så start i i minsta uppförsbacke är det totalt värdelöst med dubbfria
en 2 ton lättare bil med dubbdäck klarar att greppa på riktigt branta uppförsbackar

så helt klart dubbdäck:)

Det där är lite märkligt, samma infallsvinkel som när det pratas fyrhjulsdrift, men seriöst, jag har -aldrig- fastnat i en backe, och då har jag kört mycket dubbfritt, så -är- det verkligen ett så enormt problem?

Jag köper helt att det på blankis är bättre med dubbat så det säger jag inget om/mot.

Sen, som det varit upp är det ju skillnad på däck och däck också.




Germax skrev:
Att säga att dubbfritt fungerar bra är lite samma argument som att säga att kinadäck funkar bra.

Bra friktionsdäck funkar bra under många vägförhållanden, men inte alla.
Friktionsdäck har den stora fördelen att de är tysta. Jag skulle säga att man i många delar av landet kan välja friktion om man är beredd på att ta det extra lugnt vid extrema vinterförhållanden.

Det ska tilläggas att många friktionsdäck är totalt odugliga sommartid, för dom som tycker det är smidigt att ha året-runt däck.

Har hört folk, som kört av, tycka det är märkligt då de har "helt nya svindyra dubbdäck", så det där rådet borde gälla alla.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ElTacoNacho
14 mars 2013 · 486 Inlägg

DasAuto skrev:

KJensen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=_gp6ka12q78

sluta inbilla er att ni kan stanna lika fort med dubbfritt.

Sluta inbilla dig att hela Sverige kör på frusna sjöar.

Nej men de är väl när det kommer till is dom flesta glider av.

Vore kul om någon hade statestik på vilka på avåkna fordon, som hade dubbfritt eller dubb.

DasAuto
14 mars 2013 · 2 751 Inlägg

KJensen skrev:

DasAuto skrev:

KJensen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=_gp6ka12q78

sluta inbilla er att ni kan stanna lika fort med dubbfritt.

Sluta inbilla dig att hela Sverige kör på frusna sjöar.

Nej men de är väl när det kommer till is dom flesta glider av.

Vore kul om någon hade statestik på vilka på avåkna fordon, som hade dubbfritt eller dubb.

Det spelar ju stor roll på vart i Sverige man befinner sig, södra Sverige har för mesta dels av vintern bara blöt asfalt eller tö väder. Där spelar inte dubbdäck så stor roll.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Motch_swe
14 mars 2013 · 166 Inlägg

KJensen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=_gp6ka12q78

sluta inbilla er att ni kan stanna lika fort med dubbfritt.

Du ser att dem jämförde med europeiska friktionsdäck. Kolla videon på skillnaden mellan nordiska och europeiska friktionsdäck så blir ju skillnaden även där som natt och dag.

http://www.youtube.com/watch?v=1BB-Y50I8MM

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
Rensvinf
15 mars 2013 · 528 Inlägg

Stolpa upp vilken typ av däck som är mest trafiksäkra i olika situationer så kan jag inte se hur dubbdäck skulle vara mer osäkert i trafiken.  Ta inte hänsyn till buller eller pris och jämför bara med bra däck.  Att nya fräscha friktionsdäck är bättre än gamla ofräscha dubb må vara sant - men det är ju fullkomligt ointressant.
Man kan alltid motivera valet av mer trafikosäkra däck med planerad körning; men då är det en annan och orelevant argumentation.  Dubbdäck är mer trafiksäkert. Om man sedan bor i en större stad med dubbdäcksförbud så kan jag förstå att man resignerar inför lagen och kör på friktionsdäck - men i det fallet har man ju inget val.

caromania Forummoderator
15 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Rensvinf skrev:
Stolpa upp vilken typ av däck som är mest trafiksäkra i olika situationer så kan jag inte se hur dubbdäck skulle vara mer osäkert i trafiken.  Ta inte hänsyn till buller eller pris och jämför bara med bra däck.  Att nya fräscha friktionsdäck är bättre än gamla ofräscha dubb må vara sant - men det är ju fullkomligt ointressant.
Man kan alltid motivera valet av mer trafikosäkra däck med planerad körning; men då är det en annan och orelevant argumentation.  Dubbdäck är mer trafiksäkert. Om man sedan bor i en större stad med dubbdäcksförbud så kan jag förstå att man resignerar inför lagen och kör på friktionsdäck - men i det fallet har man ju inget val.

Vid motorvägskörning i 110-120km/h på torra fina vintervägar, ja som tex E4an mellan Stockholm och Uppsala är mer eller mindre hela vintern så är garanterat dubbfria däck säkrare. Dubbdäcken har samma problematik på asfalt som dubbfria har på is. Jag håller helt med om, vilket jag också skrev, att dubbdäck är överlägset på is. Och is förekommer definitivt här där jag bor, och vid de tillfällena är dubbfria däck betydligt sämre, rent av farliga i händerna på oerfarna förare. Samtidigt väljer jag fortfarande dubbfritt då min bil går 99% på torr motorväg. Utan att blinka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rensvinf
15 mars 2013 · 528 Inlägg

caromania skrev:

Rensvinf skrev:
Stolpa upp vilken typ av däck som är mest trafiksäkra i olika situationer så kan jag inte se hur dubbdäck skulle vara mer osäkert i trafiken.  Ta inte hänsyn till buller eller pris och jämför bara med bra däck.  Att nya fräscha friktionsdäck är bättre än gamla ofräscha dubb må vara sant - men det är ju fullkomligt ointressant.
Man kan alltid motivera valet av mer trafikosäkra däck med planerad körning; men då är det en annan och orelevant argumentation.  Dubbdäck är mer trafiksäkert. Om man sedan bor i en större stad med dubbdäcksförbud så kan jag förstå att man resignerar inför lagen och kör på friktionsdäck - men i det fallet har man ju inget val.

Vid motorvägskörning i 110-120km/h på torra fina vintervägar, ja som tex E4an mellan Stockholm och Uppsala är mer eller mindre hela vintern så är garanterat dubbfria däck säkrare. Dubbdäcken har samma problematik på asfalt som dubbfria har på is. Jag håller helt med om, vilket jag också skrev, att dubbdäck är överlägset på is. Och is förekommer definitivt här där jag bor, och vid de tillfällena är dubbfria däck betydligt sämre, rent av farliga i händerna på oerfarna förare. Samtidigt väljer jag fortfarande dubbfritt då min bil går 99% på torr motorväg. Utan att blinka.

Jag förstår ditt resonemang. Men hur pass mycket säkrare är friktionsdäck på torrt vinterväglag gentemot dubb? Jag menar, är det i samma region som dubbdäck är mer säkrare än friktion på isigt underlag?  Jag förstår att folk i storstäder osv träffar på annat väglag än vi i resten av Sverige; men samtidigt är jag ändå tveksam till att välja bästa däck för torrt vinterväglag snarare än bästa däcken för just det farliga vinterväglaget.  Det är iaf då som jag vill vara säker på att bilen faktiskt stannar.

caromania Forummoderator
15 mars 2013 · 9 296 Inlägg

Rensvinf skrev:

caromania skrev:

Rensvinf skrev:
Stolpa upp vilken typ av däck som är mest trafiksäkra i olika situationer så kan jag inte se hur dubbdäck skulle vara mer osäkert i trafiken.  Ta inte hänsyn till buller eller pris och jämför bara med bra däck.  Att nya fräscha friktionsdäck är bättre än gamla ofräscha dubb må vara sant - men det är ju fullkomligt ointressant.
Man kan alltid motivera valet av mer trafikosäkra däck med planerad körning; men då är det en annan och orelevant argumentation.  Dubbdäck är mer trafiksäkert. Om man sedan bor i en större stad med dubbdäcksförbud så kan jag förstå att man resignerar inför lagen och kör på friktionsdäck - men i det fallet har man ju inget val.

Vid motorvägskörning i 110-120km/h på torra fina vintervägar, ja som tex E4an mellan Stockholm och Uppsala är mer eller mindre hela vintern så är garanterat dubbfria däck säkrare. Dubbdäcken har samma problematik på asfalt som dubbfria har på is. Jag håller helt med om, vilket jag också skrev, att dubbdäck är överlägset på is. Och is förekommer definitivt här där jag bor, och vid de tillfällena är dubbfria däck betydligt sämre, rent av farliga i händerna på oerfarna förare. Samtidigt väljer jag fortfarande dubbfritt då min bil går 99% på torr motorväg. Utan att blinka.

Jag förstår ditt resonemang. Men hur pass mycket säkrare är friktionsdäck på torrt vinterväglag gentemot dubb? Jag menar, är det i samma region som dubbdäck är mer säkrare än friktion på isigt underlag?  Jag förstår att folk i storstäder osv träffar på annat väglag än vi i resten av Sverige; men samtidigt är jag ändå tveksam till att välja bästa däck för torrt vinterväglag snarare än bästa däcken för just det farliga vinterväglaget.  Det är iaf då som jag vill vara säker på att bilen faktiskt stannar.

Ditt resonemang är helt rätt, men det stämmer inte in på hur jag använder min bil. Om jag åker av vägen på en isig smågata i 40-50km/h så kommer jag förhoppningsvis bara kliva ur min buckliga bil, ringa försäkringsbolaget och vara lite bedrövad. Kanske får jag åka plingplong-taxi och tejpa ett ögonbryn. Om jag däremot snurrar på E4an i lite momsfart på torr asfalt och drar in i ett brofäste så kommer jag tycka det är jobbigare.

Jag har kört en del dubb och en del dubbfritt. Jag har haft körkort i 25 år och känner att jag har tillräckligt stort underlag och stor erfarenhet för mitt argument för att det ska fungera på mitt val av däck. Vad alla andra beslutar är upp till dem. Lite som vitlökens vara eller inte.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 mars 2013 · 14 048 Inlägg

Jag har provat dubbfritt en gång men vill absolut ha dubbat, det känns liksom tryggare. Jag har ändå haft körkort i snart 39 år.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (15 mars 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
aakesson
15 mars 2013 · 812 Inlägg

När jag köpte nya vinterdäck så var den frågan ganska lätt för mig. För om jag skulle ha köpt dubb däck så hade jag haft dubb fria framdäck till våren wink

panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

jag tycker att det är väldigt enkelt för mig att välja vilket som är bäst för vinter. har bara haft körkort i nästan 2 år.
men tar absolut ingen risk när det gäller vinter. Det är väldigt väldigt klart för mig att dubbdäck är det som gäller.

vet inte vad ni andra har haft för upplevelser om ni har överlevt med friktions eller vetefan vad annars men det låter väldigt konstigt för mig att välja nått annat än dubbdäck. den har ju små spikar under som fäster sig på is eller har ja fel? hur kan dubbfria däck överleva på is vägar? nya däck kostar ju mycket desutom så varför inte välja ett par nya däck tsammans med helt nya dubbar? man får ju 10mm fräscha däck med dubbar på, Varför riskera ens liv och ens familj? speciellt när många gillar långkörning med bilen till landet eller nått liknande, lika bra att ha dubbat och inte behöva tänka på det.  Jag vet säkert att många gillar att trotsa vintern och vara så kallade ''Hipsters¨¨ bara för att dom gillar att säga att dom kör dubbfritt och att det funkar. men jag tycker det är galet att köra dubbfritt på vinter faktiskt.

ingen behöver ta illa upp. bara min åsikt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2013 · 14 048 Inlägg

panda666 skrev:
jag tycker att det är väldigt enkelt för mig att välja vilket som är bäst för vinter. har bara haft körkort i nästan 2 år.
men tar absolut ingen risk när det gäller vinter. Det är väldigt väldigt klart för mig att dubbdäck är det som gäller.

vet inte vad ni andra har haft för upplevelser om ni har överlevt med friktions eller vetefan vad annars men det låter väldigt konstigt för mig att välja nått annat än dubbdäck. den har ju små spikar under som fäster sig på is eller har ja fel? hur kan dubbfria däck överleva på is vägar? nya däck kostar ju mycket desutom så varför inte välja ett par nya däck tsammans med helt nya dubbar? man får ju 10mm fräscha däck med dubbar på, Varför riskera ens liv och ens familj? speciellt när många gillar långkörning med bilen till landet eller nått liknande, lika bra att ha dubbat och inte behöva tänka på det.  Jag vet säkert att många gillar att trotsa vintern och vara så kallade ''Hipsters¨¨ bara för att dom gillar att säga att dom kör dubbfritt och att det funkar. men jag tycker det är galet att köra dubbfritt på vinter faktiskt.

ingen behöver ta illa upp. bara min åsikt.

Personligen så tycker jag du har rätt. Jag har en gång kört på en annan bil bakifrån i stan med dubbfria däck. Underlaget var is, avståndet var ganska stort och farten var lite mer än styrfart men ändå så smällde det. tror inte denna olycka har hänt om det varit dubbdäck!!! har aldrig mer använt dubbfria däck.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:
jag tycker att det är väldigt enkelt för mig att välja vilket som är bäst för vinter. har bara haft körkort i nästan 2 år.
men tar absolut ingen risk när det gäller vinter. Det är väldigt väldigt klart för mig att dubbdäck är det som gäller.

vet inte vad ni andra har haft för upplevelser om ni har överlevt med friktions eller vetefan vad annars men det låter väldigt konstigt för mig att välja nått annat än dubbdäck. den har ju små spikar under som fäster sig på is eller har ja fel? hur kan dubbfria däck överleva på is vägar? nya däck kostar ju mycket desutom så varför inte välja ett par nya däck tsammans med helt nya dubbar? man får ju 10mm fräscha däck med dubbar på, Varför riskera ens liv och ens familj? speciellt när många gillar långkörning med bilen till landet eller nått liknande, lika bra att ha dubbat och inte behöva tänka på det.  Jag vet säkert att många gillar att trotsa vintern och vara så kallade ''Hipsters¨¨ bara för att dom gillar att säga att dom kör dubbfritt och att det funkar. men jag tycker det är galet att köra dubbfritt på vinter faktiskt.

ingen behöver ta illa upp. bara min åsikt.

Personligen så tycker jag du har rätt. Jag har en gång kört på en annan bil bakifrån i stan med dubbfria däck. Underlaget var is, avståndet var ganska stort och farten var lite mer än styrfart men ändå så smällde det. tror inte denna olycka har hänt om det varit dubbdäck!!! har aldrig mer använt dubbfria däck.

/Benny

körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

Lina-
16 mars 2013 · 1 213 Inlägg

Inga probblem att ta sig fram med dubbfritt på snö/is, inte heller med sommardäck på snö/is.

I stora städer där finns gator som det är förbjudet att köra med dubbdäck, ingen höjdare att ta en omväg när har fel däck monterade.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang