Storstadsfaktorn är ju knepig. Jag kan förstå personer som kör friktion beroende på lagar eller vägunderlag. Där jag kommer ifrån har vi en backe upp till en korsning. Vintertid är det hopplöst med friktionsdäck där. Såvida inte folk med dubbdäck rivit upp isen så är det bara att hoppas på att man slipper bli ståendes och vänta på bilar i korsningen, för i sådana fall blir man ståendes. Visst, ingenting är svart och vitt. Jag har klarat det fint med splitt nya och fräscha friktionsdäck, jag har blivit ståendes med dåliga dubbdäck. Oavsett val av däck så gäller ju planerad körning. Frågan är väl vilket underlag man oftast träffar på, och vilket man allra helst vill ha bäst trafiksäkerhet på. Själv lutar jag åt att det är bättre att ha bra grepp på isigt underlag. Torra fina landsvägar så är det enklare att planera körningen med avstånd osv. Medans isigt underlag så hjälper inte det ett dugg för stannar inte bilen, så stannar inte bilen oavsett om du har 5, 10 eller 50 meter till nästa bil. Så dåliga är inte dubb att man snurrar på torr och fin vinterasfalt. Så jag tycker det väger över för dubbdäck.