Nya vinterdack, friktion eller dubb??

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2013 · 14 042 Inlägg

Lina- skrev:
Inga probblem att ta sig fram med dubbfritt på snö/is, inte heller med sommardäck på snö/is.
I stora städer där finns gator som det är förbjudet att köra med dubbdäck, ingen höjdare att ta en omväg när har fel däck monterade.

Du skojar väl? jag skulle aldrig drömma om att åka med sommardäck på snö/is.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

Lina- skrev:
Inga probblem att ta sig fram med dubbfritt på snö/is, inte heller med sommardäck på snö/is.

I stora städer där finns gator som det är förbjudet att köra med dubbdäck, ingen höjdare att ta en omväg när har fel däck monterade.

lycka till. hoppas du inte tappar kontroll vid nån sväng eller när du gasar lite, när du kör motorväg eller långkörning..men så klart alla får välja vad dom vill. sj skulle ja aldrig riskera köra dubbfritt när det finns dubb

Lina-
16 mars 2013 · 1 213 Inlägg

Vettemannen skrev:

Lina- skrev:
Inga probblem att ta sig fram med dubbfritt på snö/is, inte heller med sommardäck på snö/is.
I stora städer där finns gator som det är förbjudet att köra med dubbdäck, ingen höjdare att ta en omväg när har fel däck monterade.

Du skojar väl? jag skulle aldrig drömma om att åka med sommardäck på snö/is.

/Benny

Nej, körde med sommardäck första vintern med körkort, var 18 då. Farsan gillade inte de, till slut fick jag vinderdäck av honom som vart över när han sålde en bil efter halva vintern.
Även på sommardäck i båda jobbet med lastbilar innan vinterdäckslagen kom för tunga fordon.


panda666 skrev:
lycka till. hoppas du inte tappar kontroll vid nån sväng eller när du gasar lite, när du kör motorväg eller långkörning..men så klart alla får välja vad dom vill. sj skulle ja aldrig riskera köra dubbfritt när det finns dubb

Har aldrig varit med om tillbud pga däcken. Aldrig kört i diket eller varit vållande till någon olycka. Dock så har varit inblande i olyckor, där bilister kört in i lastbilen både bakifrån & framifrån men inte pga däcken, dom bilarna vart totalskrot!

När jag tog bil & lastbilskort, då tjatades de om att man ska anpassa farten till vägerunderlag, däcken & fordonets skick.
Man känner ju vart gränsen går när kör.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

Lina- skrev:

Vettemannen skrev:

Lina- skrev:
Inga probblem att ta sig fram med dubbfritt på snö/is, inte heller med sommardäck på snö/is.
I stora städer där finns gator som det är förbjudet att köra med dubbdäck, ingen höjdare att ta en omväg när har fel däck monterade.

Du skojar väl? jag skulle aldrig drömma om att åka med sommardäck på snö/is.

/Benny

Nej, körde med sommardäck första vintern med körkort, var 18 då. Farsan gillade inte de, till slut fick jag vinderdäck av honom som vart över när han sålde en bil efter halva vintern.
Även på sommardäck i båda jobbet med lastbilar innan vinterdäckslagen kom för tunga fordon.


panda666 skrev:
lycka till. hoppas du inte tappar kontroll vid nån sväng eller när du gasar lite, när du kör motorväg eller långkörning..men så klart alla får välja vad dom vill. sj skulle ja aldrig riskera köra dubbfritt när det finns dubb

Har aldrig varit med om tillbud pga däcken. Aldrig kört i diket eller varit vållande till någon olycka. Dock så har varit inblande i olyckor, där bilister kört in i lastbilen både bakifrån & framifrån men inte pga däcken, dom bilarna vart totalskrot!

När jag tog bil & lastbilskort, då tjatades de om att man ska anpassa farten till vägerunderlag, däcken & fordonets skick.
Man känner ju vart gränsen går när kör.

hehe som ja sa ja hoppas du inte hamnar i en dålig situation nån dag men ja säger rakt ut att nån dag kommer den dagen och du kommer att inse vilken dumhet du gjorde som körde med sommardäck. Hoppas bara du inte dödar nån i trafiken.

DasAuto
16 mars 2013 · 2 751 Inlägg

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:
jag tycker att det är väldigt enkelt för mig att välja vilket som är bäst för vinter. har bara haft körkort i nästan 2 år.
men tar absolut ingen risk när det gäller vinter. Det är väldigt väldigt klart för mig att dubbdäck är det som gäller.

vet inte vad ni andra har haft för upplevelser om ni har överlevt med friktions eller vetefan vad annars men det låter väldigt konstigt för mig att välja nått annat än dubbdäck. den har ju små spikar under som fäster sig på is eller har ja fel? hur kan dubbfria däck överleva på is vägar? nya däck kostar ju mycket desutom så varför inte välja ett par nya däck tsammans med helt nya dubbar? man får ju 10mm fräscha däck med dubbar på, Varför riskera ens liv och ens familj? speciellt när många gillar långkörning med bilen till landet eller nått liknande, lika bra att ha dubbat och inte behöva tänka på det.  Jag vet säkert att många gillar att trotsa vintern och vara så kallade ''Hipsters¨¨ bara för att dom gillar att säga att dom kör dubbfritt och att det funkar. men jag tycker det är galet att köra dubbfritt på vinter faktiskt.

ingen behöver ta illa upp. bara min åsikt.

Personligen så tycker jag du har rätt. Jag har en gång kört på en annan bil bakifrån i stan med dubbfria däck. Underlaget var is, avståndet var ganska stort och farten var lite mer än styrfart men ändå så smällde det. tror inte denna olycka har hänt om det varit dubbdäck!!! har aldrig mer använt dubbfria däck.

/Benny

körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

DasAuto skrev:

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

Personligen så tycker jag du har rätt. Jag har en gång kört på en annan bil bakifrån i stan med dubbfria däck. Underlaget var is, avståndet var ganska stort och farten var lite mer än styrfart men ändå så smällde det. tror inte denna olycka har hänt om det varit dubbdäck!!! har aldrig mer använt dubbfria däck.

/Benny

körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

tycker du verkligen att ja ska köra med svensk vinter med dubbfritt? minns du hur hård denna vinter var? snö och is o skit i minst 3 månader. jag har ingen aning om hur dom andra länderna har det när det är vinter. Dom kanske har riktigt bra system när det blir vinter , tex sandar/saltar/ vet inte vad mer man gör åt det faktiskt.

men här i sverige så blir det olycka garanterat med dubbfritt. säkert många familjer som åkt av vägen pga dubbfritt. Många lastbilar har åkt av vägen pga dubbfritt, säger ju sig självt ffs, kolla hur många bussar har åkt av i år och hur många lastbilar har åkt av vägen i år. skulle det inte va bättre om du hade dubb? eller kedja tom??

it_mutt Avstängd
16 mars 2013 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

DasAuto skrev:

panda666 skrev:
körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

tycker du verkligen att ja ska köra med svensk vinter med dubbfritt? minns du hur hård denna vinter var? snö och is o skit i minst 3 månader. jag har ingen aning om hur dom andra länderna har det när det är vinter. Dom kanske har riktigt bra system när det blir vinter , tex sandar/saltar/ vet inte vad mer man gör åt det faktiskt.

men här i sverige så blir det olycka garanterat med dubbfritt. säkert många familjer som åkt av vägen pga dubbfritt. Många lastbilar har åkt av vägen pga dubbfritt, säger ju sig självt ffs, kolla hur många bussar har åkt av i år och hur många lastbilar har åkt av vägen i år. skulle det inte va bättre om du hade dubb? eller kedja tom??

Tycker du verkligen och helt seriöst att den gångna vintern varit hård? Seriöst?!

Går bra att köra med dubbfritt, även en så "hård" vinter som den gångna. Gå t.o.m alldeles ypperligt att köra med dubbfritt, OM man kör mer med hjärnan än högerfoten.

Skulle nog vilja påstå att det ligger ett stort probleme i att folk tänker "oh, dubbdäck, det är ju som varm asfalt och varmkörda slicks för mig året runt då"

Fine, jag körde inte "långt uppe i norr" i vinter, Östersund var väl där gränsen gick denna vinter.

Senast redigerat av it_mutt (16 mars 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
16 mars 2013 · 2 751 Inlägg

panda666 skrev:

DasAuto skrev:

panda666 skrev:

körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

tycker du verkligen att ja ska köra med svensk vinter med dubbfritt? minns du hur hård denna vinter var? snö och is o skit i minst 3 månader. jag har ingen aning om hur dom andra länderna har det när det är vinter. Dom kanske har riktigt bra system när det blir vinter , tex sandar/saltar/ vet inte vad mer man gör åt det faktiskt.

men här i sverige så blir det olycka garanterat med dubbfritt. säkert många familjer som åkt av vägen pga dubbfritt. Många lastbilar har åkt av vägen pga dubbfritt, säger ju sig självt ffs, kolla hur många bussar har åkt av i år och hur många lastbilar har åkt av vägen i år. skulle det inte va bättre om du hade dubb? eller kedja tom??

Seriöst Sverige är ca 2000km avlångt, det skiljer sig ganska mycket från Malmö till Luleå smile
Visst har vintern varit hård, det är den i Österrike, Schweiz också, de verkar klara sig fint utan dubbdäck, de tvä länder är dessutom alp-länder, ganska mycket hårdare vintrar än Södra och mellersta Sverige, men många verkar tro vi lever på nordpolen eller Antarktis.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Muttley
16 mars 2013 ·

panda666 skrev:

DasAuto skrev:

panda666 skrev:

körde hela denna vinter med min 528 e39 med väldigt bra dubbdäck o tom dom hade problem med fäste ibland..o ni grabbar vågar er på dubbfritt..tror ja inte en sekund på. o säg inte att ni är bättre förare än mig för det är bara bull tycker jag.

antingen så saltar man/sandar man ihjäl sverige eller så kör man dubb..men det spelar inge roll man ska köra me dubb endå

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

tycker du verkligen att ja ska köra med svensk vinter med dubbfritt? minns du hur hård denna vinter var? snö och is o skit i minst 3 månader. jag har ingen aning om hur dom andra länderna har det när det är vinter. Dom kanske har riktigt bra system när det blir vinter , tex sandar/saltar/ vet inte vad mer man gör åt det faktiskt.

men här i sverige så blir det olycka garanterat med dubbfritt. säkert många familjer som åkt av vägen pga dubbfritt. Många lastbilar har åkt av vägen pga dubbfritt, säger ju sig självt ffs, kolla hur många bussar har åkt av i år och hur många lastbilar har åkt av vägen i år. skulle det inte va bättre om du hade dubb? eller kedja tom??

Jag måste nog gå emot dig lite.  Du har bara haft ditt körkort i 2 år.  Du ska för de första lära dig att de är du som kör och inte bilen eller däcken.  De är du som anpassar din bil.

Denna vintern var knappast värre än någon annan vinter dessutom.  Jag kör helt och håller dubbfritt och får köra därefter.  Att köra 40-50 mil om dagen och har 0 tillbud på dubbfritt både inom jobb och privat så talar de kanske för att de är föraren de hänger helt på.

Man ska inte bli överaskad överhuvudtaget.  Titta på tranarpsbron, förarna i den olyckan kunde INTE hantera sina fordon och de höll inga avstånd.

Därav kör man de man bäst vill köra. Så dra inte upp massa skit om att man kör ihjäl folk med dubbfritt,  svensken får lära sig köra helt enkelt.

panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

lol verkligen, kör dubbfritt så mycket ni vill har inget emot det. men vintern kommer överallt i europa och det är ni som kommer ha problem på vägarna. jag tar inga risker o kör med dubb, spelar inge roll ålder och hur länge man har haft körkort, finns dubb för en anledning och det är att det är bättre grepp på is och allround på vinter så punkt slut. Om ni andra är alla schumaher och vill riskera med allround däck och dubbfritt så är det självklart er val.

Att man planerar och kör säkert är väl en annan femma som man kan också göra med dubbdäck, dvs köra med dubb+köra lugnt och planerat. då är man nästan skottsäker. men har man dubbfritt och skulle få för sig att glömma nån dag att köra med hjärna och är trött efter jobb och tar nån risk så är det bye bye, det vet alla.

alla får köra med vad dom vill men tycker det är farligt utan dubb. Bara min åsikt.

skiter i om vägarna blir dåliga för man använder dubb, med all skatt som man betalar borde regeringen bara hålla tyst och hålla folks säkerhet på topp.

Richtenb
16 mars 2013 · 1 359 Inlägg

Du kan anpassa hur mycket du vill när du upptäcker att du kommer glidandes och inte kan göra ett skit. Du kanske kommer på att det kan vara värt att dra i handbromsen, oj det händer visst inget för min friktion mot det glatta underlaget är lika med 0 och den enda bromskraft du har är vindmotståndet. Trots anpassad låg hastighet så kan du inte anpassa fysikens lagar med friktionsdäck. Visst du kan minska skadorna på din bil, dig och eventuellt skadorn på personen som gick över vägen just då genom att anpassa hastigheten. Det har inget att göra med hur länge du haft körkort eller inte.

Situationer uppstår, det kan springa ut en älg eller ett rådjur mitt i vägen och du har då bra mycket högra odds att kunna styra undan med dubbdäck på asfalt än du har med friktionsdäck på glatt underlag.

Friktionsdäck är en kompromiss





tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

DasAuto skrev:

De flesta Europeiska länder kör utan dubb, då kan vi här också göra det, skitsnack om "nordiskt" klimat. Halva Sverige har samma klimat som norra Tyskland eller Danmark. Förstår er som bor uppe i Norrland osv.

tycker du verkligen att ja ska köra med svensk vinter med dubbfritt? minns du hur hård denna vinter var? snö och is o skit i minst 3 månader. jag har ingen aning om hur dom andra länderna har det när det är vinter. Dom kanske har riktigt bra system när det blir vinter , tex sandar/saltar/ vet inte vad mer man gör åt det faktiskt.

men här i sverige så blir det olycka garanterat med dubbfritt. säkert många familjer som åkt av vägen pga dubbfritt. Många lastbilar har åkt av vägen pga dubbfritt, säger ju sig självt ffs, kolla hur många bussar har åkt av i år och hur många lastbilar har åkt av vägen i år. skulle det inte va bättre om du hade dubb? eller kedja tom??

Jag måste nog gå emot dig lite.  Du har bara haft ditt körkort i 2 år.  Du ska för de första lära dig att de är du som kör och inte bilen eller däcken.  De är du som anpassar din bil.

Denna vintern var knappast värre än någon annan vinter dessutom.  Jag kör helt och håller dubbfritt och får köra därefter.  Att köra 40-50 mil om dagen och har 0 tillbud på dubbfritt både inom jobb och privat så talar de kanske för att de är föraren de hänger helt på.

Man ska inte bli överaskad överhuvudtaget.  Titta på tranarpsbron, förarna i den olyckan kunde INTE hantera sina fordon och de höll inga avstånd.

Därav kör man de man bäst vill köra. Så dra inte upp massa skit om att man kör ihjäl folk med dubbfritt,  svensken får lära sig köra helt enkelt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Muttley
16 mars 2013 ·

panda666 skrev:
lol verkligen, kör dubbfritt så mycket ni vill har inget emot det. men vintern kommer överallt i europa och det är ni som kommer ha problem på vägarna. jag tar inga risker o kör med dubb, spelar inge roll ålder och hur länge man har haft körkort, finns dubb för en anledning och det är att det är bättre grepp på is och allround på vinter så punkt slut. Om ni andra är alla schumaher och vill riskera med allround däck och dubbfritt så är det självklart er val.

Att man planerar och kör säkert är väl en annan femma som man kan också göra med dubbdäck, dvs köra med dubb+köra lugnt och planerat. då är man nästan skottsäker. men har man dubbfritt och skulle få för sig att glömma nån dag att köra med hjärna och är trött efter jobb och tar nån risk så är det bye bye, det vet alla.

alla får köra med vad dom vill men tycker det är farligt utan dubb. Bara min åsikt.

skiter i om vägarna blir dåliga för man använder dubb, med all skatt som man betalar borde regeringen bara hålla tyst och hålla folks säkerhet på topp.

Jag påpekade bara för att du överdriver något fruktansvärt.  Lite som aftonbladet hade skrivit.  Dödsdäcken.

Jag har inga problem med mina friktion överhuvudtaget och då är jag långt ute i skogarna och vänder.  Farligt är de aldrig heller smile

panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
lol verkligen, kör dubbfritt så mycket ni vill har inget emot det. men vintern kommer överallt i europa och det är ni som kommer ha problem på vägarna. jag tar inga risker o kör med dubb, spelar inge roll ålder och hur länge man har haft körkort, finns dubb för en anledning och det är att det är bättre grepp på is och allround på vinter så punkt slut. Om ni andra är alla schumaher och vill riskera med allround däck och dubbfritt så är det självklart er val.

Att man planerar och kör säkert är väl en annan femma som man kan också göra med dubbdäck, dvs köra med dubb+köra lugnt och planerat. då är man nästan skottsäker. men har man dubbfritt och skulle få för sig att glömma nån dag att köra med hjärna och är trött efter jobb och tar nån risk så är det bye bye, det vet alla.

alla får köra med vad dom vill men tycker det är farligt utan dubb. Bara min åsikt.

skiter i om vägarna blir dåliga för man använder dubb, med all skatt som man betalar borde regeringen bara hålla tyst och hålla folks säkerhet på topp.

Jag påpekade bara för att du överdriver något fruktansvärt.  Lite som aftonbladet hade skrivit.  Dödsdäcken.

Jag har inga problem med mina friktion överhuvudtaget och då är jag långt ute i skogarna och vänder.  Farligt är de aldrig heller smile

det är ditt liv min vän, ja som sagt riskerar inte min familj en enda sekund utan kör med det säkraste kort.

lika bra köra me dubb eftersom det är alltid is på vinter. och som sagt vill inte nån tar illa upp men tycker det är dumt annars att inte använda dubb. lika bra för vinter är hård,

Muttley
16 mars 2013 ·

Richtenb skrev:
Du kan anpassa hur mycket du vill när du upptäcker att du kommer glidandes och inte kan göra ett skit. Du kanske kommer på att det kan vara värt att dra i handbromsen, oj det händer visst inget för min friktion mot det glatta underlaget är lika med 0 och den enda bromskraft du har är vindmotståndet. Trots anpassad låg hastighet så kan du inte anpassa fysikens lagar med friktionsdäck. Visst du kan minska skadorna på din bil, dig och eventuellt skadorn på personen som gick över vägen just då genom att anpassa hastigheten. Det har inget att göra med hur länge du haft körkort eller inte.

Situationer uppstår, det kan springa ut en älg eller ett rådjur mitt i vägen och du har då bra mycket högra odds att kunna styra undan med dubbdäck på asfalt än du har med friktionsdäck på glatt underlag.

Friktionsdäck är en kompromiss

När de gäller djur och de är blankis så är de skitsamma om du kör med dubb eller trädäck. Hinner man inte så hinner man inte.
Har ändå kört 4 vintrar i yrkestrafik och haft många situationer men aldrig någonsin ett tillbud.    Handbroms kan man glömma att dra i den bilen då de är elektrisk smile 

Jag tillhör de som stannar hellre mer än sällan vid övergångställe även för cyklister och liknande.  Jag försöker föreställa mig att om jag inte saktar ner inför detta hinder så smäller det.  Och de har räddat mig.

Kör även dubbfritt på cadillacen,  hjälpsystemen gör en del men jag känner heller inga problem där.

Muttley
16 mars 2013 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
lol verkligen, kör dubbfritt så mycket ni vill har inget emot det. men vintern kommer överallt i europa och det är ni som kommer ha problem på vägarna. jag tar inga risker o kör med dubb, spelar inge roll ålder och hur länge man har haft körkort, finns dubb för en anledning och det är att det är bättre grepp på is och allround på vinter så punkt slut. Om ni andra är alla schumaher och vill riskera med allround däck och dubbfritt så är det självklart er val.

Att man planerar och kör säkert är väl en annan femma som man kan också göra med dubbdäck, dvs köra med dubb+köra lugnt och planerat. då är man nästan skottsäker. men har man dubbfritt och skulle få för sig att glömma nån dag att köra med hjärna och är trött efter jobb och tar nån risk så är det bye bye, det vet alla.

alla får köra med vad dom vill men tycker det är farligt utan dubb. Bara min åsikt.

skiter i om vägarna blir dåliga för man använder dubb, med all skatt som man betalar borde regeringen bara hålla tyst och hålla folks säkerhet på topp.

Jag påpekade bara för att du överdriver något fruktansvärt.  Lite som aftonbladet hade skrivit.  Dödsdäcken.

Jag har inga problem med mina friktion överhuvudtaget och då är jag långt ute i skogarna och vänder.  Farligt är de aldrig heller smile

det är ditt liv min vän, ja som sagt riskerar inte min familj en enda sekund utan kör med det säkraste kort.

lika bra köra me dubb eftersom det är alltid is på vinter. och som sagt vill inte nån tar illa upp men tycker det är dumt annars att inte använda dubb. lika bra för vinter är hård,

Vad du överdriver.  Jag tar inte illa upp.  Jag ger dig min erfarenhet.  Du har som sagt bara kört 2 år och mår bra att höra lite olika historier.

DasAuto
16 mars 2013 · 2 751 Inlägg

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
lol verkligen, kör dubbfritt så mycket ni vill har inget emot det. men vintern kommer överallt i europa och det är ni som kommer ha problem på vägarna. jag tar inga risker o kör med dubb, spelar inge roll ålder och hur länge man har haft körkort, finns dubb för en anledning och det är att det är bättre grepp på is och allround på vinter så punkt slut. Om ni andra är alla schumaher och vill riskera med allround däck och dubbfritt så är det självklart er val.

Att man planerar och kör säkert är väl en annan femma som man kan också göra med dubbdäck, dvs köra med dubb+köra lugnt och planerat. då är man nästan skottsäker. men har man dubbfritt och skulle få för sig att glömma nån dag att köra med hjärna och är trött efter jobb och tar nån risk så är det bye bye, det vet alla.

alla får köra med vad dom vill men tycker det är farligt utan dubb. Bara min åsikt.

skiter i om vägarna blir dåliga för man använder dubb, med all skatt som man betalar borde regeringen bara hålla tyst och hålla folks säkerhet på topp.

Jag påpekade bara för att du överdriver något fruktansvärt.  Lite som aftonbladet hade skrivit.  Dödsdäcken.

Jag har inga problem med mina friktion överhuvudtaget och då är jag långt ute i skogarna och vänder.  Farligt är de aldrig heller smile

det är ditt liv min vän, ja som sagt riskerar inte min familj en enda sekund utan kör med det säkraste kort.

lika bra köra me dubb eftersom det är alltid is på vinter. och som sagt vill inte nån tar illa upp men tycker det är dumt annars att inte använda dubb. lika bra för vinter är hård,

om du nu är så säkerhetsmedveten så skippa köra bilen över huvud taget då det i sig är det farligaste du kan utöva, att börja drälla om hur andra som inte har dubbdäck inte är säkerhetsmedvetna är skitsnack. Bevisa för mig att dubbdäck är bättre än friktionsdäck på torr eller blöt asfalt?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 mars 2013 · 14 042 Inlägg

Det viktigaste tycker jag är att man kör bil lika mycket med huvudet som med fötterna. Kör man som om man skulle ha sommardäck på vintern så har man kommit långt. Sedan kan ju oturen vara framme då det varken hjälper med sommardäck, dubbfritt eller dubbat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
16 mars 2013 ·

Vettemannen skrev:
Det viktigaste tycker jag är att man kör bil lika mycket med huvudet som med fötterna. Kör man som om man skulle ha sommardäck på vintern så har man kommit långt. Sedan kan ju oturen vara framme då det varken hjälper med sommardäck, dubbfritt eller dubbat.

/Benny

De är precis så de ligger till.  Men de går inte riktigt in.  Och folk stressar och de är ju faktiskt de som oftast gör att misstagen görs också.

panda666
16 mars 2013 · 4 250 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

Jag påpekade bara för att du överdriver något fruktansvärt.  Lite som aftonbladet hade skrivit.  Dödsdäcken.

Jag har inga problem med mina friktion överhuvudtaget och då är jag långt ute i skogarna och vänder.  Farligt är de aldrig heller smile

det är ditt liv min vän, ja som sagt riskerar inte min familj en enda sekund utan kör med det säkraste kort.

lika bra köra me dubb eftersom det är alltid is på vinter. och som sagt vill inte nån tar illa upp men tycker det är dumt annars att inte använda dubb. lika bra för vinter är hård,

Vad du överdriver.  Jag tar inte illa upp.  Jag ger dig min erfarenhet.  Du har som sagt bara kört 2 år och mår bra att höra lite olika historier.

överdriver inte alls haha:)

men ni verkar iaf ha era egna uppfattningar så ja kommer inte argumentera/skriva mer här smile att ja kört 2 år var bara att säga för att vara ärlig från min sida. betyder ingenting. kunde ha sagt att ja kört i 10 år men endå skulle ni säga samma saker;)

men kör hur ni vill. trevlig helg

Rensvinf
16 mars 2013 · 528 Inlägg

Storstadsfaktorn är ju knepig.  Jag kan förstå personer som kör friktion beroende på lagar eller vägunderlag.  Där jag kommer ifrån har vi en backe upp till en korsning.  Vintertid är det hopplöst med friktionsdäck där. Såvida inte folk med dubbdäck rivit upp isen så är det bara att hoppas på att man slipper bli ståendes och vänta på bilar i korsningen,  för i sådana fall blir man ståendes.  Visst, ingenting är svart och vitt. Jag har klarat det fint med splitt nya och fräscha friktionsdäck, jag har blivit ståendes med dåliga dubbdäck. Oavsett val av däck så gäller ju planerad körning. Frågan är väl vilket underlag man oftast träffar på, och vilket man allra helst vill ha bäst trafiksäkerhet på. Själv lutar jag åt att det är bättre att ha bra grepp på isigt underlag.  Torra fina landsvägar så är det enklare att planera körningen med avstånd osv. Medans isigt underlag så hjälper inte det ett dugg för stannar inte bilen, så stannar inte bilen oavsett om du har 5, 10 eller 50 meter till nästa bil. Så dåliga är inte dubb att man snurrar på torr och fin vinterasfalt.   Så jag tycker det väger över för dubbdäck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang