Nya vinterdack, friktion eller dubb??

Evildan
16 mars 2013 ·

I ett nummer av försvarets motorklubbs medlemstidning som jag satt och bläddrade i senast i går på lunchen hade dom gjort ett jämförelsetest mellan Nokian Hakka 7 samt Hakka R i samma dimension på samma bil med samma förare, så som ett seriöst däcktest genomförs för att få bort variabler.
Vid samtliga test var däcken jämnbördiga förutom just inbromsning på asfalt, där var Hakka7 sämre.

Så läs igenom flertalet tester och jämför däck av liknande kvalité och ta sedan en slutsats.
Ett friktionsdäck har även en större greppande däcksyta då dubben tar en del av anliggningsytan i ianspråk, därav kan ett friktionsdäck ha flera sajpningar som i sin tur ger ett ökat fäste.

Att det krävs dubbdäck i norr låter väldigt motsägelsefullt?
Är det mera ishalka i norra landet med en lägre snittemperatur?
Vilket i sin tur innebär färre tödagar?
Vilket i sin tur innebär mindre is på vägen och oftare snövägar?
Där har vi redan konstaterat att dubbdäck inte gör någon nytta utan att mönsterrensningen är den avgörande faktorn.

Constantine
16 mars 2013 · 679 Inlägg

Kör dubb på Saaben, men det är bara för att det följde med när jag köpte bilen. Men man läser mycket test nu och de bästa vinterdäcken är nästan alltid de dubbfria, men sen kan man inte tro att bara för att man har dubbar så kan man köra hur man vill, vilket många tror och förlitar sig på. Nej bort med dubbdäcken säger jag bara.

_DamnIt R1 driver!
16 mars 2013 · 5 128 Inlägg

Undrar hur det kommer sig att jag klara mig så bra på friktionsdäck, när dom tydligen är odugliga enligt alla? Kör i snitt 30mil/dag på friktion, och har aldrig haft problem med bromssträcka, grepp eller framkomlighet. Har snarare haft lättare att komma fram än mina kollegor som har dubbdäck, och då är ändå 80% landsvägskörning och små gruvägar.

Så jag tycker man lika bra kan ha friktion!

it_mutt Avstängd
16 mars 2013 · 10 388 Inlägg

_DamnIt skrev:
Undrar hur det kommer sig att jag klara mig så bra på friktionsdäck, när dom tydligen är odugliga enligt alla? Kör i snitt 30mil/dag på friktion, och har aldrig haft problem med bromssträcka, grepp eller framkomlighet. Har snarare haft lättare att komma fram än mina kollegor som har dubbdäck, och då är ändå 80% landsvägskörning och små gruvägar.

Så jag tycker man lika bra kan ha friktion!

Ja o man kan ju fundera på hur ens mänskligheten överlevde ALLS innan lagen kom till i slutet på 90-talet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang