Rquired
Allmänt envis
18 mars 2013
· 12 512 Inlägg
Westergren skrev:
zemet skrev:
Westergren skrev:
Lånar tråden lite om det går bra. Hur är M6 som bil i övrigt? Vad bör man tänka på vid köp? Har hört lite om växellådan, eller kopplingen för att vara mer exakt. Har sett flera annonser då kopplingen är bytt redan vid te.x 8000 mil. Är det människan som har orsakat kopplingsproblemet eller är det enkelt så att den lär bytas ofta? Några andra saker som är värd att tänka på?
Sen, hur pass stötig är den? Vill gärna ha lite komfort blandat med bra väghållning eller är det M5:an som gäller då?
På M5an så kan man ju ställa fjädringen som man vill ha den, om man vill ha mjuk lr hård dvs. Skulle tro att det är samma på en M6a.
Okej, tack för svaret visste att det fanns på M5:an, så kollade på ett youtube-klipp och det visade sig finnas på M6:an också
Några fler som vet hur det är med kopplingen samt hur M6:an är som bil i övrigt?
Räkna med hög förbrukning, BMW´s siffror på 1.5L/mil blandad körning är inte realistiskt utan de vill ha 2L/mil åtminstone. Upptill så skall den ha lite olja, inte mycket men motorn är byggd för att ta lite grand och det är ingen olja du köper på macken utan dyra droppar. Småpengar i sammanhanget dock, men bra att veta.
Angående kopplingen så sliter SMG i kombination med så hög effekt helt enkelt rejält på kopplingen, visst beror det på hur man kör men ett kopplingsbyte vid 8-10.000mil får nog ses som normalt och inte ett tecken på buskörning. Tänk på att ett byte kostar motsvarande en månadslön för många, runt 20.000:- får du räkna med och på fel verkstad (En med hög timtaxa) kan det kosta klart mer.
Så dyra är dem men har du råd är det en fantastiskt rolig bil, och bekväm även på långresor vågar jag påstå. Fjädringen är fast men det hör till biltypen och blir inte obekvämt. Men jag rekommenderar dig att räkna och fundera mer än en gång innan ett köp eftersom en 650i (ex.) dricker kanske hälften så mycket, kostar inte en bråkdel så mycket i drift och har riktigt bra prestanda den med. Mycket mer körglädje per krona skulle en del hävda även om en BMW M-modell självklart är något extra.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.