Våren 2012 köptes en otroligt fin Supra MKIV NA i England med hjälp av min kompis Erick här på garaget. Bilen hade rullat knappa 7000 fullt dokumenterade mil och bilen var i grymt bra skick både in och utvändligt. Efter att ha rullat som bruksbil hela förra säsongen, och fått stryk både fem och 10 gånger vid lite spontana motorvägsrace infann sej behovet efter mer effekt! Och så började det.. Glöm inte att prenumerera på tråden! :D
Kopplat lite vakuumslangar och t-kors, ena går till laddtrycksmätaren och andra till dumpen. BTR:en ska bytas också, vi har ju en SARD liggandes
Erick satte dit en gummituta på oljeslangen så att den inte ska skava mot ventil/kamremskåpan
Sen byggde Erick klart värmeskölden som ska sitta ovanför turbon
I rostfritt
Värmeskölden på plats
Är tajt men det är allt ett par mm glipa först mellan turbon till plåten och sen mellan plåten och silikonslangen Får hoppas det räcker, annars får vi bygga om mer.
Riktigt kul projekt att följa, seriöst bygge! Förstår däremot inte hur ni kan arbeta en timme om dagen på vardagar och hinna med såhär mycket, keep up the good work!
Erick svetsade dit en nippel på tryckröret direkt efter turbons utlopp, till wastegaten.
Jag svetsar lite till på downpipen..
En till fläns för lambda. Orginal sitter två st, och iom att vi ska starta på orginalsprutet behövs båda. I framtiden kommer troligen bara den bakre lambdapluggen där användas, och dessa två får var sitt täcklock helt enkelt.
Erick lindade downpipen med värmestrålningsbandage iom att det ligger lite nära torpeden på ett ställe där
Sen slog jag på motoroljan
Lambdasonderna på plats
Och slangen till wastegaten påskruvad
Och även en nippel på insugsröret som sitter mellan turbo och luftfilter
Allt ihopskruvat!
Allt på plats
Det vi saknar i skrivande stund är en liter automatlådeolja samt en slangklämma mellan insugsröret och silikonslangen som sitter på turbon. Detta fixas strax..
Sen e det på med framhjulen och provköra den lite på gården imorgon.. innan vi fortsätter med att fixa bränsle och motorstyrning osv
_Razze_ skrev: Riktigt kul projekt att följa, seriöst bygge! Förstår däremot inte hur ni kan arbeta en timme om dagen på vardagar och hinna med såhär mycket, keep up the good work!
Roligt att du uppskattar vårt bygge
Ja vi börjar vanliga jobbet kl 8 på dagarna så vi e här 7 varje morgon och bygger en timme innan jobbet.
Normalt går ju sjukt mkt tid till klurande och funderande hur man ska lösa saker och ting, men Erick går och klurar hela dagarna iom att vi går förbi bilen hela tiden då vår verkstad inte e så stor Så när vi väl ska bygga är det fullt fart med att göra och ingen dötid med att fundera så att säga
Nu har vi varit ute och kört en sväng, allt verkar lira bra och det läcker ingenstans Dock kan vi inte gasa på så mkt eftersom det e orginal styrbox i fortfarande
Nu har Erick varit i farten, och BTR och Oljecatchtank på plats!
Här satt orginalbtr:en
Erick svetsade till ett fäste, som håller både nya btr:en och oljecatchtanken
Grädde
Finfint!
Kom GÄRNA med förslag, åsikter, synpunkter, berömm, klagomål, idéer om det e nåt ni ser, funderar på eller har nån fiffig förbättring man kan göra osv!!
Btw nån som har tips på ett piggyback som är hyffsat plugnplay?