Trängselskatt (Gbg), vad tycker Du om det?

engolf
19 mars 2013 · 3 235 Inlägg

Jag har sökt, men hittade inga trådar med liknanden innehåll.

I Göteborg blir nu flera hundra tusen bilister rånade på betydliga belopp i form av så kallad tränselskatt. Vad tycker folk om det egentligen? Nu har jag läst om att det är flera kameror som har saboterats och beskjutits med paintball, och det visar ju bara att folk har svårt att svälja den extra utgiften.
Ni som kör i Göteborg, vad betalar ni i månaden/året?
Trängsel är ju varken vara eller tjänst, och beskatta en bilkö tycker jag var blant det dummaste man faktiskt kunde göra.

Grabber Dagdrömmare
19 mars 2013 · 2 836 Inlägg

Du tydligen har inte kört bil i Norge... Men det ligger nåt i det, folk vill inte betala mer helt enkelt men sabotage gör inte saken bättre då hela systemet ska tydligen vara "avbetald" efter 25 år i bruk!!!
Ska dom pengarna gå till väg bygge o underhåll så kan jag ta dom extra kronor som i mitt fall kan vara 50-100kr i månaden men o andra sidan bor jag inte i Gbg.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Audi_powah
19 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Senast redigerat av Audi_powah (19 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Grabber Dagdrömmare
19 mars 2013 · 2 836 Inlägg

Audi_powah skrev:

+1!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
karlberg92
19 mars 2013 · 279 Inlägg

iden är Bra men placeringen av stationerna är riktigt jävla idiotisk...

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!
Naikon Trummis
19 mars 2013 · 404 Inlägg

Grabber skrev:
Du tydligen har inte kört bil i Norge... Men det ligger nåt i det, folk vill inte betala mer helt enkelt men sabotage gör inte saken bättre då hela systemet ska tydligen vara "avbetald" efter 25 år i bruk!!!
Ska dom pengarna gå till väg bygge o underhåll så kan jag ta dom extra kronor som i mitt fall kan vara 50-100kr i månaden men o andra sidan bor jag inte i Gbg.

Nja, det skulle ta cirka 1 år att tjäna in kostnaden som det kostade för att införa trängselskatten.

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Nja, "easy as that" är det nog inte. Det är ju en bra idé att minska trafiken och få fler att åka kollektivt.
Tyvärr spelar Västtrafik i en liga för sig, och är kanske inte den mest fungerande kollektivtrafiken i landet direkt.

Sen fungerar inte trängselskatten på samma sätt i Göteborg som i Stockholm. I Stockholm har man bara satt upp trängselstationerna så att man drabbas om man ska in i innerstan. Om du endast ska förbi Stockholm kan du ta till exempel Essingeleden.

I Göteborg är det så smart att du kan inte passera Göteborg på något sätt utan att råka ut för trängselskatt. Min far bor utanför Göteborg, och jobbar utanför Göteborg. Ändå måste han betala trängelskatt när han i princip bara ska passera utanför själva city. Skulle han ta kollektivtrafik hade det tagit ca 2,5 timmar istället för 30 min som det tar med bil.

Så visst, hade trängselskatten endast varit till för centrala Storgöteborg så hade jag gått med på det, men nu är det bara löjligt att man inte ens kan köra förbi utan att betala.

KinazzZ
19 mars 2013 · 235 Inlägg

Idioti! Man betalar vägtrafikskatt för sitt fordon en gång/flera gånger om året för att bruka vägarna. Finns ingen mening med att betala mer bara för trafiken är hög. Sänk politikernas löner å gör iordning alla dåliga vägar istället. Förstår att folk i götet är förbannade som fan.

Även försäkringspremien är högre för de som bor nära stora trafikleder.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
FLindgren
19 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Klagade man inte när förslaget låg framme har man inget att säga i efterhand heller tycker jag:P

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Unleash
19 mars 2013 · 370 Inlägg

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Senast redigerat av Unleash (19 mars 2013)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi_powah
19 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Unleash skrev:

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Man kan samåka för att få ner kostnaden, turas om att köra, åka pendel, åka tåg.. Finns alltid möjligheter om man tänkt utanför ramarna. Men återigen, folk är alldeles för lata för att ens tänka utanför ramarna utan det enda de kan är att klaga och se ner på systemet. Som föregående sa, om man inte klagade och protesterade då förslaget om trängsellskatt låg på bordet, då borde man knipa igen även nu och betala för sig.

Eller, sälj bilen så slipper du klaga och betala ett enda öra pga skatten. Ingen tvingar oss att köra bil dagligen haha wink

Förresten, det rör sig bara om en mindre summa pengar, så ännu en anledning till att bara köra på, betala och göra rätt för sig.

Senast redigerat av Audi_powah (19 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
cewee
19 mars 2013 · 349 Inlägg

Unleash skrev:

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Riktigt bra sagt. Det är skillnad på teori och praktik...

Unleash
19 mars 2013 · 370 Inlägg

Audi_powah skrev:

Unleash skrev:

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Man kan samåka för att få ner kostnaden, turas om att köra, åka pendel, åka tåg.. Finns alltid möjligheter om man tänkt utanför ramarna. Men återigen, folk är alldeles för lata för att ens tänka utanför ramarna utan det enda de kan är att klaga och se ner på systemet. Som föregående sa, om man inte klagade och protesterade då förslaget om trängsellskatt låg på bordet, då borde man knipa igen även nu och betala för sig.

Eller, sälj bilen så slipper du klaga och betala ett enda öra pga skatten. Ingen tvingar oss att köra bil dagligen haha wink

Förresten, det rör sig bara om en mindre summa pengar, så ännu en anledning till att bara köra på, betala och göra rätt för sig.

Du förstår inte problematiken, hade du sagt samma sak om dom la skatten på bensinen istället?
höjt bensinpriset istället för trängselskatt

E: Förövrigt har det ingenting med att göra rätt eller fel för sig

Senast redigerat av Unleash (19 mars 2013)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi_powah
19 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Unleash skrev:

Audi_powah skrev:

Unleash skrev:
Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Man kan samåka för att få ner kostnaden, turas om att köra, åka pendel, åka tåg.. Finns alltid möjligheter om man tänkt utanför ramarna. Men återigen, folk är alldeles för lata för att ens tänka utanför ramarna utan det enda de kan är att klaga och se ner på systemet. Som föregående sa, om man inte klagade och protesterade då förslaget om trängsellskatt låg på bordet, då borde man knipa igen även nu och betala för sig.

Eller, sälj bilen så slipper du klaga och betala ett enda öra pga skatten. Ingen tvingar oss att köra bil dagligen haha wink

Förresten, det rör sig bara om en mindre summa pengar, så ännu en anledning till att bara köra på, betala och göra rätt för sig.

Du förstår inte problematiken, hade du sagt samma sak om dom la skatten på bensinen istället?
höjt bensinpriset istället för trängselskatt

Priset på bensin kommer att öka rejält, så det behöver vi inte oroa oss över. Kommer en tid då vi alla önskar och kommer att säga " minns du när bensinen bara kostade 15kr/L" och då kanske den kostar tex 20kr/L.. Så även den tiden kommer tongue

E: syftade på folk som tex vandaliserar kameror osv då jag skrev att man ska göra rätt för sig. Att vandalisera samhället kostar bara mer i slutändan då de ökar skatterna på annat håll för att täcka alla repetitioner osv. E n ond cirkel wink

Senast redigerat av Audi_powah (19 mars 2013)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
KinazzZ
19 mars 2013 · 235 Inlägg

FLindgren skrev:
Klagade man inte när förslaget låg framme har man inget att säga i efterhand heller tycker jag:P

De som beslutat detta skiter väl i om x antal tusen klagar, de kommer ju ändå åka på leden varje dag. Mer pengar i kassan är de enda de bryr sig om. Allt handlar om pengar numera. Men man hävdar krafitgt att de är för miljöns skull...

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Evildan
19 mars 2013 ·

KinazzZ skrev:

FLindgren skrev:
Klagade man inte när förslaget låg framme har man inget att säga i efterhand heller tycker jag:P

De som beslutat detta skiter väl i om x antal tusen klagar, de kommer ju ändå åka på leden varje dag. Mer pengar i kassan är de enda de bryr sig om. Allt handlar om pengar numera. Men man hävdar krafitgt att de är för miljöns skull...

Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Givetvis kommer det att påverka miljön i positiv riktning då många kanske tänker sig för en extra gång innan dom åker till stan, kanske storhandlar istället för många småköp, kanske samåker osv.

Trängselskatten tas ut Mån-Fre kl06:00-18:29 övriga tider tas det inte ut någon kostnad så ni kan fortfarande förpesta innerstaden kvällstid och helger sladdandes runt korvkiosken eller ha räkfrossa, vad vet jag vad ni räkfiskare och torskhandlare på baksidan roar er med wink

Audi_powah
19 mars 2013 · 1 515 Inlägg

Evildan skrev:

KinazzZ skrev:

FLindgren skrev:
Klagade man inte när förslaget låg framme har man inget att säga i efterhand heller tycker jag:P

De som beslutat detta skiter väl i om x antal tusen klagar, de kommer ju ändå åka på leden varje dag. Mer pengar i kassan är de enda de bryr sig om. Allt handlar om pengar numera. Men man hävdar krafitgt att de är för miljöns skull...

Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Givetvis kommer det att påverka miljön i positiv riktning då många kanske tänker sig för en extra gång innan dom åker till stan, kanske storhandlar istället för många småköp, kanske samåker osv.

Trängselskatten tas ut Mån-Fre kl06:00-18:29 övriga tider tas det inte ut någon kostnad så ni kan fortfarande förpesta innerstaden kvällstid och helger sladdandes runt korvkiosken eller ha räkfrossa, vad vet jag vad ni räkfiskare och torskhandlare på baksidan roar er med wink

+1!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Unleash
19 mars 2013 · 370 Inlägg

Evildan skrev:

KinazzZ skrev:

FLindgren skrev:
Klagade man inte när förslaget låg framme har man inget att säga i efterhand heller tycker jag:P

De som beslutat detta skiter väl i om x antal tusen klagar, de kommer ju ändå åka på leden varje dag. Mer pengar i kassan är de enda de bryr sig om. Allt handlar om pengar numera. Men man hävdar krafitgt att de är för miljöns skull...

Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Givetvis kommer det att påverka miljön i positiv riktning då många kanske tänker sig för en extra gång innan dom åker till stan, kanske storhandlar istället för många småköp, kanske samåker osv.

Trängselskatten tas ut Mån-Fre kl06:00-18:29 övriga tider tas det inte ut någon kostnad så ni kan fortfarande förpesta innerstaden kvällstid och helger sladdandes runt korvkiosken eller ha räkfrossa, vad vet jag vad ni räkfiskare och torskhandlare på baksidan roar er med wink

Som många här inte verkar förstå så beskattas e6:an som går igenom gbg... sthlm har väl ringleder att köra på men det finns inte i gbg utan bara en väg om du ska till t ex oslo

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Evildan
19 mars 2013 ·

Unleash skrev:

Evildan skrev:

KinazzZ skrev:

De som beslutat detta skiter väl i om x antal tusen klagar, de kommer ju ändå åka på leden varje dag. Mer pengar i kassan är de enda de bryr sig om. Allt handlar om pengar numera. Men man hävdar krafitgt att de är för miljöns skull...

Nu ska vi räta ut begreppen lite:

Vem har beslutat om trängselskatt?
Riksdagen.

Vad består riksdagen av?
Folkvalda politiker.

Vem väljer dessa?
Röstberättigade svenska medborgare.

Ergo: Majoriteten av röstberättigade medborgare vill alltså ha det så här, så fungerar en demokrati.

Givetvis kommer det att påverka miljön i positiv riktning då många kanske tänker sig för en extra gång innan dom åker till stan, kanske storhandlar istället för många småköp, kanske samåker osv.

Trängselskatten tas ut Mån-Fre kl06:00-18:29 övriga tider tas det inte ut någon kostnad så ni kan fortfarande förpesta innerstaden kvällstid och helger sladdandes runt korvkiosken eller ha räkfrossa, vad vet jag vad ni räkfiskare och torskhandlare på baksidan roar er med wink

Som många här inte verkar förstå så beskattas e6:an som går igenom gbg... sthlm har väl ringleder att köra på men det finns inte i gbg utan bara en väg om du ska till t ex oslo

Jo då, det är redan skrivet så tidigt som i inlägg #6 av Naikon och upprepades i #9 av dig (Unleash) att trängselskatten även kommer att få erläggas på genomfartsleden igenom Götet, antagligen för att få bort det av många onödiga åkandet som gör att det blir kö på E6 vissa tider på dygnet.

Ställer då en motfråga: Har du förstått att detta är beslutat av en framröstad majoritet?

Sthlm har essingeleden som går rätt igenom byn och den är tyvärr inte trängselbeskattad (ännu) trots dessa timslånga köer utan där sitter kamerorna innanför avfarterna.

engolf
19 mars 2013 · 3 235 Inlägg

Grabber skrev:
Du tydligen har inte kört bil i Norge... Men det ligger nåt i det, folk vill inte betala mer helt enkelt men sabotage gör inte saken bättre då hela systemet ska tydligen vara "avbetald" efter 25 år i bruk!!!
Ska dom pengarna gå till väg bygge o underhåll så kan jag ta dom extra kronor som i mitt fall kan vara 50-100kr i månaden men o andra sidan bor jag inte i Gbg.

Studerar i Oslo:)

Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2013 · 2 959 Inlägg

Audi_powah skrev:

Unleash skrev:

Audi_powah skrev:
Idéen trängsellskatt kom för att folk ska tänka om och samåka/åka kommunalt/cykla osv istället för att åka bil en sträcka som man annars kan gå. Finns bara positiva aspekter om du tittar över hela den idéen: friskare människor, mindte utsläpp, friskare natur osv osv.. Du kan säkert skriva ner hur mycket som helst på den positiva sidan. Det enda negativa är att folk är för lata och snåla enligt mig.

Antingen betalar man avgiften och håller käften och sedan fortsätter åka bil. Eller om man är för snål så får man ta sig fram på annat sätt helt enkelt.

Easy as that haha! smile

Ja idéen är så men så ser inte verkligheten ut, man beskattar e6:an som är genomfartsled och tungt trafikerad där det inte finns en annan väg att köra (det finns iofs men långa omvägar).

Men om du kan gå e6:an eller cykla so be my guest

Man kan samåka för att få ner kostnaden, turas om att köra, åka pendel, åka tåg.. Finns alltid möjligheter om man tänkt utanför ramarna. Men återigen, folk är alldeles för lata för att ens tänka utanför ramarna utan det enda de kan är att klaga och se ner på systemet. Som föregående sa, om man inte klagade och protesterade då förslaget om trängsellskatt låg på bordet, då borde man knipa igen även nu och betala för sig.

Eller, sälj bilen så slipper du klaga och betala ett enda öra pga skatten. Ingen tvingar oss att köra bil dagligen haha wink

Förresten, det rör sig bara om en mindre summa pengar, så ännu en anledning till att bara köra på, betala och göra rätt för sig.

Du bor knappast i Gbg-trakten eller?

Pendel? En sån har vi inte.
Tåg finns runt om staden och till centralen.
Turas om att köra? Turas om med vem?
Om man bor på södra sidan stan och arbetskollegan på norra så kan man inte samåka?

Sen till det som sagts här redan....att ställa en såkallad trängeselskattstation på E6:an är sjukt, hur kan man beskatta en Europaväg som alla i övriga landet behöver köra.

Jag kan förstå grejen med att sätta stationerna på infarterna till stadskärnan för att får lite bättre miljö osv men nu står dom på helt jävla fel ställen

Nää jag vägrar betala av principskäl och dom gånger jag måste göra ett ärende via en station dagtid så kör jag hoj eller åker med andra skyltar
Skit på er stadskassan och miljöpolitiker!

Senast redigerat av Busgrabb (19 mars 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang