23 mars 2013
Trådstartare
Hej. Jag har bromsproblem på min 518 E34 från -95.
Jag bytte bromsok höger fram, luftade därefter. Det underliga är, att det blev aldrig bra efter detta. Har bytt bromsok flera gånger tidigare på massor utav bilar. Problemet ter sig såhär: Jag är ute och kör, bromspedalen tar längst ner och då med dålig bromskraft. Pumpar jag däremot en gång till på pedalen så tar den bra. Värt att nämna är att om jag trycker till pedalen riktigt fort så bromsar den helt ok.. Däremellan så tappar den trycket och blir helt svampig om jag inte använder bromsen på en stund.
Jag har luftat alla fyra hjul, i rätt ordning. Jag har ABS på bilen, så har även provat att ha bilen igång.
Har luftat med 2-manna metoden, och även med en slang från luftnippeln och ner i en petflaska med bromsvätska i för att förhindra att den drar tillbaks luft. När bilen är avstängd är bromsen kanon. Värt att nämna: När jag luftat med genomskinlig slang då har det kommit luft, har luftat i timmar. Luftat ur flera deciliter bromsvätska ur varje ok.. Har kontrollerat alla anslutningar så de är täta..
Har heller inte trampat pedalen i bott vid luftning, då kan ju huvudcylindern skjuta packningarna.
Vad tror ni? Om huvudcylindern vore paj skulle jag väl inte ha kanon broms vid andra tredje pumpet samt vid avstängd bil?
Tips mottages tacksamt!
Mvh
Senast redigerat av Beemer92 (23 mars 2013)