På väg mot drifting! Från första körningen och vidare!

Visar min väg från första körningen till drifting på tävlingsnivå! Om det går enligt planerna...
  • 37 Följare
  • 20 968 Visningar
  • Projektet avslutat 23 juli 2014
-Gustav-
15 juni 2014 · 174 Inlägg

Jaha! Varvstoppet är där det ska vara igen. Ingen aning om varför maskin sänkte det men så länge det håller sig på 7000 så är jag nöjd tongue

HURSOMHELST!
När vi körde upp på släpvagnen så rök det lite om maskin...
Idag startade jag upp bilen och varmkörde den och den ryker fortfarande när man tar upp den på höga varv och släpper av. Tog loss tryckrören från turbo och intercooler... olja... Lossade luftfiltret och kände på turbinhjulet.... glapp... Såååå turborenovering är nog på sin plats!

Vi får se om jag hinner få tillbaka turbon innan nästa körning på Gröndal tongue

-Gustav-
27 juni 2014 · 174 Inlägg

Nye turbon sitter på plats och han har fått gå lite om kvällarna som inkörning och känns bra.
Fin är den också ;D

Imorgon beger vi oss iväg för att titta på lite proffs som tävlar och på söndag ska vi ge på med maskin igen big_smile
Hoppas på fint väder men verkar ju inte så lovande.

Ska bli kul och hoppas maskin håller ihop big_smile

-Gustav-
1 juli 2014 · 174 Inlägg

Turbon levererade i helgen! Gick sjukt fint hela dagen!

Det vi har känt av förut är att varvstoppet sänks och nu vet vi nog varför! När han når ungefär 100 grader på vattnet så sänker han stoppet till 6-6500 varv och vid 110 grader ungefär sänker han det till 5000. När man åker ett par varv och kylåker så höjer han det till normala 7000. Vet inte om det kan vara insugstempen men vad jag kan se på mätarna så hänger det ihop med vattentempen. Dock kanske man ska koppla upp sig på sprutet och kolla loggar.

Såååå kylet bör uppgraderas så han håller nere vattentempen bättre. Det känns mer troligt att det är det som han känner av framför insugstempen men vad vet jag tongue


Kan även avslöja att det finns en liten tanke i mitt sinne att bygga på en 940 i vinter men det återstår att se. Vore kul att byta upp sig lite från 240 karossen...

Kastar upp ett par bilder från helgen

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-70f55ea6091d9dcaa31b8ff560077c01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/191/190509/190509-d8e124d6595c49026070ad224ec7b5ce.jpg

Dennisdenko
1 juli 2014 · 91 Inlägg

Nej! 240 är så mycket coolare, enligt mig iaf smile!
Skaffa ett stort eftermarknads kyl, så löser sig nog problemen

Fan, jävla oflyt hela tin!
Volvo 740 GL "Våfflan" (1988)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
2 juli 2014 · 687 Inlägg

Lämna med 240!! smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
-Gustav-
10 juli 2014 · 174 Inlägg

Framtiden är oviss tongue Men jag lämnar nog 240in och drifting också faktiskt!
Känner att jag vill testa på något annat och framförallt att sätta ihop en egen bil. Sen kanske det blir drifting med den också men tanken är väl vagnsbok i drifting och kanske time attack. Vet inte riktigt vad det finns för klasser att köra i inom time attack eller om det kanske finns något annat att köra men det ska jag kolla upp innan man börjar.

Hursomhelst så är det en 940 som gäller ( högst troligt ) och en T5R motor som ska hitta ner i den. Racingbur och allt vad det innebär. Rent banbygge helt enkelt. Håller på med budget och tidsplan men kort sagt så kommer det ta en stund big_smile Vore kul att tävla i nåt men kanske bara blir busbil att köra med på bandagar...
Tänker lägga upp ett nytt projekt på den utifall att någon vill följa det smile

240in är därmed ute för försäljning snart! ( Intresserade får gärna höra av sig )

MEN!

Först ska vi köra en sista gång med maskin! I helgen ska jag preppa den inför Driftbash #4 den 27de juli!
Hoppas på fint väder och mycket folk big_smile

Over and out!

-Gustav-
21 juli 2014 · 174 Inlägg

Jaha!

Jakten efter en 940 eller 960 är igång och annons på 240in är ute. Dock kommer jag i veckan montera en ny termostat och köra igenom kylarrens för att se om maskin går lite kallare på söndag smile
Roligare att sälja en maskin som fungerar utan problem.

Kommer komma en ny tråd för den nya maskin men jag kommer inte börja riva ur den bilen innan 240in är såld smile

På söndag kör vi! Taggad som fasen!

Denniz_ Turbo?
21 juli 2014 · 440 Inlägg

Får hoppas på att de går vägen (eller på bredden?), lycka till i helgen smile

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
-Gustav-
21 juli 2014 · 174 Inlägg

Det ska det väl göra big_smile Lär ta ett tag men så länge man inte ger upp så smile
Hehe tror inte man kan hålla sig från att åka lite på bredden wink
Tack!

-Gustav-
23 juli 2014 · 174 Inlägg

Okej! Planer är väl till för att ändras eller hur ??

Bilen är såld och köparen får den på fredag och därmed så avslutar jag denna tråden!

Kul och extremt lärorik tid med bilen och nu ska det bli grymt intressant att bygga egen maskin efter mina egna önskemål!

En ny tråd kommer skapas för det nya projektet som blir en Volvo 940 med en (troligen) 2.5T femma i.
Mycket glasfiber och stark maskin kommer det bli wink

Hoppas de som följer här kan vara intresserade av att följa min nya tråd som kommer dyka upp så fort jag köpt 940in smile

Over and out!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang