Fåglar och färg

Skogis Mr Peter
1 juni 2005 · 33 Inlägg

En sak har jag undrat över mycket länge. Det är nämligen så att innan hade jag en blå bil. Denna utsattes konstant för massa fågelspillning. Nu har jag en svart bil och har märkt att spillningsgraden på bilen har minskat avsevärt. Har även haft en gul bil och även här var spillningsgraden liten. Nu undrar jag: Finns det verkligen ett samband mellan fågelspillning och färg på lacken?

Peter

Markus_C Kart & Mätningstekniker
1 juni 2005 · 701 Inlägg

Tror jag inte, men va noga med att ta bort det då du får det. Du får märken i lacken om du inte gör det. tar max 12h och sen har du märken.

Humlan
1 juni 2005 · 238 Inlägg

Det kan finnas en förklaring på detta... Den blå och den gula bilen, vad var det för bilmodell?

A B E C E D E
chrizz Administratör
1 juni 2005 · 11 783 Inlägg

Jag läste någonstans att fåglar siktar på vatten. Vet inte alls om det stämmer eller inte, men det skulle isåfall kunna vara en förklaring wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
redlable
1 juni 2005 · 52 Inlägg

chrizz: haha sturt skön..

Senast redigerat av redlable (1 juni 2005)

CrazyLord
1 juni 2005 · 46 Inlägg

Läste faktiskt någonstans att fåglar föredrar att bubba på vissa bilfärger. Röd och Blå var de färger som vart mest utsatta. Kommer dock inte ihåg om det fanns någon förklaring.

Skogis Mr Peter
1 juni 2005 · 33 Inlägg

Det var en Benz. En SLK 230 kompressor. Men det kvittar nog. Har märkt detta på fler blå bilar. Blått kanske ser ut som vatten för fåglarna?

Humlan
1 juni 2005 · 238 Inlägg

Jag jämför med mitt arbete, är inom båtbranschen och syr bla kapell. Där finns det två anledningar till varför vissa båtar är väldigt utsatta för fåglar medans andra inte är det. Den ena är revirgränser och den andra är höjden på i detta fall båten. Det kan alltså räcka med att din grannes båt/bil är 10 cm lägre än din så blir din bil fullständigt nerkladdad medans grannens är ren. Kan också nämna att fåglar undviker att skita (ursäkta uttrycket) över vatten då spillningen är delvis till för att markera revir. Hamnar det i vatten luktar det inte...

Mitt inlägg i debatten....

A B E C E D E
Rasmus_bjo
1 juni 2005 · 224 Inlägg

Aaaah tur man har en Vit bil big_smile

Ford Focus ST-Line 2018
Skogis Mr Peter
1 juni 2005 · 33 Inlägg

Aha Humlan. Det var ett mycket intressant inlägg.

BoraV6
2 juni 2005 · 677 Inlägg

Hade en röd bil som var mycket mer utsatt än mina andra bilar, på samma parkering.
Tror också det har med färgen att göra.

Bargis
2 juni 2005 · 86 Inlägg

Kan ju också vara så att fåglarna tyckte att dessa bilar var ena riktiga "skit-bilar"  smile

Ford Mondeo (2011)
Humlan
2 juni 2005 · 238 Inlägg

Tror att fåglarna är mer primitiva än så. Tanken att dom skulle tänka "ah, en röd bil, den bombar vi" är lite långsökt. Det är mer troligt att din parkeringsplats ligger på revirgräns eller under ett träd eller en lyktstolpe. 

Ett något udda ämne för ett bilforum.....wink

A B E C E D E
Skogis Mr Peter
2 juni 2005 · 33 Inlägg

Tyckte ändå att det var en lite intressant sak att ta upp. Det handlar ju ändå om bilar och lacken. En kul liten sak jag har undrat liksom wink

bdahl Säljare
2 juni 2005 · 341 Inlägg

Jag trodde fåglar bara sket och "sket" i vart det landa nån stans... men dom kanske är mer komplicerade än så big_smile

Mrx_racer
2 juni 2005 · 43 Inlägg

undvik att parkera bilen under ett träd..där uppifrån har fåglarna ett perfekt target..mvh//mackan

Volvo 850 (1994)
ludde__mannen draminbil.nu
2 juni 2005 · 1 382 Inlägg

fåglarna tänker nog knappast "en röd il den bombar vi" nee men dom tänker nog inte heller "den där bilen är 10cm högre än den andra så den bomar vi"
för jag tror inte att tänker ordet bil överhuvudtaget! tongue

loudness
3 juni 2005 · 4 554 Inlägg

man borde skjuta alla luftburna djur.. olyckligt lottad som jag är så e farsan biodlare... vilket medför att 3 miljoner bil dagligen flyger över min betta.. den e röd på morgonen och gul på kvällen... dessutom finns de ju fåglar.. å dom försvinner inte ens när kattaset sitter på huven och gör sandiga tassar på huven.. ne får bli vapenlicens och en silo myggspray för dom asen:D

Humlan
3 juni 2005 · 238 Inlägg

Det med 10 cm var en parallell till båtarna. dom sätter sig gärna på högsta punkt

A B E C E D E
Aero T16
6 juni 2005 · 1 327 Inlägg

Har hört med att BLÅ färg är den värsta färgen att ha med fåglar i närheten. Tror det finns lite sanning i det med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang