Högnivå till lågnivå

EriX_
26 mars 2013 · 176 Inlägg

Tjenare har en S80 med det stora ljud paketet med en HU-801 huvudenhet har länge haft funderingar på att slänga in ett slutsteg och en baslåda i bilen för att kunna kräma på lite extra big_smile

Men många säger att det är mycket problem med att få in det på dessa orginal stereo då det inte finns låg-nivå eller remote!!

Tänkte nu då dra en vanlig cabel till en vanlig knapp så man får stänga av slutsteget manuellt.
Men när det gäller låg nivån stötte jag på ett problem.... efter som det inte finns tänkte jag köpa en hög-nivå till låg-nivå omvandlare finns ju på biltema billigt MEN... Måste jag då ge upp 2 av mina högtalare för att kunna koppla in denna omvanlare eller är det bara att koppla in den på samma som T.e.x högtalarna på hatthyllan???

hade varit mycket intressant om ni kommer med andra förslag man kan göra annars!! vill helst inte ge upp några högtalare för att kunnna få ett bas paket då får det va smile

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Lowpass
26 mars 2013 · 1 224 Inlägg

EriX_ skrev:
Tjenare har en S80 med det stora ljud paketet med en HU-801 huvudenhet har länge haft funderingar på att slänga in ett slutsteg och en baslåda i bilen för att kunna kräma på lite extra big_smile

Men många säger att det är mycket problem med att få in det på dessa orginal stereo då det inte finns låg-nivå eller remote!!

Tänkte nu då dra en vanlig cabel till en vanlig knapp så man får stänga av slutsteget manuellt.
Men när det gäller låg nivån stötte jag på ett problem.... efter som det inte finns tänkte jag köpa en hög-nivå till låg-nivå omvandlare finns ju på biltema billigt MEN... Måste jag då ge upp 2 av mina högtalare för att kunna koppla in denna omvanlare eller är det bara att koppla in den på samma som T.e.x högtalarna på hatthyllan???

hade varit mycket intressant om ni kommer med andra förslag man kan göra annars!! vill helst inte ge upp några högtalare för att kunnna få ett bas paket då får det va smile

Nej, inga högtalare behöver ges upp. Kablarna skarvas på befintliga högtalarkablar som "snor" signalen

i-vtec Do you?
EriX_
26 mars 2013 · 176 Inlägg

Okey så bara att skarva det på sladdarna som går till högtalarna på hatthyllan då? smile

förlorarar man mycket på detta sett igenom att använda sig av denna amvandlare istället för att byta ut huvudenheten till en med låg-nivå?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Lowpass
26 mars 2013 · 1 224 Inlägg

Ja, se till att du kopplar rätt så blir allt bra.

Av egen erfarenhet får man renare ljud och frekvenser eftersom att detta kan ställas in genom HU också. Men annars så funkar detta utmärkt smile
Remoten kan du koppla till tändning, cigg uttag eller annat som sätts igång när bilen är igång

i-vtec Do you?
EriX_
26 mars 2013 · 176 Inlägg

okey smile tänkte annars kan man väll skaffa ett 4 kanals slut steg där man driver 2 st 12" och dom på hatthyllan så behöver man ju inte sno från dom från hatt hyllan eftersom då kan man ju bara koppla dom från hatthyllan dir till slutsteget!?? borde inte det funka lika bra för då kan får jag ju dels ut bättre ljud på 6`5orna på hatthyllan???

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Ljudbyggaren Montör
26 mars 2013 · 6 Inlägg

EriX_ skrev:
okey smile tänkte annars kan man väll skaffa ett 4 kanals slut steg där man driver 2 st 12" och dom på hatthyllan så behöver man ju inte sno från dom från hatt hyllan eftersom då kan man ju bara koppla dom från hatthyllan dir till slutsteget!?? borde inte det funka lika bra för då kan får jag ju dels ut bättre ljud på 6`5orna på hatthyllan???

Varför inte ett steg som har inbyggd högnivå med AUTO-ON så slipper du krångla OCH spara en del pengar, för en omvandlare med lite kvalitet kostar en dryg femhundring!!

Sen undrar jag om inte din HU-801 har utgång för lågnivå!

Importör av: Audio System, Gladen Audio, Mosconi
Webshop Ljudbyggaren
Swedenrockers Living life on two wheels.....
26 mars 2013 · 835 Inlägg

801 har lågnivå ut med remote.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Volvo-nisse Kluraren
26 mars 2013 · 90 Inlägg

Omvandlare från högnivå till lågnivå bygger man väl själv i värsta fall....
Vet inte vad Biltema tar för en men rör sig om lite motstånd i stora drag...
Ska ha en ritning på en sådan någonstans i gömmorna från när en annan pyssla med bilstereo " alltså på 1900 talet typ wink "

Volvo V70N "Skalman" (2004)
Volvo S40 2,0i "Morris" (1998)
Volvo 744 "Shrek" (1986)
Ljudbyggaren Montör
26 mars 2013 · 6 Inlägg

Volvo-nisse skrev:
Omvandlare från högnivå till lågnivå bygger man väl själv i värsta fall....
Vet inte vad Biltema tar för en men rör sig om lite motstånd i stora drag...
Ska ha en ritning på en sådan någonstans i gömmorna från när en annan pyssla med bilstereo " alltså på 1900 talet typ wink "

Och tyvärr finns det en del färdiga omvandlare på marknaden som inte fungerar.

Har man extern orginalförstärkare så kan jag lova att många av de billigare brinner upp!
Många fixar ej heller att sumera aktiva signaler, sen ska vi inte snacka om alla de som klipper .... stänger .... spelar ....stänger ... spelar när man krämar på i nya moderna system!

Ett säkert kort är Mosconis HLA-Slim / HLA-Dual om man endast har en spelare i fronten.

http://www.mosconi.se/tillbehor.html

Har man extern förstärkare tex B&O så är man tvingad till HLA-Sum eller HLA-4Pro från samma tillverkare!

http://www.mosconi.se/processorer.html

Importör av: Audio System, Gladen Audio, Mosconi
Webshop Ljudbyggaren
Swedenrockers Living life on two wheels.....
26 mars 2013 · 835 Inlägg

http://www.backesljud.se/bilspecifika-t … aadaptrar/
Nr1: Om OEM-steg saknas eller ej ska användas längre
Nr2: Om OEM-steg finns och ska behållas

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
EriX_
26 mars 2013 · 176 Inlägg

Swedenrockers skrev:
http://www.backesljud.se/bilspecifika-tillbehor/volvo/lagnivaadaptrar/
Nr1: Om OEM-steg saknas eller ej ska användas längre
Nr2: Om OEM-steg finns och ska behållas

Okej jag har ju det stora ljud paketet i min S80 så borde ju finnas Orginal steg i den så det får väll bli 2an då!
men det finns ingen Låg-nivå eller remote redan på stereon då? så man måste köpa denna adaptern då?

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
Swedenrockers Living life on two wheels.....
26 mars 2013 · 835 Inlägg

Jo, det finns ju men båda delar sitter i en DIN-kontakt. Adaptern gör bara om lågnivån och remoten fysiskt, den ändrar inga signalnivåer eller liknande.
Det går att bygga en egen adapter med kabel, lågnivåkontakter och en DIN-kontakt men frågan är ju om man ids...

EriX_ skrev:
Okej jag har ju det stora ljud paketet i min S80 så borde ju finnas Orginal steg i den så det får väll bli 2an då!
men det finns ingen Låg-nivå eller remote redan på stereon då? så man måste köpa denna adaptern då?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
erictheviol
16 april 2013 · 3 Inlägg

Eller så kper man En iso och en kovirt och BYTER den dära äckel sterion smile

Volvo 940 "-.-" (1992)
Volvo 945 (1993)
EriX_
16 april 2013 · 176 Inlägg

erictheviol skrev:
Eller så kper man En iso och en kovirt och BYTER den dära äckel sterion smile

Jo men svårt att få tag i en stereo ram till 2-DIN tänker inte slänga in en 1-DIN.
ska jag slänga in en annan stereo blir det en 2-din och få tag i en sån ram är inte lätt har hittat annars en stereo från bluepower som är medellanpassad till S80 funderar på den faktiskt

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
EriX_
24 april 2013 · 176 Inlägg

har nu planer på att byta ut stereon mot en enkel DIN frågan nu som jag ställer är finns det en ISO adapter så man kan använda ratt knapparna och så... Och det sitter ju en orginal slutsteg i bilen är det någon speciell kontakt man behöver för att få den så man kan koppla in den till en lågnivå??

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
lighter22
25 april 2013 · 436 Inlägg

EriX_ skrev:
har nu planer på att byta ut stereon mot en enkel DIN frågan nu som jag ställer är finns det en ISO adapter så man kan använda ratt knapparna och så... Och det sitter ju en orginal slutsteg i bilen är det någon speciell kontakt man behöver för att få den så man kan koppla in den till en lågnivå??

jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare och kolla på detta:

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

riktigt bra kvalitet och klockren installation!

i annat fall: https://www.cdbilradio.se/fp1006-p-1070-c-235.aspx

där har du ram för att montera dubbel din i din s80!

Senast redigerat av lighter22 (25 april 2013)

lighter22
25 april 2013 · 436 Inlägg

lighter22 skrev:

EriX_ skrev:
har nu planer på att byta ut stereon mot en enkel DIN frågan nu som jag ställer är finns det en ISO adapter så man kan använda ratt knapparna och så... Och det sitter ju en orginal slutsteg i bilen är det någon speciell kontakt man behöver för att få den så man kan koppla in den till en lågnivå??

jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare och kolla på detta:

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

riktigt bra kvalitet och klockren installation!

i annat fall: https://www.cdbilradio.se/fp1006-p-1070-c-235.aspx

där har du ram för att montera dubbel din i din s80!

ang inkoppling av knappar etc kan det bli svårt är helt beroende på stereon du kopplar in finns dem som har möjligheten till det men dem flesta har det inte. men kontakta cdbilradio vet att dem har fruktansvärt bra koll på detta.

EriX_
25 april 2013 · 176 Inlägg

lighter22 skrev:

lighter22 skrev:

EriX_ skrev:
har nu planer på att byta ut stereon mot en enkel DIN frågan nu som jag ställer är finns det en ISO adapter så man kan använda ratt knapparna och så... Och det sitter ju en orginal slutsteg i bilen är det någon speciell kontakt man behöver för att få den så man kan koppla in den till en lågnivå??

jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare och kolla på detta:

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

riktigt bra kvalitet och klockren installation!

i annat fall: https://www.cdbilradio.se/fp1006-p-1070-c-235.aspx

där har du ram för att montera dubbel din i din s80!

ang inkoppling av knappar etc kan det bli svårt är helt beroende på stereon du kopplar in finns dem som har möjligheten till det men dem flesta har det inte. men kontakta cdbilradio vet att dem har fruktansvärt bra koll på detta.

okej tack jo jag har haft funderingar på en från bluepower faktiskt har kollat in den några gånger man får ju säkert stereo för pengarna om man säger som så..

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!
lighter22
25 april 2013 · 436 Inlägg

EriX_ skrev:

lighter22 skrev:

lighter22 skrev:

jag tycker du ska ta dig en ordentlig funderare och kolla på detta:

http://www.bluepower.se/sv/produkter/lj … tereo.html

riktigt bra kvalitet och klockren installation!

i annat fall: https://www.cdbilradio.se/fp1006-p-1070-c-235.aspx

där har du ram för att montera dubbel din i din s80!

ang inkoppling av knappar etc kan det bli svårt är helt beroende på stereon du kopplar in finns dem som har möjligheten till det men dem flesta har det inte. men kontakta cdbilradio vet att dem har fruktansvärt bra koll på detta.

okej tack jo jag har haft funderingar på en från bluepower faktiskt har kollat in den några gånger man får ju säkert stereo för pengarna om man säger som så..

det får du kollegan känner ägaren därifrån och har installerat en sån stereo i sin V70 ap grym! så du kommer att bli nöjd är juh egentligen bara en fråga om pengar! snackar du med han så löser han dessutom så att alla knappar etc fungerar som dem ska!

it_mutt Avstängd
25 april 2013 · 10 388 Inlägg

De flesta stereo idag har väl iofs möjligheten att koppla in ratt"fjärren"/multifunktionsratten? Om inte annat via en adapter?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang