3596
Sök

Kopplingbyte volvo s60 2,4d

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Är som sagt dax för ett kopplingsbyte på kärran.
Har autotech programvara som enligt dom ska lämna 225hk & 470nm.

Är det någon som vet ifall det är skillnad på kopplingen vad dom tål på 2,4d och d5an? Och iså fall att d5ans skulle passa på 2,4d?

Alternativet är att köpa original lamell med annan tryckplatta. Men då är frågan vilken tryckplatta ska man köpa?

Eller ska man helt enkelt köpa en original kopplingssats...?

Ringde volvo men han kunde inte säga ifall d5ans passade på min. Han bad mig vända mig till mekonomen/AD bildelar för tydligen så har dom lite mer uppgifter vad som passar till vad. De kunde heller inte kolla upp detta....

Snälla hjälp mig, blir så trött på detta.. sad

/Bingo


904 Inlägg
27 mars 2013
#2
Varför inte en koppling från t5 eller R

AUTOTECH S60 power

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#3
Blyfot_Racing skrev:
Varför inte en koppling från t5 eller R

Jo visst, men är det 100 att den passar?

Då t5an är 6 växlad och min 5 växlad. Något som skiljer då? Splines etc?


904 Inlägg
27 mars 2013
#4
Det ä ju sant men t5 finns väl med 5växel låda

AUTOTECH S60 power

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 mars 2013
#5
Dom tidiga T5orna har M56 (5-växlade lådan). Tror bytet till M66 skedde när motorn uppdaterades till 260Hk

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#6
Sant.. smile
Hörde med Sam Bilmode idag och fick en offert på 11 000.. Endast material.
Då hade han tagit fram ett kitt med 4 puckad sinter, tryckplatta och urtrampningslager..
Och skulle då hålla för runt 465nm.

vad pallar t5ans koppling då?
Senast redigerat av bingokrull (27 mars 2013)


904 Inlägg
27 mars 2013
#7
T5 har ju 250 hk orginal så det bör den väl palla

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
27 mars 2013
#8
Jag körde ju orginal kopling på min Italien import hade gått 19 tusen när jag börja trimma Max effekt låg jag nog mellan 350-400hk det höll två år tills jag stog still å gjorde en kamkazi start då ville den inte va med länge så länge du kör normalt så håller det

AUTOTECH S60 power

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#9
Min har bara gått 14k mil och kört med autotech programvaran i kanske 1,5-2 månader nu.
Och kopplingen är redan sleten. Blir ju en helt annorlunda körstil med en diesel, bottendraget är ju för jävla gött när man ligger på lite högre växel, vilket sliter mer på koplingen vad jag hört, än att man petar ner 2 växlar på en bensinare..


904 Inlägg
27 mars 2013
#10
Pucko mig fatta inte att det va en disel sorry då kanse du skulle kolla närmare på d5 eller kan inte dom på autotech ge nåt tips

AUTOTECH S60 power

60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#11
haha big_smile Drog iväg ett mail till dom nu, för de har ett kitt som pallar 500nm till alla bensinare men finns inget till diesel bilarna.. Så får se vad dom säger.

Men det är samma med Sam Bilmode, de har ett kitt som ska palla 525nm, står också att det bara är till bensinare.
Och fick ju ett pris på 11. Så det verkar som det är lite annorlunda med kopplingen på nåt vis på diesel bilarna.. Och DYRARE!


60 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#12
__Mackee__ skrev:
Olika art nr på mekonomen på 2,4d och d5 så d5 lär ha nåt bättre kört ca 1500mil med min v70 med samma programvara 2,4d funkar hur fint som helst sinter lamell skulle inte jag vilja ha i en bruksbil.
Ang bara 14k mil säger inget allt beror på körstilen  smile
Hade jag vart du hade jag bett att få kolla på båda två hos mekonomen kolla så måtten är samma är de inte de hade jag slängt på en org igen smile

Okok
Har hört att det ska vara jobbigt att köra med sinter.

Men tack så mycket så ska jag ta och kika på det också smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 mars 2013
#13
Du ska ju klara dig med originalkopplingen. Den är ju trots allt bara "chippad". Jag kan inte komma på någon bil som inte klarar en chippning med originaldelar. Det är ju de trimfirmorna vinner på, att det är enkelt smile

Och ja, det är jobbigt att köra med sinter. Det blir väldigt irriterade i längden, speciellt om man har bilen som bruksbil. smile
Senast redigerat av F4S4N (28 mars 2013)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

4 824 Inlägg
28 mars 2013
#14
bingokrull skrev:
Är det någon som vet ifall det är skillnad på kopplingen vad dom tål på 2,4d och d5an? Och iså fall att d5ans skulle passa på 2,4d?

eftersom 2,4D och D5 är exakt samma motor med olika programvaror så passar det jätte bra wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

60 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#15
Jo vet, men då d5an är 6 växlad och min 5 och de har olika artnr på mekonomen så blir jag fortfarande tveksam smile

Ska kolla närmare på detta i veckan, nu får man tagga för Elmia imorgon big_smile


4 824 Inlägg
29 mars 2013
#16
då måste dom ha kollat på olika årsmodeller för dom gamla är ju 5 växlade medans dom nya är 6 växlade.
vad har du för årsmodell på din?
varför går du inte bara in i närmsta volvobutik och köper en ny där istället för frågar på diverse firmor som inte verkar ha nån koll över huvud taget?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

60 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#17
Nopp, jag har -09 och den är 5 växlad.. Medans samma årsmodell av en d5a är 6 växlad. Samma med automaten till 2,4d är 6 stegad.. Ringde volvo men han kunde inte svara på de jag ville veta..

Ingen verkar ju ha koll...


4 824 Inlägg
29 mars 2013
#18
verkar väldigt konstigt att 2,4D skulle vara 5 växlad medans D5 är 6 växlad.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

60 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#19
Håller med, men så är det tongue


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
31 mars 2013
#20
Känns väldigt märkligt att en såpass ny "D4" är 5-växlad. Pappas 2.4D är 6 växlad. Det är en 08.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök