3144
Sök

Saab Entusiaster - Tips!

71 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#1
Önskar lite hjälp av er som är Saab kunniga.
Jag har alltid gillat Saab, och är främst inriktad på antingen:

* 9000 Aero 2.3T (225 hk) eller
* 900 2.0T (185 hk) 94-98 årsmodell.

Vilken av dessa bilar bör man välja motormässigt? Nu menar jag inte att Aeron har mest effekt original, för original det kommer ingen av dom att vara efter mitt besök hos Maptun.
Det jag vill veta är vilken av dessa som är tryggast att trimma. Steg 5 är intressant och ger
340 hk/510 nm på 9000 Aeron, samt
320 hk/430 nm på 900 2.0Tn.

Vilken av dom bör jag lägga pengarna på om jag vill ha steg 5 och hoppas på bästa hållbarhet?
Eller är det för -nackdelar med båda modellerna?

Att växellådor är mindre kända för Saab är ovesäntligt, nu är det endast motorn jag undrar över.

Tacksam för svar!
Mvh Nicke

preem pump
836 Inlägg
21 oktober 2006
#2
ett ord 9000
big_smile

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Saab nörd
224 Inlägg
22 oktober 2006
#3
Jag antar att motorkoden på Aerons motor är B234. Har hört att deras bottendelar är stabila. Klarar 400-500Hk utan modifiering. JonTe skrev de i en annan tråd.

Saab For Life!

Ölbryggare
339 Inlägg
22 oktober 2006
#4
Jadu, en 900 är väl inte så jätte kul att ha så mycket effekt i vad jag vet..Så jag skulle ju defenitivt köpa mig en 9000 aero...


3 295 Inlägg
22 oktober 2006
#5
utseende och interiört så tycker jag att det är 9000 aero du ska ha! bilder på inredning finns land mina bilder..


355 Inlägg
22 oktober 2006
#6
Håller med de andra. 9000 aero...

Sedan.. en Aero är en Aero är en Areo...


Mvh Jonas

Mvh Jonas

71 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#7
Okej. Aero är ju alltid Aero. Sant.

Är det nåt särskilt man ska lyssna på (motorn) innan man köper en. Nåt särskilt missljud eller liknande man bör vara aktsam över innan man lägger upp pengarna?

381 Inlägg
22 oktober 2006
#8
9000 Aero hade jag tagit. Var och kollade på en 9000 Turbo sport "Aero" innan jag köpte min 9-3 Aero. Går riktigt bra och är riktigt snygga att titta på!


14 Inlägg
22 oktober 2006
#9
Skulle nog också satsa på en 9000 om du ska trimma du får nog ner lite mer hästar i backen med tankte på storleken.

202 Inlägg
22 oktober 2006
#10
Definitivt 9000 Aero.
Har själv ägt en med maptun steg 6.
Bortser man från lådan så äre kanonbilar.

Bottendelen pallar med mkt innan den ger vika. Trimvänliga motorer minst sagt.

5 710 Inlägg
23 oktober 2006
#11
Klart du skall ha en 9000 med steg 5 wink

Motorerna är "T5" bägge två... d.v.s det är stabila grejjer.
Dock har B234:an en fördel med sina 3dl extra motorvolym.
Tänker man dessutom in chassibiten skulle jag föredra 9000 även där.

MVH Jonas
..............

SAAB-Dåre
192 Inlägg
23 oktober 2006
#12
9000 aero ska du ha om du ska trimma! den håller ju bäst

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

35 Inlägg
23 oktober 2006
#13
ja tycker att du borde välja 900an  roligare bil att köra och lite lättare och inte lika ( GUBBIGT ) utsende !!!


355 Inlägg
23 oktober 2006
#14
Saab_kungen skrev:
ja tycker att du borde välja 900an  roligare bil att köra och lite lättare och inte lika ( GUBBIGT ) utsende !!!

Roligare i den bemärkelsen att bilen går som en kåt orm över vägen ja....


Mvh Jonas

Mvh Jonas

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
31 mars 2010
#15
utan tvekan 9000!!!
de håller säger alla,bilmekaniker,entusiaster mm
kolla med pajjon här inne,han har nått 620hästar.....hehehe

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)


Sök