2171
Sök

Pysande ljudet?

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
30 mars 2013
LeafBox skrev:
Om du vill bli läkare, tänker du börja med kirurgiska ingrepp om du inte ens kan någonting om hur kroppen funkar?

För människokroppen och förbränningsmotorn är ju samma sak, jo. Dessutom kan du läsa varje bok du hittar och se varje film som finns om turbo, men du kan ju inte säga att "Jag kan turbokonvertera" om du aldrig har gjort det...

Aja, nog om det

543 Inlägg
30 mars 2013
olof102 skrev:
Gissar isåfall på att Mustangen din använder sig av MAF sensor (luftmassemätare) och då går det inte att använda öppen avlastningsventil.

Endast bilar med MAP (sensor som mäter trycket i insuget) kan ha öppen AV. Faktiskt rätt få bilar idag som använder sig av MAP sensor.

Va?
Jag har luftmassemätare på min skyline GTS25T och det fungerar alldeles utmärkt med en öppen dumpventil.
De flesta som kör skyline har luftmassemätare och öppna dumpar så det vore märkligt att det inte skulle gå.
Givetvis finns det dom som kör eftermarknadssprut med map-sensor osv..

Trött och bitter?? javisst!

342 Inlägg
30 mars 2013
tobbeh78 skrev:
olof102 skrev:
Gissar isåfall på att Mustangen din använder sig av MAF sensor (luftmassemätare) och då går det inte att använda öppen avlastningsventil.

Endast bilar med MAP (sensor som mäter trycket i insuget) kan ha öppen AV. Faktiskt rätt få bilar idag som använder sig av MAP sensor.

Va?
Jag har luftmassemätare på min skyline GTS25T och det fungerar alldeles utmärkt med en öppen dumpventil.
De flesta som kör skyline har luftmassemätare och öppna dumpar så det vore märkligt att det inte skulle gå.
Givetvis finns det dom som kör eftermarknadssprut med map-sensor osv..

Har du luftmassemätaren placerad på trycksidan av turbosystemet? ja då fungerar det, men majoriteten har LMM placerad precis efter luftfilterboxen och det resulterar sakta med säkert till en död katalysator.
Långsiktigt kan man även råka ut för motorskada.
Anledningen = LMM mäter upp luften som sugs in i turbon, när du kliver av gasen kommer den uppmätta luften skickas ut i avlastningsventilen. Styrsystemet har ingen koll på detta och bilen får förhöjt lambda under dumpskedet (går fett).

543 Inlägg
30 mars 2013
olof102 skrev:
Har du luftmassemätaren placerad på trycksidan av turbosystemet? ja då fungerar det, men majoriteten har LMM placerad precis efter luftfilterboxen och det resulterar sakta med säkert till en död katalysator.
Långsiktigt kan man även råka ut för motorskada.
Anledningen = LMM mäter upp luften som sugs in i turbon, när du kliver av gasen kommer den uppmätta luften skickas ut i avlastningsventilen. Styrsystemet har ingen koll på detta och bilen får förhöjt lambda under dumpskedet (går fett).

Nope skylinen har luftmassemätare direkt efter luftfiltret, känner dock inte till att någon har råkat ut för motorskada pga öppendump, visst om katten tar stryk har jag inte koll på då jag kör med ett decat-rör.
Vad jag har sett i loggarna från min bredbandslambda så går den inte fett när jag kliver av.
Så detta var iaf nytt för mig.
Senast redigerat av tobbeh78 (30 mars 2013)

Trött och bitter?? javisst!

Ubåtsingenjör
7 360 Inlägg
30 mars 2013
kul tråd ..

rekomenderar ts att kolla på denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=vFwdmrEqFkM

Sök