31 mars 2013
Trådstartare
Hej!
Har en Audi A3 2.0 TDI (140 hk motorn), uttagen 2005-07 som jag upplever lite problem med kopplingen. Jag hoppas att någon ska kunna ge mig lite ljus och vägledning i vardagen om hur jag går vidare.
Jag är den andra ägaren och jag känner den tidigare ägaren mycket väl och vet att den är skött och servad (behörig verkstad, dock ej Audi). Den har gått 13.000 mil och kam-remmen ska vara bytt.
Damask och lager på vänster drivknut var trasigt här i höstas och det byttes. Besktigade bilen dagen efter jag fick tillbaka den varpå beskiktningskillen visar för mig att den som bytt det skruvat åt det för hårt, damasken satt snett på och det var fettigt. In med bilen igen till samma verkstad som fixade det. Osäker på om detta är relevant men kanske.
I alla fall, kopplingen... Jag måste trampa ner pedalen rejält i botten för att den ska koppla ur och jag uppskattar att den börjar knipa när jag är ett par cm ovan golvet. Vet med mig att andra som kört bilen tycker den är jobbig och att man lätt får motorstopp. Själv har jag "lärt mig" den, men kanske slirar för mycket på kopplingen.
Främst när jag sitter i sega köer och varvar på lite granna (1000-1300 kanske) så kommer ett väldigt obehagligt ljud som jag inte riktigt kan förklara. Verkar komma från framvagnen och låter lite som en rem som slirar på en rulle. Jag har tyvärr även lyckats återskapa det här om dagen när jag hade lite för låg hastighet, helt urtrampat och skulle slira upp kopplingen på 3;an. Samma ljud. Reaktionen var direkt att trampa ur direkt.
Jag tycker även det har blivit mer motstånd att lägga i 1, 2 och 3:ans växel (både växla upp och ner).
Jag förstår att det är svårt att ge mig ett svar på vad det är för oljud jag hör, eller är det någon som haft liknade problem? Finns det några "vanliga saker att testa" för att göra lite felsökning?
Erfarenheten av Audi är delad, senast ansåg Audi att jag behövde byta alla klossar och skivor. På besiktningen 2 dagar senare frågade jag om detta varpå han visade mig och sa att skivor och klossar var i helt OK skick och inte behövde bytas. Jag söker därför lite information här så att jag har mer kött på benen vid en eventuellt diskussion med en verkstad.
Tack på förhand!