4496
Sök

200sx Driftingbil S-W-A-T.se | Slutet av en tidsödande drifter |

Fullspecad dritfingbil, laglig för gatan med inreggad fullbur och besiktigad som den står i nuläget. Finns inte mycket mer att säga,utan kika in min tråd. Bjuder på mycket mot och medgångar.(mest motgångar)

69 236 Visningar
Uppdaterades senast 15 juli 2014
829 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#121
Ja,vi kör en kort sammanfattning på vad som hänt.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1460157_10151967528145733_1552905579_n.jpg


755 Inlägg
6 november 2013
#122
Scoore skrev:
Ja,vi kör en kort sammanfattning på vad som hänt.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5579_n.jpg

xDDXXDDX det där är så typiskt mig vid ras xXDDXDX

If you want to win, You mustn't loose.

829 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#123
MSpader skrev:
Scoore skrev:
Ja,vi kör en kort sammanfattning på vad som hänt.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5579_n.jpg

xDDXXDDX det där är så typiskt mig vid ras xXDDXDX

big_smile

Det slår från första cylindern,så något där är inte som det ska. Tänkte lyfta toppen rätt snart så jag kan få se lite mer om någon ventil eller så är förstörd.. Gissar dock på att lagrena äntligen gett sig.. Har nästan bara väntat på det ända sen jag köpte bilen..


4 670 Inlägg
6 november 2013
#124
Blir de renovering eller byte av motortyp?


829 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#125
Japs-Micke skrev:
Blir de renovering eller byte av motortyp?

Om jag får till en ekonomi så är det motorswap som ligger högt på önskelistan. Är rätt trött på karaktären som 1.8an ger,samt att denna motorn är ju inte känd för att vara den mest skottsäkra.

smile


system7
737 Inlägg
7 november 2013
#126
Du kan ju börja med att kolla lyftarna

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org

829 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
#127
Nu har jag gjort valet.
Det blir motorswap,och den står redan i garaget och väntar på lite genomgång.

Ska bli awesome nästa säsong! smile


829 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
#128
En liten update på bilens bygge.

Jag har fått jobb på annan ort,och har INGEN tid alls i veckorna att bygga på bilen. Därför kommer den säljas...

Nej inte en chans.. Jag kommer dock lämna iväg motorn till firma för att få den byggd,då jag i denna takt aldrig kommer vara klar till säsong 2014.

Såhär har den stått sen jag rasade motorn.. Ingen tid alls att fixa den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-4234470c1cb0da5e02d98a0955722d12_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-b3c7d59c9cdf48cfd779e8bb2e88f280_large.jpg

Motorn iaf:

Rb20,men går i tankar på att skaffa en Rb25 istället och sälja 20n,samt ca18 och allt som tillhör den.

Blocket på Rb20 har honats,men ska köras en omgång till så man får bort reporna som finns. En kolv är förstörd i den,men annars ser allt ut att vara i riktigt bra skick.
Det som saknas till den är koppling,växellåda,startmotor,generator typ.
Ca18 är säkert ett vevlager som gett sig. Utöver det är motorn riktigt fin. Ny toppackning,samt ARP bult i toppen.

Är någon sugen så hör av er,då dessa kommer ta mycket plats i garaget till ingen nytta.


Får jag som jag vill,så har jag en Rb25 rätt snart. Skiter det sig,så skickar jag Rb20 på borrning,planing av block,planing av topp,montering av smidda kolvar,stakar,toppackning etc etc etc.

Säsong 2014, Its gonna be Awesome!


829 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#129
Kan köra en uppdatering här.
Önskar jag får tillbaka min systemkamera snart.. supertaskig kvatlité på bilderna.

Det jag gjort är att jag har lyft ur CA18.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-0a5ea05334fc1494741d7d33df5443d4_large.jpg


Packat in den och Rb20n i A6an. Vilket jävla utrymme det finns! Trist att man kanske säljer den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-6732e80f7d8b0da6d066cf765b299901_large.jpg

Försov mig på Lördagen,så polaren traskade hit,vad jag tyckte var plingade sönder klockan (nyvaken och hjärtklappning), kasta på sig kläder,äta frulle i bilen etc.. Allt detta för att ta en tripp ner till Helsingborg över dagen.

Rätt kul resa med mycket roliga sevärdheter.
Bäst av allt var att jag kunde sälja motorerna precis längs vägen jag skulle åka. Åkte inte längre bort än 200meter från E4 heller vilket jag sparade massor av tid på.

Väl nere i H-borg kastar jag in nya motorn och det som ingick,tar den lilla resan hem.


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-0ed7e112d40b31e97e94d45163ece279_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-dc9f853c022cb3290b7e79dc1221ceb1_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-3a9582bbcc44d41a94aad7f2ba5c65fd_large.jpg

Fick en framvagnsbalk från R33 på köpet. Super!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-3f9e929156bdcd71ea5699942aa54e53_large.jpg


Det jag nu saknar för att börja mitt bygge är en koppling,växellåda,yolk(yoke eller vad fan den nu kan heta, den ledade främre delen av kardanen från R33).

Good times!


222 Inlägg
11 december 2013
#130
Bilderna fungerar utmärkt! Kul att se att det händer lite grejer smile Blir nog super med den nya motorn!!

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

Skruvar på allt!
30 Inlägg
12 december 2013
#131
Jaså så du ska köra 2,5l istället i alla fall?

-Fullgas = motor ras...
-Fulltös = medvetslös...

829 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#132
Nu har det varit riktigt tyst i tråden här.


Det som händer är att jag har ingen fritid alls längre.. Jag åker till jobbet vid 4:45 och kommer hem ~18.

Det gjorde att jag tänkte om lite. För att jag ska hinna få bilen körklar denna säsong,så kommer jag inte kasta i Rb25an. Det krävs inte jättemycket för att den ska sitta i bilen,men ekonomin sätter lite stopp och den tid jag behöver finns inte riktigt.

Därav åkte jag och hämtade en smidd CA18 redo att kastas i bilen.

Det fattades lite smådelar till den men de fick jag tag på riktigt billigt.

Årets setup kommer se ut såhär :

- CA18DET
- Borrad till 84mm
- Wiseco kolvar
- Spm stakar
- Dubbla Avgaskammar
- Portad på avgassidan
- Cometic topplockspackning
- Nya original vevlager
- Nya original topplocksbultar
- Ombyggt värmesystem med bortplockad Värmeväxlare så att oljan har en egen cirkulation och vattnet en egen krets den med.

- Anslutning svetsad i oljetråget för oljetemp (1/8 npt)
- Sandwich platta med pressade slangar till en 19 raders Setrab oljekylare
- Nuke fuelrail med AN8 anslutningar

Växellådan blir en original s13 tills vidare,men med en shortshift och förlängd spak uppåt.

Kopplingskittet är ett Exedy kit som pallar med rätt bra kräm,och detta kommer monteras på ett Driftworks svänghjul på 5kg.

ARP bultar blir det till svänghjulet också då det kostade mer med original än ARP smile


Tanken är att den ska vara startklar snarast,men tiden har satt stopp för det mesta,samt att jag nu varit utomlands i Las Palmas,och dessutom varit fast där pga ett jävla krångel från Apollos sida.
Lördagen hade varit mekdagen annars och då hade man fått mycket gjort.


Så ser det ut i nuläget i alla fall. Bilder kommer så fort jag är i garaget. Nu existerar min systemkamera igen wink
Senast redigerat av Scoore (2 februari 2014)


DMNDphoto
727 Inlägg
9 februari 2014
#133
https://www.facebook.com/media/set/?set … amp;type=1


Ni får ta och kika in här så får ni se lite vad vi gjorde igår! smile

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

829 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#134
Då var det dags för uppdatering igen. Har varit för tyst här,och jag har varit väldigt inaktiv i garaget,tills nyss.

Kom ner en dag och började städa på min plats,vilket var VÄLDIGT behövligt. Fick sen ett ryck och drog loss min foliering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-71f9b7b5cc2d2bd1ef140b703f9f7337_large.jpg


Så var lacken synlig igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-b4a8e9285418d9a264fa2a3239a2ec5d_large.jpg


Skulle sen montera startmotorn jag köpte av en polare. Visade sig tillhöra en 13b (rx7) så .. Japp,det var bara att leta en ny smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-a54470dd6e45fc1e86e57d3774e5c1c0_large.jpg


Medans jag väntade på att det skulle bli måndag,så hade jag lagom fått hem lite sleeve (kabelstrumpa),och körde på lite på min lambdakabel jag eldade upp i somras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-4a70c04d4dc10f4e21ec72fbcef775da_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-e3ed81704b630c730ec0c174946508f4_large.jpg


Dags att göra ett ryck med hjärtat i bilen! Nu har den stått på golvet tillräckligt länge!

Började med att montera oljesandwich och filterflytt på nya motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ab12ba22d9e7f7d85317e9499152ea68_large.jpg


Insåg sen att Damnit!!, mina AN kopplingar passade inte på min setrabkyl jag fick med motorn. Swedol nästa,vandra in på lagret och rota runt lite efter lämplig adapter. Slutade med dubbeldildo i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-001e86d39d8ee12b6f6e42f780a69b57_large.jpg


Monterade grenrör med turbon på motorn så jag kunde lyfta i den och montera motorkudde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-8ab01eb9aaae1b3745f3b21e9f2976fa_large.jpg


Upp och hoppa din lille varvgalne japan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-4fc0c57ba11a606b968401d02f298b5f_large.jpg


Blev tvungen att ha adapter från olja-in i turbon från blocket,så smög mig till swedols lager igen och donade fram två lämpliga legobitar att leka med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-8fabf6889f0923d6ed708e59f13b082e_large.jpg


Då var det dags att doppa den lille i japanen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-01e4107abf0f2cb257671efbb2fb06da_large.jpg


Och någon timme senare med mycket juckande fram-tillbaka, pumpa upp och sänka ner, plocka loss fronten för att komma in längre etc,så var den på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-df02202f291d3d7e5449c05551e0beef_large.jpg


Nu är det inte mycket kvar! Tur det,för första körningen närmar sig med stormsteg.

Arigato!


829 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#135
Blev mer gjort igår.

Klädde in mer kablar i kabelstrumpor,så nu börjar det bli cleant i motorrummet igen.


Började även dona lite med termostaten för elfläktarna,men kom inte längre då jag tydligen skickade med kylslangen till förra motorn haha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-35bd61c0309522abffc5fdfcc2499b52_large.jpg


Fick även Svetsservice i Torshälla att fixa mina bärarmar. Blev riktigt bra och brett!
Ja de är boxade,så slipper jag få idiotstämpel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-327549d4489001a60ee00024a9f4f2d1_large.jpg


Monterade oljekylen och slangarna. Drog även fram filterflytten och la slangarna lite prydligare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ab99cd93c2fae1f174a3f551b82f0832_large.jpg


Till sist.
Preseason!! Börjar bli taggad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-36be251f51775f962a1f70a065c58858_large.jpg


829 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#136
Dags för en Ninjaupdate!

Börjar med att bilen gått fett ett tag. Hade inget att trycktesta med,så vafan.. Lets become Bob the builder!

Fram med MDFskivan jag har kvar efter baslådebygget (japp..även jag har vandrat den stigen),och rota fram 76mm hålsåg.

Kapa ur skiten och inandas rejält med rök. Går de inte igenom första gången,ökar man hastigheten så de ryker helvete och lite till. Luktade nästan brända popcorn,så det var ju lite osmakligt.

Diametern blev mindre än 76mm av någon anledning jag inte forskade i,så snurrade några varv med vulktejp runt provaren så tätar den ju när man kilar ner den i hålet och klämmer fast den.

Färdig till slut,och borra upp mittenhålet lagom för att en bilventil från en exploderad cykelslang ska gå att pressa i med våld och skruvstycke. Smörj gärna med fett eller vad du nu använder när det är trångt. Jag är ju greasemonkey,så blev PTFE fett.

100% tätt,och jag lyckades hitta en läcka i slangen från LMM till turbo.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-53f4e7459cf5d3d81da98ed40394658a_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-4225d66684aa129c0c82df79a680cf8d_large.jpg


För er som surfar på 3310 kan jag förstå att det är svårt att se var hålet är,så jag var snäll nog att rita in det med en penna. Kom sen på att ni inte har färgskärm..whatever.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1216a3495812fbe92fa92ff5de20d9d0_large.jpg


Jag visste direkt var hålet blivit till,och det är från min megautbyggnad av oljetillförsel för turbon. Därav var det dags för Byggare-bob att rota i lådorna vad som fanns att bygga något hållbart av.
Lyckades hitta en biltema silikonslang för 3" (worst piece of shajt ever),så pressade dit den på turbon.
Kapade sen loss en lagom längd 3" rör från biltema (best there is in that pricerange) och mosade dit precis där oljetillförseln satt.
Nu ska den tamigfan inte penetrera så något läckage uppstår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-d6184be9e616ecfe0f21b6c97650d9b3_large.jpg


Jag har haft problem med att bilen varit för låg,så valde att valsa skärmarna cheapstyle.
Note to everyone: Valsa INTE med ren metall om din kabelhärva är avskavd i skärmarna.. Det resulterar i så jobbigt letande efter en huvudsäkring på 75A efter kl 17.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1521d4e0050f3abfdfe69c8cb75d6fbf_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-32ba8d77471e97e32024f8f70b543222_large.jpg


Lyckades få bort min Rb25 till slut och fick en mellanskillnad som jag behövde. Nämligen ett par Ajdenspindlar,driftworkskopior.

Jag var exalterad som fan,därav den suddiga bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-2a3465f8080b9bb5785ad0bcc4dfa9c4_large.jpg


Oh joy! dags att riva ner spindlarna IGEN..
Och OH JOY att det aldrig ska gå smärtfritt.

Dämparfästet tar i spindeln för tidigt och låter mig inte montera sista bulten. Sure,det skulle bli en sjujävla camber,men jag är inte en i bosozokugänget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-b29e78fc87729745a2161b4b63f121f0_large.jpg


Fram med vinkelslipen och kapa på dämparfästet så satt det som en smäck sen.

Dock kom jag fram till att bilen blev sinnesstört jävla låg,så det var bara att HÖJA den.. fyfan,tänk om #hemåsänk skulle se detta. Skottpengar tyvärr.

Jag blev tvungen att dra upp den 95mm i luften för att den skulle sitta på samma höjd som med originalspindlarna. Så här skulle #hemåsänk kunna bli nöjda igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ab7fdcf63b81e4bfdd6ddc1ff5f5447e_large.jpg


Något jag haft problem med ända sen jag monterade extern wastegate var laddtryck. Hur mycket jag än justerade på min strypventil så fick jag ALLTID 0,7bar ladd,vilket aldrig var i närheten av 1,2bar som ska vara.
Ströp ventilen helt vid något tillfälle..laddade 0,7bar så de var bevisligen något kajko.
Skruvade sen loss den nästan helt så den inte ströp alls.. PANG så laddar jag 1bar?
Okay Im done!
Bort med ventilen.

Biltemas wastegate var inte ställbar. Därav byggde jag om den cheapstyle. Detta är köpt på swedol. 1st M6 insex 1st M6 mutter 1st M6 bricka 1st M5 bricka (medvetet fel storlek för den ska sitta i botten på insexan och pressa ner stora brickan då hålet på stora brickan är för stort,och bulten går därmed igenom) 1st förstyvningsbricka, art.nr : 21-14389/BS-1438. Ligger vid släpvagnsdetaljer på Swedol.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-8941c2d27d79687265b8f5bf0f9fae6c_large.jpg

Bara börja ta isär wastegatens 4 bultar som håller fast själva huset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-63bf853d5cf497f7db86f5bdf691c299_large.jpg

Inuti huset. finns ingenting där nu,men här börjar bygget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-062c07c18b82d5edc877c4a0778cbb05_large.jpg

Lägg dit lilla brickan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-e4e817abdc0466772ef64c1f909d6821_large.jpg

Sen tar vi den stora brickan. Perfekt fit huh?
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1bbf3b22832aef4dd6c754d7bb17af83_large.jpg

Montera muttern på insexbulten,och även en M6 brickan. Skruva ner bulten så mycket att den trycker på lilla och den stora brickan inuti wastegatehuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-360b5a0608c6c51b14bda95741608e14_large.jpg

Dags att börja sätta tillbaka huset på wastegaten igen. Var noga som tusan med att du har huset NEDÅT,annars ramlar brickorna bort och arbetet får börja om. Kommer krävas en hel del kraft här nu för att få dit allt igen,så var gärna 2st. En som pressar,och en som börjar sätta dit bultarna igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-92bd747a24feafe67a4294f3a4e8f585_large.jpg

Allting färdigt,och du har nu en justerbar biltemawastegate.
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-edf5a05f80d446e76384b49e30586428_large.jpg


Har varit lite trubbel med att den gått annorlunda mot min förra setup,när inte mycket varit ändrat.
Från att ha ladd vid 3tusen,så hade jag nu ladd vid 4tusen och fullt vid 4500. Helt oacceptabelt!

Fick tips om att kolla kamaxeln,vilket jag gjorde. Såg då att ägaren innan mig monterat avgaskammen 1kugg fel,vilket är rätt..fast åt motsols vilket är FEL. Alltså. 2kugg fel stod den. Rätt bra va?

Flytta skiten på 10minuter,ut och tanka racebränsle och vilken helvetisk skillnad det var. Nu är bilen rolig igen YAY.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ec20256c2f1780d537101ad23757baa7_large.jpg

Some sunshine for my beater

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ad01797b863f67fcb70de3058e38f6fb_large.jpg

Synd bara jag inte kollat kammen innan jag drog på bilträff och bjöd folk på åktur,men de var nöjda ändå! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-260418750a00f7d04dbb38d7318f483b_large.jpg

Och till sist,en bild som jag tycker gör att bilen se Riktigt jävla awesome ut,bortsett från att den blundar på ena nederögat(wat?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-6ca8e2f3658dd644ece0a2bc955a596b_large.jpg


222 Inlägg
15 april 2014
#137
Fyfan va grym du är! Bättre än byggare Bob haha! Kul att du fått i ordning på bilen lite bättre nu smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson

829 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#138
AndreAron skrev:
Fyfan va grym du är! Bättre än byggare Bob haha! Kul att du fått i ordning på bilen lite bättre nu smile

Haha tackar!! Kul att höra faktiskt! big_smile
Ja de känns rätt bra att den går fint nu och än så länge håller måttet. Hoppas det bara håller mer än en körning på bana smile


31 Inlägg
15 april 2014
#139
Haha min första notice! jävlar vad långhårig jag blivit, dags att göra något åt det!

Kul som fan att det ordnar upp sig! nu ber vi till bilgudarna att denna säsong går hela vägen!

829 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#140
Blir en snabb och tråkig update pga omitivation med lite allt möjligt.

Driftbash #1 . Skenande ladd den tid jag körde,skar upp insidan av framdäcken pga någon vass kant i hjulhuset. Blev att banka som en dåre på det jag såg för det skulle fungera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-057300538b9848117f8309e4838bd3fd_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-a14d1c3a986c8890a64f7806866b1a04_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-60663e57420fd2cbcf5f615381e7ea8c_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-a527aea29682df5d34b95e3a28a9defd_large.jpg

har inga klipp från min bil så finns inte speciellt mycket att visa.

Bilen kanske syns på Västeråsträff #1 i helgen som kommer,och kanske syns på driftbash #2.

Tjahej.



Sök