Dags för en Ninjaupdate!
Börjar med att bilen gått fett ett tag. Hade inget att trycktesta med,så vafan.. Lets become Bob the builder!
Fram med MDFskivan jag har kvar efter baslådebygget (japp..även jag har vandrat den stigen),och rota fram 76mm hålsåg.
Kapa ur skiten och inandas rejält med rök. Går de inte igenom första gången,ökar man hastigheten så de ryker helvete och lite till. Luktade nästan brända popcorn,så det var ju lite osmakligt.
Diametern blev mindre än 76mm av någon anledning jag inte forskade i,så snurrade några varv med vulktejp runt provaren så tätar den ju när man kilar ner den i hålet och klämmer fast den.
Färdig till slut,och borra upp mittenhålet lagom för att en bilventil från en exploderad cykelslang ska gå att pressa i med våld och skruvstycke. Smörj gärna med fett eller vad du nu använder när det är trångt. Jag är ju greasemonkey,så blev PTFE fett.
100% tätt,och jag lyckades hitta en läcka i slangen från LMM till turbo.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-53f4e7459cf5d3d81da98ed40394658a_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-4225d66684aa129c0c82df79a680cf8d_large.jpg]()
För er som surfar på 3310 kan jag förstå att det är svårt att se var hålet är,så jag var snäll nog att rita in det med en penna. Kom sen på att ni inte har färgskärm..whatever.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1216a3495812fbe92fa92ff5de20d9d0_large.jpg]()
Jag visste direkt var hålet blivit till,och det är från min megautbyggnad av oljetillförsel för turbon. Därav var det dags för Byggare-bob att rota i lådorna vad som fanns att bygga något hållbart av.
Lyckades hitta en biltema silikonslang för 3" (worst piece of shajt ever),så pressade dit den på turbon.
Kapade sen loss en lagom längd 3" rör från biltema (best there is in that pricerange) och mosade dit precis där oljetillförseln satt.
Nu ska den tamigfan inte penetrera så något läckage uppstår.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-d6184be9e616ecfe0f21b6c97650d9b3_large.jpg]()
Jag har haft problem med att bilen varit för låg,så valde att valsa skärmarna cheapstyle.
Note to everyone: Valsa INTE med ren metall om din kabelhärva är avskavd i skärmarna.. Det resulterar i så jobbigt letande efter en huvudsäkring på 75A efter kl 17.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1521d4e0050f3abfdfe69c8cb75d6fbf_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-32ba8d77471e97e32024f8f70b543222_large.jpg]()
Lyckades få bort min Rb25 till slut och fick en mellanskillnad som jag behövde. Nämligen ett par Ajdenspindlar,driftworkskopior.
Jag var exalterad som fan,därav den suddiga bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-2a3465f8080b9bb5785ad0bcc4dfa9c4_large.jpg]()
Oh joy! dags att riva ner spindlarna IGEN..
Och OH JOY att det aldrig ska gå smärtfritt.
Dämparfästet tar i spindeln för tidigt och låter mig inte montera sista bulten. Sure,det skulle bli en sjujävla camber,men jag är inte en i bosozokugänget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-b29e78fc87729745a2161b4b63f121f0_large.jpg]()
Fram med vinkelslipen och kapa på dämparfästet så satt det som en smäck sen.
Dock kom jag fram till att bilen blev sinnesstört jävla låg,så det var bara att HÖJA den.. fyfan,tänk om #hemåsänk skulle se detta. Skottpengar tyvärr.
Jag blev tvungen att dra upp den 95mm i luften för att den skulle sitta på samma höjd som med originalspindlarna. Så här skulle #hemåsänk kunna bli nöjda igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ab7fdcf63b81e4bfdd6ddc1ff5f5447e_large.jpg]()
Något jag haft problem med ända sen jag monterade extern wastegate var laddtryck. Hur mycket jag än justerade på min strypventil så fick jag ALLTID 0,7bar ladd,vilket aldrig var i närheten av 1,2bar som ska vara.
Ströp ventilen helt vid något tillfälle..laddade 0,7bar så de var bevisligen något kajko.
Skruvade sen loss den nästan helt så den inte ströp alls.. PANG så laddar jag 1bar?
Okay Im done!
Bort med ventilen.
Biltemas wastegate var inte ställbar. Därav byggde jag om den cheapstyle. Detta är köpt på swedol. 1st M6 insex 1st M6 mutter 1st M6 bricka 1st M5 bricka (medvetet fel storlek för den ska sitta i botten på insexan och pressa ner stora brickan då hålet på stora brickan är för stort,och bulten går därmed igenom) 1st förstyvningsbricka, art.nr : 21-14389/BS-1438. Ligger vid släpvagnsdetaljer på Swedol.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-8941c2d27d79687265b8f5bf0f9fae6c_large.jpg]()
Bara börja ta isär wastegatens 4 bultar som håller fast själva huset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-63bf853d5cf497f7db86f5bdf691c299_large.jpg]()
Inuti huset. finns ingenting där nu,men här börjar bygget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-062c07c18b82d5edc877c4a0778cbb05_large.jpg]()
Lägg dit lilla brickan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-e4e817abdc0466772ef64c1f909d6821_large.jpg]()
Sen tar vi den stora brickan. Perfekt fit huh?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-1bbf3b22832aef4dd6c754d7bb17af83_large.jpg]()
Montera muttern på insexbulten,och även en M6 brickan. Skruva ner bulten så mycket att den trycker på lilla och den stora brickan inuti wastegatehuset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-360b5a0608c6c51b14bda95741608e14_large.jpg]()
Dags att börja sätta tillbaka huset på wastegaten igen. Var noga som tusan med att du har huset NEDÅT,annars ramlar brickorna bort och arbetet får börja om. Kommer krävas en hel del kraft här nu för att få dit allt igen,så var gärna 2st. En som pressar,och en som börjar sätta dit bultarna igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-92bd747a24feafe67a4294f3a4e8f585_large.jpg]()
Allting färdigt,och du har nu en justerbar biltemawastegate.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-edf5a05f80d446e76384b49e30586428_large.jpg]()
Har varit lite trubbel med att den gått annorlunda mot min förra setup,när inte mycket varit ändrat.
Från att ha ladd vid 3tusen,så hade jag nu ladd vid 4tusen och fullt vid 4500. Helt oacceptabelt!
Fick tips om att kolla kamaxeln,vilket jag gjorde. Såg då att ägaren innan mig monterat avgaskammen 1kugg fel,vilket är rätt..fast åt motsols vilket är FEL. Alltså. 2kugg fel stod den. Rätt bra va?
Flytta skiten på 10minuter,ut och tanka racebränsle och vilken helvetisk skillnad det var. Nu är bilen rolig igen YAY.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ec20256c2f1780d537101ad23757baa7_large.jpg]()
Some sunshine for my beater
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-ad01797b863f67fcb70de3058e38f6fb_large.jpg]()
Synd bara jag inte kollat kammen innan jag drog på bilträff och bjöd folk på åktur,men de var nöjda ändå!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-260418750a00f7d04dbb38d7318f483b_large.jpg]()
Och till sist,en bild som jag tycker gör att bilen se Riktigt jävla awesome ut,bortsett från att den blundar på ena nederögat(wat?)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/109/108785/108785-6ca8e2f3658dd644ece0a2bc955a596b_large.jpg]()