Köpråd: Bil med bra acceleration

SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2013 · 7 232 Inlägg

ackee22 skrev:

CHEEVA skrev:
helt klart är manuell roligare än automat, men efter att du kört runt i en 540 automat en vecka så vill du inte ha manuell wink går att växla manuellt också, och kopplings dumpa behöver du inte göra då den släpper fint bara genom att gasa till lite smile

jo s6orna är lite omodernare i de prisklasserna, iofs kanske man kan hitta en a6 med 4,2 och quattro för de pengarna... lite rättvisare jämnförelse än s6. S6 är ett mellanting, står mitt mellan 540 och m5 kan man väl säga.. 540in är jämnförbar med a6an och m5an med rs6an

Tänker mest på vintrarna när man vill åka omkring och leka i snön men de kanske inte är några svårigheter med automatlådan?

Enligt mig så köper jag hellre en 540 än en a6 4,2 då jag inbillar mig att audin är dyrare i drift och att bmwn är roligare....

Slayerkiller skrev:
Min AMG är då inte förhållandevis speciellt dyr i drift som nån tidigare påstod. 4200 kr halvförsäkring (9000 kr för hel). En Impreza lär vara värre...
För 50 tusen får man dock inte inte spec mkt AMG bil för pengarna, då blir det för gammalt och för många mil på mätaren, och då blir det ett litet varningens finger. Hade du haft lite större budget hade det dock varit en annan sak.

Så jag lägger oxå min röst på S60 T5.

Inte alls farligt men livsfarligt att bara ha halvförsäkring under vintrarna? wink

http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … 12&w=3

känns som relativt prisvärt något du kanske vet mer om...

går utmärkt att leka med automat smile åk och prova båda ! volvo s60 är en fin bil men inte alls i samma klass

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nybergrobin
30 april 2013 · 2 381 Inlägg

Hade nog köpt mig denna om jag var ute efter en grymt trevlig bil för under 60k!   Man åker brutalt skönt i dessa bilar och drag finns det så det räcker och blir över smile

http://www.blocket.se/gavleborg/Mercede … =4&w=3

ackee22
30 april 2013 · 11 Inlägg

CHEEVA skrev:

ackee22 skrev:

CHEEVA skrev:
helt klart är manuell roligare än automat, men efter att du kört runt i en 540 automat en vecka så vill du inte ha manuell wink går att växla manuellt också, och kopplings dumpa behöver du inte göra då den släpper fint bara genom att gasa till lite smile

jo s6orna är lite omodernare i de prisklasserna, iofs kanske man kan hitta en a6 med 4,2 och quattro för de pengarna... lite rättvisare jämnförelse än s6. S6 är ett mellanting, står mitt mellan 540 och m5 kan man väl säga.. 540in är jämnförbar med a6an och m5an med rs6an

Tänker mest på vintrarna när man vill åka omkring och leka i snön men de kanske inte är några svårigheter med automatlådan?

Enligt mig så köper jag hellre en 540 än en a6 4,2 då jag inbillar mig att audin är dyrare i drift och att bmwn är roligare....

Slayerkiller skrev:
Min AMG är då inte förhållandevis speciellt dyr i drift som nån tidigare påstod. 4200 kr halvförsäkring (9000 kr för hel). En Impreza lär vara värre...
För 50 tusen får man dock inte inte spec mkt AMG bil för pengarna, då blir det för gammalt och för många mil på mätaren, och då blir det ett litet varningens finger. Hade du haft lite större budget hade det dock varit en annan sak.

Så jag lägger oxå min röst på S60 T5.

Inte alls farligt men livsfarligt att bara ha halvförsäkring under vintrarna? wink

http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … 12&w=3

känns som relativt prisvärt något du kanske vet mer om...

går utmärkt att leka med automat smile åk och prova båda ! volvo s60 är en fin bil men inte alls i samma klass

Hur fan funkar de när man gasar o den "borde" växla.
Kommer försöka åka o prova båda modellerna.

Nybergrobin skrev:
Hade nog köpt mig denna om jag var ute efter en grymt trevlig bil för under 60k!   Man åker brutalt skönt i dessa bilar och drag finns det så det räcker och blir över smile

http://www.blocket.se/gavleborg/Mercede … =4&w=3

Där snackar vi motor... Dock är jag lite småkär i 540 och den där känns mer som jag kommer köra ihjäl mig i haha...

Bullet--- skrev:

Tompisen skrev:
Köp en s60 t5 som tidigare nämts. Där har du både komfort och motorljud samt bra accelaration i.
Lätt och trimma dessutom. Bara slänga i ett chip och du har 300hk. Vad kan du göra med en honda type r, stora modifikationer för att ens få upp den i 230hk. Visst den väger lite mindre men, hur skön är den och köra vardagligt.
Har desstu mer utrustning och bekvämhet i s60n. Billigare delar också dessutom. Lycka till och köpa bromskivor på biltema till en honda type R.

Så stora mods krävs inte, sen är det dumt att jämföra en turbomotor mot en sugmotor.På en sån volvo måste du chipa den för att den ens ska kännas pigg.
Och det är inget problem att ha en CTR som vardagsbil, för mycket fördomar där ute.
Och dessutom, har man en Type-R knallar man inte in på feltema och köper bromsdelar, man kör till Honda, eller beställer andra OEM från nätet wink

Kommer trligtvis inte bli en Type-R hur som helst då jag inte diggar växelspaken eller interiördesignen!

SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2013 · 7 232 Inlägg

ackee22 skrev:

CHEEVA skrev:

ackee22 skrev:

Tänker mest på vintrarna när man vill åka omkring och leka i snön men de kanske inte är några svårigheter med automatlådan?

Enligt mig så köper jag hellre en 540 än en a6 4,2 då jag inbillar mig att audin är dyrare i drift och att bmwn är roligare....


Inte alls farligt men livsfarligt att bara ha halvförsäkring under vintrarna? wink

http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … 12&w=3

känns som relativt prisvärt något du kanske vet mer om...

går utmärkt att leka med automat smile åk och prova båda ! volvo s60 är en fin bil men inte alls i samma klass

Hur fan funkar de när man gasar o den "borde" växla.
Kommer försöka åka o prova båda modellerna.

då växlar den smile eller så växlar du lådan själv ... är en steptronic låda så du kan växla själv med spaken

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
30 april 2013 · 4 250 Inlägg

540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2013 · 7 232 Inlägg

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

330in är kul men går inte alls lika bra som en 540... man kan turba allt wink till och med en gammal volvo kan gå snabbt med lite turbning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
30 april 2013 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

330in är kul men går inte alls lika bra som en 540... man kan turba allt wink till och med en gammal volvo kan gå snabbt med lite turbning

hehe vore inte bensinpriset så högt skulle man köra en fet bmw utan tvekan.

Motch_swe
30 april 2013 · 166 Inlägg

ackee22 skrev:

Jonte-K skrev:
Saab 9-3 Aero?

Både nya/gamla karossen är fina som fn och går som skott! Går rätt billigt om man kan reglera högerfoten!

Saab:arna går att få upp bra i hastighet och acceleration men hur är de med turbon på dem? HAr hört mycket negativt och kan tyvärr inte meka något vidare..

Sitter Mitsubishi-snurror i både og9-3 Aero och ng9-3 Aero. Inget att oroa sig över alltså. wink
Garett-snurrorna som däremot sitter i dem motorsvagare modellerna har dock lite taskigare rykte.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now
Saab 9-3 "Black Betty" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2013 · 7 232 Inlägg

panda666 skrev:

CHEEVA skrev:

panda666 skrev:
540 låter gott som fan, men bilen känns lite för stor för mig tycker jag. skulle sj satsa på e36 eller e46 328 eller 330

eller annars som sagt förut en s60 t5 o chippa till 300hk om du vill ha bra me kraft. tror inte t5 blir slött..

e46 330 är stark som satan .  annars finns det honda civic vti? 160 hk som man kan lägga turbo på? fan va rolig bil det kan bli.  du kan väl köpa en 540 och stoppa i turbo på den med..då får du se på facking hästar alltså..

330in är kul men går inte alls lika bra som en 540... man kan turba allt wink till och med en gammal volvo kan gå snabbt med lite turbning

hehe vore inte bensinpriset så högt skulle man köra en fet bmw utan tvekan.

så stor skillnad mellan en 330 och en 540 är det inte ... säg att du kör 2000 mil om året och den dricker två deciliter mer de blir en kostnad på 3000 kr om året eller 250 kr månaden räknat på att bensinen kostar 15 kr litern (vilket är i överkant)

en sån liten ökning klarar de flesta av smile bara att skippa en ute kväll eller skita i att äta på donken ett par gånger

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mrpalmer
30 april 2013 · 796 Inlägg

Värt att nämna är väl också att min 900a -97 med steg 3 kör ifrån en 540 e39. Men visst, helt olika bilar och jag skulle absolut vilja ha en 540 smile

Hemma bra, garaget BÄST!
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2013 · 7 232 Inlägg

mrpalmer skrev:
Värt att nämna är väl också att min 900a -97 med steg 3 kör ifrån en 540 e39. Men visst, helt olika bilar och jag skulle absolut vilja ha en 540 smile

mycket möjligt men det är lika relevant som att en överladdad 540 åker ifrån en porsche 996 turbo...
går inte jämnföra en trimmad bil mot en standard
btw rastade jag både 9-5 aeros och 9-3 aeros med min helt standard corrado vr6

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
sv3nss0n
30 april 2013 · 264 Inlägg

E55 amg W210 eller 540 E39 känns mest lockande i din prisklass för min del! hade nog sagt 330 E46 också men eftersom du ville ha större bil så smile en 540 E34 jag hade innan med 35 000 mil på mätaren stod bra upp imot en 9000 aero steg3 iaf. dock var 540n inte 100 procent original heller men. E55orna lämnar steg3 bilarna efter sig utan några större tveksamheter (förutsatt att dom är friska i maskin) smile MEN jag tycker ändån inte att du ska titta bort helt ifrån S60 t5, inte saab aero modeller heller för den delen^^ går att få fin prestanda för hyffsade pengar om du inte nöjer dig med original effekten.

mrpalmer
30 april 2013 · 796 Inlägg

CHEEVA skrev:

mrpalmer skrev:
Värt att nämna är väl också att min 900a -97 med steg 3 kör ifrån en 540 e39. Men visst, helt olika bilar och jag skulle absolut vilja ha en 540 smile

mycket möjligt men det är lika relevant som att en överladdad 540 åker ifrån en porsche 996 turbo...
går inte jämnföra en trimmad bil mot en standard
btw rastade jag både 9-5 aeros och 9-3 aeros med min helt standard corrado vr6

Fast saaben är ju överladdad redan ifrån fabrik, inget eftermonterat!
Ville bara säga att prestanda kan man få utan att spendera en hel förmögenhet! Att en standard corrado spöar en orginal aero upp till hundra det kan jag köpa, men tror att över 100 sträcket kan den få problem, skrev inte inlägget för att du skulle börja jämföra, utan för att bara påpeka att prestanda kan man få för billig peng!

Hemma bra, garaget BÄST!
Glesmark
30 april 2013 · 1 938 Inlägg

I vilket hastighetsområde vill du ha bra acceleration?
Ska du spurta 0-100 lär du köpa nått litet 4x4, däremot 100-300 lär det vara något med kraftigare v8, har själv haft min 540 med 6petad manuell och tycker inte det är något speciellt drag i den, smyger från en 9-5 aero 2004 men inte så mycket mer än så. Dock stabil bil som håller bra i drivlina och motor.
Men det är trots allt nästan 2 ton bil, min vägde in på 1980 kg tjänstevikt.

En s60 t5 med manuell låda skulle jag nog vilja säga är en bra kompromiss mellan komfort, utrustning, inredning och motor. Det finns mycket billiga delar tillgängligt för dessa, tråkigt är dessvärre att dom är framhjulsdrivna vilket inte kommer ge några ordentliga 0-100tider på gatan.

Billiga i inköp, försäkring och billiga eftermarknadsdelar. smile

henke_99 Offroad Racing
30 april 2013 · 3 122 Inlägg

Opel calibra turbo är rätt kul bilar, går riktigt bra och så är dom fyrhjulsdrivna...  Riktig bra motor och motorstyrning, man får köra oerhört hårt för att få upp medelförbrukningen över litern.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Lowmotion fläskpannkaka
30 april 2013 · 856 Inlägg

Skyline :-)

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas
N_W V8 de bästa som finns!
30 april 2013 · 1 092 Inlägg

Glesmark skrev:
I vilket hastighetsområde vill du ha bra acceleration?
Ska du spurta 0-100 lär du köpa nått litet 4x4, däremot 100-300 lär det vara något med kraftigare v8, har själv haft min 540 med 6petad manuell och tycker inte det är något speciellt drag i den, smyger från en 9-5 aero 2004 men inte så mycket mer än så. Dock stabil bil som håller bra i drivlina och motor.
Men det är trots allt nästan 2 ton bil, min vägde in på 1980 kg tjänstevikt.

En s60 t5 med manuell låda skulle jag nog vilja säga är en bra kompromiss mellan komfort, utrustning, inredning och motor. Det finns mycket billiga delar tillgängligt för dessa, tråkigt är dessvärre att dom är framhjulsdrivna vilket inte kommer ge några ordentliga 0-100tider på gatan.

Billiga i inköp, försäkring och billiga eftermarknadsdelar. smile

Har haft 2st 6vxl 540 och kan rekommendera dom, tycker de går ganska bra fast min väger in på 1730kg i tjänstevikt. Så det var en 250kg diff där big_smile
Delarna är inte speciellt dyra heller, köper det mesta i Tyskland.

Senast redigerat av N_W (30 april 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Powe_R
30 april 2013 · 414 Inlägg

Köp en 540 e39, helst en nyare än 2001 så får du faceliften med flera förbättringar och nya motorn M62TU (dvs vanos) Som känns mycket piggare än den äldre M62 motorn (som ändå i sig är en riktig pärla)

Har själv bla en 540Iat E39 01a, mest för att den är så sjukt prisvärd i allt från inköp, service, försäkring, delar osv. Kunde inte hålla mig, så köpte en, även fast den mest står still och samlar damm. Har ju nyare&bättre bil att rulla omkring i till vardags. Men en 540 e39 bör vara var mans ägodel, svårt att få bättre bil för sina pengar!
Har själv haft 3 stycken 540 e39 sen jag va 17 bast smile Måste vara en av BMW's mest lyckade modeller!

Senast redigerat av Powe_R (30 april 2013)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
panda666
30 april 2013 · 4 250 Inlägg

Glesmark skrev:
I vilket hastighetsområde vill du ha bra acceleration?
Ska du spurta 0-100 lär du köpa nått litet 4x4, däremot 100-300 lär det vara något med kraftigare v8, har själv haft min 540 med 6petad manuell och tycker inte det är något speciellt drag i den, smyger från en 9-5 aero 2004 men inte så mycket mer än så. Dock stabil bil som håller bra i drivlina och motor.
Men det är trots allt nästan 2 ton bil, min vägde in på 1980 kg tjänstevikt.

En s60 t5 med manuell låda skulle jag nog vilja säga är en bra kompromiss mellan komfort, utrustning, inredning och motor. Det finns mycket billiga delar tillgängligt för dessa, tråkigt är dessvärre att dom är framhjulsdrivna vilket inte kommer ge några ordentliga 0-100tider på gatan.

Billiga i inköp, försäkring och billiga eftermarknadsdelar. smile

du har ju den som kombi, därför kanske det försvinner lite av det goda..när man bär med sig lite extra bagage.
men jag körde ju förut 528 och tyckte den var hyffsad stark. den hade ju väldigt bra acc från låga växlar. Det är inte som att man kan trampa 150 på vägarna nu heller. Kanske därför skulle tom en e39 530 vara ett bra val.

540 är ju ett monster till bil. har aldrig prövat en 540 utan bara 535..och 535 manuel var ju ett monster.

jag skulle faktiskt fundera mellan 530-535-540 eller nått s60 t5..släng in ett chip bara och så får du 300hk!

ts behöver alltså inte ens röra nått på s60 förutom chip.

lavemangkillen
30 april 2013 · 441 Inlägg

jag hade satsat på en 540 wink

inget illa menat nu alla där ute. men jag är riktigt skeptisk till att chippa å 300 hk i en s60.

och vart tar vridet vägen? jag hade velat se bänk papper på 10 enbart chippade t5or för att se att de verkligen stämmer. alla motorer är ju olika beroende på hur dom är körda mm.

men helt klart en bmw 540 de känns mer prisvärt (Y)

Subaru impreza GT (GC8) "hubbe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang