4891
Sök

Bilhandlare satte på däck fel däck dimension?

3 Inlägg
7 april 2013
Trådstartare
Hej,

Jag köpte en -08 skoda octavia nu innan vintern, bilen kom enbart med sommardäck.

Bilhandlaren sa att backdäcken var tvungna att bytas, och bytte då båda två(innan jag köpte den), och satte på nya där back.

Jag gav det ingen större tanke åt det förrän nu när jag har bytt tillbaka till sommardäcken. De har alltså två framdäck i en dimension, och två backdäck med en helt annan dimension.

Funkar det att köra med däck som har olika dimensioner fram och back? Hur gäller försäkringen då?

MVH,
Dennis

5 162 Inlägg
7 april 2013
vilka dimentioner rör det sig om? är den 4wd? dom gillar ej olika däck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Administratör
2 992 Inlägg
7 april 2013
Troligen lurar du ESPn om du kör med olika däck så jag får nog säga nej du bör ha samma dimension...!

En kopp av den svarta såsen...

5 089 Inlägg
7 april 2013
Du ska ha samma dimension runt om. Dom som har satt på däcken kan ju ha läst fel storlek eller tagit  fel däck vid monteringen. Men samma dimension måste du ha på alla hjul.

\Lindgren

5 111 Inlägg
7 april 2013
Är det något som gäller helbilsgodkända bilar då? För på äldre bilar finns inget sådant krav, bara att båda på axeln måste vara av samma dimension.

* Voff voff *
11 137 Inlägg
7 april 2013
Om bilen inte är 4x4 behöver inte däcken vara av samma dimension runtom. Det är dock att rekommendera att dom är det, eller att iaf rullomkretsen är densamma!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

12 086 Inlägg
7 april 2013
Den mest påtagliga nackdelen med att köra olika dimensioner skulle va som några skriver att man få problem med diverse antisladdsystem. Huruvida känsliga systemen är mot differenser är ju svårt att veta, det skiljer nog från märke till märke och generation system. Testa, klagar inte bilen så är det bara att köra. Tvivlar på att försäkringsbolaget skulle ha något att säga om saken.

Sök