Tjena! jag tänkte lägga upp mitt projekt här på Garaget och dela med mig av det jag gör med bilen och kanske inspirera någon och själv få inspiration, hjälp och tips av er läsare

lite om mig och vem jag är, jag heter Fredrik och är 19 år fyller snart 20, bor lite utanför Stockholm, jag tog studenten i somras och gick då ut som utbildad personbils mekaniker, jag jobbar nu som Bussmekaniker sen ca 5 månader tillbaks, mitt största intresse är såklart bilar och håller mestadels av tiden på med det

Projektet är då att jag ska turbo konvertera min BMW E34 -93 med M50B20 vanos motorn

Blir kanske en M50B25 senare

Målet är ca 300 hk till en början och att det ska vara klart till sommaren.
Oöppnad M50B20 Vanos.
Motor setupen kommer då bestå av följande komponenter:
Turbo: Super T70 (kina turbo)
Spridare: Volvo 968 spridare (465cc) (kina kopior, kommer bytas ut om dom inte funkar korrekt)
Grenrör: Från märket XS, fick det billigt av en polare
Bränsletrycksregulator: Linjär 1:1
Alu ic
Bredbandslambda: MTX-L Innovate
Bränslepump: GSS342 Walbro style
Original LMM
Chip: Mappat av Fekzen för setupen
Setup Drivlina:
Svetsdiffad original Diff
Original växellåda tills den rasar (nån Getrag låda) har en ZF låda liggandes i reserv
Originalkoppling till en början, ska se hur länge den klarar effekten, sen blir det ett XTD steg 3 kopplingskit från Mrtuning.
Detta blir första start setupen och alla delar är inhandlade förutom chipet och koppling, men chipet är på väg och koppling får vänta lite tills motorn e färdig och provad

Hoppas ni vill följa projektet och kommentera gärna och ge mig tips och åsikter på det jag gör

Kommer att försöka uppdatera ofta och målet är att den ska bli färdig till sommaren, bilen står redan i garaget jag påbörjade själva demonteringen för några dagar sen bara

Det är också första gången jag gör ett sånt här projekt som turbo konvertering, har innan bara små trimmat en Volvo 945 ltt med större turbo o lite annat

men har en del kunskap om detta och är ute efter att lära mig och därför är det perfekt med en projekt tråd så jag kan få hjälp av er läsare
Då var inledningen och presentationen klar och nu påbörjas projekt tråden!