2764
Sök

Saab 9000 2.0LTT Fulltrycksturbo

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#1
Hej
Då hade turbo på min Saab gått av. Jag undrar nu vilket fulltrycksturbo kommer passa bäst till min Saab utan nån ändringar.

MVH Adam

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#3
Saaben är också chippad till 230hk, kommer T25 och klara sig under körning?

118 Inlägg
13 april 2013
#4
Turbon är lika i ltt som  fulltrycksturbo, så den kommer att klara det


11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#5
Tack för svaret. Nu tänkte jag hitta nån billigt turbo på blocket.

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 april 2013
#6
adam1305 skrev:
Tack för svaret. Nu tänkte jag hitta nån billigt turbo på blocket.

Satsa på ett nyrenoverat agg istället, då är du säker på att det är i nyskick. Det är ju så svårt att veta hur pass slitet ett turboagg är om det suttit en massa mil. Och så finns det ju alltid de som plockar av ett agg som gått trimmat i 15k mil och säger att det suttit 500 mil i dennes farmors bil.
Speedparts tar 6k för ett T25 utbytes. Visst kan man väl tycka att det vore mer säkert med ett Mitsu TD04-15 som sitter i Aeron, men då får du säkert byta vatten- och oljerör också för att den ska passa.

Jag hade i alla fall resonerat att det är billigare i längden att skaffa ett nyrenoverat agg för 6k istället för att köpa 2 begagnade för 4k styck om det första går sönder omgående. Och det är ju inte så roligt att byta heller så att man gärna gör det två gånger, bråka med 15 år gamla pinnbultar, tvätta olja ur IC osv, nej usch
Senast redigerat av Andromeda (13 april 2013)


klabbarpan
3 041 Inlägg
13 april 2013
#7
Krävs andra ledningar för aero snurran tyvärr, finns färdiga satser å köpa, men vill du sliooa klabba är det t25 som är bolt on. Laddade 1.5 bar konstant med min förra 9000.


2 174 Inlägg
13 april 2013
#8
Köp ingen begagnad turbo vad du än gör!!!

Byt olja i motorn kolla vevhusvent och alla oljerör, och byt turbon!


11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#9
Och en fråga till finns det nån skillnad mellan turbo till 2.0 motor och 2.3 ?

11 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#10
nixon89 skrev:
Krävs andra ledningar för aero snurran tyvärr, finns färdiga satser å köpa, men vill du sliooa klabba är det t25 som är bolt on. Laddade 1.5 bar konstant med min förra 9000.

Kan du säga till mig var jag kan köpa såna satser.

klabbarpan
3 041 Inlägg
14 april 2013
#11
speedparts har haft dem. hittar dem inte jusst nu men slå dem en pling så kan dom nog svara på det.


4 670 Inlägg
14 april 2013
#12
Ebay kostar 300-350kr en TD04 sats men olje/vattenrör


11 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#13
Jag hittade sånt sats blir det bra  http://www.mrtuning.se/p/turboslangar-s … turbo.html

och vad tror ni om den här turbo TD04HL-15T   http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 15&w=3
Senast redigerat av adam1305 (14 april 2013)

11 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#14
Snälla hjälp mig hitta nån bra turbo till max 4000kr. Min Saab bara står och väntar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2013
#15
adam1305 skrev:
Snälla hjälp mig hitta nån bra turbo till max 4000kr. Min Saab bara står och väntar.

Det går väl bra med den TD04 du länkade, om den är renoverad.
Men tycker det låter svårt att få tag på en renoverad för 4k. Men du får ju se det så här annars, att kan du inte låna 2k till av mamma och pappa eller någon så står ju bilen i alla fall om du köper en begagnad som visar sig vara trasig då du inte har pengar till en till begagnad. Billigare i längden att köpa renoverat när det är så dyra och känsliga saker.
Senast redigerat av Andromeda (14 april 2013)


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 april 2013
#16
adam1305 skrev:
Och en fråga till finns det nån skillnad mellan turbo till 2.0 motor och 2.3 ?

Nej det är samma turbo (Garrett T25) på samtliga 2.0 t/T och 2.3 t/T förutom på just 2.3 Aero som har Mitsubishi TD04-15T


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 april 2013
#17
Vad ska han köra med för programvara till 2,0l och 15t? inte orginal hoppas jag =/

jag skulle köpa en t25!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 april 2013
#18
kwansa skrev:
Vad ska han köra med för programvara till 2,0l och 15t? inte orginal hoppas jag =/

jag skulle köpa en t25!

2.0 liters anpassad för 15T är väl en inte alltför okvalificerad gissning? wink


-Maskulinism-Media-
96 Inlägg
15 april 2013
#19
adam1305 skrev:
Jag hittade sånt sats blir det bra  http://www.mrtuning.se/p/turboslangar-s … turbo.html

och vad tror ni om den här turbo TD04HL-15T   http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 15&w=3

Har lite erfarenhet av kopian som fanns på bild på annonsen, fick in en sån för några veckor sen.. och ka säga att det är ett riktigt uselt aggregat!

p.s. har för mig att wastegate klockan tar i på TD04an om den sätts på en ecopower motor. (?)
Senast redigerat av Kennie-e (15 april 2013)

Mina bil filmer: Maskulinism - Media

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 april 2013
#20
Kennie-e skrev:
adam1305 skrev:
Jag hittade sånt sats blir det bra  http://www.mrtuning.se/p/turboslangar-s … turbo.html

och vad tror ni om den här turbo TD04HL-15T   http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 15&w=3

Har lite erfarenhet av kopian som fanns på bild på annonsen, fick in en sån för några veckor sen.. och ka säga att det är ett riktigt uselt aggregat!

p.s. har för mig att wastegate klockan tar i på TD04an om den sätts på en ecoboost motor. (?)

Jadu, om du sätter en TD04-15T på en Ecoboost (Fords 1.0 liters turbomotor) så är det nog mer än bara klockan som tar i.

Du tänker säkert på Saab Ecopower....framflyttad kat, motorvärmare som standard och värmeplattor i insuget. Med andra ord är det ingen skillnad på en vanlig 2.0t och en 2.0t Ecopower. MAO kommer det inte vara några problem med en TD04-15T



Sök