endorfinslaven skrev:
Men snälla kära nån fattar du ingenting
100 000 kr i timmen och jag tabbar mig tror du jag får fortsätta med mitt jobb då !
En lastbilschaffis har jobbet kvar !
Så du menar att så fort folk gör ett misstag i en industri eller liknande som gör att det blir stopp i produktionen eller sparken? Skulle inte tro det, tror inte facket hade varit så imponerade av sånt agerande. Jag har troligtvis jobbet kvar, kan också förlora mitt körkort och då kan jag ju inte jobba?
endorfinslaven skrev:
Jag skriver det en gång till social dumpning sker globalt men DU tycks inte vara medveten om att det sker utanför sverige.
Var bra mycket mer vidsynt i denna fråga tack !
Javisst socialdumpning är ett problem utanför Sveriges gränser, men du menar att det är "okej" med social dumpning i Sverige i för att det händer i andra delar av världen? Folk svälter i andra delar av världen, då gör det inget ifall vi får samma problem i Sverige med?
endorfinslaven skrev:
Nu blir jag elak, om jag får välja vad vill jag har kvar i sverige och det står mellan SAAB eller lastbilsåkerier
Då väljer jag SAAB alla dagar i veckan dygnet runt men SAAB är väl på väg till KINA.
Varför är det så ?
Industrin går under export och export tillför pengar till Sverige.
Åkerier förmedlar tjänster som vi nästan klarar oss utan.
Haha så du menar att åkerier förmedlar en tjänst som vi klarar oss utan? Lilla du, kolla dig omkring i det rummet du sitter nu. Säg minst 2 saker som aldrig har körts minst 1 gång med lastbil! Utan lastbilstransporter så stannar SAAB, ni kan inte tillverka något och inte sälja något. Det samma gäller så gott som alla svenska företag, visst tåg och båttransporter finns, men dom kan aldrig stå sig mot lastbilstransporter.
Utan lastbilar så stannar Sverige, så enkelt är det bara.
endorfinslaven skrev:
Nästa steg vad tillför åkerierna Sverige med för spetskunnande som gör dem unika.
Jämför åkerierna gentemot SAABs mjukvaru,hårdvaru,motor,chassie ingenjörer och ekonomer.
All verksamhet och kunskap som skapades runt SAAB i form av underleverantörer tekniska specialister.
Det är något sverige verkliggen behöver för mig kan alla åkerier ersättas.
Vad vi tillför? Vi ser till att du i alla väder och årstider får det godset kunden har beställt i tid. Har det t.ex blivit något krångel med en fraktbokning, ja då hjälps man åt för att lösa så allt gods kommer med så avsändaren och mottagaren blir nöjda. Vi svenska chaufförer kör överlägset bäst i Sverige, vi kan hantera ett ordentligt snöoväder, vi håller oss till dom regler som finns för att allt ska fungera perfekt.
Man får vad man betalar för, köper man högtalare direkt från Kina kanske man sparar några hundra men får då sämre kvalité, exakt samma får man med transporter. Betalar man några hundringar, eller snarare kronor mer per mil så får man bättre service och kvalité
endorfinslaven skrev:
Kineser i Kina ja och svenskar i sverige ja
Kineserna i kina jobbar ofta 7 dagar i veckan hundratals mil från familjen och ser dem vid 1 eller 2 tillfällen om året. Då handlar det bara om att träffa familjen ett par dagar vid varje tillfälle.....
Vad är skillnaden mellan social dumpning där DU ser den och den som sker på andra sidan planeten.
Se ovan...
endorfinslaven skrev:
Vad ska vi andra göra för att rädda åkerierna, ska vi förändra i våra organisationer så att man väljer svenska åkare framför andra. Vi får mycket material från forna öststatsländer ska vi skicka ner en svensk åkare för och hämta det materialet. Tror inte det våra kostnader skulle öka lavinartat och vi fick ekonomiska problem som följd.
Men det löser alla åkare genom att i gengäld köpa SAAB, VOLVO, ERICSSON, och enbart välja enbart svenska produkter när de konsumerar.
Svensken har blivit en primadonna och tror likt amerikanen att vår livsstil är en rättighet som man inte behöver kämpa för.
Vi måste bli vassare för att hänga med i "The global race"
Vad trött jag blir !
Godset som kommer från utlandet kan såklart gå på utländska bilar det är full förståeligt men att dom sedan kan ligga kvar i månader och köra inne i Sverige och ta gods för svenska åkerier, det är det vi gnäller för. Enligt nuvarande regler så får en utländsk chaufför max köra 3 inrikes körningar inom 7 dagar sedan måste han lämna landet, vilket inte alltid följs utan bilarna kan som sagt vara kvar här i månader i streck och köra gods som vi andra annars hade fått köra. Vad man ska göra åt saken? Skärpa reglerna och skärpa kontrollen av dom, anlitar vi säger ICA ett företag som kör otillåten cabotagetrafik så tycker jag att både chauffören/åkeriet som kör lasten ska få böter + lastbil & gods ska tas i beslag tills böter är betalda och även företaget som har köpt tjänsten av dom ska få böter. På så sätt kommer ingen vilja anlita en "billig" transport som i slutändan kan bli riktigt dyr.
En sak i det du skriver håller jag med om Citat: "Vad trött jag blir !"