Ang utlandschaffisar i Sverige... Vad tycker ni ? Interjuv med två av dem !!

eatsleeprace
21 april 2013 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179048/179048-bed0338d94712d38c07c91b73fde541e_large.jpg

Har hört rätt mycket om utlandschaffisar som kör för extremt låga priser. Jag fick syn på några stycken nära vid min bostad.

Jag mötte på en och började tjöta med en av dem. Han kommer från Rumänien. Hans inkomst för att köra i Sverige som hans chef lovade honom var ca 25.000 SEK , men dem senaste tre månaderna så har han fått in på kontot ca 12.000sek. Han har en fru och två barn hemma i sitt land, han trodde att detta skulle ge han en chans till att ge sina barn det dem vill ha och sin fru en bröllops resa, men icke. Nu har han inget val än att jobba eller sitta och vänta på körning, han har nu stått stilla i 4 dagar. Deras andra kamrater säger typ samma sak, fast lönen varierar. Dem ringer sina chefer och frågar om sina pengar, och chefen säger bara att han ska prata med dem på ekonomi avdelningen. En ung kille på ca 25år har bara 147kr kvar till nästa lön...

Så det jag undrar av er andra här som också är chaffisar, vad tycker ni om detta ? Mvh

M1Get
21 april 2013 · 360 Inlägg

Ja vad ska man säga egentligen. Det är synd om dom utländska chaufförerna som jobbar här som slavar, för det är vad det är: Modernt slaveri! Dom gör så gott som samma jobb som oss svenska chaufförer men har knappt hälften i betalt för det och då får dom ligga ute i kanske månader i ett främmande land innan dom får komma hem och träffa familjen.

Felet anser jag är speditörernas och företagens fel. Tänk er en chef på ett företag som har hand om logistiken/transporterna in & ut på företaget, ser han att ett bolag kör för flera tiotals kronor billigare per mil så tar det inte många sekunder att räkna ut vad som kommer se bäst ut i årsresultatet.

Är själv chaufför och stöter dagligen utländska chaufförer i trafiken, på företag, på rastplaster osv osv. Är riktigt less på att åkeriet man kör för tappar körning på körning pga utländska chaufförer!

Tycker att vi alla chaufförer ska hjälpa till i detta projekt http://www.cabotagestudien.se så vi kan få det svart på vitt hur utbrett detta problem är!

edit: stavfel

Senast redigerat av M1Get (21 april 2013)

lingua
22 april 2013 · 2 271 Inlägg

Jobbar som Lagerchef i Västberga/Stockholm och möter detta varje dag. Skulle nog uppskatta att var fjärde
lastning (trailer) är svensk chaufför och resten utländska.
Tycker riktigt synd om dom samtidigt som jag inte kan sluta irritera mig på dom pga språkbarriärerna.
Minimum bör dom kunna ett par ord engelska kan man tycka men slutar oftast med att man står och diskuterar
tullfakturor etc med påhittat teckenspråk typ, sänker flödet tyvärr.
Och sen för att inte nämna som ovan sagt, alla förlorade jobb för svenska chaufförer.

Men det är ju tyvärr en biprodukt av ett konsumerande samhälle, kostnader måste hållas nere på
alla punkter för att slutprodukten ska vara prismässigt konkurrenskraftig.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Germax
22 april 2013 · 12 086 Inlägg

Hur många svenska lastbilar körs av utlänningar? Jag tycker hälften av alla lastbilar är utländska, körs dessutom många svenska bilar av utlänningar så verkar ju svenska lastbilschaufförer va en minoritet smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2013 · 10 427 Inlägg

Här är SVTs Uppdrag Gransknings avsnitt om just detta ämnet: http://www.svtplay.se/video/1099762/del-9

Lite humor att många inte ens formellt får arbeta i Sverige tongue (Makedonier med köpta rumänska pass)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
eatsleeprace
22 april 2013 ·

steifan skrev:
Här är SVTs Uppdrag Gransknings avsnitt om just detta ämnet: http://www.svtplay.se/video/1099762/del-9

Lite humor att många inte ens formellt får arbeta i Sverige tongue (Makedonier med köpta rumänska pass)

Den såg jag för ett tag sedan, helt sjukt. Visst fattar jag att folk vill arbeta men det borde la finnas någon gräns vad en människa kan förnedra sig själv i låga löner... En svensk person får mer pengar att gå på sociala än att jobba såfall...

Aja vill höra vad mer folk tycker smile

Pierre_r Lastbilsmekaniker
22 april 2013 · 729 Inlägg

Germax skrev:
Hur många svenska lastbilar körs av utlänningar? Jag tycker hälften av alla lastbilar är utländska, körs dessutom många svenska bilar av utlänningar så verkar ju svenska lastbilschaufförer va en minoritet smile

Det rullar många svenskreggade lastbilar med polacker/rumäner/balter, osv bak ratten.
Jag kan säga 3-4st åkeri redan nu om du vill som endast har några svenska anställda för att det ska "se bra ut" och det är bara en radie av 3 mil från där jag jobbar..

Jag pratade lite med 1 av chaufförerna som var anställd av ett av dom företagen han fick 16-19000kr innan skatt.
Nästan ingen svensk kan köra för det..

Riktiga svenska chaufförer har väll för det mesta timlön + en massa tillägg? Utländska har betalt per mil så står dom still en hel dag i en kö så tjänar dom exakt 0kronor och ska ändå betala mat och bränsle själva. Sen kör dom som idioter för att försöka köra in allt dom förlorade på att stå still och resultatet av det brukar man kunna läsa om minst 1 gång i veckan.

Germax
22 april 2013 · 12 086 Inlägg

DHL och Schenker kör väl för de mesta med inhemska chaufförer? Jag får en del paket från bl a DHL och jag kan inte minnas att jag möts av någon icke svensktalande chaufför.

IceEyes Varningar: För många..
23 april 2013 · 2 552 Inlägg

Pendlar 3-4 dagar i veckan mellan Härnösand och Sundsvall, och jag skulle nästan vilja hävda att 2 av 3 ekipage man möter längs sträckan kommer från Polen, Lettland, Ryssland och dylika nationer.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M1Get
23 april 2013 · 360 Inlägg

Germax skrev:
DHL och Schenker kör väl för de mesta med inhemska chaufförer? Jag får en del paket från bl a DHL och jag kan inte minnas att jag möts av någon icke svensktalande chaufför.

Både DHL & Schenker har så gott som bara svenska chaufförer för deras inhemska körning men finns knappt inte en svensk som kör åt DHL eller schenker som åker utanför Sveriges gränser. Även trailer körning från svenska hamnar till kund/terminal sköts också av utlänningar. T.ex som dom tar upp i uppdrag gransknings dokumentär: Trailer körning från hamnen i Göteborg -> Olso -> Göteborg = 52kr milen till åkeriet som kör, tror det var rumäner eller bulgarer som körde den?

lingua
23 april 2013 · 2 271 Inlägg

M1Get skrev:

Germax skrev:
DHL och Schenker kör väl för de mesta med inhemska chaufförer? Jag får en del paket från bl a DHL och jag kan inte minnas att jag möts av någon icke svensktalande chaufför.

Både DHL & Schenker har så gott som bara svenska chaufförer för deras inhemska körning men finns knappt inte en svensk som kör åt DHL eller schenker som åker utanför Sveriges gränser. Även trailer körning från svenska hamnar till kund/terminal sköts också av utlänningar. T.ex som dom tar upp i uppdrag gransknings dokumentär: Trailer körning från hamnen i Göteborg -> Olso -> Göteborg = 52kr milen till åkeriet som kör, tror det var rumäner eller bulgarer som körde den?

precis. lastar utländska DHL-bilar dagligen, kan i och för sig att bero på att depån ligger på andra sidan gatan.smile
Men som sagt, aldrig lastat trailer med utländsk destination och svensk chaufför.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Polara
23 april 2013 · 430 Inlägg

detta är ett jätteproblem i hela eu, numer är ju tom polacker o rumäner för dyra så de hämtar filipinska chaufförer...allt för att tjäna några kronor...

men yttersta ansvaret för detta ligger ändå hos konsumenten dvs du och jag, vi vill oavsett ha våra varor så billigt som möjligt eller hur?

jag ser tyvärr även tidigare seriösa företag som går denna vägen nu pga att de får mindre pengar för transporterna numer än förr...felet ligger ju alltså i hela ledet från fabriken till konsumenten.

det som är tråkigt för alla oss svenska chaufförer är alla stölder som drabbar oss tex: diesel/hjul/belysning osv samt att man kan ha stora problem att hitta parkering på kvällen för att det står utlänska lastbilar överallt...

Mopar or no car!
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Germax
23 april 2013 · 12 086 Inlägg

Om jag fattar det rätt i dokumentären så tjänar chaufförerna ca 10000kr i månaden (grovt genomsnitt). Alltså i handen möjligen nån låg skatt på det i deras hemland? Men merkostnader för själva körningen är avräknade?
Jag kan egentligen inte påstå att 10000kr i månaden är så dåligt? Många gånger mer än i sina hemländer.

Det finns drösvis med svenskar som åker till Norge och tjänar bra pengar men som bor trångt och äter burkmat. Jobbar 60h i veckan. Liknande situation, ingen som gnäller där.

Utan att tänka efter så vill givetvis alla ha så billiga prylar som möjligt. Men svensken har bra medkänsla, vi skänker mängder med pengar till behövande. Det vi behöver är ett reglerat system. Helt otroligt att jag säger så med min konservativliberala syn på samhället, men jag tror den öppna handeln och de öppna gränserna har gått över styr.

Senast redigerat av Germax (23 april 2013)

endorfinslaven
24 april 2013 · 671 Inlägg

Ska jag också gnälla

Jag jobbar inom industrin och vi i min bransch konkurrerar med KINESER som tjänar 3000 kr i månaden..
M a o nästan en tiondel av vad vi tjänar i snitt.....om man tar bort övertid o traktamenten.
Vi är ett multinationellt företag där man jämför de olika organisationerna inom koncernen.
Allt arbete visualiseras av ekonomer där man jämför kostnader för utveckling och produktion.
Likartad produktion och utveckling i vår koncern finns i både Sverige Tyskland Spanien Kina USA...
VI I SVERIGE ÄR BÄST IDAG FÖR ATT VI JOBBAR ARSLET AV OSS !
Men det är tufft och jag tycker detta gnällande hos svenska långtradarchaufförer är patetiskt.
Det finns fler som är utsatta för konkurrens i Sverige !
Vissa har det mycket tuffare än vad ni ratthängare har det !
När vi andra går ner för räkning då försvinner vi !
Då får absolut ingen svensk ratthängare köra vårat gods.

Köper någon här svenskt för att behålla grundstommen i vårat industrialiserade exportsamhälle.
Nää de flesta köper asiatiskt, vart går då pengarna till utveckling....
Det blir liksom en ond nedåtgående spiral av det hela.

M1Get
26 april 2013 · 360 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Ska jag också gnälla

Jag jobbar inom industrin och vi i min bransch konkurrerar med KINESER som tjänar 3000 kr i månaden..
M a o nästan en tiondel av vad vi tjänar i snitt.....om man tar bort övertid o traktamenten.
Vi är ett multinationellt företag där man jämför de olika organisationerna inom koncernen.
Allt arbete visualiseras av ekonomer där man jämför kostnader för utveckling och produktion.
Likartad produktion och utveckling i vår koncern finns i både Sverige Tyskland Spanien Kina USA...
VI I SVERIGE ÄR BÄST IDAG FÖR ATT VI JOBBAR ARSLET AV OSS !
Men det är tufft och jag tycker detta gnällande hos svenska långtradarchaufförer är patetiskt.
Det finns fler som är utsatta för konkurrens i Sverige !
Vissa har det mycket tuffare än vad ni ratthängare har det !
När vi andra går ner för räkning då försvinner vi !
Då får absolut ingen svensk ratthängare köra vårat gods.

Köper någon här svenskt för att behålla grundstommen i vårat industrialiserade exportsamhälle.
Nää de flesta köper asiatiskt, vart går då pengarna till utveckling....
Det blir liksom en ond nedåtgående spiral av det hela.

Skillnaden är att kineserna jobbar i Kina för kinesisk lön och svenskarna jobbar i Sverige för svensklön medans dom utländska chaufförerna jobbar i Sverige för utländsk lön. Tänk dig ett valfritt stort företag i Sverige som helt plötsligt säger upp alla anställda och anställer utländsk arbetskraft som jobbar 50-75% billigare mitt framför näsan på dig, tro fan att vi blir upprörda? Sen att vi dessutom är den arbetskår som är mest jagade och hatade av polisen med alla regler om körtid & laster mm där 5 miniuter kan avgöra om du får 3500kr i böter, det tror jag inte du själv får om du står för länge vid en maskin och jobbar? wink

endorfinslaven
26 april 2013 · 671 Inlägg

Nej våra stillestånd kostar beroende på kontrakten ca 100 000 kr i timmen i böter bit i det du !
Då är det fan press om du tagit flyget till ett annat land tar dig till platsen möts upp av arg personal.

Sedan vid andra tillfällen så blir det lååånga dagar då du ska utreda om det är mjukvaru eller hårdvaruproblem.
Byta delar, uppgradera eller ändra parametrar.
Varför blir det då denna press !
Stora delar av din egna organisation är medveten om vad du gör och hur du lyckas, vi är dryga 2000 anställda här hemma.

Vid ett tillfälle var jag inhyrd av Kineser och tror du de ville krama varje krona ur mig !
Svensk lön, flyg första klass, lyxhotell, traktamenten, övertid och de betalade kalaset...
Då höll en Kines på o döda mig när han slog på 25 000 volt
Tror du det var mer än 4 timmars sömn per natt och någon lediga dag de veckor jag var där,,,NOPP NOPP...

GNÄLL FÖR FAN INTE OM O SITTA O HÄNGA PÅ EN RATT HEMMA I SVERIGE !

Att era eller våra konkurrenter jobbar här eller där är ovidkommande i denna diskussion.
Jag tar det igen !
Jag skrev att vårt företag har anställda som pysslar med samma sak fast utplacerade i olika länder.
Det är ännu värre för oss då samma ekonomer granskar alla länders siters resultat och jämför dem.
Jag personligen jämförs direkt mot en Kines och vad den åstadkommer av samma ekonom...

Fan erat gnäll är löjligt !

Senast redigerat av endorfinslaven (26 april 2013)

Polara
26 april 2013 · 430 Inlägg

Nej våra stillestånd kostar beroende på kontrakten ca 100 000 kr i timmen i böter bit i det du !

hahaha å dem 100000 får du själv betala??? tror inte de! där har du hela skillnaden, några småfel på en dags jobb kan väldigt fort resultera i 10000kr i böter som föraren själv får betala, varje gång varje dag året runt...

Mopar or no car!
Renault scenic "VM Bilen" (2001)
Chevrolet Caprice "Bonny" (1970)
M1Get
26 april 2013 · 360 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Nej våra stillestånd kostar beroende på kontrakten ca 100 000 kr i timmen i böter bit i det du !
Då är det fan press om du tagit flyget till ett annat land tar dig till platsen möts upp av arg personal.

Sedan vid andra tillfällen så blir det lååånga dagar då du ska utreda om det är mjukvaru eller hårdvaruproblem.
Byta delar, uppgradera eller ändra parametrar.
Varför blir det då denna press !
Stora delar av din egna organisation är medveten om vad du gör och hur du lyckas, vi är dryga 2000 anställda här hemma.

Vid ett tillfälle var jag inhyrd av Kineser och tror du de ville krama varje krona ur mig !
Svensk lön, flyg första klass, lyxhotell, traktamenten, övertid och de betalade kalaset...
Då höll en Kines på o döda mig när han slog på 25 000 volt
Tror du det var mer än 4 timmars sömn per natt och någon lediga dag de veckor jag var där,,,NOPP NOPP...

GNÄLL FÖR FAN INTE OM O SITTA O HÄNGA PÅ EN RATT HEMMA I SVERIGE !

Att era eller våra konkurrenter jobbar här eller där är ovidkommande i denna diskussion.
Jag tar det igen !
Jag skrev att vårt företag har anställda som pysslar med samma sak fast utplacerade i olika länder.
Det är ännu värre för oss då samma ekonomer granskar alla länders siters resultat och jämför dem.
Jag personligen jämförs direkt mot en Kines och vad den åstadkommer av samma ekonom...

Fan erat gnäll är löjligt !

Jaså betalar du dom där 100000 personligen med som en annan får göra ifall man råkar göra en liten tabbe? wink Skulle inte tro det va?

Om vi tar Kineser som exempel så jobbar dom i Kina, bor i Kina och har sina livi Kina. Dom utländska chaufförerna som kör i Sverige, jobbar för skit och inget dom kan inte gå hem på kvällen eller på helgen utan tvingas leva i hytten på någon kvadrat-meter långt från familj & vänner, dom kan vara borta i flera månader. Man kan se vissa bilar ståendes i veckor på samma ställe och vänta på ett lass helt utan betalt.

Social dumpning är vad det är, på går dygnet runt och året runt här i Sverige

Vad ska vi göra då om nu vi gnäller för inget? Åkeri på åkeri går i konkurs pga utländska chaufförer, fortsätter det så här så har vi snart inga svenska åkerier kvar på vägarna.

endorfinslaven
28 april 2013 · 671 Inlägg

Men snälla kära nån fattar du ingenting

100 000 kr i timmen och jag tabbar mig tror du jag får fortsätta med mitt jobb då !
En lastbilschaffis har jobbet kvar !

Sverige är en liten plats på planeten jorden och vi står varken i centrum eller har mer rätt till vår livsstil än någon annan. Dina förfäder här hemma i sverige hade inte så fina arbetsförhållanden och det är en process man behöver gå igenom på vägen till ett högteknologiskt välbärgat land.

COMPRENDE

Jag skriver det en gång till social dumpning sker globalt men DU tycks inte vara medveten om att det sker utanför sverige.
Var bra mycket mer vidsynt i denna fråga tack !

Nu blir jag elak, om jag får välja vad vill jag har kvar i sverige och det står mellan SAAB eller lastbilsåkerier
Då väljer jag SAAB alla dagar i veckan dygnet runt men SAAB är väl på väg till KINA.
Varför är det så ?

Industrin går under export och export tillför pengar till Sverige.
Åkerier förmedlar tjänster som vi nästan klarar oss utan.
Nästa steg vad tillför åkerierna Sverige med för spetskunnande som gör dem unika.
Jämför åkerierna gentemot SAABs mjukvaru,hårdvaru,motor,chassie ingenjörer och ekonomer.
All verksamhet och kunskap som skapades runt SAAB i form av underleverantörer tekniska specialister.
Det är något sverige verkliggen behöver för mig kan alla åkerier ersättas.

Kineser i Kina ja och svenskar i sverige ja
Kineserna i kina jobbar ofta 7 dagar i veckan hundratals mil från familjen och ser dem vid 1 eller 2 tillfällen om året. Då handlar det bara om att träffa familjen ett par dagar vid varje tillfälle.....

Vad är skillnaden mellan social dumpning där DU ser den och den som sker på andra sidan planeten.

Vad ska vi andra göra för att rädda åkerierna, ska vi förändra i våra organisationer så att man väljer svenska åkare framför andra. Vi får mycket material från forna öststatsländer ska vi skicka ner en svensk åkare för och hämta det materialet. Tror inte det våra kostnader skulle öka lavinartat och vi fick ekonomiska problem som följd.

Men det löser alla åkare genom att i gengäld köpa SAAB, VOLVO, ERICSSON, och enbart välja enbart svenska produkter när de konsumerar.

Svensken har blivit en primadonna och tror likt amerikanen att vår livsstil är en rättighet som man inte behöver kämpa för.
Vi måste bli vassare för att hänga med i "The global race"

Vad trött jag blir !

M1Get
28 april 2013 · 360 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Men snälla kära nån fattar du ingenting

100 000 kr i timmen och jag tabbar mig tror du jag får fortsätta med mitt jobb då !
En lastbilschaffis har jobbet kvar !

Så du menar att så fort folk gör ett misstag i en industri eller liknande som gör att det blir stopp i produktionen eller sparken? Skulle inte tro det, tror inte facket hade varit så imponerade av sånt agerande. Jag har troligtvis jobbet kvar, kan också förlora mitt körkort och då kan jag ju inte jobba?

endorfinslaven skrev:
Jag skriver det en gång till social dumpning sker globalt men DU tycks inte vara medveten om att det sker utanför sverige.
Var bra mycket mer vidsynt i denna fråga tack !

Javisst socialdumpning är ett problem utanför Sveriges gränser, men du menar att det är "okej" med social dumpning i Sverige i för att det händer i andra delar av världen? Folk svälter i andra delar av världen, då gör det inget ifall vi får samma problem i Sverige med?

endorfinslaven skrev:
Nu blir jag elak, om jag får välja vad vill jag har kvar i sverige och det står mellan SAAB eller lastbilsåkerier
Då väljer jag SAAB alla dagar i veckan dygnet runt men SAAB är väl på väg till KINA.
Varför är det så ?

Industrin går under export och export tillför pengar till Sverige.
Åkerier förmedlar tjänster som vi nästan klarar oss utan.

Haha så du menar att åkerier förmedlar en tjänst som vi klarar oss utan? Lilla du, kolla dig omkring i det rummet du sitter nu. Säg minst 2 saker som aldrig har körts minst 1 gång med lastbil! Utan lastbilstransporter så stannar SAAB, ni kan inte tillverka något och inte sälja något. Det samma gäller så gott som alla svenska företag, visst tåg och båttransporter finns, men dom kan aldrig stå sig mot lastbilstransporter.

Utan lastbilar så stannar Sverige, så enkelt är det bara.

endorfinslaven skrev:
Nästa steg vad tillför åkerierna Sverige med för spetskunnande som gör dem unika.
Jämför åkerierna gentemot SAABs mjukvaru,hårdvaru,motor,chassie ingenjörer och ekonomer.
All verksamhet och kunskap som skapades runt SAAB i form av underleverantörer tekniska specialister.
Det är något sverige verkliggen behöver för mig kan alla åkerier ersättas.

Vad vi tillför? Vi ser till att du i alla väder och årstider får det godset kunden har beställt i tid. Har det t.ex blivit något krångel med en fraktbokning, ja då hjälps man åt för att lösa så allt gods kommer med så avsändaren och mottagaren blir nöjda. Vi svenska chaufförer kör överlägset bäst i Sverige, vi kan hantera ett ordentligt snöoväder, vi håller oss till dom regler som finns för att allt ska fungera perfekt.

Man får vad man betalar för, köper man högtalare direkt från Kina kanske man sparar några hundra men får då sämre kvalité, exakt samma får man med transporter. Betalar man några hundringar, eller snarare kronor mer per mil så får man bättre service och kvalité

endorfinslaven skrev:
Kineser i Kina ja och svenskar i sverige ja
Kineserna i kina jobbar ofta 7 dagar i veckan hundratals mil från familjen och ser dem vid 1 eller 2 tillfällen om året. Då handlar det bara om att träffa familjen ett par dagar vid varje tillfälle.....

Vad är skillnaden mellan social dumpning där DU ser den och den som sker på andra sidan planeten.

Se ovan...

endorfinslaven skrev:
Vad ska vi andra göra för att rädda åkerierna, ska vi förändra i våra organisationer så att man väljer svenska åkare framför andra. Vi får mycket material från forna öststatsländer ska vi skicka ner en svensk åkare för och hämta det materialet. Tror inte det våra kostnader skulle öka lavinartat och vi fick ekonomiska problem som följd.

Men det löser alla åkare genom att i gengäld köpa SAAB, VOLVO, ERICSSON, och enbart välja enbart svenska produkter när de konsumerar.

Svensken har blivit en primadonna och tror likt amerikanen att vår livsstil är en rättighet som man inte behöver kämpa för.
Vi måste bli vassare för att hänga med i "The global race"

Vad trött jag blir !

Godset som kommer från utlandet kan såklart gå på utländska bilar det är full förståeligt men att dom sedan kan ligga kvar i månader och köra inne i Sverige och ta gods för svenska åkerier, det är det vi gnäller för. Enligt nuvarande regler så får en utländsk chaufför max köra 3 inrikes körningar inom 7 dagar sedan måste han lämna landet, vilket inte alltid följs utan bilarna kan som sagt vara kvar här i månader i streck och köra gods som vi andra annars hade fått köra. Vad man ska göra åt saken? Skärpa reglerna och skärpa kontrollen av dom, anlitar vi säger ICA ett företag som kör otillåten cabotagetrafik så tycker jag att både chauffören/åkeriet som kör lasten ska få böter + lastbil & gods ska tas i beslag tills böter är betalda och även företaget som har köpt tjänsten av dom ska få böter. På så sätt kommer ingen vilja anlita en "billig" transport som i slutändan kan bli riktigt dyr.




En sak i det du skriver håller jag med om Citat: "Vad trött jag blir !"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang