740 tic ojämn tomgång

Volvo_740_GL Cittramek
24 oktober 2006 · 68 Inlägg

Hej. jag har en volvo 740tic 89:a med ft motorn och den har jätteojämn tomgång och till slut dör den. vad kan vara felet?

Jimzzon Folkrace åkarn
24 oktober 2006 · 47 Inlägg

har du öppen dump på den?

Volvo 740 Tic "Extra utrustad" (1990)
mr_loffe
24 oktober 2006 · 272 Inlägg

Hur snabbt dör den?

Volvo_740_GL Cittramek
24 oktober 2006 · 68 Inlägg

nej jag har ingen dump på. det kan ta mellan 10 till 20 sec innan den dör.

mr_loffe
25 oktober 2006 · 272 Inlägg

Hade liknande problem på min. Först bytte jag bränslefilter och då funkade det ett tag. sen fick jag byta båda pumparna.. samt anslutning! kan vara så att pumpen slutar gå efter ett tag om anslutningarna är dåliga och ärjade. på min bytte jag alla kontakter på båda pumparna

Volvo_740_GL Cittramek
25 oktober 2006 · 68 Inlägg

okej. men den går bra om när man kör och varvar. då är det jämnt och fint.

Storas Avstängd
25 oktober 2006 · 196 Inlägg

varva då

zajja
25 oktober 2006 · 645 Inlägg

Storas skrev:
varva då

Inte så kul att sitta och hålla varven uppe hela tiden, speciellt inte i plånboken;)

Om den dör på tomgången är det nog filtret, är det igen täppt orkar det inte mata igenom det på tomgången men mer varv så är det mer tryck.
Var bara bränslefiltret i min 240 när den inte orkade stå på tomgången, har du tur kanske det är så enkelt. Lycka till!

//Marcus Saari
mr_loffe
25 oktober 2006 · 272 Inlägg

Antar att du har skruvat på tomgångsskruven? vet iofs inte om det sitter en sån på 89...

Storas Avstängd
25 oktober 2006 · 196 Inlägg

sitter ovanpå spjället, den ska man inte röra, utan tomgången ska ställas på tomgångsmotorn..

Volvo_740_GL Cittramek
26 oktober 2006 · 68 Inlägg

okej. tackar för detta. ska kolla på saken. jo faan jag kom på en sak. jg körde precis tanken tom och då kan det väll ha kommit skit som har legat i botten på tanken i satt sig i filtret kanske?

Volvo_740_GL Cittramek
26 oktober 2006 · 68 Inlägg

var sitter bränslefiltret då?

mr_loffe
26 oktober 2006 · 272 Inlägg

bredvid bränslepumpen i vaggan mitt i under bilen..

CrX2
27 oktober 2006 · 1 Inlägg

har haft samma bekymmer på min tic..... hade hål eller spricka i min intercooler!!!

kolla de.... en burk start gas... o spruta runder i motor rummet o kolla vart den går upp i varv..


mvh

Jeebz
27 oktober 2006 · 541 Inlägg

Mm låter som tjuvluft. Kolla slangarna som går till och från tomgångsmotorn så det inte är nå hål/sprickor. Man brukar kunna höra ett väsande under huven också då.

JAI
27 oktober 2006 · 31 Inlägg

Hello!!!

Bensin pump, brænsle filter och relæt.....
Kan orsaka ojæmn tomgång

Volvo_740_GL Cittramek
27 oktober 2006 · 68 Inlägg

744tic skrev:
Mm låter som tjuvluft. Kolla slangarna som går till och från tomgångsmotorn så det inte är nå hål/sprickor. Man brukar kunna höra ett väsande under huven också då.

okej. vart sitter tomgångsmotorn då? det enda jag hör är att toppen knackar för den är kass, så jag kan inte leta till mig anra ljud tongue den låter nästintill en diesel. haha tongue

Volvo_740_GL Cittramek
27 oktober 2006 · 68 Inlägg

JAI skrev:
Hello!!!

Bensin pump, brænsle filter och relæt.....
Kan orsaka ojæmn tomgång

okej. jag ska kolla allt hela vägen från tanken till insuget. tack för alla tips hoppas att något av detta skall funka big_smile

Volvo_740_GL Cittramek
28 oktober 2006 · 68 Inlägg

var sitter tomgångsmotorn? och kan det vara bränslefiltret som är igensatt för att jag har kört tanken tom så det följde med skit som låg i botten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang